SSD garanti utan kvitto

Permalänk
Medlem

SSD garanti utan kvitto

Jag tänkte byta ut min gamla 128GB ssd disk i min macbook pro till en ny och upptäckte att en kille i staden där jag bor säljer en Samsung 840 EVO 500GB. Saken är den att han har fått den som gåva och där med finns inget kvitto. Någon som vet vad som gäller vid ett sånt här tillfälle, kan man skicka in den på garanti om fel upptäcks? Vad jag har läst på nätet så har disken 3 årsgaranti, Jag har skickat frågan till Samsung men har inte fått något svar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Jag tänkte byta ut min gamla 128GB ssd disk i min macbook pro till en ny och upptäckte att en kille i staden där jag bor säljer en Samsung 840 EVO 500GB. Saken är den att han har fått den som gåva och där med finns inget kvitto. Någon som vet vad som gäller vid ett sånt här tillfälle, kan man skicka in den på garanti om fel upptäcks? Vad jag har läst på nätet så har disken 3 årsgaranti, Jag har skickat frågan till Samsung men har inte fått något svar än.

Ibland kan dom gå på när SSD tillverkades, då på serienumret, men det är helt upp till tillverkaren att göra, annars måste kvitto finnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ibland kan dom gå på när SSD tillverkades, då på serienumret, men det är helt upp till tillverkaren att göra, annars måste kvitto finnas

Fick nu svar av Samsung:

Tack för ditt mail till Samsung Support. Även om du inte har kvittot ska serviceverkstaden utifrån ditt serienummer kunna se tillverkningsdatum och på så vis kunna räkna ut garantitiden. Om du behöver nyttja garantin kontaktar du återförsäljaren, alternativt tar kontakt med Samsung Service direkt:
http://www.samsungservice.se/kontakt/

Verkar ju som det ska fungera men är fortfarande lite osäker efter svaret. De kan ju absolut se med hjälp av serienumret hur mycket tid av garantin är kvar men är det samma sak som garantin gäller? Hur tolkar ni svaret?

Permalänk
Medlem

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Nu fick jag ett nytt meddelande av Samsung

Hej Mats,

Det har tyvärr blivit en felhänvisning i detta fallet, vi kan tyvärr inte hantera SSD diskar på verkstaden.
Det är alltid återförsäljaren i detta fallet man måste vända sig till, för vi kan inte reklamera den genom oss.

Så man måste alltså ta reda på vart den kommer ifrån och ta detta med dom.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Emil Johansson
Kundtjänst
Nordic EASC AB - Samsung Service
Torshamnsgatan 27
SE-164 40 KISTA
PHONE: +46 (0)8 590 991 50
Web: www.samsungservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Eller det mest troliga att kvittot inte finns kvar. Gillar att det första du tror om folk, är att det är stöldgods.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Fick nu svar av Samsung:

Tack för ditt mail till Samsung Support. Även om du inte har kvittot ska serviceverkstaden utifrån ditt serienummer kunna se tillverkningsdatum och på så vis kunna räkna ut garantitiden. Om du behöver nyttja garantin kontaktar du återförsäljaren, alternativt tar kontakt med Samsung Service direkt:
http://www.samsungservice.se/kontakt/

Verkar ju som det ska fungera men är fortfarande lite osäker efter svaret. De kan ju absolut se med hjälp av serienumret hur mycket tid av garantin är kvar men är det samma sak som garantin gäller? Hur tolkar ni svaret?

Jag såg din andra post, men svarar på din fråga om det är samma sak som som garantin, och ja, men dom går då efter när SSD:n tillverkades, vilken normalt vis är flera månader innan den personen före dig köpte den, så det kortar ner garantiperioden avsevärt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Nu fick jag ett nytt meddelande av Samsung

Hej Mats,

Det har tyvärr blivit en felhänvisning i detta fallet, vi kan tyvärr inte hantera SSD diskar på verkstaden.
Det är alltid återförsäljaren i detta fallet man måste vända sig till, för vi kan inte reklamera den genom oss.

Så man måste alltså ta reda på vart den kommer ifrån och ta detta med dom.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Emil Johansson
Kundtjänst
Nordic EASC AB - Samsung Service
Torshamnsgatan 27
SE-164 40 KISTA
PHONE: +46 (0)8 590 991 50
Web: www.samsungservice.se

Vet inte vem du har varit i kontakt med på Samsung, men den personen är felinformerad alternativ har ingen koll. Det som gäller är följande för Samsungs SSDer efter en snabb googleing:

Om ett giltigt inköpsbevis inte finns tillgängligt, bestäms den begränsade garantiperioden av
tillverkningsdatum.

Källa:
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har utnyttjat tillverkargarantier vid några tillfällen när leverantören jag köpt av gått i kk. Jag har alltid behövt visa upp kvitto ändå. Så oavsett vad de säger nu så finns det en viss osäkerhet runt detta, vilket bör påverka priset tycker jag. Inget kvitto = lägre pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju verkligen undra vilken nytta man har av kvittot, då garanti, i nästan alla fall, endast gäller ursprungliga köparen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Föredetting
Skrivet av 2000+:

Sen kan man ju verkligen undra vilken nytta man har av kvittot, då garanti, i nästan alla fall, endast gäller ursprungliga köparen.

Förutom just de fall där tillverkaren tar på sig ansvaret direkt med hjälp av endast serienummer. Har reklamerat grejer direkt mot främst minnes- och lagringstillverkare utan kvitto förut, där har de alltid gått på serienummer och skitit i kvitton. Om Samsung däremot sköter det genom sina återförsäljare är det ju kört.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd men det gäller samma fråga. Behöver man visa upp kvitto för Samsung ssd:er när man vill ha in dem på garantin förutsatt de är inom garantitiden?