Avgift för returhantering till Webhallen

Permalänk
Medlem

Avgift för returhantering till Webhallen

Hejsan,

Har ett litet dilemma,

Det är nämligen så att jag lade en beställning på diverse varor som skickades till mig i Måndags av Webhallen. Eftersom jag hade ångrat mig var det då tyvärr försent att avboka det hela. Jag skickade då ett mejl till deras kundtjänst kl 11.53 på Tisdag morgonen för att göra klart att jag ämnade returnera denna vara. Idag (Onsdag) fick jag svar att det går alldeles utmärkt att returnera genom att helt enkelt be postombudet returnera försändelsen så kommer jag senare debiteras en avgift från Webhallen på 175kr som avser returhantering.

Nu motsätter jag mig inte direkt att företag tar ut avgifter för eventuellt veliga kunder som ångrar sig. Dock finner jag det lite roande att om jag nu skulle lösa ut paketet för att sedan skicka tillbaka det så är det ju inte längre frågan om en retur utan om ångerköp, och då har ju inte säljaren rätt att ta ut några avgifter.

"Vid utnyttjande av ångerrätten (distans- och hemförsäljningslagen) kan säljaren endast kräva att du står för returfrakten.
När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar."

Frågan är således, vilket är det billigaste sättet via posten att skicka tillbaka en försändelse så att den levereras till Webhallen på ett enligt dem själva godkänt sätt?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur mycket det väger. Men skicka alltid rekat ifall det är något av värde u paketet (jag gör det alltid om det överstiger 1000 kr).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk också att när du väl tar emot och löser ut paketet är det ditt ansvar sedan att allt är i sin ordning och du bär också ansvar för hela returen att den kommer tillbaka till avsändaren. Om något krånglar eller kommer bort kommer du få driva ärendet.

Att göra en retur så som du gjorde, känns tryggare och går dessutom smidigare till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcato-:

Det beror väl på hur mycket det väger. Men skicka alltid rekat ifall det är något av värde u paketet (jag gör det alltid om det överstiger 1000 kr).

Skickades från m.sweclockers.com

Vikt (kg):2,40

Mått i meter (L, B, H):0,44 x 0,33 x 0,19

Om jag löser ut det och skickar det står det väl mellan mig att lösa eventuella skade/försvinnande ärenden för detta paket. Om jag enbart väljer att returnera det hela borde det väl vara en sak mellan Webhallen och posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tänk också att när du väl tar emot och löser ut paketet är det ditt ansvar sedan att allt är i sin ordning och du bär också ansvar för hela returen att den kommer tillbaka till avsändaren. Om något krånglar eller kommer bort kommer du få driva ärendet.

Att göra en retur så som du gjorde, känns tryggare och går dessutom smidigare till.

Precis vad jag funderade på, borde vara säkrare att returnera det hela och låta Webhallen vara drivande part i eventuellt ärende gentemot posten. Har dock ännu inte agerat i detta ärende och tänkte höra mig för innan jag springer ner och returnerar paketet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Vikt (kg):2,40

Mått i meter (L, B, H):0,44 x 0,33 x 0,19

Om jag löser ut det och skickar det står det väl mellan mig att lösa eventuella skade/försvinnande ärenden för detta paket. Om jag enbart väljer att returnera det hela borde det väl vara en sak mellan Webhallen och posten?

Priser och viktgränser
http://www.posten.se/sv/Kundservice/Porto%20och%20pris/Sidor/...

Frakt som tillkommer Vikt högst 5 kg Vikt högst 20 kg
Inom Sverige 150,00 kr 170,00 kr
Till Europa inom EU 325,00 kr 445,00 kr
Till Europa utanför EU* 262,00 kr 361,00 kr
Övriga världen* 404,00 kr 616,00 kr

http://skicka.posten.se/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?Ser...
Med dina mått och vikt kostar det 220:- via Posten.

http://www.privatpaket.se/bokning/bokning.aspx?utm_source=ski...
75:- via schenker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Hejsan,

Har ett litet dilemma,

Det är nämligen så att jag lade en beställning på diverse varor som skickades till mig i Måndags av Webhallen. Eftersom jag hade ångrat mig var det då tyvärr försent att avboka det hela. Jag skickade då ett mejl till deras kundtjänst kl 11.53 på Tisdag morgonen för att göra klart att jag ämnade returnera denna vara. Idag (Onsdag) fick jag svar att det går alldeles utmärkt att returnera genom att helt enkelt be postombudet returnera försändelsen så kommer jag senare debiteras en avgift från Webhallen på 175kr som avser returhantering.

Nu motsätter jag mig inte direkt att företag tar ut avgifter för eventuellt veliga kunder som ångrar sig. Dock finner jag det lite roande att om jag nu skulle lösa ut paketet för att sedan skicka tillbaka det så är det ju inte längre frågan om en retur utan om ångerköp, och då har ju inte säljaren rätt att ta ut några avgifter.

"Vid utnyttjande av ångerrätten (distans- och hemförsäljningslagen) kan säljaren endast kräva att du står för returfrakten.
När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar."

Frågan är således, vilket är det billigaste sättet via posten att skicka tillbaka en försändelse så att den levereras till Webhallen på ett enligt dem själva godkänt sätt?

Tack på förhand,

175 kr är relativt billigt att betala för frakt om det är en hel del varor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Priser och viktgränser
http://www.posten.se/sv/Kundservice/Porto%20och%20pris/Sidor/...

Frakt som tillkommer Vikt högst 5 kg Vikt högst 20 kg
Inom Sverige 150,00 kr 170,00 kr
Till Europa inom EU 325,00 kr 445,00 kr
Till Europa utanför EU* 262,00 kr 361,00 kr
Övriga världen* 404,00 kr 616,00 kr

http://skicka.posten.se/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?Ser...
Med dina mått och vikt kostar det 220:- via Posten.

http://www.privatpaket.se/bokning/bokning.aspx?utm_source=ski...
75:- via schenker.

Yup, såg de där siffrorna för posten. Tyvärr så godtar Webhallen endast returer skickade via posten, så Schenker är inte aktuellt. Blir en retur på det här istället så slipper jag stå ansvarig utifall att något skulle hända på vägen tillbaka.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

175 kr är relativt billigt att betala för frakt om det är en hel del varor.

Endast 2 varor med en sammanlagd vikt på 2,4 kg. Tycker det är motiverat att köra på retur av denna vara så att jag slipper ansvara för försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Yup, såg de där siffrorna för posten. Tyvärr så godtar Webhallen endast returer skickade via posten, så Schenker är inte aktuellt. Blir en retur på det här istället så slipper jag stå ansvarig utifall att något skulle hända på vägen tillbaka.

Tack för hjälpen!

Hmm, tror inte att webhallen kan tvinga dig att returnera med Posten. Vad säger ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hmm, tror inte att webhallen kan tvinga dig att returnera med Posten. Vad säger ni andra?

Varför inte, webhallen får sätta sina villkor.
Från webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/angerra...

  • Enbart returer skickade med Posten som speditör kan mottas, ej försändelser skickade via UPS, DHL mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Endast 2 varor med en sammanlagd vikt på 2,4 kg. Tycker det är motiverat att köra på retur av denna vara så att jag slipper ansvara för försändelsen.

Ja, det håller jag med om

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Varför inte, webhallen får sätta sina villkor.
Från webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/angerra...

  • Enbart returer skickade med Posten som speditör kan mottas, ej försändelser skickade via UPS, DHL mfl.

När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten.
Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan.
Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Vissa företag kräver att man skickar som företagspaket för att de inte orkar hämta ut på posten.
Hur man nu skall tolka reglerna efter KKL.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dabman:

Varför inte, webhallen får sätta sina villkor.
Från webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/angerra...

  • Enbart returer skickade med Posten som speditör kan mottas, ej försändelser skickade via UPS, DHL mfl.

WebHallen får inte sätta sina egna villkor för ångerrätt enligt Distansköplagen. Det är den som gäller här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

WebHallen får inte sätta sina egna villkor för ångerrätt enligt Distansköplagen. Det är den som gäller här.

Förvisso hade jag kunnat köra på ångerköp och returnera den via Schenker för 75kr och spara en hundring. Å andra sidan slipper jag eventuellt huvudbry om jag låter paketet gå i retur och då slipper stå med ansvaret själv. Känns som det är värt 100kr extra.

Permalänk
Skrivet av giplet:

WebHallen får inte sätta sina egna villkor för ångerrätt enligt Distansköplagen. Det är den som gäller här.

Det är lite en sanning med modifikation, Webhallen har tex all rätt på sin sida att inte ta emot ett paket skickat till Schenkers serviceställe då det paketet inte är returnerat hela vägen till Webhallen utan bara till en adress i samma stad.
På samma sätt funkar inte en till adressen leverans av tex DHL/Schenker då den inte kommer inträffa på samma tid som den normala leveransen från Posten och du inte kan kräva att Webhallen ska vara redo att springa ut och ta emot ett paket mellan 07-19 någon gång mellan måndag och fredag.

Skrivet av DeepBlue:

Förvisso hade jag kunnat köra på ångerköp och returnera den via Schenker för 75kr och spara en hundring. Å andra sidan slipper jag eventuellt huvudbry om jag låter paketet gå i retur och då slipper stå med ansvaret själv. Känns som det är värt 100kr extra.

De 75kr du pratar om är för att skicka till ett service ställe med Schenker, så det är inte relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

De 75kr du pratar om är för att skicka till ett service ställe med Schenker, så det är inte relevant.

Har inte tänkt att skicka det med Schenker heller, som jag skrev anser jag det vara för osäkert av många olika anledningar, bland annat den du angav i ditt inlägg. Eftersom det verkar råda delade meningar om vad som gäller så anser jag att det är bäst att ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten.
Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan.
Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Vissa företag kräver att man skickar som företagspaket för att de inte orkar hämta ut på posten.
Hur man nu skall tolka reglerna efter KKL.

Nja... Säljaren ska meddelas om att man ångrar köpet inom 14 dagar. Efter det har man ytterligare 14 dagar på sig att skicka iväg varan.

Citat:

För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Citat:

När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

På samma sätt funkar inte en till adressen leverans av tex DHL/Schenker då den inte kommer inträffa på samma tid som den normala leveransen från Posten och du inte kan kräva att Webhallen ska vara redo att springa ut och ta emot ett paket mellan 07-19 någon gång mellan måndag och fredag.

Fast det är ju inte mitt problem om webhallen inte tar emot paketet som jag skickat. Jag skiter väl i om leveransen inträffar samtidigt som postens. Kom ihåg att KKL ej är dispositiv och att man ej få ha villkor som är sämre är lagens villkor. Att inskränka på hur man får returnera ett paket är ju en stor inskränkning på KKL.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Fast det är ju inte mitt problem om webhallen inte tar emot paketet som jag skickat. Jag skiter väl i om leveransen inträffar samtidigt som postens. Kom ihåg att KKL ej är dispositiv och att man ej få ha villkor som är sämre är lagens villkor. Att inskränka på hur man får returnera ett paket är ju en stor inskränkning på KKL.

Precis, din uppgift är att paketet ska komma hela vägen fram till Webhallen. Om Paketet inte kommer dit så är det ditt problem inte Webhallens.
Om Schenker/DHL inte lyckas lämna av paketet för att där inte är någon som kan ta emot det när det behagar transportföretaget att lämna av det är det ditt problem att det landade på deras terminal istället för där Webhallen ville ha det. Lämnar Schenker/DHL av paketet utanför dörren hos Webhallen för att ingen kunde ta emot det och det försvinner är det återigen ditt problem och du som kommer behöva lösa detta med transportbolaget, inte Webhallen.

Permalänk
Medlem

du måste skicka som företagspaket så dom får paketet utkört,
så låt dom dra av 175kr blir nog billigare, sen så står dom för försäkringen av paketet,
skickar du i retur har du ansvaret att det kommer fram

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Varför inte bara fråga Webhallen om en fraktsedel, de borde väl ha rätt bra deal med posten.

Permalänk
Medlem

Sen så hämtar man inte ut paketet får man väl betala en avgift har jag för mig

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

du måste skicka som företagspaket så dom får paketet utkört,
så låt dom dra av 175kr blir nog billigare, sen så står dom för försäkringen av paketet,
skickar du i retur har du ansvaret att det kommer fram

Är redan väl medveten om detta.

Skrivet av Divil:

Varför inte bara fråga Webhallen om en fraktsedel, de borde väl ha rätt bra deal med posten.

Webhallen skickar inte ut någon fraktsedel i denna typ av ärenden.

Skrivet av Dax:

Sen så hämtar man inte ut paketet får man väl betala en avgift har jag för mig

Ja, skulle man strunta i att hämta ut paketet så returneras det automatiskt till Webhallen efter 14 dagar. Anledningen att jag väljer att informera mitt utlämningsställe att de skall returnera paketet redan nu är att jag har tagit det hela på faktura och vill att denna hinner makuleras innan betalningsfristen på 14 dagar löper ut. Oavsett vilket alternativ jag hade valt av ovan nämnda så hade kostnaden för returhantering varit den samma, det vill säga 175:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis, din uppgift är att paketet ska komma hela vägen fram till Webhallen. Om Paketet inte kommer dit så är det ditt problem inte Webhallens.
Om Schenker/DHL inte lyckas lämna av paketet för att där inte är någon som kan ta emot det när det behagar transportföretaget att lämna av det är det ditt problem att det landade på deras terminal istället för där Webhallen ville ha det. Lämnar Schenker/DHL av paketet utanför dörren hos Webhallen för att ingen kunde ta emot det och det försvinner är det återigen ditt problem och du som kommer behöva lösa detta med transportbolaget, inte Webhallen.

Fast vi har ju redan konstatera i tråden att webhallen inte har rätt att tvinga på kunden ett visst företag att returnera genom.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du menar alltså att alla företag kan hänvisa till Allibabas frakt i kina för att göra en retur? Eftersom företaget endast har personal på plats om paket kommer från Allibabas frakt. Eller om företag aldrig skulle ta emot returpaket, då skulle ju enligt dig ångerrätten vara verklös? Eftersom företaget bara hävdar att de inte fått paketet.

Permalänk
Medlem

Du har ingen ångerrätt utanför eu

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Fast vi har ju redan konstatera i tråden att webhallen inte har rätt att tvinga på kunden ett visst företag att returnera genom.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du menar alltså att alla företag kan hänvisa till Allibabas frakt i kina för att göra en retur? Eftersom företaget endast har personal på plats om paket kommer från Allibabas frakt. Eller om företag aldrig skulle ta emot returpaket, då skulle ju enligt dig ångerrätten vara verklös? Eftersom företaget bara hävdar att de inte fått paketet.

Jag har aldrig sagt att det är rätt att tvinga kunden att använda ett visst fraktbolag och det har det inte, men de har rätt att kräva att paketet når hela vägen fram och att det ska hända när de kan plocka upp det. Därför kan du inte skicka ett vanligt privat paket med tex Schenker eller DHL för paketet kommer inte fram, och om du lägger till att det ska vara leverans till dörren kan det inträffa när som helst och företaget har inget ansvar att ha dygnetruntbemanning för att ta emot retur paket.
Har du möjlighet till att skicka paketet som företagspaket så det kommer till dörren vid en bestämd tid som funkar för Webhallen ska det självklart vara ett fungerande alternativ.

Och ditt exempel med Allibabas frakt är bara löjligt, men låt säga att de har 75%? av transportmarknaden och har överlägset flest utlämnings/inlämningsställen i Sverige samt ett avtal med företaget i fråga, ja då är det rimligt att företaget kan garantera att en person är på plats när Allibabas frakt kommer men inte kan garantera att där är personal när DHL behagar dyka upp klockan 7 på kvällen när alla gått hem för dagen