Permalänk
Medlem

Söndrig disk?

Hej,

har en förmodligen söndrig disk men jag vet inte om den är för att när jag sätter i strömkabeln så hör jag hur något händer men jag får inget på rutan i datorn och jag har testat med olika sata portar samt kablar.

Finns det något man kan göra eller är det bara att föra bort till en återvinningscentral?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Entusiast

är den partitionerad och försedd med ett filsystem Windows förstår?
(Jag antar att det är Windows ni använder)
Om inte, prova att partitionera den och formatera med filsystemet NTFS. Observera att detta raderar gammal information.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du får inget i rutan på datorn? märklig felbeskrivning av en disk

Nåja får du ingen bild alls? eller får du bild men du får upp att det inte finns något OS/disk som den kan boota ifrån?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Hej,

har en förmodligen söndrig disk men jag vet inte om den är för att när jag sätter i strömkabeln så hör jag hur något händer men jag får inget på rutan i datorn och jag har testat med olika sata portar samt kablar.

Finns det något man kan göra eller är det bara att föra bort till en återvinningscentral?

Är det missljud? Den är förmodligen trasig, klusterfel eller vad som helst egentligen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att den får en enhetsbeteckning tilldelad sig? som tex C:, D: eller liknande.

Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools - Computer Management - Storage - Disc Management.

Leta där reda på den nya disken och se till att den har en partition samt enhetsbeteckning.

Har den inget av detta så kan du högerklicka på disken och välja att formatera (se till att det inte är någon annan disk med data på) saknas bara en beteckning så kan du högerklicka och välja change drive letter. Välj där valfri bokstav.

Hittar du inte enheten här inne så får du inte i bios och rota runt. Det får någon annan hjälpa med dock.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du får inget i rutan på datorn? märklig felbeskrivning av en disk

Nåja får du ingen bild alls? eller får du bild men du får upp att det inte finns något OS/disk som den kan boota ifrån?

Njaa problemet är nog mer att den inte alls syns varken under min dator eller disk management.

Ja just hehe glömde säga detta har varit en hdd inuti ett fodral för en extern disk, men när usb porten på den gick sönder så skruvade jag upp den och ja detta är vad som nu vad som gör problem, vet ej om det där med extern kan ha nåt med saken och göra.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Så vad är det man kan göra via BIOSen?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.