Permalänk

Är IBM PREFERRED KEYBOARD mekaniskt?

Är detta tangentbordet mekaniskt? Fick det av min morbror och älskar det starkt, men är det mekaniskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Ta bort en tangent och titta efter?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Ta bort en tangent och titta efter?

Okej, men hur kan jag plocka bort de? Har ett blackwidow och det är jätte enkelt men är de inte mekaniskt om man inte kan plocka bort tangenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

En smörkniv av trä är bra för att plocka bort tangenter. Jag misstänker att det inte är mekaniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Okej, men hur kan jag plocka bort de? Har ett blackwidow och det är jätte enkelt men är de inte mekaniskt om man inte kan plocka bort tangenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Blackwidow är mekaniskt?

Permalänk
Skrivet av Wully:

Blackwidow är mekaniskt?

Ja, visste du inte det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

En smörkniv av trä är bra för att plocka bort tangenter. Jag misstänker att det inte är mekaniskt.

Okej, vad synd :(. Det verkar vara från 1998 eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Wully:

Blackwidow är mekaniskt?

Oops, jag läste din kommentar fel. Jag skrev nog lite oförståeligt. Jag visste att mitt blackwidow var mekaniskt men skrev det lite konstigt, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

IMB, Keytronic, Microsoft hade ganska bra tangentbord för sisådär 20 år sedan.

Permalänk

Det där ser ut som ett av tangentborden som IBM leverera med sin Aptiva serie datorer under 90-talet tycker jag, hade ett svart sådant tangentbord till en Aptiva med Pentium II @233MHz.. och nej, det har inte mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Okej, men hur kan jag plocka bort de? Har ett blackwidow och det är jätte enkelt men är de inte mekaniskt om man inte kan plocka bort tangenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Genom att titta under tangenten kan du se om det är mekaniskt eller inte.

Mekaniskt:

Inte mekaniskt (rubber dome):

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gylldevik:

Okej, vad synd :(. Det verkar vara från 1998 eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar väl ingen roll om det är mekaniskt eller ej?

Främsta fördelen med de populära mekaniska brytarna idag är att det är en förutsägbar känsla i de olika brytarna. Om du testat en Cherry MX Blue så vet du hur den känns och låter, sedan kan du leta upp ett tangentbord som ha de funktionerna du vill ha i övrigt. I kort, en genväg till att hitta det tangentbord som passar dig.

Om du nu har hittat ett tangentbord som du verkligen gillar, kör på och njut!

Efter ha kikat runt lite på nätet så verkar det vara enhälligt att det är ett väldigt skönt tangentbord som dessutom är bra prisat. Passa på att vara en hipster, gilla tangentbordet innan det blev coolt mainstream att gilla det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Spelar väl ingen roll om det är mekaniskt eller ej?

Främsta fördelen med de populära mekaniska brytarna idag är att det är en förutsägbar känsla i de olika brytarna. Om du testat en Cherry MX Blue så vet du hur den känns och låter, sedan kan du leta upp ett tangentbord som ha de funktionerna du vill ha i övrigt. I kort, en genväg till att hitta det tangentbord som passar dig.

Om du nu har hittat ett tangentbord som du verkligen gillar, kör på och njut!

Efter ha kikat runt lite på nätet så verkar det vara enhälligt att det är ett väldigt skönt tangentbord som dessutom är bra prisat. Passa på att vara en hipster, gilla tangentbordet innan det blev coolt mainstream att gilla det.

Om du tittar innanför tangentbordet så kan man skymta ett blackwidow, har snart använt i ett år o h har tröttnat på klicket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Zaakessiron:

Det där ser ut som ett av tangentborden som IBM leverera med sin Aptiva serie datorer under 90-talet tycker jag, hade ett svart sådant tangentbord till en Aptiva med Pentium II @233MHz.. och nej, det har inte mekaniska brytare.

Det där är inte likt, glömde säga att de kom i originalkortong,
På kartongen står det IBM PREFERRED KEYBOARD. Det är typ allt som står

Edit. Det ser ut som det men ändå finns det många saker som inte ens är lika på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

IMB, Keytronic, Microsoft hade ganska bra tangentbord för sisådär 20 år sedan.

Min morfar hade ett jätte gammalt keytronic men min morbror är sniken och ville behålla de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gylldevik:

Om du tittar innanför tangentbordet så kan man skymta ett blackwidow, har snart använt i ett år o h har tröttnat på klicket

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att det är mekaniskt behöver inte betyda att det är låter mycket.
Smattrar man hårt på Cherry MX blå brytare i ett ihåligt plasttangentbord eller om det är MX röda med o-ringar i ett stabilt tangentbord.
Sedan finns det en uppsjö med andra varianter som buckling spring etc.

Cherry MX Blue som alla tänker på med "mekaniskt låter mycket" är bara en liten del av alla de knappar som faller under kategorin mekaniskt.

Som att säga att man inte gillar bakverk för att man är allergisk mot kanel. (åt just en bulle, därav liknelsen, kanske inte den bästa men ändå).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Bara för att det är mekaniskt behöver inte betyda att det är låter mycket.
Smattrar man hårt på Cherry MX blå brytare i ett ihåligt plasttangentbord eller om det är MX röda med o-ringar i ett stabilt tangentbord.
Sedan finns det en uppsjö med andra varianter som buckling spring etc.

Cherry MX Blue som alla tänker på med "mekaniskt låter mycket" är bara en liten del av alla de knappar som faller under kategorin mekaniskt.

Som att säga att man inte gillar bakverk för att man är allergisk mot kanel. (åt just en bulle, därav liknelsen, kanske inte den bästa men ändå).

Fin liknelse
Okej, min kompis har bruna switches och allvarligt talat så känns och låter det inprincip likadant. Jag har också haft chansen att testa röda och gröna. Hade gärna haft ett med röda men dem verkar agera lite speciellt, kommer inte ihåg varför nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Bara för att det är mekaniskt behöver inte betyda att det är låter mycket.
Smattrar man hårt på Cherry MX blå brytare i ett ihåligt plasttangentbord eller om det är MX röda med o-ringar i ett stabilt tangentbord.
Sedan finns det en uppsjö med andra varianter som buckling spring etc.

Cherry MX Blue som alla tänker på med "mekaniskt låter mycket" är bara en liten del av alla de knappar som faller under kategorin mekaniskt.

Som att säga att man inte gillar bakverk för att man är allergisk mot kanel. (åt just en bulle, därav liknelsen, kanske inte den bästa men ändå).

Tack så jättemycket för att du skickade det där över privat meddelande saken. Jag har ett led blåa brytare hemma så får inte köpa ett nytt tyvärr. Men jag kommer fortsätta använda mitt IBM!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

IMB, Keytronic, Microsoft hade ganska bra tangentbord för sisådär 20 år sedan.

Tror jag har ett par Keytronic i garderoben, fullständigt älskade dem. Sååå sköna tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Tror jag har ett par Keytronic i garderoben, fullständigt älskade dem. Sååå sköna tangentbord.

Jaså, det säger du

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det där IBM-tangentbordet, dom går att köpa nya, jag har två st svarta(med blå enter-tangenter som Thinkpad) och gillar dom skarpt. Det är dom tangentborden jag använder fnv. Fast dom heter Lenovo Preferred Pro Keyboard USB numera, men det är exakt samma tangentbord. Jag betalade 75Kr/st för mina, klart prisvärt imho, särskilt som jag har ett creme-färgat likadant från 1997(IBM) som fortfarande fungerar, så jag vet att det är hygglig kvalitet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Rubber dome knappar, men det var väl lite kvalité på den gamla goda tiden iaf.

Dock fortfarande skit jämfört med ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Jaså, det säger du

Var tvungen att kolla om minnet felade

Som syns på bilden har de varit med om några sjöslag och är ganska välanvända

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Var tvungen att kolla om minnet felade

Som syns på bilden har de varit med om några sjöslag och är ganska välanvända

http://i59.tinypic.com/sbrcdt.jpg

Du borde koppla in och använda det, min morfars hade tyvärr ingen windows knapp :(. Men detta kommer snart bli inne igen och då kommer priserna skjuta upp i höjden och mekaniska nya Gaming tangentbord kommer vara failat att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det där IBM-tangentbordet, dom går att köpa nya, jag har två st svarta(med blå enter-tangenter som Thinkpad) och gillar dom skarpt. Det är dom tangentborden jag använder fnv. Fast dom heter Lenovo Preferred Pro Keyboard USB numera, men det är exakt samma tangentbord. Jag betalade 75Kr/st för mina, klart prisvärt imho, särskilt som jag har ett creme-färgat likadant från 1997(IBM) som fortfarande fungerar, så jag vet att det är hygglig kvalitet

jaha, så det är inget särskilt med dem... Jag trodde att det var nåt häftigt :(. Kommer nog gå tillbax till mitt blackwidow då. Lenovo gillar jag inte soz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag struntar i om de är häftiga eller ej, de är sköna att skriva på och bra mycket tystare än mekaniska tangentbord = win-win

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||