Problem med att Windows uppdateringar och programinstallationer tar stor plats på SSD Disk.

Permalänk
Medlem

Problem med att Windows uppdateringar och programinstallationer tar stor plats på SSD Disk.

Hej alla Sweclockers! Jag har en Samsung 840 Pro 256 GB SSD Disk och som rubriken lyder så förstår jag inte hur Windows installationen, Windows uppdateringarna och 6-8 st andra programinstallationer/drivrutiner till grafikkort och moderkort kan ta så stor plats på SSD Disken som från början var 238 GB vid formateringen/installationen av Windows 7 Ultimate 64 bit Svensk...jag har tre gånger tidigare formaterat/installerat samtliga av Windows uppdateringarna och samtliga program/drivrutiner på den här SSD Disken men då fanns det fortfarande ca 180 GB ledigt på disken, men när jag nu behövde formatera/installera om Windows och har uppdaterat det samt har installerat program så finns det just nu bara ledigt 140 GB av 238 GB...

SSD Disken hade på något sätt blivit GPT skyddad varför vet jag inte, men i alla fall så efter många om och men och krångel så lyckades jag till slut få bort GPT skyddet och gjorde om disken till MBR istället och kunde därefter börja installera Windows. Förutom detta så är det två partioner en som är på runt 100 MB och det resterande runt 238 GB från början innan jag en började formateringen. Jag fick inte bort partionen på 100 MB så jag installerade Windows på den undre partionen som var på 238 GB...åter till saken nu, problemet är att Windows uppdateringarna är fortfarande inte helt färdiga så jag får ju knappt något ledigt utrymme på SSD Disken om det fortsätter så här om jag just nu har 140 GB vad får jag sedan kvar när alla uppdateringarna är installerade?

Jag vet att Windows Ultimate 64 Bit kan ta omkring 60 GB men att det med Windows installation uppdateringarna och med högst 8 program kan kräva nästan 100 GB så är det någonting som inte stämmer...

Är Tacksam för råd tips och hjälp om någon vet vad detta kan bero på som jag aldrig tidigare har haft varken med denna SSD Disk eller med vanliga hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Det beror väldigt mycket på vad det är för program du har installerat. Sen kan man flytta diverse saker, exempelvis biblioteken osv., till en annan disk om du har någon, samma sak med program, behöver de inte starta jättesnabbt så kan du installera dem på en annan disk istället och på så vis spara utrymmet (byt bara enhetsbokstav under installationen till den andra diskens).

Permalänk
Medlem

Den partitionen som är på 100MB är windows partition och den innehåller diverse nödvändiga saker för ditt operativsystem. För övrigt så har du inget att oroa dig över om du har 140GB ledigt.
För att svara på din fråga behöver vi veta vilka program du har installerade?

Installerade du win8 på en ny disk eller uppgraderade du från win7?

Har du Steam installerat på SSDn?

Mycket offline listor i Spotify?

Kolla i din SSD vad det är som tar upp plats genom att leta sig fram till stora filer eller liknande.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Kolla i din SSD vad det är som tar upp plats genom att leta sig fram till stora filer eller liknande.

T.ex. http://windirstat.info/ kan vara till hjälp för detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har installerat moderkortets drivrutiner/program, grafikkortets drivrutiner/program, antivirus, microsoft office, IMG Burn, Winrar, VLC, program/drivrutiner till skrivaren, Windows uppdateringarna och sedan några andra små program. Just nu har jag 130 GB ledigt och Windows 7 uppdateringarna är fortfarande inte hämtade/installerade så jag vet inte varför uppdateringarna och programmen tar så stor plats den här gången när jag tre gånger tidigare har formaterat/installerat samtliga uppdateringar och program och då hade jag mellan 165-180 GB ledigt men nu så får jag knappt något kvar av SSD Disken. I värsta fall så får jag göra en ny formatering/installation men ville ju helst undvika det när jag precis har gjort det.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu har jag kollat i SSD Diskens mappar det ser ut så här:
Användare 1,58 GB
NVidia 515 MB
PerfLogs 0 byte
Program 3,90 GB
Program (x86) 3,32 GB
Windows 60,4 GB

Kan det här vara till hjälp för någon?

Permalänk
Medlem

Kör diskrensning, systemfiler, ev servicepack och Windows update rensning kan du välja att ta bort.

Ställ in mindre swapfil tex 1-4GB. http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...

Stäng av viloläge om du inte använder det (kommando prompt med admin rättighet, skriv: powercfg -h off)
Töm ev temp mappar: C:\Windows\Temp och C:\User\"användare"\AppData\Local\Temp

Permalänk
Medlem

Hej. Har ett annat problem med SSD Disken nu, varför blir disken GPT skyddad/formaterad när den har blivit omformaterad i en annan dator och dessutom när den är mindre än 2 TB när den bara är på 238 GB efter formatering? Nu måste jag installera Windows med UFEI i Bios men jag vill inte göra det utan jag vill ha en vanlig installation. Har aldrig haft det här problemet tidigare med samma disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mcool403:

Hej. Har ett annat problem med SSD Disken nu, varför blir disken GPT skyddad/formaterad när den har blivit omformaterad i en annan dator och dessutom när den är mindre än 2 TB när den bara är på 238 GB efter formatering? Nu måste jag installera Windows med UFEI i Bios men jag vill inte göra det utan jag vill ha en vanlig installation. Har aldrig haft det här problemet tidigare med samma disk.

Varför formatera i en annan burk? Men ska du bli av med detta får du ta bort alla partitioner och återställa disken till original och sedan låta formatera med MBR istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Hej. Har ett annat problem med SSD Disken nu, varför blir disken GPT skyddad/formaterad när den har blivit omformaterad i en annan dator och dessutom när den är mindre än 2 TB när den bara är på 238 GB efter formatering? Nu måste jag installera Windows med UFEI i Bios men jag vill inte göra det utan jag vill ha en vanlig installation. Har aldrig haft det här problemet tidigare med samma disk.

Windows 8 har GPT och UEFI som standard vill jag minnas. Du måste då manuellt välja MBR. Det har inget med storleken att göra men än att MBR inte klarar större än ca 2TB.
GPT har lite fördel eftersom den är mer säkrad mot skador, då den har kopior på Boot records mm på lite olika ställen.

Permalänk
Medlem

Hej Jalle64 och Paddanx tack för svaren. Angående Jalle64 svar så får jag inte bort de två partitionerna som jag hade från början även om jag formaterat om SSD Disken i en annan dator flera gånger, när jag nu formaterade om/installerade Windows igen i datorn där jag har monterat in disken så fick jag 3 partitioner istället, en som har 100 MB, en på 128 MB MSR (reserverat) och en stor på 238,3 GB. Har valt UEFI installation i Bios på SSD Disken som är GPT och det fungerar ju men får ändå 2 partitioner. Windows 7 Ultimate 64 bitar får tydligen automatiskt 2partitioner och varför vet jag inte, men att det nu har blivit 3 st vet jag heller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mcool403:

Hej Jalle64 och Paddanx tack för svaren. Angående Jalle64 svar så får jag inte bort de två partitionerna som jag hade från början även om jag formaterat om SSD Disken i en annan dator flera gånger, när jag nu formaterade om/installerade Windows igen i datorn där jag har monterat in disken så fick jag 3 partitioner istället, en som har 100 MB, en på 128 MB MSR (reserverat) och en stor på 238,3 GB. Har valt UEFI installation i Bios på SSD Disken som är GPT och det fungerar ju men får ändå 2 partitioner. Windows 7 Ultimate 64 bitar får tydligen automatiskt 2partitioner och varför vet jag inte, men att det nu har blivit 3 st vet jag heller inte.

Vad använder du för program när du försöker ta bort partitionerna? Windows egna ska klara av dett iaf. Alltså Diskhanteraren i windows.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Formatera inte i en annan dator, det skapar bara problem för dig. Däremot kan du använda diskhanteraren på en annan dator för att ta bort partitionerna så att du får en helt tom disk att börja om med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Hej Jalle64 och Paddanx tack för svaren. Angående Jalle64 svar så får jag inte bort de två partitionerna som jag hade från början även om jag formaterat om SSD Disken i en annan dator flera gånger, när jag nu formaterade om/installerade Windows igen i datorn där jag har monterat in disken så fick jag 3 partitioner istället, en som har 100 MB, en på 128 MB MSR (reserverat) och en stor på 238,3 GB. Har valt UEFI installation i Bios på SSD Disken som är GPT och det fungerar ju men får ändå 2 partitioner. Windows 7 Ultimate 64 bitar får tydligen automatiskt 2partitioner och varför vet jag inte, men att det nu har blivit 3 st vet jag heller inte.

Okej, vänta nu.

2 Partitioner, 1st 100MB och sen Windows partitionen på MBR, tex med Windows 7 är normalt.
2 Partitioner, 1st 300MB och sen Windows partitionen på MBR, tex med Windpws 8 är normalt.
3 Partitioner, 1st 300MB Partition och en 1xxMB (128MB tex) med UEFI boot, och sen Windows 8 på GPT, är normalt.
Just UEFI booten gör en partition till, typ som \boot på linux kan vara separat boot partition. Sen vill Windows ändå ha sin recovery partition (med start felsökning).

Vill du bara tömma allt och börja om igen så finns det allt från Low Level Format tool i Windows (snabb läget räcker fint) eller andra program som kan tomma det på tex Hirens Boot CD.
Annars brukar man kunna ta bort alla dessa om du bootar på Windows install skivan också, och väljer avancerat när du ska välja var den ska installeras.

Permalänk
Medlem

Hej. När jag startat med Windows skivan och kommer sedan fram till på vilken av partitionerna jag vill installera Windows på så finns det ingen meny avancerat för jag har provat och gått in på alla möjliga ställen och har gjort allt i stort sett nu. De partitioneringarna som finns när det är dags för installationen går inte att ta bort har provat det flertalet gånger måste i så fall göra en ny men då blir det ju en till partitionering utöver de 2 som redan var...jag har raderat SSD Disken totalt en gång med Dban programmet och har även formaterat om disken i en annan dator så att den blev tom med Windows formatering men jag får ändå 2 eller 3 partitioner oavsett när det är dags för installationen på en utav partitionerna...jag har aldrig stött på det här problemet tidigare med den här SSDn detta är första gången.