Gigabyte erbjuder fri uppgradering till nästa generation med Black Edition

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av CGD:

Det här låter ju bra. Köpte ett kort för några månader sedan. Har registrerat det och fått ett garantibevis hemskickat.
Men hur går det till i praktiken? Jag kan mycket väl tänka mig att det kan bli dags att sätta ihop en ny dator om tre år. Nyare CPU och nyare RAM har då kanske blivit intressanta. Men hur skall jag då göra om tre år?

Du kontaktar oss och säger att du har moderkort modell X som du önskar uppgradera baserat på denna kampanj. Vi ger dig en lista på vad du kan byta till (motsvarande samt uppgradering). Du skickar in moderkortet till oss och direkt vi mottagit detta så skickar vi ut ett nytt till dig enligt dina önskemål

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Är mellanskillnaden på inköpspris eller gigabytes rekommenderade pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Låter rätt bra, känns iofs rätt onödigt att byta cpu vart tredje år för exempelvis en gamer, har svårt att se att dagens cpu kommer flaska om tre år såvida man inte köper den någon av de billigare cpu:erna.

Jag fick iaf en del fler fps i CS:GO med min 4790k jämfört med överklockad 2500k. Lär bli större skillnad när jag får tummen ur och överklockar den nya också.

Permalänk
Medlem

Precis som Gigabyte själva skriver så är det alltid så att några tänker att de väntar på nästa generation innan de uppgraderar och för att få ett avslut på dessa kunder så kastar de in en morot i form av en fri uppgradering, inga konstigheter med det, bara smart. Gigabyte säkerställer att deras lager omsätts samtidigt som de bygger långsiktiga relationer i en konkurrensutsatt bransch.

Sen kan man spekulera i om CPU tillverkarna har varit på ett hörn och drivit frågan tillsammans med Gigabyte för att på så sätt förhoppningsvis också sälja fler processorer när kunden väl byter moderkort.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag vill inte låta girig men varför inte nått m-itx? Trött på att ha stora chassin som tar plats.

Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Idag har vi inga planer på att lansera ett Black Edition kort i detta segment - men man vet ju inte vad som kommer i framtiden och det låter inte helt orimligt.

Får man önska Micro-ATX också?
Tycker att 4 kortplatser räcker och får inte in fullstort ATX i mitt Obsidian 350D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Nej det var väl nästan 10 år sedan man tog bort det ur all elektronik.

Källa på det? Är rätt säker på att jag läst någonstans att det Gigabyte-kort från 2009 jag har innehåller lite bly.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av VonB:

Utvinna metaller?
Finns en del ädel metaller i kretskort och är en ganska lönsam industri.

http://techpageone.dell.com/technology/how-much-gold-is-in-sm...

2000st moderkort / ton för 5 troy ounces guld.
ja är inte helt säker på att dom tar in moderkort för att tjäna 28kr per leverans ??
känns lite ineffektivt ekonomiskt & ur miljösynpunkt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Logik.
Väldigt många kommer nappa på det här.
Gigabyte låter en inte behålla det gamla kortet när man byter vilket gör att man inte kan omvandla till htpc/server etc., en majoritet säljer alltså cpun istället, vilket gör att om ett år så kommer det på begagnatmarknaden finnas fler processorer än moderkort till salu. För varje år som programmet är igång så kommer skillnaden mellan antalet begagnade CPUer/MBs öka.
Köper du ett MB av annat märke idag så kanske du kan sälja det för mer än vad du köpte det för.

Vad de gör med dem. Skänka/sälja billigt till någon organisation som hjälper utvecklingsländer typ One laptop per child eller liknande är min gissning. De tar inte in dem för att tjäna pengar på korten utan för att få bort de från marknaden.

Permalänk
Medlem

För känns det som att detta erbjudande gäller först och främst för de som ev köper "top of the line" modellen, frakt i dag är dyrt och kommer vara ännu dyrare om 2-3 år så nej absolut inte alls lockande för tex en 3 serie i min meing då du dels betal x antal hundra kronor i frakt och kanske t.o.m ett helt gäng om man måste skicka gamla moderkortet till typ Asien och samtidigt försäkra paketet el riskera att det försvinner på vägen vilket då skulle leda till en olidlig väntan samt tonvis med oro, för mig iaf.

Erbjudandet i sig verkar riktigt trevligt tycker jag och inte alls nånt att klaga på, fast så som andra redan sagt Gigabyte måste först kalkulera och rita upp erbjudandet så att dom helst går plus/minus noll men iaf inte allt för mycket back det är bara business och Asus. MSI m.f skulle gjort exakt likadant det är inte på något sett specifikt för Gigabyte.

Hoppade själv på X99 tåget igår men visste att jag borde ha väntat och se vad som dyker upp samt att helt ärligt så måste jag inte ha dessa 2 extra kärnor en 5820K ger mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

För känns det som att detta erbjudande gäller först och främst för de som ev köper "top of the line" modellen, frakt i dag är dyrt och kommer vara ännu dyrare om 2-3 år så nej absolut inte alls lockande för tex en 3 serie i min meing då du dels betal x antal hundra kronor i frakt och kanske t.o.m ett helt gäng om man måste skicka gamla moderkortet till typ Asien och samtidigt försäkra paketet el riskera att det försvinner på vägen vilket då skulle leda till en olidlig väntan samt tonvis med oro, för mig iaf.

Erbjudandet i sig verkar riktigt trevligt tycker jag och inte alls nånt att klaga på, fast så som andra redan sagt Gigabyte måste först kalkulera och rita upp erbjudandet så att dom helst går plus/minus noll men iaf inte allt för mycket back det är bara business och Asus. MSI m.f skulle gjort exakt likadant det är inte på något sett specifikt för Gigabyte.

Hoppade själv på X99 tåget igår men visste att jag borde ha väntat och se vad som dyker upp samt att helt ärligt så måste jag inte ha dessa 2 extra kärnor en 5820K ger mig.

de skrev ju att man skickar kortet till malmö som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

de skrev ju att man skickar kortet till malmö som det ser ut idag.

Ahh tackar, missade det.

Ja det ändrar ju saker och ting, för mig iaf och gör det till en ganska bra deal rakt igenom så länge det hela går fort när det väl är dags för uppgraderingen och Gigabyte behandlar ärendet blixtsnabbt? Att vänta är inte min största styrka måste jag erkänna, speciellt för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Källa på det? Är rätt säker på att jag läst någonstans att det Gigabyte-kort från 2009 jag har innehåller lite bly.

Ingen del i produkten får innehålla mer än 0,1 viktprocent bly idag. Överstiger man den gränsen så får man försäljningsförbud. Det går dock att söka undantag men jag tror det är mycket svårt och måste motiveras mycket väl.
Lödtenn räknas som separat del.

Edit: Glömde en källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substan...

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ingen del i produkten får innehålla mer än 0,1 viktprocent bly idag. Överstiger man den gränsen så får man försäljningsförbud. Det går dock att söka undantag men jag tror det är mycket svårt och måste motiveras mycket väl.
Lödtenn räknas som separat del.

Edit: Glömde en källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substan...

Okej, tack! Låter ju bra.

Sen finns det ju en del annat som man gärna skulle vilka slippa i elektroniken – se min post här: #14953365

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma