Permalänk
Medlem

Byta till ElementaryOS

Hej!

Planerar att byta till ElementaryOS då jag inte spelar spel mer och vill prova på en Linux miljö. Jag undrar bara lite om vad man ska tänka på. Hur fungerar drivers och sånt? Fungerar powersaving features? Att CPU clockar ner sig o.s.v.

Hur fungerar Java programmering på Linux? Jobbigare än på Windows eller är det inga problem?

Mvh

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men jag har installerat ubuntu vid ett tillfälle. Nästan alla drivers finns med full funktionalitet. Jag upptäckte åtminståde inga fel. Dessutom är linux nästan bättre på programmering än andra operativsystem. Java ska åtminstone vara detsamma. Jag har inte specifikt kollat på cpu klocken men jag antar, från att cpu kylaren inte går på full fräs att det fungerar. Jag tror även att jag har läst det någonstans. Systemverktygen är åtminstånde mycket bättre i övrigt. Säkerhetskopierar all relevant data och prova. Det är inte svårt att återställa

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Planerar att byta till ElementaryOS då jag inte spelar spel mer och vill prova på en Linux miljö. Jag undrar bara lite om vad man ska tänka på. Hur fungerar drivers och sånt? Fungerar powersaving features? Att CPU clockar ner sig o.s.v.

Hur fungerar Java programmering på Linux? Jobbigare än på Windows eller är det inga problem?

Mvh

bara att tuta och köra , inga driv behövs installera när de gäller java kan du välja mellan oracle java eller openjava

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

bara att tuta och köra , inga driv behövs installera när de gäller java kan du välja mellan oracle java eller openjava

Perfekt! Men hur är det med antivirus och brandvägg? Har du några förslag?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Planerar att byta till ElementaryOS då jag inte spelar spel mer och vill prova på en Linux miljö. Jag undrar bara lite om vad man ska tänka på. Hur fungerar drivers och sånt? Fungerar powersaving features? Att CPU clockar ner sig o.s.v.

Hur fungerar Java programmering på Linux? Jobbigare än på Windows eller är det inga problem?

Mvh

Var noga med att skapa en separat Home partition är mitt första tipps. Detta gör att om du inte blir nöjd med ElemantaryOS så kan du enkelt installera något annat och behålla användarinställningar mm.

Drivrutiner följer med Linux kärnan som moduler och autoladdar vid start. Det enda som inte fixar sig automatiskt är om du har exempelvis nVida / AMD gpu och vill köra deras drivrutiner istället för OpenSource varianterna som är lite efter när det kommer till OpenGL version och prestanda. (Dock är OpenSource Radeon stabilare än AMDs egna).

När det kommer till Java så funkar det bättre enligt mig. JRE är förmodligen auto installerat (OpenJDK). Om du utvecklar så kommer du behöva installera JDK förmodligen genom pakethanteraren. Får du några problem så kan du testa Sun JDK då pga patent så är den öppna varianten lite sämre när det kommer till prestanda etc.

Angående "Powersaving" så brukar det fixas automatiskt av distron i de flesta fall. Du kan kontrollera om du har terminal applikationen "powertop" installerad som visar hur mycket Watt datorn drar och vad. Med tab kan du sedan gå till Tunables för att kolla vilka komponenter har strömsparsfunktioner igång.

"BAD" = Ingen strömsparsfunktion igång
"GOOD" =Strömsparsfunktion igång.

Du kan sedan använda piltangenter och space för att toggla detta. Dock så är detta inget som hålls kvar efter boot utan du kommer behöva installera regler för dessa.

Hur du ställer in strömspar beror lite på DesktopEnviroment, men kommer de vanligaste inställningarna i settings någonstans och Vill du ha mer så titta på Laptop Mode som kommer med förinställda parametrar där man själv kan välja hur mycket den skall spara. (Hur agressiv den skall va)

Med detta fick jag ner min Laptop till 6W enligt powertop (Asus ux32vd)

Titta i första hand på deras WIKI om de har någon information. Annars kan du titta på Arch's egna:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_management
https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_saving

Dessa är dock specifika till Systemd samt ibland Arch's

Skrivet av Xelithium:

Perfekt! Men hur är det med antivirus och brandvägg? Har du några förslag?

Brandvägg brukar komma med ufw
https://wiki.archlinux.org/index.php/Uncomplicated_Firewall

Finns flertal moduler för olika Desktop Enviroments för att få ett simpelt GUI från den. Men du behöver inte bry dig om detta om du specifikt vill blockera något etc.

Angående antivirus så finns det men då har de definitions för Windows virus. Så du behöver i nuläget inte bry dig allt för mycket. Kör bara inte random program från internet (Använd inbyggda reposetory), ge inte ut executable (chmod +x) till alla skript du finner om du inte förstår vad de gör eller litar på skaparen. Följer du detta är du ganska säker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Var noga med att skapa en separat Home partition är mitt första tipps. Detta gör att om du inte blir nöjd med ElemantaryOS så kan du enkelt installera något annat och behålla användarinställningar mm.

Varför ska man skapa en egen partition för home? Jag har läst det massor av gånger på många forum men aldrig hittat någon fördel för min del. Jag tycker det är enklare att / och home är på samma partition, så slipper man fundera på att dela utrymme. Ser till att ta backup på home regelbundet och backup på backupen. ☺
Eller har jag fattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Varför ska man skapa en egen partition för home? Jag har läst det massor av gånger på många forum men aldrig hittat någon fördel för min del. Jag tycker det är enklare att / och home är på samma partition, så slipper man fundera på att dela utrymme. Ser till att ta backup på home regelbundet och backup på backupen. ☺
Eller har jag fattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla dina personliga inställingar hamnar i din home. Du slipper behöva konfiguera om allt igen när du installerar ett annat OS eller liknande.

Största delen av användar configs hamnar i ~/.config alternativt ~/.app Detta inkluderar save filer till spel om de följer XDG standard fönsterinställningar etc etc.

/ root behöver inte vara så stor brukar köra med 20GB
Resten kan vara dedikerat till Home.

Blir root fylld är det oftast pga /opt då det är där alla större program brukar hamna och då i efterhand kan man skapa en ny partition och kopiera över filerna dit och låta /opt mountas. Men har aldrig behövt göra det.

Kort.
/etc är för systeminställningar
/usr/share är för alla användare
/home/användare är allt för just den användaren.

Steam bryter mot detta (på gott och ont) genom att installera sig på ~/.local/share/Steam men var detta de gjorde för att undvika att kräva admin rättigheter för att installera spel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Alla dina personliga inställingar hamnar i din home. Du slipper behöva konfiguera om allt igen när du installerar ett annat OS eller liknande.

Största delen av användar configs hamnar i ~/.config alternativt ~/.app Detta inkluderar save filer till spel om de följer XDG standard fönsterinställningar etc etc.

/ root behöver inte vara så stor brukar köra med 20GB
Resten kan vara dedikerat till Home.

Blir root fylld är det oftast pga /opt då det är där alla större program brukar hamna och då i efterhand kan man skapa en ny partition och kopiera över filerna dit och låta /opt mountas. Men har aldrig behövt göra det.

Kort.
/etc är för systeminställningar
/usr/share är för alla användare
/home/användare är allt för just den användaren.

Steam bryter mot detta (på gott och ont) genom att installera sig på ~/.local/share/Steam men var detta de gjorde för att undvika att kräva admin rättigheter för att installera spel.

Javisst det är jag med på, men vad är fördelen med en egen partition? Är det enbart för att slippa kopiera sin backup om man byter dist eller installerar om samma dist? Jag tycker det inte är så jobbigt att kopiera in sin home mapp efter en nyinstallation. När man provar en annan dist behöver man inte kopiera in hela home på en gång, utan man tar lite i taget samtidigt som man testar sig fram. Bytte precis ifrån Mageia KDE till Manjaro Gnome, bara för att prova och lära mig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tips: Om du vill installera proprietära drivrutiner från Nvidia eller AMD så använd denna PPA: https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ubuntu/ppa

Förenklar väldigt mycket... Men läs instruktionerna!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

bara att tuta och köra , inga driv behövs installera när de gäller java kan du välja mellan oracle java eller openjava

Såvida du inte försöker köra det på en fujitsu esprimo v5535 laptop. Där var det tuta å köra i diket.