Behöver tips om NAS att köpa.

Permalänk
Entusiast

Behöver tips om NAS att köpa.

Har aldrig haft en NAS så är helt grön och har ingen aning vad man ska köpa.

Krav:
Backup / RAID så att ifall en hårddisk dör ska den ha speglat informationen, viktigt då det ska vara semesterbilder osv på. Viktigast är detta.
Moln access
Enkel att använda
3TB minimum (*2 för raid?) vilka hårddiskar, WD red eller WD red pro?

Budget:
3000-5000 kr.

Vad är det man ska köpa?

Tack i förväg.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Raid är inte backup!
Backup är en separat kopia om något är viktigt kör på 1>2 regeln
ett original två backups en lokal (hårddisk eller cd skivor) plus en remote backup antingen en hdd du har någon annanstans eller i molnet hos typ dropbox eller liknanade.

jag hade nog tagit någon Synology som passar i din prisklass

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Entusiast
Skrivet av INCSlayer:

Raid är inte backup!
Backup är en separat kopia om något är viktigt kör på 1>2 regeln
ett original två backups en lokal (hårddisk eller cd skivor) plus en remote backup antingen en hdd du har någon annanstans eller i molnet hos typ dropbox eller liknanade.

jag hade nog tagit någon Synology som passar i din prisklass

Tanken är väl ändå att ifall man har en NAS med Raid 1 som backup så ifall en hårddisk havererar så kan man fortf få tag på informationen från den andra? De som ska ha NAS'en hade nyss sin nätverkshårddisk krashad å dem hade en hel del viktigt på den.

Finns även en väldans massa olika Synologys om man kollar tex Inet, är alla lika bra inom budgeten?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Tanken är väl ändå att ifall man har en NAS med Raid 1 som backup så ifall en hårddisk havererar så kan man fortf få tag på informationen från den andra? De som ska ha NAS'en hade nyss sin nätverkshårddisk krashad å dem hade en hel del viktigt på den.
Finns även en väldans massa olika Synologys om man kollar tex Inet, är alla lika bra inom budgeten?

Sen kommer blixten och dödar bägge hårddiskarna...
Bra med extern kopia som inte är inkopplad. Eller är inkopplad på annan plats.
Eller molntjänst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

Sen kommer blixten och dödar bägge hårddiskarna...
Bra med extern kopia som inte är inkopplad. Eller är inkopplad på annan plats.
Eller molntjänst.

Jo visst finns det väl risk att båda går sönder vid ett blixtnedslag, vart får man tag på 3-4TB moln lagring för ett pris som gör det värt jämfört med en egen NAS lösning?

Helst gärna en sida man kan lita på tex Microsoft eller Google, fast dem har ganska dyra lösningar vad jag kunde se.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Jo visst finns det väl risk att båda går sönder vid ett blixtnedslag, vart får man tag på 3-4TB moln lagring för ett pris som gör det värt jämfört med en egen NAS lösning?

Helst gärna en sida man kan lita på tex Microsoft eller Google, fast dem har ganska dyra lösningar vad jag kunde se.

Crashplan har obegränsad datamängd för $60 dollar om året eller ännu mindre (jag köpte senast 4 år för under $4/månad).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Crashplan har obegränsad datamängd för $60 dollar om året eller ännu mindre (jag köpte senast 4 år för under $4/månad).

Det kostar $60 för en person och en dator utan access från telefoner osv vad vi kan se, ska man ha det för 2-10 enheter så verkar det gå loss på $150 om året vilket gör det hela väldigt mycket dyrare på en gång. Finns det ingen liknande säker moln lagring som är billigare och åtkomlig för flera personer och flera telefoner/datorer samtidigt?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II