Linux Mint startar inte ordentligt

Permalänk
Medlem

Linux Mint startar inte ordentligt

Häromdagen installerade jag Linux Mint på datorn, rullade på utmärkt. Men idag när jag startade(er) den, kommer jag till login och loggar in, inga konstigheter, sedan poppar alla skrivbordsgenvägar och muspekaren upp men inget mer. Helsvart bakgrund. Jag är lite nybörjare med Linux, så utförlig hjälp uppskattas. Igårkväll satt jag och pillade med den, tror dock inte att jag avslutade med en installation, men är inte säker. Nästan helt hundra.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv

När jag har installerat Mint i virtuella maskiner så har den klagat på grafikkortet (för lite VRAM eller något sånt) när det bara varit en svart bakgrund. Men då har jag också fått upp en bildruta som sagt just det. Så kolla grafikdrivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Häromdagen installerade jag Linux Mint på datorn, rullade på utmärkt. Men idag när jag startade(er) den, kommer jag till login och loggar in, inga konstigheter, sedan poppar alla skrivbordsgenvägar och muspekaren upp men inget mer. Helsvart bakgrund. Jag är lite nybörjare med Linux, så utförlig hjälp uppskattas. Igårkväll satt jag och pillade med den, tror dock inte att jag avslutade med en installation, men är inte säker. Nästan helt hundra.

Tror du får förklara lite mer vad du gjorde och inte gjorde då det är lite kryptiskt...

dmesg kan vara något att titta på om det är några fel där. Alternativt dra upp loggen för Xorg (/var/log/Xorg.0.log samt Xorg.0.log.old)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

När jag har installerat Mint i virtuella maskiner så har den klagat på grafikkortet (för lite VRAM eller något sånt) när det bara varit en svart bakgrund. Men då har jag också fått upp en bildruta som sagt just det. Så kolla grafikdrivrutiner?

Den gillade inte att jag inte hade installerat drivrutiner så installera dem gjorde jag nästan på direkten.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tror du får förklara lite mer vad du gjorde och inte gjorde då det är lite kryptiskt...

dmesg kan vara något att titta på om det är några fel där. Alternativt dra upp loggen för Xorg (/var/log/Xorg.0.log samt Xorg.0.log.old)

Jag (försökte) installera Python, det gick väl OK (jag kan komma åt Python men jag vet inte riktigt vad jag gjorde, förutom att skriva in random saker i terminalen). Vad jag menar, är att jag inte vet om jag mellan att jag installerade Python och idag startade om datorn, ibland så börjar ju vissa ändringar inte gälla förrän man startat om datorn. Men jag ska nog ta och kolla på det där. Vad är dmesg och Xorg och hur kan jag se om det är något fel med dmesg?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tror du får förklara lite mer vad du gjorde och inte gjorde då det är lite kryptiskt...

dmesg kan vara något att titta på om det är några fel där. Alternativt dra upp loggen för Xorg (/var/log/Xorg.0.log samt Xorg.0.log.old)

Vad exakt är det jag letar efter? Det kommer ju upp en himla massa text.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Vad exakt är det jag letar efter? Det kommer ju upp en himla massa text.

Man kan oftast se där när exempelvis fglrx / nvidia eller något annat krånglar så lär du få upp error meddelanden. Dmesg är meddelanden från boot tills du skrev kommandot.

Stora fel brukar hamna som röda.
Exempelvis:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Man kan oftast se där när exempelvis fglrx / nvidia eller något annat krånglar så lär du få upp error meddelanden. Dmesg är meddelanden från boot tills du skrev kommandot.

Stora fel brukar hamna som röda.
Exempelvis: http://i.imgur.com/tN7ZSzO.png

Allt var vitt. Jag löste problemet genom att ominstallera hela OSet. Ganska omständigt, men eftersom att det var helt nyinstallerat, kände jag att det inte spelade någon roll...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Den gillade inte att jag inte hade installerat drivrutiner så installera dem gjorde jag nästan på direkten.

LinuxMint, och i princip alla Linuxdistar, behöver inga extra drivrutiner än de som ingår i kärnan.
Om det finns proprietära drivrutiner som kan ersätta de i kärnan så förslår systemet vilka som skall installeras. Att tanka ner drivrutiner från någon leverantörs hemsida och installera manuellt är ganska vanskligt och blir oftast fel. Tänk på att Linux är inte Windows.