Se diskinnehåll på en windows dynamic disk partition?

Permalänk
Medlem

Se diskinnehåll på en windows dynamic disk partition?

Hej, tror jag har klantat till det ordentligt med min hårddisk.

Hårddisken är en mekanisk 2.5" som tidigare var huvuddisk i min laptop. Nu sitter den i laptopens Blu-ray slot med hjälp av en adapter.
Laptopen kör windows och linux, men jag har bara använt disken genom windows.

Eftersom jag ville använda en del av disken till linux så tänkte jag ta 100gb (av 500) till en ny partition. Eftersom windows "shrink harddrive" inte fungerade använde jag istället "Paragon Partition Manager" som delade upp hårddisken i två partitioner. Detta resulterade i 2 st ~250gb partitioner eftersom jag hade ungefär 250gb data. Den första partitionen innehåller all min data och den andra är nu helt tom.
Använder sedan windows diskhanterare och delar upp den tomma partitionen i min 100gb (till linux, vi kallar den partition 2) och resterande (partition 3) klickar jag på tillsammans med partition 1 och väljer "expand".

Jag har alltså en disk på ~400gb till windows (partition 1 och 3) och ~100gb till linux. All good so far...
Här klantar jag till mig och använder linux för att formatera partition 2 till ext4, men glömmer att windows tycker att det är sin egna partition.
Nu tycker windows att disken är "invalid" eftersom den förmodligen inte känner igen partition 2.

Kort sammanfattning:
500 -> 250 (data, ntfs) + 250 (tom, ntfs)
250 (tom, ntfs) -> 100 (tom, ntfs) -> 150(tom, ntfs)
100 (tom, ntfs) -> 100 (tom, ext4)

Kan jag på något sätt läsa mitt diskinnehåll på partition 1 (där all data ligger) eller är jag rökt?

Ber om ursäkt för eventuella stavfel och oklarheter.

Permalänk
Medlem

Flytta disken till en annan dator, läs ut data, gör om partitioneringen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hmm. Dynamisk disk + Linux... vete tusan om det fungerar. Är lite som att stoppa in OSX i en PC.... det må vara samma grund, men du saknar drivare och stöd för att det ska fungera.

Recovery program som klarar dynamiska diskar bra är få, och de brukar kosta. Det som troligen hänt är att när du formaterade om så har inte den dynamiska diskens detaljer respekterats och därför blivit skadat, när en ny MBR skrivits.
Men får du rätta på det och kan komma åt det, får du ta och rensa informationen ur den som Gurk säger och göra om. Och när du gör det... för bövelen, använd inte dynamiska diskar!