Permalänk

Full C-disk

Tjosan

Så jag får hela tiden ett meddelande om att C: är proppfull
Det är en SSD-disk på 30gb
Jag har rensat så mycket jag kan, använt CCleaner, uppstartsscan med Avast, använt Malwarebyte, rensat skit ur temp mapparna.
Men så fort jag rensar så blir den proppfull igen på typ 10 minuter?

C:\Users\ tar upp 800MB
C:\Windows\ tar upp 23GB (Känns lite väl mycket..?)
C:\Windows\Temp\ tar upp 119MB
Och resten (Program Files, Program Files x86 och PrefLogs) tar tillsammans upp 3.2GB

Just nu har jag 4.80MB ledigt på den, men det lär vara slut snart igen. Hade nämligen 30MB när jag började skriva detta inlägget...

Så vad jag kan göra för att fixa detta? Jag är inte "jättekunnig" angående detta, men vad jag TROR så bör inte Windows mappen ta upp 23GB...

Nu har jag 8KB ledigt, som ni ser så krymper det hela tiden!
Kör Windows 7.

Hjälp skulle vara uppskattat!

Säg till om detta ligger under fel forum så flyttar jag det.

Permalänk
Inaktiv

Du kan inaktivera och flytta hibernate och page-filerna.

Permalänk
Medlem

Windows tar upp så mycket, och stäng av hibernate.
Det tar upp lika mycket som du har i ram.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Du kan inaktivera och flytta hibernate och page-filerna.

Skrivet av golom:

Windows tar upp så mycket, och stäng av hibernate.
Det tar upp lika mycket som du har i ram.

Har gjort detta redan :/

Permalänk
Inaktiv

Rensa upp ett par MB så du kan ladda ner och installera TreeSize, så kan du leta rätt på vad som tar upp all plats.

(Går ju iofs att göra på annan disk som jag antar också finns i burken.)

Permalänk
Medlem

Min windows-mapp är på 14,1 GB. Kör win 8.1.
Pröva diskrensning (cleanmgr.exe). I den klickar du på clean up system files, och då får du möjlighet att rensa återställningspunkter och annat utrymmeskrävande

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Rensa upp ett par MB så du kan ladda ner och installera TreeSize, så kan du leta rätt på vad som tar upp all plats.

(Går ju iofs att göra på annan disk som jag antar också finns i burken.)

Är det denna "hiberfil.sys" du pratar om? Och går den att radera/flytta till en annan disk i så fall, för den tar upp 6GB

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Min windows-mapp är på 14,1 GB. Kör win 8.1.
Pröva diskrensning (cleanmgr.exe). I den klickar du på clean up system files, och då får du möjlighet att rensa återställningspunkter och annat utrymmeskrävande

Lyckades rensa 60MB så, men den lär bli full snart igen!

Permalänk
Medlem

Öppna diskrensningen. Har du UAC aktiverat får du aktivera rensa systemfiler. Sedan ska du se följande i alternativen, att rensa uppdateringar. Går inte det har du inte plats att installera uppdateringen som ger funktionen. Du får nog tyvärr installera om eller chansa och manuellt radera saker i Windowskatalogen

edit: för sent, skyller på fredagspanelen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sturegrenarn:

Lyckades rensa 60MB så, men den lär bli full snart igen!

Detta påminner om min farbror för ngn vecka sen...
Har du schemalagt system återställning?
Det hade han gjort, han hade fyllt 1TB, men han förstog inte att systemåterställnings filen hade tagit runt 700gb...
Du borde nog kolla lite på om du har råkat göra liknande haha.

Permalänk
Medlem

Använd programmet WinDir (googla) så vet du precis vad som tar upp så många filer, vilka mappar och lika enkelt som man brukar att ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturegrenarn:

Är det denna "hiberfil.sys" du pratar om? Och går den att radera/flytta till en annan disk i så fall, för den tar upp 6GB

I kommandoprompt med adminrättigheter

powercfg /h off

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Detta påminner om min farbror för ngn vecka sen...
Har du schemalagt system återställning?
Det hade han gjort, han hade fyllt 1TB, men han förstog inte att systemåterställnings filen hade tagit runt 700gb...
Du borde nog kolla lite på om du har råkat göra liknande haha.

Ingen aning, kan inte mycket om sånt här så du får nog förklara i lite mer detalj haha!

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

I kommandoprompt med adminrättigheter

powercfg /h off

TACK! Nu har jag 6GB ledigt, får se hur mycket som fylls på helt magiskt nu då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sturegrenarn:

Ingen aning, kan inte mycket om sånt här så du får nog förklara i lite mer detalj haha!

Han hade satt på schema ställd systemåterställnings fil.
så går något fel så kan han åter ställa datorn så som den tex var för 2 veckor sen.
Han hade en hdd på 1000 gb, ungefär 200gb var filmer, och systemåterställningsfilen var på 700gb.
Jag raderade systemåterställningsfilen så hade han då runt 800gb ledigt

Permalänk
Medlem

30GB! Där är hela felet, hjälp dig själv köp en större SSD
Alternativt installera något äldre OS som tar mindre plats ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

30GB! Där är hela felet, hjälp dig själv köp en större SSD
Alternativt installera något äldre OS som tar mindre plats ^^

Ja, jag har kört med 32GB SSD, men det var 2009...

64GB räcker för minimalt Windows 7/8, men 30 är verkligen knappt.
Du får mer nytta av en sådan liten SSD som cache disk till en större mekanisk disk, då rätt mycket av Windows inte behöver SSD fart, (tex hjälp sektioner, Windows update osv). Visst är det snabbare om man kan ha allt på SSDn, men viktiga är ju de systemfiler och program du använder mest.

Antar att du har stängt av eller ändrat ner storleken på systemåterställning?

IEs webcache brukar tyvärr stå på 250MB som standard, vilket med kluster storlekar kan bli nån GB lätt med små filer. Minska det till typ 50MB istället. Den ökar det tillfälligt om du laddar ner något, men sparar inte massa onödigt gammalt. De flesta ADSL och bättre internet så tar det kortare tid att ladda ner allt igen än att bläddra (på HDD) i en stor cache ändå.