Permalänk
Medlem

Fotopapper

God morgon gott folk!

Aldrig varit kunnig inom detta med utskrifter med fotopapper.
Finns en sjuk uppsjö av diverse.
Ensa säger si eller andra säger så.

Jag har en Canon GM 6150
Och tänkte skriva ut cover/omslags liknande grejer, så det behöver inte vara proffsaktigt, men får inte se ut som sju svåra år heller.

Så vilket papper tipsar ni om och varför?
Vore fränt och passa på lära sig lite vad som skiljer sig mellan alla olika.

Vill inte ha sjukt dyra per ark, sen får inte snålheten ta över och betala för skit och ingenting.

Ha en bra dag
//Peter V

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hur mycket slitage bedömer du att de kommer utsättas för? Är tålighet viktigt så tycker jag man ska satsa på ett papper som är högglansigt (gloss) och minst 200 gram/m2.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

mm gloss tänkte jag köra på.
men ang *gram/m2 , vad är det som avgör va som är bra å dåligt.
Vilken betydelse har den siffran?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ju högre pappersvikt desto kraftigare/tjockare papper. "Vanligt papper", typ kopieringspapper, ligger omkring 80g/m2 om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tephras:

Ju högre pappersvikt desto kraftigare/tjockare papper. "Vanligt papper", typ kopieringspapper, ligger omkring 80g/m2 om jag inte missminner mig.

Ok då är jag med på noterna.
Men är det stor skillnad på 170g och 210g vid utskrift med bläckstråleskrivare?

Likaså märken på pappret, vet inte hur hårt man ska tolka det men många förespråkar tex Canon papper till Canon skrivare

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Toivo83:

Ok då är jag med på noterna.
Men är det stor skillnad på 170g och 210g vid utskrift med bläckstråleskrivare?

Likaså märken på pappret, vet inte hur hårt man ska tolka det men många förespråkar tex Canon papper till Canon skrivare

Har du väldigt höga krav på bildkvalitet så bör du kalibrera utskriften för varje kombination av delar du använder, oavsett fabrikatet på de delar du väljer att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.