Samsung Galaxy Tab S 10,5 problem

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab S 10,5 problem

Köpte den någon vecka efter att den kom till Sverige. Allt har flutit på fint fram tills för ~2 månader sedan. Problem som uppstod då var i stil med att jag kunde ha t.ex. 80% batteri kvar, använder den i 10 minuter och när jag kollar igen har jag 15%, utan att överdriva. Detta oavsett om jag laddat den nyligen eller dagen innan.

Detta har fortsatt som ett återkommande problem var och varannan dag, oavsett hur jag använt den.

För ett par dagar sedan började den starta om sig någon gång i timmen utan anledning.

Och nu sist för 1 timme sedan så startade den om sig ett par gånger, jag loggar in i 10 minuter innan den tvärdog. Den går varken att starta eller tar laddning.

Är det någon som har, eller läst om något liknande? Låt mig gärna veta! Eller är det bara att gå tillbaka med den direkt?

MVH BIRDIE13

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att batteri-cachen är lite vinglig.
Hur laddar du denna?

Är den fortfarande stock, alltså inga moddar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BIRDIE13:

Köpte den någon vecka efter att den kom till Sverige. Allt har flutit på fint fram tills för ~2 månader sedan. Problem som uppstod då var i stil med att jag kunde ha t.ex. 80% batteri kvar, använder den i 10 minuter och när jag kollar igen har jag 15%, utan att överdriva. Detta oavsett om jag laddat den nyligen eller dagen innan.

Detta har fortsatt som ett återkommande problem var och varannan dag, oavsett hur jag använt den.

För ett par dagar sedan började den starta om sig någon gång i timmen utan anledning.

Och nu sist för 1 timme sedan så startade den om sig ett par gånger, jag loggar in i 10 minuter innan den tvärdog. Den går varken att starta eller tar laddning.

Är det någon som har, eller läst om något liknande? Låt mig gärna veta! Eller är det bara att gå tillbaka med den direkt?

MVH BIRDIE13

Testat göra en fabriksåterställning?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Låter nästan som att batteri-cachen är lite vinglig.
Hur laddar du denna?

Är den fortfarande stock, alltså inga moddar?

Laddar via laddaren man fick med i ett vanligt uttag, alltså inte via dator eller något annat.
Yes, inga moddar överhuvudtaget.

Skrivet av screamin-daemon:

Testat göra en fabriksåterställning?

Nej, hade tänkt testa det innan jag skulle lämna in den, men nu startar den som sagt inte överhuvudtaget

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Laddar via laddaren man fick med i ett vanligt uttag, alltså inte via dator eller något annat.
Yes, inga moddar överhuvudtaget.

..

Synd, de flesta customkernels har i avancerat att man kan reset:a detta, dock som @screamin-daemon säger så borde en återställning förhoppningsvis fungera.
Om du har möjlighet, kopiera bara över allt till datorn, kör en återställning, värsta som kan hända är att du får logga in i apparna igen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Synd, de flesta customkernels har i avancerat att man kan reset:a detta, dock som @screamin-daemon säger så borde en återställning förhoppningsvis fungera.
Om du har möjlighet, kopiera bara över allt till datorn, kör en återställning, värsta som kan hända är att du får logga in i apparna igen.

Går inte att starta som sagt, så vet inte riktigt hur jag skulle kunna göra en återställning. Kopplar jag in den i datorn så kommer ljudet att ett USB har anslutits, men ingenting mer händer.

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Går inte att starta som sagt, så vet inte riktigt hur jag skulle kunna göra en återställning. Kopplar jag in den i datorn så kommer ljudet att ett USB har anslutits, men ingenting mer händer.

Låter den så lever den. Testa detta,

1) Power off the device.
2) Press 'Home' , "Up-Volume", and "Power" buttons at the same time.
3) Once you see samsung logo, release the buttons. This will load the Recovery Menu.
4) Once here (using volume button) move down to "wipe data/factory reset" and press the "Power" button.
5) (Using volume button) move down to the "Yes -- delete all user data" and press the "Power" button.

This will do a hard reset of the device.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan säkerhetskopiera dina filer:
Ladda ner en FTP-klient, då kan man med datorn koppla upp sig trådlöst till surfplattan för att kopiera allt innehåll via adressen: ftp://<surfplattans ip>, då får du se allt. Gör det i utforskaren i datorn istället för i webbläsaren, då är det bara att CTRL+C för att kopiera filer. Jag rekommenderar SwiFTP men tror inte den finns på play längre, så kör AndFTP bara.

Vad gäller systemåterställningen så ser @Nisse-Tutas' guide korrekt ut.
Om du gör enligt hans så försvinner ingen bild musik eller video.

Ladda annars hem KIES, borde fungera att göra en systemåterställning eller "rescue" som dem kallar det därifrån.
Lycka till.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan fast 10.1 pro och är batteriet helt slut så pallar inte min samsung laddare med helt enkelt utan jag måste använda en annat i mitt fall en från Sony och då vaknar plattan upp..Samsungs laddare är skit helt enkelt..Jag köpte en ny på elgiganten och han sa att sonys laddare är bättre och han hade rätt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Testa med, ta bort bak covern och ta bort både batteri ribbon kabeln/LCD kabeln. Vänta ca 1 min och sätt tillbaka både.
Om får bild. Boota upp till recovery mode, wipe cache eller wipe data/factory (återställning av plattan till original version). Wipe data/factory reset återställer batteriet (samma som kalibrera batteriet).

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|