The Vanishing of Ethan Carter

Permalänk
Medlem

The Vanishing of Ethan Carter

Det är inte ofta som man tar på sig ett par hörlurar, dämpar belysningen och njuter av atmosfären. Man blir förvånad av hur skönt det kan vara att ta en paus ifrån handeldvapen eller andra tillhyggen ;).
Ett spel att rekommendera nu i höstmörkret.

Officiell hemsida: http://ethancartergame.com/
Utvecklarens hemsida: http://www.theastronauts.com/

Reduxversion: http://www.theastronauts.com/2015/09/the-vanishing-of-ethan-c...
Reduxversionen innebär att spelmotorn för PC har uppgraderats från Unreal Engine 3 till Unreal Engine 4 med bl.a. prestandaförbättringar i fokus.

Skulle vara kul att få höra om vad ni andra tycker om spelet.

Permalänk
Medlem

Vad gör man? Går? Är det typ som Gone Home och Dear Esther eller finns det pussel eller liknande saker som man måste lösa?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad gör man? Går?

Löser mord/otyg alá använda den egna hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad gör man? Går? Är det typ som Gone Home och Dear Esther eller finns det pussel eller liknande saker som man måste lösa?

Man löser gåtor och annat med hjälp av olika pussel.
Det är inte som Dear Esther där man i princip:

Bara går och kan tända sin ficklampa

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Man löser gåtor och annat med hjälp av olika pussel.
Det är inte som Dear Esther där man i princip:

Bara går och kan tända sin ficklampa

Dold text

Tack gode gud! Är det värt 20 Euro?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Tack gode gud! Är det värt 20 Euro?

Svårt att säga då det helt beror på vad man gillar för spel eller vilken åldersgrupp man tillhör. För mig var det värt det. Hade jag t.ex. varit gymnasieelev så kanske det hade varit en slant för mycket p.g.a. ekonomin.
Om man inte rusar igenom spelet och tar sin tid så kan man väl räkna med 5-6 timmar.

Om det är till någon nytta så fick spelet 9/10 och en andra åsikt 7/10 på Gamereactor http://www.gamereactor.se/recensioner/194414/The+Vanishing+of...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Svårt att säga då det helt beror på vad man gillar för spel eller vilken åldersgrupp man tillhör. För mig var det värt det. Hade jag t.ex. varit gymnasieelev så kanske det hade varit en slant för mycket p.g.a. ekonomin.
Om man inte rusar igenom spelet och tar sin tid så kan man väl räkna med 5-6 timmar.

Om det är till någon nytta så fick spelet 9/10 och en andra åsikt 7/10 på Gamereactor http://www.gamereactor.se/recensioner/194414/The+Vanishing+of...

Blev sjukt sugen när jag läste recensionen! Men får nog vänta tills jag har lite pengar över då!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg ut ungefär som Alan Wake verkade göra när det sades bli ett open world spel. Jag vet inte något om det här, men snyggt verkar det!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat några timmar.
Lite lagom kluriga pussel att lista ut. Inge direkt action spel om man säger så men soft :-). Det är ingen open world men man får verkligen en känsla av att det är det. Bra skådespelarröster och cool miljö, att vandra i.

Har inte hunnit så långt än, men jag misstänker att det kan bli svårt att hålla intresset uppe. Men det återstår att se, just nu är det kul. Världen känns lite steril men det hör väl till kanske. Någonstans läste jag vandringsimulator, visst det ligger något i det men på ett positivt sätt.

Permalänk
Medlem

Testade det i någon timme eller så för ett tag sedan och det är inte superlätt direkt. Jag fattade det som att spelet bara sparas när du antingen kommer till checkpoints eller löser delar av gåtan. Du får helt enkelt vandra runt och då och då hittar du något, en sten, en kropp, en kvist osv som är intressant och som du kan på något sätt interacta med.

Vissa saker är självklara, andra är svåra. Man måste helt enkelt ha mycket tålamod och en ordentlig portion intellekt för att klara av spelet. Man kan också bara vandra runt men det ger tydligen inte så mycket.

Spelet är sjukt snyggt och kramar verkligen ut sista droppen ur UE motorn. Tog själv över 20 screenshots enbart den första halvtimmen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt och stämningsfullt spel. Men samtidigt svårt då man inte har någon större aning var man ska gå eller vad man ska göra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tog själv över 20 screenshots enbart den första halvtimmen

Nä det var inte lätt att låt bli, hehe

Permalänk
Medlem

En reduxversion av spelet finns nu tillgänglig för PC. Spelmotorn har uppgraderats till Unreal Engine 4 med bl.a. prestandaförbättringar i fokus.
Reduxversionen är en gratis uppdatering för dem som redan äger spelet.