Kommer Ryssland att invadera/anfalla Sverige inom en snar framtid?

Permalänk
Inaktiv

Kommer Ryssland att invadera/anfalla Sverige inom en snar framtid?

Det är en tanke som jag faktiskt haft sen krisen i Ukraina började, men som har stärkts under det som händer i Stockholms skärgård.
Jag tänker själv att det är möjligt att de kan invadera/anfalla. Dock är jag lite kluven i dagsläget om Sverige ska gå med i NATO eller ej. Ett WW3 känns som på G i alla fall.

Vad tror ni? Kommer Ryssland att invadera/anfalla Sverige inom en snar framtid?

Jag är bara nyfiken på vad ni tror, och lämnar ordet över till er. Och låt gärna inte diskussionen gå så det leder mot t.ex. personangrepp o.s.v.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte. Om nu ryssen har varit här eller möjligen är här nu med, så tror jag att enda anledningen kan vara "live träning". Att anfalla Sverige känns inte speciellt smart. Vad har de att vinna på det?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det tror jag inte. Om nu ryssen har varit här eller möjligen är här nu med, så tror jag att enda anledningen kan vara "live träning". Att anfalla Sverige känns inte speciellt smart. Vad har de att vinna på det?

Jag tror att om Sverige anfalls så är det för att få kontroll över Östersjön och i snabbt senare skede ta över Norge. Om Ryssland attackerar Sverige så är det inte för att få Sverige utan de taktiska fördelar Sverige kan ge för att fortsätta ta över Europa och skapa det Ryska riket.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Att vara över på Sveriges territorium betyder inte att de är intresserade av Sverige. Som Delux säger så är det övning, plus att man får chans att visa lite muskler.
Ett världskrig pga Ukraina låter lika sannolikt som om man skulle starta världskrig pga att någon terrorist skjuter en prins i något obetydligt land. Krävs lite mer än så, menar jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag tror att om Sverige anfalls så är det för att få kontroll över Östersjön och i snabbt senare skede ta över Norge. Om Ryssland attackerar Sverige så är det inte för att få Sverige utan de taktiska fördelar Sverige kan ge för att fortsätta ta över Europa och skapa det Ryska riket.

Du låter som en av mina barndomskompisar när han spelat lite mycket ROME: total war (eller liknande)!

Varför ta över Norge? Ryssland har redan massor med olja. Dessutom hade många länder reagerat starkt på om Ryssland förklarat krig mot Sverige.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeluxXxe:

Varför ta över Norge? Ryssland har redan massor med olja. Dessutom hade många länder reagerat starkt på om Ryssland förklarat krig mot Sverige.

Min gissning är att om oljan håller på ta slut, så kommer väl man att slåss om den sista oljan som finns kvar. Samtidigt som jag tänker att Norge har flottbaser som ligger strategisk.

Permalänk
Avstängd

Nej. Ryssland är bara tillbaka till business-as-usual. Däremot så försöker man proba och utmana NATOs artikel 5, först genom att börja lätt genom att bara trakassera NATO-vänliga randstater och kidnappa folk i NATO-länder. Ryssland kan tänkas gå in i Baltikum, men troligtvis inte på långa vägar om de inte kan troliggöra att detta kan ske utan att artikel 5 aktiveras.

Men läget kan ju förändras till det värre och Ryssland kan bedöma att de måste agera snabbt innan västliga samarbeten blir fördjupade och då kan Sverige vara i fara, men troligtvis då främst Gotland. Om man inte sover under en sten kommer det dock finnas förvarning, men politikerna kommer givetvis bli tagna på sängen. Läs gärna: http://jagarchefen.blogspot.se/2014/09/det-dolda-hotet-del-1.... och http://jagarchefen.blogspot.se/2014/10/det-dolda-hotet-del-2-...

Jag betvivlar dock att dagens intrång i svenska vatten är fråga om övning. Det brukade vara övning, ja, men då var det reguljära marina ubåtar som övade. Det här luktar mer operativ verksamhet med ett syfte, informationsinhämtning och kartläggning. T.ex. av den svensk-holländska övningen som just genomfördes i våra vatten. Vilket på sätt och vis är allvarligare. Jag tror inte att man övade eller ville testa svensk respons, utan avsåg att utföra det man skulle utföra helt i det fördolda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Samtidigt som jag tänker att Norge har flottbaser som ligger strategisk.

Och sen vad? USA ligger inte närmare för att man råkar förflytta sig över Östersjön och beslagta Bergen. Ryssland har redan tillgång till båda haven, om än på omvägar. Om man skulle vara intresserad av Östersjön pga strategiskt läge så vore det för baltikum, av nationalromantiska anledningar eller dylikt. Att starta någon aggression mot baltländerna kan knappast ses som realistiskt i dag.
Att naturtillgångar börjar sina är på det hela ett scenario som ligger decennium in i framtiden och om invasionen ska dröja så länge så är det kanske lite tidigt att börja oroa sig.
För att inte börja tala om de politiska svårigheterna med en invasion av stabila västerländska länder.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag tror inte att man övade eller ville testa svensk respons, utan avsåg att utföra det man skulle utföra helt i det fördolda.

Detta ska ju då ses som något positivt från vårt perspektiv. Om de misslyckades med att hålla sina ärenden dolda så kan detta ses som att vårt försvar är dugligt. Eller ja, att det ivf inte går oss obemärkt förbi så fort de möjligtvis klantar sig. Vi fuckade upp mindre än de gjorde, typ.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Detta ska ju då ses som något positivt från vårt perspektiv. Om de misslyckades med att hålla sina ärenden dolda så kan detta ses som att vårt försvar är dugligt. Eller ja, att det ivf inte går oss obemärkt förbi så fort de möjligtvis klantar sig. Vi fuckade upp mindre än de gjorde, typ.

Förvisso, men det pekar också på något mer allvarsamt än "övande" i någon sorts kalla krigets "samförstånd-för-vi-vill-inte-utplåna-varandra".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Detta ska ju då ses som något positivt från vårt perspektiv. Om de misslyckades med att hålla sina ärenden dolda så kan detta ses som att vårt försvar är dugligt. Eller ja, att det ivf inte går oss obemärkt förbi så fort de möjligtvis klantar sig. Vi fuckade upp mindre än de gjorde, typ.

Lite som att någon springer bakom ryggen på dig obemärkt tills de rycker byxorna av dig och du snurrar runt och försöker se vem det är och säger "Hah nu har jag dig allt!" ?

Lite pinsamt för Sverige att utomståendes leksak fick gå sönder innan någon har en aning om vad som är på gång, men ändå inte lyckas hitta något framför fötterna i badkaret..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall orolig för en invasion.
Jag tycker att Rysslands och Putins beteende oroväckande mycket påminner om Hitlers och nazitysklands beteende innan krigsutbrottet. Man testar gränser och ser hur långt man kan gå innan andra länder reagerar. Man ser hur mycket land man kan ta utan att provocera fram en motreaktion, samtidigt som man delvis låtsas förhandla om fred med sin omvärld. Samtidigt ser man en massa folk som pratar om förståelse för Rysslands agerade och "fred i vår tid" liknande resonemang.

Sedan en dag händer det "otänkbara" och en regelrätt invasion startar, som mot Polen i WW2 och kanske mot Sverige i ett tänkbart WW3. Sverige har en lite liknande ställning som Polen hade. Våra allierade kommer att fördöma Ryssland hårt om de anfaller oss, men kommer de att ingripa militärt när vi inte är med i Nato ?
Precis så resonerades kring Polen under WW2. De allierade valde att inte ingripa och skydda Polen. Ryssarna kan utgå ifrån att samma sak gäller oss idag, att de kan ta Sverige och hoppas på att våra allierade inte vill gå i krig för oss.

Det hela behöver naturligtvis inte leda till krig bara för att allt på ett kusligt sätt liknar upptrappningen mot WW2.
Dock finns det inte många signaler som pekar på att Ryssarna försöker förbättra situationen, tvärtom.
Varför satsar man plötsligt enorma summor på krigsmakten, från 5 till närmare 20% av statsbudgeten om jag minns rätt ? Varför testar man hur långt man kan kränka andra länders gränser utan att något görs ?
Varför annekterar man redan områden i andra länder ?
Jag ser inte mycket som inte pekar på att man med militära medel vill upprätta ett storryssland.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag tror allt bara är väst propaganda.
Blir inte ett dugg förvånad om det inte har varit någon ubåt eller om det var vår egen ubåt som vart i östersjön bara för att dom vill öka på försvaret samt gå med i nato utan att folket ska klaga för mycket.

Tycker inte Ryssland är det minsta värre än t.ex USA. Om en 50 år är det väl Ryssarna som är den "snälla" stormakten och USA den "dumma".

Men fan vet jag! Det får vi låta tiden avgöra!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Du låter som en av mina barndomskompisar när han spelat lite mycket ROME: total war (eller liknande)!

Varför ta över Norge? Ryssland har redan massor med olja. Dessutom hade många länder reagerat starkt på om Ryssland förklarat krig mot Sverige.

Då får du väl tycka det.

Norge för att få kustlinjen. Tror jag att det här är på G och troligt händer de närmaste 10-15 åren? Nej. Men det jag försöker förklara är varför jag anser att Sverige skulle kunna vara ett mål, och inte för att jag tror att ett huvudmål skulle vara att ta över Sverige och sen sitta glada och nöjda för att man har Sverige. Det skulle mer troligt vara att ta över Sverige för att sen kunna fortsätta ta sig vidare och ta över mer av Europa. För Ryssland förstår nog att man inte kan ta över Sverige utan att resten av västvärlden reagerar rätt kraftigt på det.

Men jag får tydligen återigen betona att jag inte tror att detta är något som kommer hända. Bara att det är ett möjligt scenario för varför man ens skulle bry sig om Sverige.

Viktigt att komma ihåg är att vi inte är ett Neutralt land från Rysslands synvinkel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Ryssland vågar. USA är helt beroende av Sverige för sin massövervakning av europas medborgare, och de skulle inte bli så glada om kombinationen FRA+Facebook föll i Ryska händer. Det som nu pågår i Östersjön är troligtvis bara penismätning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte Ryssland vågar. USA är helt beroende av Sverige för sin massövervakning av europas medborgare, och de skulle inte bli så glada om kombinationen FRA+Facebook föll i Ryska händer. Det som nu pågår i Östersjön är troligtvis bara penismätning.

Penismätning i kombination med svensk hysterimedia. En av ubåtarna som sågs var en svensk "äventyrs ubåt" som ägs av ett evenemangsföretag. Den mystiska grodmannen man såg bilder på visade sig vara Lasse 75 som fiskade, bosatt ute i skärgården.

Snowden har ju varit i Ryssland ett bra tag, han lär nog sitta på en del information redan.

Ang NATO, skrev inte Sverige på något sammarbetesavtal i sommras?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast

Ryssland är betydligt mer intresserad av sina gamla sovjetstater än av Sverige. Det som hände i i Ukraina var ett direkt svar på att Ryssland riskerade att förlora samarbetet med Ukraina och därmed sin flottbas i Svarta havet som är strategiskt viktig. I Ukraina har de sympatisörer som kan stödja dem. Samma sak skulle de kanske kunna lyckas med i andra delar av forna sovjet. I Sverige har de inget att vinna, bara massa att förlora. De kommer reta upp ganska exakt hela världen. De kan inte skylla på att de minsann befriade en förtryckt rysk minoritet. Putin må ha visst storhetsvansinne men så galen är han inte. Hur ska han motivera en sådan invasion? Han kan ju inte direkt komma dragandes med Kalle dussins härjningar på 1700-talet och det känns som att det redan är överstökat i och med Poltava. Det känns ju närmare med en invasion av Finland.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carlj:

Penismätning i kombination med svensk hysterimedia. En av ubåtarna som sågs var en svensk "äventyrs ubåt" som ägs av ett evenemangsföretag. Den mystiska grodmannen man såg bilder på visade sig vara Lasse 75 som fiskade, bosatt ute i skärgården.

Snowden har ju varit i Ryssland ett bra tag, han lär nog sitta på en del information redan.

Ang NATO, skrev inte Sverige på något sammarbetesavtal i sommras?

Ja svensk media är i extas för närvarande ;).
Men det är vad jag vet inte bekräftat vad det är för undervattensfarkost som setts. Så jag skulle nog inte säga rakt av att det handlade om en "äventyrsubåt".

Jag lyssnade nyligen på p3 dokumentär som gick igenom den ryska militära kartläggningen av Sverige och det verkar ha bedrivits förhållandevis omfattande spaningsverksamhet i Sverige under 80-90 talet så det är väl inte helt otippat att rysk militär fortfarande är i skärgården och surrar?

P3s program om detta hette följande:
Kidnappningsförsöket på Peter Wallenberg och den sovjetiska kartläggningen
Sändes den 12 oktober i år. Länk till programmet:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja svensk media är i extas för närvarande ;).
Men det är vad jag vet inte bekräftat vad det är för undervattensfarkost som setts. Så jag skulle nog inte säga rakt av att det handlade om en "äventyrsubåt".

Jag lyssnade nyligen på p3 dokumentär som gick igenom den ryska militära kartläggningen av Sverige och det verkar ha bedrivits förhållandevis omfattande spaningsverksamhet i Sverige under 80-90 talet så det är väl inte helt otippat att rysk militär fortfarande är i skärgården och surrar?

P3s program om detta hette följande:
Kidnappningsförsöket på Peter Wallenberg och den sovjetiska kartläggningen
Sändes den 12 oktober i år. Länk till programmet:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Nej det var en äventyrs utbåt som hade fångats på bild, de hade till och med pratat med ägaren. Nu hittar jag så klart inte artikeln där jag läste det. Alltså inte den gryniga bilden på en vit, utan en annan som var svart.
Men så klart, det kan ju varit en och en annan ryss som har hyrt in sig i den

Och den dokumentären var riktigt bra!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carlj:

Nej det var en äventyrs utbåt som hade fångats på bild, de hade till och med pratat med ägaren. Nu hittar jag så klart inte artikeln där jag läste det. Alltså inte den gryniga bilden på en vit, utan en annan som var svart.
Men så klart, det kan ju varit en och en annan ryss som har hyrt in sig i den

Och den dokumentären var riktigt bra!

Aha! Ja det kan ju ha cirkulerat flera bilder såklart. Bilder på nå svart kände jag inte till alls. My bad. Jag är inte så insatt i det här förloppet egentligen och vilka "bevis" media viftat med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Ja det kan ju ha cirkulerat flera bilder såklart. Bilder på nå svart kände jag inte till alls. My bad. Jag är inte så insatt i det här förloppet egentligen och vilka "bevis" media viftat med.

Satt och försökte hitta den nu, men eftersom det var bekräftat av ägaren till evenemangsföretaget att han var ute med den då, runt området där den togs(en bro mellan Värmdö och.. ja vad det nu var) så strök medierna den teorin snabbt.

Missade presskonferensen, sades det något intressant eller var det det vanliga? "kan varken bekräfta eller förneka"?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Gotland skulle vara bra ur den ryska synpunkten att ha kontroll över eftersom då skulle man kunna styra hela Baltikum. Men aja, jag har trovärdiga källor som har varit på Gotska sandön och jobbat med diverse saker. Och när de var där så hittade de lappar som var skrivna på ryska vid fönsterbläcken och dylik. Så ryssen finns närvarande vid gotland och Gotska sandön. Der är bara att acceptera, men något tycker man att Försvarsmakten kan göra, tex så var det väldigt dumt av regeringen att lägga ner försvaret på Gotland efter det är en viktig knytpunkt. /Sebastian

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Här är annars en relevant video om svenska försvaret och deras förberedelser ifall ryssen skulle komma. Lite tips och så.

https://www.youtube.com/watch?v=nxDDXQnW86M

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Svenskar är som Vogoner i Liftarens guide till galaxen, allt vi har är byråkrati och inget jävlaranamma. Hur kunde det ske, gå från vikingar och karoliner till vad vi är idag? Rusta försvaret ordentligt till den nivå det en gång var och inför värnplikten, bra för ungdomarna att få ta ansvar i värnplikten, klippa navelsträngen och växa upp/putsa bort de ovanor de fått i sin skyddade värld. Med ett försvar/värnplikt så har vi en beredskap för att möta skogsbränder/översvämningar/kärnreaktorkatastrof/ubåtar/terrorhot (som återvändande IS "svenskar" som förövrigt hela familjen de tillhör borde bannas från Sverige) /krig whatever för ju mer folk vi blir i världen och ju mindre resurser som finns så måste man försvara det man har, idag har vi i princip ingenting att försvara oss med. Jag har inget emot att betala ett par tusen mer i skatt varje månad för att få ett riktigt försvar.

Idag har väl ryssarna inget större behov av Sverige mer än en strategisk, men ett krig kan komma över en natt (inte nödvändigtvis direkt riktat mot Sverige) och då kan strategiska punkter komma att intas. Men vem vet vad som händer när alla stormakter ska göra upp om resurserna under arktis.

Ang Media så ska man ALDRIG tro på vad de skriver iaf inte vad som berör rikets säkerhet.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Att vara över på Sveriges territorium betyder inte att de är intresserade av Sverige. Som Delux säger så är det övning, plus att man får chans att visa lite muskler.
Ett världskrig pga Ukraina låter lika sannolikt som om man skulle starta världskrig pga att någon terrorist skjuter en prins i något obetydligt land. Krävs lite mer än så, menar jag.

Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte men http://sv.wikipedia.org/wiki/Gavrilo_Princip

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CAD-Slaven:

Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte men http://sv.wikipedia.org/wiki/Gavrilo_Princip

Det var bara en liten del i ett långt händelseförlopp som ledde fram till första världskriget. Det är en grov förenkling att säga att skotten i Sarajevo starta kriget. Är du intresserad så har Extra Credits nyligen dragit igång Extra History igen och deras första projekt var en kort förklaring till hur första världskriget startade. Den korta sammanfattningen är på 4x10 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=S-wSL4WqUws&list=PLhyKYa0YJ_5...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Nu vet jag inte

Hon hör ett distant muller. Hon reser ovant huvudet och kikar med krumma ögon mot det skrämmande eviga blå. Hur kan världen vara helt tom ovan träden och ändock så skrämmande, som att evigt falla? Bland molnen svävar en skimmrande molnfågel, skriandes dess dova läte, likt ett överväsen, likt ett omen. Hon får svindel och nötterna faller ur hennes ludna näve. Hur högt upp befinner sig molnfågel, minst flera gånger trädens höjd? Hon kan inte låta bli att undra över meningen med fågelns återkomst, vad det betyder. Obehag. Hon bestämmer sig för att dra sig hem till bekanta trakter och se till familjen.

Poängen flög just ovan hennes huvud.
På tio tusen meters höjd.
Apmänniskan trodde att det var en gudfågel.
Du trodde att det var ett plan.
Ni hade båda lika fel.

EDIT: Zota träffar ganska bulls eye. Han länker dessutom matnyttigt för de som vill repetera. Kolla igenom den, samt CrashCourse.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror tyvärr inte att Ryssland kommer befria oss på väldigt länge. Orsaken är att befolkningen ännu inte är tillräckligt mycket vanvårdade för att Ryssland ska vara beredd att offra sig för att hjälpa oss. Visst vi har bra naturtillgångar som kan täcka en del av kostnaden för räddningsinsatsen.

Och vad jag menar med befria, så syftar jag på att de styrande i landet säger att skafferiet är tomt och att vi samtligt ska öppna vårt skafferi så att andra kan få ta del av de smulorna som finns kvar. Och att de hela tiden ger olika grupper befogenhet att ta mer ur skafferiet, utan i princip nämna någon plan för att kunna fylla på den i samma takt som den töms. -Det enda de säger är typ det är inte vårt ansvar.

Så om ryssland anfaller sverige vad är problemet? Vad skulle de göra med befolkningen som öppnar deras hjärtan och tar emot dem? Vi skulle säkerligen bli fattigare då de skulle ta resurser härifrån tillbaka till "sovjet", men på lång sikt blir det nog bra.

Dock tror jag inte Ryssland har en chans att attackera sverige utan ett nytt världskrig, detta världskrig skulle inte bli roligt. Och det vi kan göra för att förhindra är att EU skaffar lite mer massförstörelse vapen som de också är beredda på att använda.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Hon hör ett distant muller...

Givetvis fanns det bakomliggande orsaker också. Citat från samma sida jag länkade till "Denna händelse kom senare att benämnas "skotten i Sarajevo" och som i förlängningen kom att föranleda första världskrigets utbrott en månad senare". Det är allmänt vedertaget att man brukar ha den händelsen som startskott (no pun intended).

För att återgå till ämnet. Har ni sett Göran Frisk? Rakryggad som få.
https://www.youtube.com/watch?v=TaVeBP4AdoI

Permalänk
Medlem

Självklart inte