Asus introducerar gamingmusen Gladius med utbytbara brytare

Permalänk
Medlem

Gaming mös

Haft flera gaming möss men när jag började använda Microsoft optical mouse så vill jag inte byte. Den bästa musen jag har haft. Sensorn är mycket exakt och om du överklockar pooling raten till >= 500hz så klarar den av ganska snabba rörelser.

Hur bar Asus rog musen är vet jag inte, men det är möjligt att denna som många andra flagskeps modeller har hoppat på "Hög dpi hypen" och där för använder en avago sensor som har inbyggd acceleration i sensorn.

Om du vill ha en rekommendation på en "bra mus" läs den här guiden: http://geekhack.org/index.php?topic=56240.0

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tyckte också det när jag såg på lite bilder på deras hemsida. Storleken verkar vara tämligen lik också vilket är intressant och den verkar ha den där utfasningen för lillfingret på höger sida. Frågan är bara hur mjukvaran är till den och jag tycker att priset är lite för högt tyvärr. Förstår fortfarande inte varför Microsoft slutade med IE 3.0 utan att släppa en ersättare. Det är fortfarande den bästa musen jag ägt och jag blev ledsen när brytarna och scrollhjulet tillslut gav upp.

Håller helt med. Tror jag har köpt 5 eller 6 st IE 3.0 möss genom åren. En till laptop en till gaming en till föräldrarna osv. De börjar bli slitna nu dock så var tvungen att köpa en deathadder för hitta inget annat med ungefär samma form.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag fasar för den dagen när min nuvarande mus lägger av, Logitech G400.
Har blivit van att använda knapparna både ovanför och under scroll hjulet och det finns inte en enda ny mus som har detta

Logitech G400s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig en CM Storm Reaper aluminium på releasedagen och är väldigt nöjd med den. Sitter bra i mina händer (ganska stora). Gillar att man kan ställa in styrkan på ljuset + att den är grymt snygg.

Tycker det är den bästa mus jag haft (personlig åsikt).

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Logitech G400s

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, men det är en utgående modell det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo jag vet, men det är en utgående modell det också.

ah crap, det visste jag inte, dags att bunkra!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Avtagbar USB sladd borde alla musar ha! Då kan man skaffa sleevade kablar som är otroligt snyggt!

Sleeva den sleevade kaveln?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Fan va skön den ser ut, blir lätt ett köp i slutet av November!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken fjollig sak. Deras marknadsföringsvideo är ju bara pinsam. T.ex. brytarna är utbytbara enbart för att de inte förväntas hålla för mer än 16 klick styck. Man får väl ett helt magasin med musen, så man kan göra mantelrörelse när en är utsliten.

Grå färg? Jaha, så det är en feature att den har färg? Separata vänster- och högerknappar verkar ju väldigt nyskapande. Ingen har väl gjort det förr. Ett skrollhjul! Mind blown. Verkar även som att de anlitat sydamerikanska indianer till att göra mönstret på sidan. Mmm, fräscht. Och sidoknapparna verkar ju inte skitheta. Ska man smeka musen för att "klicka" på dem? Sen har den väl 1 miljard DPI, som ingen någonsin behöver, ever, i universums framtid.

Totalt skitsnack för en överhypad mus som garanterat inte är bättre än valfri annan "gaming"-mus. Faller väl i bitar när man öppnar förpackningen.

Och koppla loss sladden? Varför? Så det blir lättare att tappa bort den och därmed göra musen obrukbar.

Skitfett. Not.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Låter som väldigt mycket mus för pengarna.

Har själv en Naos som fungerar utmärkt och som har fungerat utmärkt väldigt länge, men skulle den ge upp så skulle jag kanske kika på en Gladius.

Permalänk
Medlem

Min favorit är fortfarande mx310 och den försvann säkert 5 år sen. Nu kör jag med Steelseries Kana och den är rätt bra men scrollen började kärva ganska snabbt och nu kärvar höger musklick när man håller i den en stund. Efterfrågar hållbarare möss eller utbytbara delar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Vilken fjollig sak. Deras marknadsföringsvideo är ju bara pinsam. T.ex. brytarna är utbytbara enbart för att de inte förväntas hålla för mer än 16 klick styck. Man får väl ett helt magasin med musen, så man kan göra mantelrörelse när en är utsliten.

Grå färg? Jaha, så det är en feature att den har färg? Separata vänster- och högerknappar verkar ju väldigt nyskapande. Ingen har väl gjort det förr. Ett skrollhjul! Mind blown. Verkar även som att de anlitat sydamerikanska indianer till att göra mönstret på sidan. Mmm, fräscht. Och sidoknapparna verkar ju inte skitheta. Ska man smeka musen för att "klicka" på dem? Sen har den väl 1 miljard DPI, som ingen någonsin behöver, ever, i universums framtid.

Totalt skitsnack för en överhypad mus som garanterat inte är bättre än valfri annan "gaming"-mus. Faller väl i bitar när man öppnar förpackningen.

Och koppla loss sladden? Varför? Så det blir lättare att tappa bort den och därmed göra musen obrukbar.

Skitfett. Not.

Ramlat ur på fel sida av sängen idag lr?

Har själv aldrig satt mig in i tekniken bakom mössen, men de gör ju reklam för att det är ett scrollhjul av "ALPS", som jag antar är något utöver det vanliga. Den gör reklam för att vänster och högerknapparna är SEPARERADE, till skillnad från de flesta andra möss. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, då jag helt enkelt inte vet själv. Att man kan ta loss kabeln är väl positivt, speciellt när man tar isär musen, blir lättare då enligt egen erfarenhet. Sedan är det väl inte menat att man skall ta loss sladden hela tiden, utan bara vid sådana tillfällen som kräver, för att sedan snabbt fästa den igen för att som du uttrycker det, inte atappa bort den. Vidare så är brytare något som ständigt går sönder på diverse mus, från ALLA tillverkare. Har själv haft två möss av märket Steelseries XAI, där brytarna gick sönder på båda. På den ena efter nästan exakt ett år, på mus nr två (garanti), så överlevde den knappt två månader (och ändå spelar jag inte speciellt mycket, men diggade musen skarpt). Så utbytbara brytare kan vara väldigt bra. Slutligen så är det som dag och natt att använda en mus som har olika DPI inställningar, speciellt när man spelar. På vissa spel vill man ha hög DPI, medans på andra mindre.

Denna marknadsföring skiljer ju sig inte alls från ex tangentbordstillverkarna, så jag ser inte vad du riktigt stör dig på. De säger att mitt har Cherry MX blå brytare, andra säger röda, den tredje har nu RGB belysning etc.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

ah crap, det visste jag inte, dags att bunkra!!

kör med G500! bra skit!

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag fasar för den dagen när min nuvarande mus lägger av, Logitech G400.
Har blivit van att använda knapparna både ovanför och under scroll hjulet och det finns inte en enda ny mus som har detta

Jag är av motsatt uppfattning, inte varit med om att jag uppskattat en enda gång som jag råkat trycka på någon av dom...:|

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är inte accelerationen avstängningsbar så kan de behålla den. 50G acceleration? Jovisst, tack för det...

Utbytbara switchar känns onödigt. Utrusta musen med det bästa från början och du behöver aldrig byta. Olika switchar för olika användare? Släpp flera olika varianter, det gör dem ju med tangentbord.

Avtagbar sladd låter som det kan vara nice, men när hade man haft användning för det egentligen?

Positivt med separata knappar och optisk sensor. Annars ser jag inget speciellt med den som en G400, Zowie AM/GS eller Sense gör lika bra eller bättre. Får se vad programvaran kan bjuda på, men eftersom de inte nämner något om inbyggt minne så befarar jag att det är "always on - always running" som gäller...

Permalänk

Bara jag eller likande den intellimouse 3.0? jag hade min jävligt länge och den ser ut till att ha samma form

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zoke:

Är inte accelerationen avstängningsbar så kan de behålla den. 50G acceleration? Jovisst, tack för det...

Utbytbara switchar känns onödigt. Utrusta musen med det bästa från början och du behöver aldrig byta. Olika switchar för olika användare? Släpp flera olika varianter, det gör dem ju med tangentbord.

Avtagbar sladd låter som det kan vara nice, men när hade man haft användning för det egentligen?

Positivt med separata knappar och optisk sensor. Annars ser jag inget speciellt med den som en G400, Zowie AM/GS eller Sense gör lika bra eller bättre. Får se vad programvaran kan bjuda på, men eftersom de inte nämner något om inbyggt minne så befarar jag att det är "always on - always running" som gäller...

Den klarar av en acceleration av 50 g. Det vill säga att sensorn klarar av att läsa av korrekt om du accelererar musen upp till 50 g men inte högre. Sen hänger den inte med längre. Inte för att det är relevant då du aldrig någonsin kommer lyckas slunga iväg din mus ens i närheten av 50 g när du spelar.
Det är alltså inte samma sak som musacceleration.

Omrom är bra switchar. De skickar med en extra uppsättning för att de har annat motstånd. Man kan alltså välja hur tröga man vill ha sina brytare. Det är inte direkt så att musen blir dyrare då brytarna kostar ett par kronor styck. Det är viss skillnad mot tangentbord där brytarna står för den största delen av kostnaden. Jag har 105 tangenter på mitt tangentbord. Cherry MX kostar storleksordningen 5 kr styck om du köper i batcher av 1000. Inte riktigt rimligt att sälja lösa uppsättningar till tangentbord för det hade kostat lika mycket som ett nytt tangentbord. Det hade antagligen kostat mer att ha två olika produkter där det enda som skiljer är switcharna än att bara slänga med två extra i kartongen.

Enligt hemsidan har den inbyggt minne men framgår inte hur stort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Finns för övrigt ett par videos på Youtube där man kan se storleken på den (även något ryskt klipp som går igenom det mesta, om man vill höra klickljud på knappar och scroll t.ex).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

kör med G500! bra skit!

En lasermus med anglesnapping och acceleration... Nä då köper jag hellre en noname på Clas Ohlson för49:90

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielmw2:

Intressant, om det inte vore för att den bara kommer i högerhänt format...

10% av befolkningen är vänsterhänta så hur tänkte du det skulle löna sig att göra möss enkomt för dom?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk

Inget ring och lillfingerstöd, släng i sjön.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av Viliktotr:

Inget ring och lillfingerstöd, släng i sjön.

Smaken som baken antar jag. Jag själv absolut avskyr möss med stöd för lillfingret, ringfingret och tummen. I like it oldschool

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vilken fjollig sak. Deras marknadsföringsvideo är ju bara pinsam. T.ex. brytarna är utbytbara enbart för att de inte förväntas hålla för mer än 16 klick styck. Man får väl ett helt magasin med musen, så man kan göra mantelrörelse när en är utsliten.

Grå färg? Jaha, så det är en feature att den har färg? Separata vänster- och högerknappar verkar ju väldigt nyskapande. Ingen har väl gjort det förr. Ett skrollhjul! Mind blown. Verkar även som att de anlitat sydamerikanska indianer till att göra mönstret på sidan. Mmm, fräscht. Och sidoknapparna verkar ju inte skitheta. Ska man smeka musen för att "klicka" på dem? Sen har den väl 1 miljard DPI, som ingen någonsin behöver, ever, i universums framtid.

Totalt skitsnack för en överhypad mus som garanterat inte är bättre än valfri annan "gaming"-mus. Faller väl i bitar när man öppnar förpackningen.

Och koppla loss sladden? Varför? Så det blir lättare att tappa bort den och därmed göra musen obrukbar.

Skitfett. Not.

Brytarna är utbybara för att det finns andra brytare som har mindre/mer motstånd. Varför hakar du upp dig på färgen? Separata vänster- och högerknappar, bra att ha, spelar väl ingen roll om det är nyskapande eller inte? Mönstret är till för bättre grepp, om det är bättre grepp på just det mönstret/materialet jämfört med t.ex. Steelseries Rival eller Deathadder 2013 återstår väl att se. "Sydamerikanska indianer", jättekul, verkligen. Sidoknapparna är designade så för att det ska vara enklare att klicka på dem, så att man slipper lyfta tummen för att klicka, väldigt smart och användbart. Ska dom strunta i att skriva hur hög DPI deras sensor är kapabel att läsa?

Kom tillbaks efter lingonveckan.

Permalänk
Medlem

tycker denna musen va lite intressant endå, hyfsat snygg design och att ändra switchar e ju guld, verkar som att omron switcharna e ganska kassa endå, så kunna byta ut dem efter nån/några år kan ju få musen ytterligare några års livstid...
men såg på en video på yt, och för att byta switcharna så va man tvungen o peta och kleta med musfötterna för att komma åt skruvarna, why?!
är det så jädra svårt att ha skruvarna på annan yta?

Skrivet av MacAllan:

Jag fasar för den dagen när min nuvarande mus lägger av, Logitech G400.
Har blivit van att använda knapparna både ovanför och under scroll hjulet och det finns inte en enda ny mus som har detta

jo, samma här, fast jag sitter med en logitech g500s. ingen annan mus verkar ha funktionen att byta mellan oändlig rullning/klick-rullning :P....
(ja, förutom några andra logitech möss då, men andra märken har de icke)
som jag tycker är en skitbra funktion när man sitter o ska scrolla långa hemsidor eller liknande.

Skrivet av HampZZ:

kör med G500! bra skit!

g500 finns inte längre, ersatt av g500s :P. men jag vet inte... tycker de verkar vara dålig kvalité på min g500s... ibland när man håller inne vänster/höger musknapp så kan den släppa ibland, tror även att den kan dubbelklicka ibland :(.... haft min g500s i dryga året nu bara! innan dess hade jag g500, men den dog när jag slog ett glas cola över den xD

Skrivet av The-Architect:

En lasermus med anglesnapping och acceleration... Nä då köper jag hellre en noname på Clas Ohlson för49:90

Skickades från m.sweclockers.com

både anglesnapping och acceleration går att stänga av på min g500s iaf

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

klart den finns! jag har en
dom e bäst! min har varit felfri sedan 2010

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av khanan:

10% av befolkningen är vänsterhänta så hur tänkte du det skulle löna sig att göra möss enkomt för dom?

Nej, men att erbjuda en variant av den för vänsterhänta vore inte helt orimligt, speciellt eftersom det finns väldigt få produkter på marknaden så blir det lönsammare än du tror.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Nej, men att erbjuda en variant av den för vänsterhänta vore inte helt orimligt, speciellt eftersom det finns väldigt få produkter på marknaden så blir det lönsammare än du tror.

Hur stor del av alla vänsterhänta gamers är det som spelar med musen i vänster då?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hur stor del av alla vänsterhänta gamers är det som spelar med musen i vänster då?

Tillräckligt många för att möss som är ambidextrous ska sälja hyfsat bra, dock vet jag inte hur många av de som köper den typen av mus är vänsterhänta.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Är jag blind? Eller går det inte att binda en knapp på musen att minimera fönster i ROG armoury.. Jag kommer ju bli rosenrasande om det inte går att göra..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN