Köpråd på ny CPU, RAM-minnen och CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Köpråd på ny CPU, RAM-minnen och CPU kylare.

Vad kan folket på Sweclockers rekommendera vid köp av nyare AMD CPU, RAM-minnen och en kylare till Cpun. Funderar på den 8-core på 4Ghz. Ram vet jag inte vad jag ska ha.. Och kylaren så kvittar det om det är vatten eller luft, eller hur högt den låter. Bara den kyler äckligt bra!

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEELM:

Vad kan folket på Sweclockers rekommendera vid köp av nyare AMD CPU, RAM-minnen och en kylare till Cpun. Funderar på den 8-core på 4Ghz. Ram vet jag inte vad jag ska ha.. Och kylaren så kvittar det om det är vatten eller luft, eller hur högt den låter. Bara den kyler äckligt bra!

Skaffa en 8350 eller en 8320 och överklocka den. De nya CPU:erna från AMD är har högre klockfrekvenser men är i övrigt likadana, och du kan ju överklocka de billigare alternativen.
En NH-U14S bör hålla din CPU sval nog för det
RAM-minnena förstår jag inte varför du vill uppgradera. (om du har de i sign)
Annars kan det vara värt att fundera på att byta plattform, din rigg ser i övrigt ganska fräsch ut, och en 4690K hade gjort ett bättre jobb än en 8350 i de flesta fall.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Skaffa en 8350 eller en 8320 och överklocka den. De nya CPU:erna från AMD är har högre klockfrekvenser men är i övrigt likadana, och du kan ju överklocka de billigare alternativen.
En NH-U14S bör hålla din CPU sval nog för det
RAM-minnena förstår jag inte varför du vill uppgradera. (om du har de i sign)
Annars kan det vara värt att fundera på att byta plattform, din rigg ser i övrigt ganska fräsch ut, och en 4690K hade gjort ett bättre jobb än en 8350 i de flesta fall.

Om det är fx-8350 du menar så är det den jag funderar på.. vet du vilken temp den ligger på vid max load med den kylaren?
Ett av minnena har strulat sen innan har ibland 12 å ibland 16. Därav vill jag byta dem helt å samtidigt få upp hastigheten lite.

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEELM:

Om det är fx-8350 du menar så är det den jag funderar på.. vet du vilken temp den ligger på vid max load med den kylaren?
Ett av minnena har strulat sen innan har ibland 12 å ibland 16. Därav vill jag byta dem helt å samtidigt få upp hastigheten lite.

Jag kan inte svara på vilken temp du kommer få, men den var näst bäst i Sweclockers test, hack i häl på silver arrow som är bra mycket större. Den håller en i7:a @4,5 Ghz 1,35 V i 100% load på 65 grader C. Du ska nog kunna klocka den högt och fortfarande ha en mycket tyst dator.
De här minnena är förhållandevis billiga. Jag hade ARES @2133 MHZ 8 GB i min förra dator och de funkade felfritt. Den högre hastigheten var bara till fördel när jag använde intern grafik i processorn, så jag tvivlar på att du behöver högre än 1600. De minnen som är högre klockade är också mycket dyrare. De här har fördelen att de är LP och endast 2 stickor också.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Värt att observera är att AMD under årens gång har sållat ut de bra chippen, så att det gamla rådet att "köp en 8320 och överklocka" gäller bara till en viss gräns. Jag tror inte du kommer kunna nå upp till samma nivåer som en FX-9370 eller 9590, man får vad man betalar för.
De sämre chippen säljs som 8320, och de bättre med högre nummer.

Sen brukar väl FX-serien endast ha officiellt stöd för RAM-minnen upp till 1866 Mhz, så frågan är om det är värt högre än det. Skillnaden mellan 1600 och 1866 är marginell också.

Angående kylare har jag testat både stockkylaren, Noctua NH-U9B SE2 samt en vattenkylare från Corsair. Klart är att om du skall överklocka processorn så kommer du behöva antingen en vattenkylare eller en dyrare luftkylare än den jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Värt att observera är att AMD under årens gång har sållat ut de bra chippen, så att det gamla rådet att "köp en 8320 och överklocka" gäller bara till en viss gräns. Jag tror inte du kommer kunna nå upp till samma nivåer som en FX-9370 eller 9590, man får vad man betalar för.
De sämre chippen säljs som 8320, och de bättre med högre nummer.

Sen brukar väl FX-serien endast ha officiellt stöd för RAM-minnen upp till 1866 Mhz, så frågan är om det är värt högre än det. Skillnaden mellan 1600 och 1866 är marginell också.

Angående kylare har jag testat både stockkylaren, Noctua NH-U9B SE2 samt en vattenkylare från Corsair. Klart är att om du skall överklocka processorn så kommer du behöva antingen en vattenkylare eller en dyrare luftkylare än den jag testade.

Har en fråga då, står att FX-9370 och 9590 är på 220 TDP, och mitt moderkort klarar 8-core upp till 140 TDP. Men ändå står det:

Compatible mainboards (must use latest BIOS):
- ASUS: Crosshair V Formula-Z, SABERTOOTH 990FX R2.0, SABERTOOTH 990FXGEN3 R2.0
- ASRock: 990FX Extreme9
- MSI: 990FXA-GD80
- Gigabyte: TBA

Kommer det gå?

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte rekommendera en FX-processor från 9-serien just då de drar såpass mycket och ställer stora krav på ditt moderkorts förmåga att leverera tillräckligt med ström.

Om just ditt moderkort klarar av det vet jag inte. Det finns tabeller lite härvar där det listas vilka moderkort som är att rekommendera.

Personligen hade jag gått på en 8370. Om du väljer en processor från 9-serien så kan du alltid klocka ner den för att begränsa hur mycket watt den drar.