Förslag på surfplatta till morsan

Permalänk

Förslag på surfplatta till morsan

hej, mamma ska köpa en ny surfplatta och jag undrar vad ni rekomenderar, hon vill väll ha någon i prisklassen runt 3500 så de som jag kollat på är ipad air 16 Gb (inte 2:an alltså) men även nexus 9 som ligger i samma prisklass som den, fördelen med nexus 9 är att jag använder android och har chromecast och så.
Är det någon annan surfplatta värd att kolla på och vilken tycker ni av Nexus 9 och ipad air 1?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vikingbjörn:

hej, mamma ska köpa en ny surfplatta och jag undrar vad ni rekomenderar, hon vill väll ha någon i prisklassen runt 3500 så de som jag kollat på är ipad air 16 Gb (inte 2:an alltså) men även nexus 9 som ligger i samma prisklass som den, fördelen med nexus 9 är att jag använder android och har chromecast och så.
Är det någon annan surfplatta värd att kolla på och vilken tycker ni av Nexus 9 och ipad air 1?

Vill slå ett slag i bordet för Lenovo MiiX 2 10 för 3000kr och även Acer aspire Switch som är hybriddatorer men även väldigt kompetenta surfplattor, fördel om hon är van vid windows sen tidigare och ingen inkörningsport.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

hej, mamma ska köpa en ny surfplatta och jag undrar vad ni rekomenderar, hon vill väll ha någon i prisklassen runt 3500 så de som jag kollat på är ipad air 16 Gb (inte 2:an alltså) men även nexus 9 som ligger i samma prisklass som den, fördelen med nexus 9 är att jag använder android och har chromecast och så.
Är det någon annan surfplatta värd att kolla på och vilken tycker ni av Nexus 9 och ipad air 1?

Mammor brukar uppskatta enkelheten och smidigheten i ios och ipad, de flesta mammor vill en sak "det ska bara funka" och därför brukar det enligt min erfarenhet falla ut väl med ipad och iphone osv , det är ju inte säkert att det är sant för din mamma, men är nog ändå värt att tänka på

Ta med mamma till mediamarkt så hon får kika och prova lite på prylarna?:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Mammor brukar uppskatta enkelheten och smidigheten i ios och ipad, de flesta mammor vill en sak "det ska bara funka" och därför brukar det enligt min erfarenhet falla ut väl med ipad och iphone osv , det är ju inte säkert att det är sant för din mamma, men är nog ändå värt att tänka på

Ta med mamma till mediamarkt så hon får kika och prova lite på prylarna?:)

Jag håller nog inte riktigt med dig att det stämmer fortfarande. Android fungerar väldigt bra och smidigt nuförtiden, annat var det för 2~3 år sedan, då hade jag definitivt hållit med dig.

Tycker dock också TS borde ta med mamma till Mediamarkt och visa de olika operativsystemen. Försök då hitta en high end platta med hyffsat rent android, eftersom det är det som kommer med Nexus 9.
Min röst ligger på Nexus 9 i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Mammor brukar uppskatta enkelheten och smidigheten i ios och ipad, de flesta mammor vill en sak "det ska bara funka" och därför brukar det enligt min erfarenhet falla ut väl med ipad och iphone osv , det är ju inte säkert att det är sant för din mamma, men är nog ändå värt att tänka på

Ta med mamma till mediamarkt så hon får kika och prova lite på prylarna?:)

Min mor har inte haft något problem alls med Surface2an jag gav henne.
Ett klart vettigt alternativ är helt klart en Windowsplatta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

hej, mamma ska köpa en ny surfplatta och jag undrar

om det betyder att den har haft en företrädare så, köp en likadan fast snabbare. eller en som åtminstone är så lik som möjligt om det var en Android som var innan.

men är det den första plattan så köp en Note eller motsvarande. mest för den riktiga och välfungerande pennans skull.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag håller nog inte riktigt med dig att det stämmer fortfarande. Android fungerar väldigt bra och smidigt nuförtiden, annat var det för 2~3 år sedan, då hade jag definitivt hållit med dig.

Tycker dock också TS borde ta med mamma till Mediamarkt och visa de olika operativsystemen. Försök då hitta en high end platta med hyffsat rent android, eftersom det är det som kommer med Nexus 9.
Min röst ligger på Nexus 9 i alla fall.

vilka fördelar har nexus 9 framför ios om man bortser från operativsystemen och tänker på funktioner och prestanda, jag tycker batteriet ser lite svagt ut vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Mammor brukar uppskatta enkelheten och smidigheten i ios och ipad, de flesta mammor vill en sak "det ska bara funka" och därför brukar det enligt min erfarenhet falla ut väl med ipad och iphone osv , det är ju inte säkert att det är sant för din mamma, men är nog ändå värt att tänka på

Ta med mamma till mediamarkt så hon får kika och prova lite på prylarna?:)

finns nexus 9 på mediamarkt i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vilka fördelar har nexus 9 framför ios om man bortser från operativsystemen och tänker på funktioner och prestanda, jag tycker batteriet ser lite svagt ut vad tycker ni?

Batteriet är ju väldigt stort om man jämför med andra 8 tums plattor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

finns nexus 9 på mediamarkt i dagsläget?

inte än, tror inte den kommer in förräns om en månad eller nåt sånt om jag minns rätt:s

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vilka fördelar har nexus 9 framför ios om man bortser från operativsystemen och tänker på funktioner och prestanda, jag tycker batteriet ser lite svagt ut vad tycker ni?

Tegra K1 64-bit ska väl vara ett riktigt kraftpaket vad jag vet i alla fall. Funktioner etc så har nog alla operativsystem olika punkter de vinner på. Kan inte svara på rak arm.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

då får man dra dit då

Permalänk

Ipad verkar ju ha lite bättre batteritid medan nexus 9 har usb, något annat mammor kan gilla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Ipad verkar ju ha lite bättre batteritid medan nexus 9 har usb, något annat mammor kan gilla

Har du sett några batteritester av iPad och Nexus 9? Skulle inte tro det, då Nexus 9 inte ens har lanserats. Inga recensenter har fått testa Nexus 9 länge än. Så än så länge kan man inte tala om batteritiden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nexus 9 såklart. Nyare än gammal ipad air. Trådlös laddning och slipper ansluta kabel.
Batteritiden säger Google att det ska räcka till 8H surf med Wifi, 9.5H video.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nexus 9 såklart. Nyare än gammal ipad air. Trådlös laddning och slipper ansluta kabel.
Batteritiden säger Google att det ska räcka till 8H surf med Wifi, 9.5H video.

Trådlös laddning finns inte på Nexus 9

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

hej, mamma ska köpa en ny surfplatta och jag undrar vad ni rekomenderar, hon vill väll ha någon i prisklassen runt 3500 så de som jag kollat på är ipad air 16 Gb (inte 2:an alltså) men även nexus 9 som ligger i samma prisklass som den, fördelen med nexus 9 är att jag använder android och har chromecast och så.
Är det någon annan surfplatta värd att kolla på och vilken tycker ni av Nexus 9 och ipad air 1?

Om du inte gillar att supporta din mamma så är en iPad bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Trådlös laddning finns inte på Nexus 9

Sant, förväxlade det med nexus 6.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag har precis gått igenom detta hemma med min morsa och där utfallet blev en samsung galaxy 10". Morsan tyckte om hur den kändes och priset var bättre än en dyr iPad (detta var nu över ett år sedan). Men i efterhand var det inte rätt val, för henne iaf.

Morsan har en iPhone och har haft stora problem att sätta sig in i bägge OSen, så jag skulle helt ekelt vilja slå ett slag för att du ska rekommendera din morsa att köpa en platta med samma OS som hon har till sin telefon (förutsatt att hon inte längre använder en 3310), det kommer att komma så mycket gratis av det och gör alla gladare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!