Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Videoapan:

Ni beskriver till punkt och pricka ödet för min Z1C.. Den blev repig av första turen i en tom ficka och beslöt sig för att krama asfalten från en meters höjd med sprucken skärm och ej fungerande digitizer. Skulle kosta 2000 att laga (1200 självrisk) men då förlorades vattentätheten så jag köpte nya Z3C istället.

Z3C upplever jag som mer reptålig men fortfarande fruktansvärt HAL. Om jag lägger den helt stilla på mitt ben glider den iväg, går nästan inte att balansera den ordentligt och att ha den i någon form av byxa med lite lösare fickor ger den bara självmordschanser i form av dyk i backen. Har beställt tunnt skal till den för att slippa glidandet men det har inte kommit än. Har även tappat min i kakel-golvet med lite skavank i skyddskanten som följd, mycket bättre än Z1C som då sprack lite i glaset istället.

Så sammanfattningsvis bättre än Z1C men man bör ha någon form av glidskydd på den.

Jag gillar Z3C, jag upplever skärmen som betydligt större än Z1C även om det på papperet är väldigt liten skillnad. Batteritiden är helt ok och använder man Stamina-läget (stänger av bakgrundsdata när skärmen är släckt) så räcker den utan problem två dagar. Jag har nu även valt utökade stamina-läget och då klockar telefonen ner sig även med skärmen tänd och jag har ännu i spel och film inte upplevt någon försämrad prestanda (rätt hög prestanda i grund). En intressant grej är att skärmens uppdateringsfrekvens sänks från 60 till 50 Hz i utökad stamina, sparar en del och ger dessutom vid någorlunda normalanvändning upp till 3 dygn utan laddning vilket för en smartphone är riktigt bra.
Andra fördelar är vattentåligheten och att om man har laddningsdockan så behöver man inte öppna luckorna, annars blir det mycket pill med laddningsluckan. Så skaffar du denna, skaffa en dock till. Jag köpte Z1 (vanliga)-dockan på eBay för 50 spänn och filade till den så att telefonen passade, annars kostar den riktiga 299 vilket känns hyfsat saftigt.
Stereohögtalare, skoj grej men då ljudet inte är top-top enligt mig inte så viktig finess, men bättre än de flesta där ljudet bara kommer ur en högtalare.

Nackdelar då?
Som redan nämnts bör man köpa till dockan för att slippa fippel med luckan.
Den är fruktansvärt hal! Inte i handen men det är nästan som den är en antimagnet mot tyg. Någon form av skal eller bara kladdighet är att rekommendera.
Kamerans komprimering är väl en nackdel den med men jag ser inte mobilen som min primära kamera, det har jag en Canon EOS till. Bilderna blir bra, inte bäst men bra.
Viss mån av bloat, inte så farligt men det finns där.

Den stora frågan att ställa sig är väl egentligen varför man ska ta Z3C istället för den 1000 kr billigare Z1C. I mitt fall känner jag att skärmen är det stora trumfkortet, i övrigt är prestandan ungefär densamma. En viktig grej att tänka på är att Sony suger på uppdateringar av OS varför Z3C antagligen kommer få en version mer än Z1C.

Jag rekommenderar denna telefon varmt, sen om den är värd pengarna är en annan fråga, telefonen är riktigt trevlig.

EDIT: Kom på en till grej jag stör mig på, den har grymt bra digitizer. Eller bra, den är känslig och har jag den i mina tunna jobbyxor så måste jag vända skärmen utåt, annars kan mitt lår skicka SMS eller ringa. De har återuppväckt fickringningen..

Tack för jättebra input!

Skrivet av Mikael07:

Japp, det upplevde jag också i butik, på alla tre telefonerna som var på display! Säljaren sa att det var tidiga demo-ex. Jag blev dock orolig att telefonerna de sålde var av samma utgåva, så för att undvika nämnd cirkus gick jag till en annan affär där demotelefonerna fungerade. I köpetelefonen fanns sen inte heller några som helst tecken på detta. Har inte sett någon på andra Z3 forum som har nämnt detta heller, så jag tror inte du behöver vara orolig.

Edit: Måste sålla mig till kören här och påpeka att skärmen är otroligt hal med torra händer. Den har således en förmåga att glida av bundna böcker (som ligger platt på bordet) man lägger den på!! Rekommenderar att smörja händerna med hårvax eller bära diskhandskar under kalla vinterdagar.

Ah, skönt att höra. Blev sjukt skeptisk där, mjukvara som ballar ur helt har jag inget till övers för.

Skrivet av 1kolli:

Någon som kan säga något om flytet kontra nexus?
Sitter med en Nexus 4 nu men saknar FM radio och har därför börjat snegla lite på Z3 och Z3c.

Jag har en N5, tyckte under mitt korta test att flyt i menyer och liknande var mer eller mindre likvärdigt. "Råkade" även testa att halvera animationstiden i utvecklarmenyn precis som jag kör till vardags, det gjorde positiv skillnad.

Koncensus verkar alltså vara att Z3C är en bra lur, men att det behövs ett skydd då den är hal och kan vara känslig om den faller fel och en docka för att slippa fippla med lucka? Någon som hittat en bra, tredjeparts, magnetladdare också? Kameran verkar vara sådär vad jag kan bedöma, som sagts tidigare handlar det mest om Sonys av outgrundlig anledning urusla mjukvaruhantering. Då Nexus 5 knappast är ett underverk på den fronten bör jag nog klara mig dock.

Jag ska lura lite till, men lutar mot en Z3C. En gång i tiden köpte jag en Xperia P av samma anledning, får hoppas att det här går bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte den (z3) är halare än någon annan. Kör min vana trogen utan vare sig skal eller skärmskydd.

Permalänk
Medlem

Det här med att den är hal är nog från person till person.
I handen glider min nya Z3c mycket mindre än min gamla Xperia V. (Sitter och testar)
Batteriet har jag inte hunnit ladda än, 61% i skrivande stund sedan i fredags vid 17-tiden, avstängd på natten. Så riktigt grym batteritid.
Har köpte denna som jag får i nästa vecka för laddning:

http://www.amazon.co.uk/Magnector-Performance-Universal-Charging-Adapter/dp/B00H2EE5ZS/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1413714711&sr=8-2&keywords=Magnector+X

Köp INTE t.ex. den här, fungerar inte bra alls.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Haft min z3c lite över en vecka nu och är mycket nöjd hittills. Enda nackdelarna, som folk redan nämnt, är att den är förbannat hal och att ladd-luckan förmodligen kommer bli sämst om man flippar upp den varje dag så en laddstation är ett måste.

Annars är det en kanontelefon. Snabb, bra skärm och batteritiden är suverän. Räcker typ minst dubbelt så lång tid som min fd S3a. Den är en bit ifrån stock android men det är inget som direkt stör så ett plus där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Håller med, köpte en liknande sladd och den satt knappt fast alls. Har nu Sonys egna laddställ (299 kr i Teliabutik) och den sitter som en smäck och klickar fast ordentligt. Mycket nöjd med det, ungefär som att ha trådlös laddning.

Självklart har vi olika känsla för vad som är halt eller inte, beror säkert på hur man är van att hålla sin telefon också. För mig personligen är den inte hal alls.

Enda nackdelarna jag hittat än så länge är bra men sämre batteritid än min förra lur, 1080p försvinner om jag uppdaterar youtube appen och att jag inte på ett smidigt sätt kan byta språk på tangentbordet.

Det sista har löst sig med vad som verkar vara Sonys förmåga att helt enkelt kunna två språk och märka vilket jag vill använda. Får återkomma men spontant tror jag att jag gillar det mer än en knapp likt den jag har på Samsung Tabben, ipaden och Lumian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Enda nackdelarna jag hittat än så länge är bra men sämre batteritid än min förra lur, 1080p försvinner om jag uppdaterar youtube appen och att jag inte på ett smidigt sätt kan byta språk på tangentbordet..

Nu måste jag fråga & ta det inte på fel sätt men varför vill du ha 1080p från Youtube? telefonen har en 720p panel & Youtubes 1080p är inte direkt känd för at va bra (kolla bitrate skillnaden mellan 720 & 1080). Sitter man på en 1080p panel kan det tyckas göra skillnad men på denna telefon? Eller var det en Z3 du hade?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Såg att Android L/Lollipop/5.0 har stöd för raw image capture! Då kanske det finns hopp för kameran ändå!!
Får dock vänta till februari när Sony planerar att släppa uppdateringen för Z3.

Framförallt så kommer API förändringarna i 5.0 innebära att vi äntligen får riktiga tredjeparts kameraappar, dvs som har egen postprocessing och liknande som tillför något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu måste jag fråga & ta det inte på fel sätt men varför vill du ha 1080p från Youtube? telefonen har en 720p panel & Youtubes 1080p är inte direkt känd för at va bra (kolla bitrate skillnaden mellan 720 & 1080). Sitter man på en 1080p panel kan det tyckas göra skillnad men på denna telefon? Eller var det en Z3 du hade?

Tar det inte på fel sätt, däremot skulle jag kunna skriva 5 sidor som svar, ska försöka hålla det kort
Telefonen har en 1080p panel (Z3). Skillnaden mellan 720p och 1080p är för mig tydlig.

En annan viktig grej att ta i beaktande är att det finns sätt att få tre gånger så hög bitrate på youtube och det är att skala upp 1080p till 4K.
Det kommer se lika snyggt ut som riktig 4K eftersom youtubes upplösning inte direkt kan visa skillnaden men 1080p materialet får då också den höga bitraten som tilldelas 4K material med mindre artefakter och större färgrymd.
Men för att det ska vara lönt vill man spela upp det i så hög upplösning som möjligt.

Det handlar dessutom om att hjälpa mig med färgkorrigering. Ett klassisk trix som man som producent av video till en lägre budget gör är at använda mobiler som referensmonitorer.
Detta eftersom att en bra skärm för att kontrollera färger kostar minst 10 000 kr och alla billigare Dell Ultra Sharp och allt vad de heter har faktiskt ingenting att hämta i färg jämfört med tex en iPhone. iPhone Retina ligger typ på 99% av vad en svindyr referensmonitor presterar.
Sony Z3 ligger också bra till.

Jag har en Samsung Tab S med AMOLED skärm som såklart är trevlig att se på när man surfar och spelar. Men färgmässigt så får den dyngspö av en gammal iPad2.

Som du hör tillhör jag en lite kräsnare art. Jag filmar tex med en galen bitrate. I min kamera använder jag 240GB SSD diskar som minne och det rymmer hiskeliga 12 minuter video (kan ju räkna på den bitraten ).
När jag väl är klar med allt så vill jag stämma av mot en neutral och bra skärm i så hög upplösning som möjligt. Förut körde jag iPad i 720p och såg färgerna på ett bra sätt. Nu kommer jag kolla färger på Z3 för att se hur filmen gör sig för mina fellow video nerds och använda Tab S plattan för att se i 1440p och för att få en uppfattning om hur det ser ut för "vanligt" folk som tenderar att ha lite väl färgstarka displayer.

Kan tilläga att jag ögnat igenom en massa video från min Z3 idag och även om den är lite sådär som videokamera så har den i mitt tycke väldigt neutrala och trevliga färger som default.
Har filmat en recension av kameran och kommer lägga upp den nom ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Pysslar du med färgkorrigering/färgsättning för video bör du definitivt köra en hårdvarukalibrerad skärm, finns ingen telefon som kommer i närheten, definitivt inte en iphone. Sen visste jag inte att du körde Z3, Z3 compact kör nämligen en 720p panel, inte 1080.

Vanliga youtube 1080p strömmar har en bitrate på max 8Mbit medans 720p ligger på max 5Mbit, rent matematiskt så bör 1080 ligga runt 11Mbit för samma kvalité. Sedan så körs en ganska stor del av 1080p materialet i betydligt lägre bitrate än vad som tillåts, jag tar i alla lägen en 720p med hög bitrate än en 1080p med marginellt högre bitrate/samma bitrate. Allra helst när man pressar den så lågt att artefakter dyker upp direkt (vattenmålningseffekt på x.264).

Här har du ett vettigt alternativ som dessutom råkar vara billigare än de flesta smartphones som ur lådan har mer korrekta färger än smartphones, adderar du sedan en hårdvarukalibrering så blir det bara än bättre Ultrasharp 2713h 14 bitars LUT, Delta under 2 direkt ur kartong, ursäkta för lite off-topic

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Z3C i två veckor nu och är riktigt nöjd. Kommer från en Lumia 900 så det är lite nytt med Android igen (senaste android telefonen var en med 2.1).

Batteritiden kan jag ju börja med, den är riktigt bra även om min Lumia inte hade en dålig batteritid så körde jag 3G på den var 2 dagar att pressa sin tur. Klarar två dagar utan minsta problem med denna så som jag använder den. Har de senaste dagarna kollat lite YouTube på mobilen innan jag lagt mig (1-2h ca, via wifi). Surfar Sweclockers på raster i skolan (via 4G) och kollar Aftonbladet/Expressen på morgonen (via wifi). Lyssnar på Spotify på vägen till och från skolan varje dag (40min kanske, via 4G). Med den graden av användning får jag ut två dagar utan problem. Kör med 4G i skolan medvetet för att det ska dra lite extra just för att testa batteritiden. I vanliga fall har jag wifi både hemma och i skolan vilket kommer ge en ännu bättre batteritid. Tror nog att jag kommer snitta 3 dagar på varje laddning när jag slutar använda 4G i skolan men det kommer ju variera med hur mycket jag använder mobilen i skolan också.

Sen finns ju Stamina mode om det börjar bli lågt och man har lite för många timmar innan man ska hem. Är det akut och man kan klara sig utan internet och appar finns ju Ultra stamina mode som gör telefonen till en "dumphone". När jag aktiverade det med 9% batteri kvar en dag fick jag 2 dagar batteritid i standby läge enligt mobilen. Förmodligen hade det blivit mer än så. Tappar ju förmogan att surfa osv, bara ringa, ta bilder och skicka sms funkar typ. En "dumphone" som sagt. Men fortfarande trevligt om man inte kan ladda och inte måste kunna surfa osv.

Skärmen gillar jag skarpt. Min gamla Lumia hade en PPI på 200ca, nu med lite över 300 har jag verkligen inget att klaga på. Färgerna klagar vissa på, inget jag märkt av, tycker skärmen är riktigt bra faktiskt. 720p var för mig en bra sak. Bättre batteritid pga det är mindre pixar för mobilen att flytta på och det kan ju bara hjälpa flytet också. Hade skärmen vart större hade jag nog velat ha 1080p kanske, men 720p på denna 4.6" är riktigt nice faktiskt. Kommer ju som sagt från en skärm på 200 PPI så kan inte vara annat än nöjd.

Tycker inte mobilen är hal som vissa påpekar. Kanten runt mobilen är av något slags gummiliknande material och det ger bra fäste tycker jag i alla fall. Använder för det mesta mobilen med båda händerna om jag ska t.ex. skriva meddelanden, har för små händer för att kunna hålla i den och nå tvärs över skärmen med tummen på samma gång på ett bekvämt sätt och då är problemet med att tappa den icke-existerande enligt mig. Då jag använder mobilen med en hand för att t.ex. surfa tycker jag inte heller det är något problem alls faktiskt. Men det är ju också något som är mycket individuellt beroende på hur stora händer man har och hur man håller telefonen osv.

Kameran tycker jag också är bra, är inte den som tar bilder speciellt ofta och är inte kräsen heller. De gånger jag tagit bilder har jag blivit nöjd i alla fall. Finns säkert mer avancerade användare här också som har mer erfarenheter av mobiler med svinbra kameror och är kräsna. Jag är inte en utav dem. Än så länge duger kameran för mig i alla fall.

Flytet i mobilen är riktigt bra, har inga som helst problem med att det flyter dåligt eller något sånt. Att surfa är riktigt trevligt också men det är ju en Snapdragon 801 osv i den. Samma specs som den stora versionen så inget annat är ju att vänta sig tycker jag. 1GB mindre ram (2GB totalt) än den vanliga Z3an stör inte mig. Inte någon storanvändare av massvis med appar att det kan bli ett problem tror jag. Men finns säkert de som är mycket mer avancerade Androidanvändare än mig och då kanske det är ett problem, men som sagt, inte för mig.

Har en sak som jag har lite funderingar kring. När mobilen tappar 4G täckning så återansluter den inte automatiskt och jag måste stänga av och på mobildata för att den ska hitta 4G igen. Men jag vet inte om det nödvändigtvis är mobilens fel, säkert jag som inte kan android så bra än. Om någon annan vart med om detta och vet hur man löser det så låt mig gärna veta. Kanske händer alla mobiler vad vet jag, men kan ju också vara min mobil som har problem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Jag är också nöjd med min. Androidupplevelsen kan väl beskrivas som "hyffsat ren".

Men den är väldigt hal och det verkar som den är ganska benägen att spricka om den faller olyckligt. Tycker utbudet av skydd är lite dåligt, någon som har köpt något än? Är ute efter ett hardcase m. dämpning, gör inget om det bygger på lite.

EDIT:
Det här skyddet verkar uppfylla mina krav, synd att det inte verkar finnas hos någon svensk återförsäljare
http://www.amazon.co.uk/Case-Mate-Tough-Case-Xperia-Compact-B...

Köpte ett Flip-Case (http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/ska...) tycker att det funkar riktigt bra, man kan dock inte sätta den i laddningsdocka då, men om du ska ha ett hardcase med dämpning blir nog det svårt i vart fall. Det känns rätt robust och den går att ställa upp mha. caset, om det nu är en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Pysslar du med färgkorrigering/färgsättning för video bör du definitivt köra en hårdvarukalibrerad skärm, finns ingen telefon som kommer i närheten, definitivt inte en iphone. Sen visste jag inte att du körde Z3, Z3 compact kör nämligen en 720p panel, inte 1080.

Vanliga youtube 1080p strömmar har en bitrate på max 8Mbit medans 720p ligger på max 5Mbit, rent matematiskt så bör 1080 ligga runt 11Mbit för samma kvalité. Sedan så körs en ganska stor del av 1080p materialet i betydligt lägre bitrate än vad som tillåts, jag tar i alla lägen en 720p med hög bitrate än en 1080p med marginellt högre bitrate/samma bitrate. Allra helst när man pressar den så lågt att artefakter dyker upp direkt (vattenmålningseffekt på x.264).

Här har du ett vettigt alternativ som dessutom råkar vara billigare än de flesta smartphones som ur lådan har mer korrekta färger än smartphones, adderar du sedan en hårdvarukalibrering så blir det bara än bättre Ultrasharp 2713h 14 bitars LUT, Delta under 2 direkt ur kartong, ursäkta för lite off-topic

He he, jag kan inte köpa en skärm likt de vi har på jobbet för +20 papp för lite youtube. Det var därför jag la till det vida populära trixet med iPhones som ref monitors. Så gör de flesta tunga proffs när de vill att kunder ska kolla filmer innan leverans.

Skärmen du länkar till är den jag har och nej, den har ingenting att hämta mot en tex en iPad i att ha rätt färger out of the box.
När du gör en video ska du alltid tänka på den du gör den för, kunden, prenumeranten osv. Vad har de och hur gör de?

Strömen av 1080p uppskalat till 4K och sedan nerskalat av en 1080p monitor på youtube är 30Mbit. Därför vill man ha en 1080p monitor före en 720p vilken dag som helst för youtube.

Nu blir det lite extra off topic men om du vill lära dig mer så har jag ett gäng olika videos som demonsterar hur du kan manipulera youtube till bästa möjliga kvalitet. Det finns en tråd om det i foto/video sektionen.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Köpte ett Flip-Case (http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/ska...) tycker att det funkar riktigt bra, man kan dock inte sätta den i laddningsdocka då, men om du ska ha ett hardcase med dämpning blir nog det svårt i vart fall. Det känns rätt robust och den går att ställa upp mha. caset, om det nu är en fördel.

Funderade på ett flip-case men kom fram till att det är lite bökigt.
Sen undrar jag lite hur de tänkte på det där med avseende på kanterna som har lämnats exponerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det här med att den är hal är nog från person till person.
I handen glider min nya Z3c mycket mindre än min gamla Xperia V. (Sitter och testar)
Batteriet har jag inte hunnit ladda än, 61% i skrivande stund sedan i fredags vid 17-tiden, avstängd på natten. Så riktigt grym batteritid.
Har köpte denna som jag får i nästa vecka för laddning:

http://www.amazon.co.uk/Magnector-Performance-Universal-Charging-Adapter/dp/B00H2EE5ZS/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1413714711&sr=8-2&keywords=Magnector+X

Köp INTE t.ex. den här, fungerar inte bra alls.

http://img.tradera.net/medium/319/194928319_2147834b-8bed-46f...

En sådan ska man ha. Kommer köpa en sådan snart till min Z3

http://www.netonnet.se/art/telefon/laddare/sony-dk48chargingd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skärmen du länkar till är den jag har och nej, den har ingenting att hämta mot en tex en iPad i att ha rätt färger out of the box.
När du gör en video ska du alltid tänka på den du gör den för, kunden, prenumeranten osv. Vad har de och hur gör de?
/M

Men du, en ipad 2 har 7000k på sin "färgrätta skärm", Iphone 5s 7400k, Iphone 6 ligger på 7300k, det är rätt långt ifrån vad dom bör ha (enligt d65), 7400 är samsung tv blått... Tittar vi på ipad mini retina ligger den på 6900k med delta på mellan 4 & 6 och en gammut på 63% av srgb, allvarligt talat man kan hitta på saker men i detta fallet finns det kilometervis med tester som visar precis motsatsen till det du säger. Återigen förlåt för offtopic men jag var tvungen att svara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Återigen förlåt för offtopic men jag var tvungen att svara.

Kör PM om du har lust, sitter ofta vid datorn.

Permalänk
Medlem

Har misshandlat en iphone i 5 år utan problem och det tog bara tre veckors varsam användning av min z3:a innan hörlursjacket började
glappa och telefonen tappar kontakten med hörlurarna.

bra skit....

Permalänk
Medlem

Hej.
Då min gamla följare tyvärr har gått bort söker jag nu en ny mobiltelefon. Vilket lutar mot en Z3c. När man har sett ett par handfull utrikesrecensioner om Z3c säger dem att luren utan abonnemang ligger på runt 395 dollar. Här dock, i Sverige, verkar den ligga på fyraochetthalft tusen kronor?! Vart tycker ni att man bör köpa Z3c för en så billig penning som möjligt, är det Amazon? Eller är det bättre att betala 499 kr/mån i 24 månader med ett sprillans nytt abonnemang?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Teckna på Halebop nu och så får du hörlurar som har ett värde på 999:-.
Rubbet Liten på 169:- månaden + en engångskostnad på 4103 (mobilen).
En månadsuppsägningstid så i värsta fall blir det 169*2. Sälj lurarna för en 500:- så har du tjänat in det.

Det är iaf den idéen som jag lutar åt för att få den köpt i Sverige med allt vad det innebär och ändå spara lite på vägen.
Dock har jag inte sett om det är någon uppläggningsavgift gömd någonstans. Det får de som tecknat halebop senast svara på.

Men iaf vad jag fått känna på z3c så passar den min hand perfekt och då har jag kört iphone 4 med Magpul skal. Men jag oroar mig lite som andra just med halheten av glaset då jag läst att det är baksidan som andra råkat slå sönder. Mer än det tror jag att just det med batteritid och processor har lite att göra med att de snart lanserar sin HDR-az1 som ska ha streamingsfunktionalitet. Men det är min teori.

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk
Medlem

Personligen kunde ja inte bry mig om något angående kameran då jag knappt använder den, men herregud vilken batteritid...

Ja laddar min telefon varannan dag. t.ex. laddade jag min telefon på tisdags morgon så att vid 0730 när ja gick upp så är den på 100%. Nu är den på 27% och jag har använt den till ungefär följande:

1. ca 20 samtal kanske 30 min totalt sett i samtalstid
2. ca 1-2 timmar spotify på 1.5 arbetsdagar
3. ca 35 sms
4. hel del mailande och surfande
5. lite småspel såsom wordfeud osv

Nu är den som sagt på 27%. Energiinställningarna kickar inte in förrän vid 20% och sedan vid 10%.

Använder min telefon som tjänstetelefon och privat. Skall även tillägga att jag har väldigt mycket installerat (dropbox, office, antivirus, onedrive, massa småappar. säkert installerat 50 appar typ)....

Uppskattat batteritid ca 54 timmar på en laddning. Helt sjukt vilken batteritid. Är verkligen sjukt imponerad.

Klart att man kan önska mer gällande kameran, skärmen (samsung skärm t.ex.) men för mig är den helt perfekt. Lagom stor (>5 tum = big no no!), sjuk batteritid, hyfsad display, bra prestanda (inget laggande osv), OK kamera.

Känns som Sony lyckats riktigt bra med denna mobilen

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Jag har laddat min Z3 en gång. Jag köpte min i lördags. Har bara ringt från den och inte gjort nått mer avancerat. Jag haft min mobil igång nu 3 dagar och 22 timmar sen senaste laddningen och har fortf 42% kvar på batteriet. Och enligt mobilen så ska det räcka ca 2 dygn till

Enda minuset är att baksidan är så hal.

Utöver det är det en riktigt grym lur och den är riktigt rapp och aldrig något lagg

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite imponerad av denna telefon.
Inte nog med att batteriet håller 4-5 dagar utan större bekymmer.
Men att koppla in USB to go-kabeln eller vad den heter, och sedan sätta i sändaren till mitt Logitech G930 och att det fungerar var lite roligt faktiskt.
Både musik och samtal.

Hade detta fungerat på min Xperia V (Jobbtelefon) hade det varit underbart.
Men tyvärr.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så, då har då även jag beställt en Z3c, förväntar mig att inte behöva ladda nåt mer i år nu

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Skrev ihop en liten analys+foton av Z3's kamera (jämfört med iPhone 5S) på ett annat forum. De som är intresserade kan läsa den här:

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=56291934&postc...

Inget som rör den som bara tänker kolla på bilderna på luren, men om man har lite högre krav på kameran är det läsvärt, tycker jag såklart

Permalänk
Medlem

Har gjort en liten recension av Sony Z3ans videokamera. Eftersom det är samma kamera i Compact slänger jag in den här med.

Här är några klipp uppladdade i 4K.
Som man kan misstänka duger små 4K sensorer som i GoPros eller smartphones mer till att ge bra HD.
Man brukar säga att "true" 4K kräver minst en 6K sensor.
Tycker ändå kameran är mer än godkänd för vad den är och den första smartphonen som jag tror på riktigt kommer ha en bra kamera jämfört med riktiga kameror är CM1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Skrev ihop en liten analys+foton av Z3's kamera (jämfört med iPhone 5S) på ett annat forum. De som är intresserade kan läsa den här:

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=56291934&postc...

Inget som rör den som bara tänker kolla på bilderna på luren, men om man har lite högre krav på kameran är det läsvärt, tycker jag såklart

Toknice!

Permalänk
Medlem

Gick och köpte mig en z3 compact idag, har inget sim kort till den så sitter bara och fipplar lite med den.
Satte in ett micro sd kort och slog på en lite film. MP4, den börjar spela upp sen säger den att "URL:en är ogiltig"
Vad menas med det?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Idag började YouTube med 60fps uppladdning så jag testade med några klipp från morgonens hundpromenad.
Funkar i Chrome och jag har hört att även explorer stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Idag började YouTube med 60fps uppladdning så jag testade med några klipp från morgonens hundpromenad.
Funkar i Chrome och jag har hört att även explorer stödjer.

https://www.youtube.com/watch?v=wmihHhhfpZM

60 fps funkar ej när filmerna är postade på något forum som här t.e.x. Man måste gå in på youtube för att kunna se i 1080p 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

60 fps funkar ej när filmerna är postade på något forum som här t.e.x. Man måste gå in på youtube för att kunna se i 1080p 60 fps

Så är det. Likadant i tex Safari.