Permalänk
Medlem

Val av ny CPU-fläkt?

Hajjhajj o'Clockers!

Jag sitter på en i5-3570 som jag köpte utan originalkylare. i snabbt behov av något så sprang jag och köpte CM Xdream i 117. Det är nog världens värsta kylare, och till råga på allt så börjar den nu att ge sig, efter bara 5 veckor!!!
Så nu behöver jag en ny. Problemet är dock att jag sitter med ett Lian-Li PC-V352 chassi, där cpu-fläkten max får vara 125mm. Har ni några tips någon bra kylning?
Vattenkylning är uteslutet, då det inte får plats i burken.

Mvh.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

En sluten radiatorkylare hade kanske varit något?

Permalänk
Medlem

Den ser rätt så lovande ut! Tack för det snabba svaret!

Skrivet av biorrith:

En sluten radiatorkylare hade kanske varit något?

Nja... Jag hade Antecs Kühler H2O 620 eller vad den heter direkt när den kom och blev grymt missnöjd med kylningsförmågan, sen är jag otroligt tveksam ifall jag ens får in en 120mm radiator i chassit. Har plats för 2st 120mm fläktar i fronten som blåser in kallluft, samt en 80mm i baken som drar ut allt igen. Skulle inte kännas rätt att ta bort en av frontfläktarna

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Då kylaren jag länkade är just 125mm så kan det ju kanske vara gränsfall även om tillverkarna alltid lägger på några mm extra för att just vara säkra på att deras kylare faktiskt passar om man som i ditt fall kan montera upp till max 125mm.

Men känner du dig osäker kan du ju alltid gå på en sådan http://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-...

Jag är väldigt säker på att den kyler lika bra vid vanligt användande, men såklart presterar något sämre om du ger dig på överklockning eller väldigt tunga spel

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Då kylaren jag länkade är just 125mm så kan det ju kanske vara gränsfall även om tillverkarna alltid lägger på några mm extra för att just vara säkra på att deras kylare faktiskt passar om man som i ditt fall kan montera upp till max 125mm.

Men känner du dig osäker kan du ju alltid gå på en sådan http://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-...

Jag är väldigt säker på att den kyler lika bra vid vanligt användande, men såklart presterar något sämre om du ger dig på överklockning eller väldigt tunga spel

Ja, jag ska inte överklocka, utan använder cpun till lättare spel (wow etc), surf och film bara.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Ja, jag ska inte överklocka, utan använder cpun till lättare spel (wow etc), surf och film bara.

Då skulle en low profile definitivt göra jobbet lika bra tror jag Du vet bättre tror jag vilken typ av kylare som skulle passa bäst i ditt chassi då jag inte har en aning om hur din burk ser ut med fläktplatser osv.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Något att tänka på haha.
Det är otroligt litet men "klumpigt" att pilla med. ska du byta ram minnen i chassit så får du nästan strippa ner allting känns det som

http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-v352/

Men köpte det för jag tyckte det va snyggt^^

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Något att tänka på haha.
Det är otroligt litet men "klumpigt" att pilla med. ska du byta ram minnen i chassit så får du nästan strippa ner allting känns det som

http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-v352/

Men köpte det för jag tyckte det va snyggt^^

Hoppas det är den svarta modellen du äger, för den var riktigt snygg Har aldrig sett den Lian-Li-burken förut Då burken är tänkt för riktigt kompakta byggen vad jag kan se så tror jag att Low-Profile-kylaren som jag länkade skulle passa bättre Tror det skulle se lite dumt ut med en så stor tornkylare i en sådan liten burk Sedan som du säger som jag även glömde bort är att du kanske inte ens får in den stora tornkylaren om dina ram-minnen är för höga

Nej som sagt, jag tror på den jag länkade sist , den är nätt och trevlig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om du vill ha lite valmöjligheter inom Low-profile-kylare så kan jag även rekommendera följande

http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Klart det är den svarta jag har Haha.
Mm. Har kollat runt lite på LP-kylare, och det verkar bli det. Använder ändå LP minnen, så det ska nog inte vara några problem alls

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Den ser rätt så lovande ut! Tack för det snabba svaret!

Nja... Jag hade Antecs Kühler H2O 620 eller vad den heter direkt när den kom och blev grymt missnöjd med kylningsförmågan, sen är jag otroligt tveksam ifall jag ens får in en 120mm radiator i chassit. Har plats för 2st 120mm fläktar i fronten som blåser in kallluft, samt en 80mm i baken som drar ut allt igen. Skulle inte kännas rätt att ta bort en av frontfläktarna

Fast du skulle väll inte behöva ta bort en frontfläkt. Radiatorn sätter du ju på fläkten så den trycker luften genom radiatorn.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Fast du skulle väll inte behöva ta bort en frontfläkt. Radiatorn sätter du ju på fläkten så den trycker luften genom radiatorn.

Jo, men det blir nog alldeles för tight i chassit med en radiator i fronten.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om du vill ha lite valmöjligheter inom Low-profile-kylare så kan jag även rekommendera följande

http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Jag lade en beställning på Noctua NH-L9i. Får hoppas att jag blir nöjd med den

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Jag lade en beställning på Noctua NH-L9i. Får hoppas att jag blir nöjd med den

Jag har precis beställt en dator från inet och denna gång blev det ett mATX moderkort, körde på Noctua NH-L9i också. Är du nöjd med din eller har du några synpunkter som kan vara bra att veta om?

Visa signatur

Cheiftec Fulltower - AMD XP2400+ @ 2500+ (13x166) - Abit-AN7 - Sapphire Radeon 9800pro 128MB - 2st 256 PC2700 Twinmoz & Kingston - 3DMARK 03 :: 5682 poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasarn:

Jag har precis beställt en dator från inet och denna gång blev det ett mATX moderkort, körde på Noctua NH-L9i också. Är du nöjd med din eller har du några synpunkter som kan vara bra att veta om?

Jag är jättenöjd med min. Det enda som var lite sisådär var väl bara när jag monterade den. Det enda som stod om hur hårt man skulle skruva fast den var "Tills du känner motstånd" !? Liten tolkningsgrej
Jag kör min på full kareta hela vägen och störs inte av ljudet av fläkten, men jag är inte heller så himla känslig Testade ej den medföljande kylpastan, utan jag körde med lite Mx-2 pasta jag hade liggandes hemma.

Den håller bra temp, så inga konstigheter där

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Ja... Har nu kört med min Noctua NH-L9i i ca ett halvår, och det är redan dags för en ny xD

Fläkten har jag redan fått byta en gång tack vare ett otroligt jobbigt missljud. Lät precis som om en kabel låg emot när jag startade datorn. Detta försvann efter ca 10 min. (Ingen kabel låg emot)
Sen tycker jag att den inte kyler lika bra som den har gjort :/
Har nyligen blåst ur hela burken ordentligt, smörjt upp alla chassifläktar etc, men idle temp på CPUn har ökat med ca 10 grader!?
Dock så sitter jag fortfarande i samma knipa, då den nya kylningen får vara max 125mm tack vare chassit, och jag får EJ plats med vattenkylning. Nackdelen med låga kylningar brukar vara att dem är bredare. Moderkortet som jag ska montera den på är ett MSI B75MA-P45 med en i5-3570. (77w TDP)
Alla ram slots är upptagna. Corsair XMS3
Någon som vet någon kylare som passar mina behov? Vill ju helst att grafikkortet oxå ska få plats^^,
Ljudvolymer från kylaren är inget jag bryr mig om. Eftersom jag ändå ska byta ut alla andra till Noctua NF-S12B, redux 700rpm, så kan jag även byta ut den på kylaren

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Själv körde jag denna i samma låda, funkade fint, tyst & svalt
Noctua Nh-L12 http://www.inet.se/produkt/5322071/noctua-nh-l12

Edit: Tänkte fel där, Lian-Li PC V354 är det ju jag har, inte 352.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenlye:

Själv körde jag denna i samma låda, funkade fint, tyst & svalt
Noctua Nh-L12 http://www.inet.se/produkt/5322071/noctua-nh-l12

Edit: Tänkte fel där, Lian-Li PC V354 är det ju jag har, inte 352.

Inga problem^^,
Just på höjden får den ju plats Ska ta o kolla in den lite extra.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow