Utrymme på SSD försvinner!!!

Permalänk

Utrymme på SSD försvinner!!!

Tja!

Byggde en dator för ca 2-3 år sedan som jag använder än idag. Installerade Windows 7 på en 120GB SSD och fixade en 1TB HDD för allmän lagring. Har ända sedan jag byggde datorn märkt att utrymme från SSD:n mystiskt försvinner. I början rörde det sig om två till tre GB per månad. Nu, ca 3 år efter bygget har jag enbart 20GB kvar på disken. Förstår inte varför detta händer i och med att jag installerar alla program och lagrar alla filer på HDD:n. Vet någon vad detta kan bero på? Är rädd för att SSD:n kommer fyllas upp helt och krascha/börja lagga etc.

Tacksam för svar!!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Testa SpaceSniffer funkar prima! Du kan lätt se vad det är som tar upp plats, och sedan ta bort det!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Använder du inte hibernation kan man stänga av den filen. Man kan minska/flytta växlningsfilen. Rensa tempfiler (ccleaner rek.), kolla med spacesniffer. Köra diskrensningen på systemfiler. Rensa återställningspunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att komma ihåg om man har köpt en väldigt billig SSD med få "extra" celler så kommer de riktiga dö ut och du kommer få mindre utrymme. Men gissar på att du bara har mycket tempfiler som ligger och skräpar. Brukar bli så med tiden

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Testade spacesniffer, den säger att "apple computer" tar upp 30gb :S Vet någon vad det är och om det är nödvändigt eller går det att ta bort?

Farsan envisas med att använda viloläget så kan inte stänga av hibernation. Vad är växlingsfil för nåt? Hur minskar jag den?

Tack hörni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockdude:

Testade spacesniffer, den säger att "apple computer" tar upp 30gb :S

Om du gjort säkerhetskopior av iOS-enheter eller överfört inköp (vilket innebär att alla appar kopieras över) så är det troligtvis anledningen till att den mappen tar upp mycket plats.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Om du gjort säkerhetskopior av iOS-enheter eller överfört inköp (vilket innebär att alla appar kopieras över) så är det troligtvis anledningen till att den mappen tar upp mycket plats.

Tror du att jag kan föra över den mappen till HDD:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockdude:

Tror du att jag kan föra över den mappen till HDD:n?

Går att peka om, verkar det som.
http://iphone-contacts.over-blog.com/article-change-itunes-io...

Man kan även radera gamla säkerhetskopior i itunes http://support.apple.com/kb/ht4946

Permalänk

Hittade en mapp som heter S-1-5-21-547531536-4193079722-3738224989 i recycle bin. Vad kan det vara för något? Krävs adminbehörighet för att radera den :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clockdude:

Hittade en mapp som heter S-1-5-21-547531536-4193079722-3738224989 i recycle bin. Vad kan det vara för något? Krävs adminbehörighet för att radera den :S

Det är själva papperskorgsmappen. Töm 'Papperskorgen' på skrivbordet så rensas den mappen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Som jag precis sagt i en liknande tråd:
Kör diskrensning, systemfiler, ev servicepack och Windows update rensning kan du välja att ta bort.

Ställ in mindre swapfil tex 1-4GB. http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7

Stäng av viloläge om du inte använder det (kommando prompt med admin rättighet, skriv: powercfg -h off)
Töm ev temp mappar: C:\Windows\Temp och C:\User\"användare"\AppData\Local\Temp