Nvidia kan halvera priset för GTX Titan Z

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

Förvånas av alla inkompetenta kommentarer här. Titan är ett beräkningskort som går att spela med och har 6GB Vram.

Det riktas mot företag och entusiaster som sysslar med saker som kräver double precision eller stora mängder V-Ram.

Sluta jämföra Titan,BE,Z kort mot vanliga kort pris/prestandamässigt. Titan har double precision.
Det har inte ett sketet "Gaming" kort.

Så lägg ner nu.

NVIDIA® Tesla™ K40 Workstation Card 53.995:-
https://www.komplett.se/pny-nvidia-tesla-k40-workstation-card...

PNY NVIDIA® Tesla™ K20 Workstation Card 33.995:-
https://www.komplett.se/pny-nvidia-tesla-k20-workstation-card...

Processing Power (GFLOPS)

Double precision performance
770 - 134gflops
780 - 166gflops
780Ti - 210gflops
Titan - 1500gflops
Titan Black - 1707gflops
Titan Z - 2707gflops

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_series

Titan Z märknadsfördes av Nvidia som "The ultimate Gaming Card". Där med är det inte fel att jämföra det med andra gaming kort. Som gaming kort så var och är Titan Z inget bra val, då det finns betydligt grymmare alternativ. Sen är det ju kul att det finns andra användsningsområden för ett sådant dåligt gaming kort där kortet faktiskt fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Titan Z märknadsfördes av Nvidia som "The ultimate Gaming Card". Där med är det inte fell att jämföra det med andra gaming kort. Som gaming kort så var och är Titan Z inget att ha. Sen att det ju kul att det finns andra användsningsområden för ett sådant dåligt gaming kort.

Nja dåligt och dåligt, det presterar fortfarande i top segmenten av alla singelkort lösningar oavsett vad du tycket om det. Dock har det inte särskilt bra prestanda per krona i just spel men det är en annan sak helt och hållet.

Sen att de är lite dumt designat och inte levererar ordentligt för sin prislapp. är också en sak för sig. Kortet marknadsfördes som alla titans, att de ska vara på den absoluta toppen av alla kort i spel samt kunna ge en entry level dual precision prestanda för den som vill spela och kunna arbeta på samma maskin, där är målgruppen och inte direkt någon annan.

25k var inte prisvärt på någon nivå dock om man vill just spela men hur bra dual precision prestanda man får för de 25k har jag ingen aning om, då den marknaden kan jag nästan inget om. Men om man vill ha dual precision prestanda och spela så låter 13k inte helt fel.

I slutändan är det fortfarande inte ett dåligt kort utan ett bra kort men för hög prislapp och prestera inte så bra som Nvidia hoppades till skillnad från tidigare titan kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur kan dom vara skryt kort när det inte fanns något annat på marknaden som kom i närheten av korten, din logik är så dålig att det inte finns.

Hade jag köpt dom för 3-5 månader hade jag hållit med dig, INTE 2013:02:19 nej. Plzz.

Men varför pratar du på ett ämne där du med din kunskap kan typ ingenting vad du säger här på forumet, och nej 780 vinner inte över titan i samma klocks, och titan har 3GB mer VRAM som jag behöver så du kan bara lägga ner.

Mata inte trollen, han är ledsen för att han inte har vanilj Titans

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kvickstick:

Mata inte trollen, han är ledsen för att han inte har vanilj Titans

Du borde ju köpa ett 3e nu, dom är ju billiga nu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så alla tester som påvisar tvärtom är osanna bara för att du blir ledsen annars för att du har Titan?

tror inte du förstår att VRAM behövs i högre upplösningar, du har endast länkat tester till 1080p....

blir du ledsen för att du har fel?

Permalänk
Medlem

Den stora missen bland dom flesta som risar på Titan är också att det är ett av dom absolut bästa köpen för program med CUDA-acceleration. Där är alla AMD's produkter inte ens ett alternativ. Sen är Titan bättre på just detta segment än i princip alla dom dyrare Quadro, Tesla och även standard gaming-korten. Samtidigt så har det stöd för allt som ett vanligt gamingkort har i högsta klass. Vram'et är otroligt viktigt också för att kunna få plats med all data på kortet så inte arbetet begränsas. Det är en jäkla skillnad på 3, 4 och 6 GB i detta avseende.

Vill man dock ha det ultimata inom proffskorten så är det bara att punga ut 50-60 tusen för ett top tier sådant som Tobbbe__ skrev. Hade jag valet att skaffa 4 Titan Z eller ett Tesla K40 så tar jag 4 Titan Z vilken dag som helst. Inget snack om saken.

Det här är sådant som påpekats tidigare i tråden också men då en del inte verkar läsa dessa kommentarer så kan det vara värt att upprepa dom.

Visa signatur

Hejhej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tydligen inte, vill jag skryta köper jag dual socket Xeon och 2x titan z och caselabs THX10 och 6x 560 rads och 6x 4K skärmar och 100TB HDD.

är det inte det du har i din dator?!? nu blir jag allt besviken på dig!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

En fråga. om man har ett m-atx moderkort. kan man sli koppla 2st titan Z?
tänker att moderkortet troligtvis bara stödjer vanligt sli och vet inte om det räknas som 4-way sli om man gör så!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Att ta 27.000:- för Titan Z e ju helt sinnes....sänker med hälften o ÄNDÅ e det helt för dyrt....

Undrar hur Nvidia resonerade runt prissättningen...."Vi testar, går det så går det" <---- Känns ungefär så.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

En fråga. om man har ett m-atx moderkort. kan man sli koppla 2st titan Z?
tänker att moderkortet troligtvis bara stödjer vanligt sli och vet inte om det räknas som 4-way sli om man gör så!

Det borde gå. Quad-SLI kallas det när det är två kort och inte fyra PCI-E slots som kommer ockuperas. Åtminstone ASUS brukar skriva med "Quad SLI" i sina specifikationer.

Men eftersom Titan Z är triple-slot så krävs det antingen moddad kyllösning (vattenkylning), någonting kreativt med PCIe risers eller ett moderkort där man valt att sätta två CPU-anslutna PCIe slots så långt ifrån varandra som möjligt, slot 1 och 4.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det borde gå. Quad-SLI kallas det när det är två kort och inte fyra PCI-E slots som kommer ockuperas. Åtminstone ASUS brukar skriva med "Quad SLI" i sina specifikationer.

Men eftersom Titan Z är triple-slot så krävs det antingen moddad kyllösning (vattenkylning), någonting kreativt med PCIe risers eller ett moderkort där man valt att sätta två CPU-anslutna PCIe slots så långt ifrån varandra som möjligt, slot 1 och 4.

Ta vilket moderkort som helst som klarar 3way eller 4 way SLI.

Använd sedan nummer 1 och 5 alternativt 7 om man har utrymme nedåt för extra lufttillförsel mellan korten.
Men det räcker oftast med en ledig slot så konfiguration ett är ändå ett bra alternativ.

När man säger att ett kort tar upp 3 Slots menas inte 3 grafikkorts platser utan 3 PCIE portar.
Standard för grafikkort är 2.

Här används en 3way brygga. PCI-E port 1 och 5

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du borde ju köpa ett 3e nu, dom är ju billiga nu

Lockande! Haters gonna hate

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ta vilket moderkort som helst som klarar 3way eller 4 way SLI.

Använd sedan nummer 1 och 5 alternativt 7 om man har utrymme nedåt för extra lufttillförsel mellan korten.
Men det räcker oftast med en ledig slot så konfiguration ett är ändå ett bra alternativ.

När man säger att ett kort tar upp 3 Slots menas inte 3 grafikkorts platser utan 3 PCIE portar.
Standard för grafikkort är 2.

[]http://www.asus.com/websites/global/products/9ca8hJfGz483noLk...[/IMG]

Här används en 3way brygga. PCI-E port 1 och 5

[]http://content.hwigroup.net/images/products/xl/221046-4.jpg[/IMG]

Tror du missförstod både mitt svar och inlägget jag svarade på. Men ambitiöst inlägg med bilder och allt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tror du missförstod både mitt svar och inlägget jag svarade på. Men ambitiöst inlägg med bilder och allt!

Vad yrade du om i ditt inlägg då?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks