Corsairs tangentbord med Cherry MX RGB kan endast visa 512 färger

Permalänk
Medlem

Meh!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

512 färger borde vara nog för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

512 färger borde vara nog för alla.

"640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst" / Bill Gates 1981

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vi kan sluta klaga på att man inte skulle behöva fler färger. Uppenbarligen är just färger hela säljargumentet med produkten.

Det är detta som gör tangentbordet 500kr dyrare än dess syskon. Det är uppenbarligen något folk betalar för. Det är aldrig okej att rent ut ljuga för konsumenten, detta är ett fel Corsair visste fanns men påstod ändå.

Och produkter är inte en del av näringsverksamheten? Hur tänkte du nu? "Produkter" till och med exemplifieras i andra stycket och du läser ändå paragrafen fel (För att inte tala om en snabb titt på praxis). Ska du vara mallig får du i alla fall se till att du har rätt.

Säljargumentet är fler färger - ja. Till skillnad från normalt sett, dvs 1st färg. Jag tvivlar på att man ens kommer kunna se någon skillnad på 512 och 16,7M på lysdioder, om det inte är så att man ska "scrolla" färgpaletten - men den målgruppen är nog relativt liten...

Kollar man på en färgpalett med 512 färger så inser man snart att det är ganska många färger....

Annars håller jag givetvis med om att man inte bör marknadsföra 16,7M (256 olika ljusstyrkor/RGB-färg) om det verkligen rör sig om 512 (8 olika ljusstyrkor/RGB-färg).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Undrar om det är en medveten strategi från Corsair att se hur mycket butthurt dom kan piska upp.
"Okej, vår sketafula logga orsakade en butthurt-nivå på 9 NBRF's*. Om vi medvetet begränsar färgerna hos RGB och låter kunderna upptäcka det själva borde vi kunna slå det!"

*NBRF = NeckBeard Rage Factor

Dom började med aggen:/ lever var än i dag att corsair=kvalité, suck. Inom vissa branscher så skulle företaget tappa sitt goda ryckte och i värsta fall kuscha (om dom började köra detta fulspel, men folk tänker bara med plånboken vad det verkar).
Just inom dator delar verka dom med inbitna och blinda fanboysen finnas bortsett från ljud då (där är det väl värre):D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ilsk3n:

Säljargumentet är fler färger - ja. Till skillnad från normalt sett, dvs 1st färg. Jag tvivlar på att man ens kommer kunna se någon skillnad på 512 och 16,7M på lysdioder, om det inte är så att man ska "scrolla" färgpaletten - men den målgruppen är nog relativt liten...

Kollar man på en färgpalett med 512 färger så inser man snart att det är ganska många färger....

Annars håller jag givetvis med om att man inte bör marknadsföra 16,7M (256 olika ljusstyrkor/RGB-färg) om det verkligen rör sig om 512 (8 olika ljusstyrkor/RGB-färg).

Det syns väldigt tydligt när man ska börja göra fina gradienter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Det var lite det jag menade, menade på att folk tjatade om att "Åh nej nu kan jag inte ha X antal färger representerat" men problemet är egentligen inte att visa färger rakt av, utan övergång mellan nyanserna. Förstår dock om jag var väldigt otydlig, ser ut att ha skrivit onykter ju

Hur kan du missuppfatta två gånger? Skriver jag så otydligt?

Det är precis som folk tjatar om; det går inte att representera alla färger. Därför blir det inte mjuka övergångar. Det är då det syns som mest, men problemet finns där oavsett.

Skrivet av jetblack:

Vad är det för fel på datorentusiaster egentligen? Hur kan man ha en så passiv hållning till ett företag eller produkt som så uppenbart lurar konsumenten? De kommer ju bara fortsätta med denna skiten och testa vad de kan komma undan med tills man slutar köpa deras outvecklade skit.

Jag antar att det handlar om märkesfanatism, brist på intelligens eller att de helt enkelt inte använder produkten i fråga och därför inte bryr sig. Personligen använder jag inte liknande tangentbord, men har man en smula empati i kroppen förstår man ju frustrationen och ifall företag luras här kan de göra det med andra produkter också. Kanske med produkter jag använder.

Undrar vad samma folk skulle tycka om de köpte hem ett grafikkort som påstår sig klara BF4 i 4k upplösning / 60 fps och när det sedan visar sig att de endast får 5 fps så skyller tillverkaren på att mjukvaran (drivrutinen) inte klarar mer, men kretsen i sig gör det.

Permalänk
Medlem

Tycker nog iaf den nya loggan passar bra på ett rgb-belyst tangentbord..

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1519390/corsair-forums-corsair-rgb...

Citat:

I am here if anyone has any specific questions about the topic but I do want to reaffirm that this was NOT a hardware issue and a fix will be implemented in a future software update.

There has been a lot of good discussion about the hardware too in the thread but I also want to confirm our hardware has much more potential than stated by some of our users.

For those who didn't see our response, (post: http://forum.corsair.com/v3/showpost.php?p=736511&postcount=1...)

During development of the keyboard and prior to the release of the RGB keyboard, we came across an issue regarding the possible color combinations. In an effort to get the product out to our customers as committed, we made the tough decision to resolve the issue in a future software release as we believe our customers would enjoy the product as-is.

Here are the specifics that detail the issue:

Due to USB stack size and performance issues, we had to reduce MCU processing overhead in the best and quickest manner. The LED controller gives us greater than 8 bits of color depth but we use the 8 bits that give us what we believe to be the best color granularity. Our controller architecture provides for over 100 million color combinations out of which we select 16.8 million to display. We devised a color palette scheme to encode and compress the RGB color data and the data to select and control the “current sources” that drive the LED array. An unfortunate side effect is that it prevented us from utilizing the full color depth available from the LED controller.

We are in the process of making the necessary improvements so that we can send the uncompressed RGB data to the keyboard. Additionally, we are optimizing the data protocol and LED driver/display algorithms through the display control firmware to handle the uncompressed data, and to more efficiently program the “current sources” that drive the LED array. This should give our most “resourceful” customers an easy way to identify the data and be able to easily send standard RGB 8 bit values.

This enhancement had already been planned and will be implemented in a few weeks by the release of a software update, which will be announced and be made available to download here and at Corsair.com.

- Corsair Team

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/RGB_9bits_...

Det syns väldigt tydligt när man ska börja göra fina gradienter.

Jo visst, när vi pratar 500+ pixlar, som sitter tätt ihop.
Inte när vi pratar typ 13 dioder med 1cm mellanrum....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hur kan du missuppfatta två gånger? Skriver jag så otydligt?

Det är precis som folk tjatar om; det går inte att representera alla färger. Därför blir det inte mjuka övergångar. Det är då det syns som mest, men problemet finns där oavsett.

Jag antar att det handlar om märkesfanatism, brist på intelligens eller att de helt enkelt inte använder produkten i fråga och därför inte bryr sig. Personligen använder jag inte liknande tangentbord, men har man en smula empati i kroppen förstår man ju frustrationen och ifall företag luras här kan de göra det med andra produkter också. Kanske med produkter jag använder.

Undrar vad samma folk skulle tycka om de köpte hem ett grafikkort som påstår sig klara BF4 i 4k upplösning / 60 fps och när det sedan visar sig att de endast får 5 fps så skyller tillverkaren på att mjukvaran (drivrutinen) inte klarar mer, men kretsen i sig gör det.

Ja. Brist på intelligens när man bara ser saken ur sitt eget perspektiv, och gör meningslösa jämförelser - som att färgen på belysningen (sekundär egenskap) har samma vikt som prestandan på ett gamingkort (primär egenskap).

Fan alltså. Intelligensen bara sprudlar!

Jag kan inte prata för andra, men för min del hade jag inte brytt mig om det var 512 eller 16,7M färger.
Jag hade köpt det för att kunna variera färgen på bakgrundsbelysningen - inte för att använda tangentbordet som någon slags discoboll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ilsk3n:

Jo visst, när vi pratar 500+ pixlar, som sitter tätt ihop.
Inte när vi pratar typ 13 dioder med 1cm mellanrum....

Än en gång, ska du göra finskaliga gradienter, tänk dig mellan två nyanser av blått, så har du inte många färger att välja mellan längre. Ska du bara köra en kraftig gradient i blått så har du 8 nyanser som ska spridas på 13 knappar. Du borde haft 24. Ska du då göra en gradient från ljusblått till mörkblått så får du ingen riktig gradient alls längre utan du får kanske tre färger på olika delar av tangentbordet. Det blir inte mycket till gradient.

Sen spelar det egentligen ingen roll hur mycket det syns. Corsair har gjort fel. Det går inte ens att debattera om. De har gjort objektivt fel. De drog en rövare och lurade konsumenterna. De borde släppt tangentbordet med 512 färger och inte över 16 miljoner. Det är felet de gjorde. Man får inte sälja en vara med en egenskap den inte har. Extra klantigt när det är det huvudsakliga försäljningsargumentet. Jag tror inte så många hade blivit upprörda om de från börja gick ut med att de skulle släppa ett tangentbord med 512 färger. Sen kunde de slänga ut en nyhet en månad senare om att de uppdaterat mjukvaran till 16,77 miljoner färger och få en helt ny våg av uppmärksamhet. Nu valde de att göra fel och det finns ingen som helst anledning att försvara dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Än en gång, ska du göra finskaliga gradienter, tänk dig mellan två nyanser av blått, så har du inte många färger att välja mellan längre. Ska du bara köra en kraftig gradient i blått så har du 8 nyanser som ska spridas på 13 knappar. Du borde haft 24. Ska du då göra en gradient från ljusblått till mörkblått så får du ingen riktig gradient alls längre utan du får kanske tre färger på olika delar av tangentbordet. Det blir inte mycket till gradient.

Sen spelar det egentligen ingen roll hur mycket det syns. Corsair har gjort fel. Det går inte ens att debattera om. De har gjort objektivt fel. De drog en rövare och lurade konsumenterna. De borde släppt tangentbordet med 512 färger och inte över 16 miljoner. Det är felet de gjorde. Man får inte sälja en vara med en egenskap den inte har. Extra klantigt när det är det huvudsakliga försäljningsargumentet. Jag tror inte så många hade blivit upprörda om de från börja gick ut med att de skulle släppa ett tangentbord med 512 färger. Sen kunde de slänga ut en nyhet en månad senare om att de uppdaterat mjukvaran till 16,77 miljoner färger och få en helt ny våg av uppmärksamhet. Nu valde de att göra fel och det finns ingen som helst anledning att försvara dem.

haha ja ska man göra gradiender i bara blå så kan det ju bli problem men 256 nyanser per RGB blir det väl ändå i 16,7M färger?

Du behöver inte argumentera för del 2. Har jag ju redan sagt att jag håller med om

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag helst tangentbord ifrån Ducky och Filco, men ogenomskinliga PBT-tangenter monterade. Men vill man ha en massa färger och betalat för detta så skall ju tillverkaren stå upp för och hålla vad de lovar.

Mycket kasst av Corsair och klar nagg i kanten för hela deras varumärke och förtroende (även om jag inte är intressrad av just denna produkten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/