Problem med Samsung Evo 840 250gb...

Permalänk

Problem med Samsung Evo 840 250gb...

Hej, har ett problem med läshastigheten på min Evo 840, jag tycker att den är för låg.
http://imgur.com/r9VsTTG
http://imgur.com/TB17cuR
Köpte den idag och installerade ett nytt OS på den, har kör Performance Optimization samt disablat en del själv, men får inte läs högre än 330ish och skriv 250ish, och jag har en polare som sitter på samma fast 128gb, och han har över 500 på både läs / skriv.

Jag körde även "fixen" för att försöka lösa det, men får inge bättre resultat.

Moderkort; Asus sabertooth p67, kan det ha att göra med att jag inte har uppdaterat BIOS på ett bra tag?

Tack för svar!

Permalänk
Avstängd

byt till 6g sata port.
hastighet indikerar 3g sata

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Strandberg:

Hej, har ett problem med läshastigheten på min Evo 840, jag tycker att den är för låg.
http://imgur.com/r9VsTTG
http://imgur.com/TB17cuR
Köpte den idag och installerade ett nytt OS på den, har kör Performance Optimization samt disablat en del själv, men får inte läs högre än 330ish och skriv 250ish, och jag har en polare som sitter på samma fast 128gb, och han har över 500 på både läs / skriv.

Jag körde även "fixen" för att försöka lösa det, men får inge bättre resultat.

Moderkort; Asus sabertooth p67, kan det ha att göra med att jag inte har uppdaterat BIOS på ett bra tag?

Tack för svar!

Ser att du gjort egna inställningar i optimeringen, säker på att dom blivit rätt?
Har du aktiverat rapid mode?
Har du ställt in Over Provisioning?
Sist men inte minst, har du lagt in senaste firmwaren?

Skrivet av Flopper:

byt till 6g sata port.
hastighet indikerar 3g sata

Om du tittar på bild 2 så ser du att han redan har den i en sata 6.

Permalänk
Medlem

Bara för han kör sata 6Gbit betyder inte att han kör på Intel kontrollen. Ser det varje dag här i forumet. Folk verkar fortfarande glömma att Marvell 912X serien kontrollers inte snabba på nåt vis och knappt kan mäta sig med Intels 3Gbit kontroller och dessutom saknar TRIM stöd.

Verifiera att du använder dom Bruna SATA portarna då dessa är Intel 6Gbit. Dom gråa är MARVELL 6Gbit på 5Gbit PCI-E buss och ska bara användas till hårddiskar då det inte duger till nåt annat då varken prestandan eller fullt stöd för SSD (TRIM saknas) finns på dessa så prestandan blir lidande.

Här ser du vilka portar som är vad.
http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_P67/specification...

Kan garantera att detta är felet då folk tyvärr inte läser manualerna eller ens specifikationerna på tillverkarens hemsida. Tar liksom 1 minut att undvika den tabben.
Men tyvärr så pluggar folk bara in sina enheter i första bästa 6Gbit port så det är 50/50 tyvärr att folk får detta problem.

Permalänk

Tack! Det var så lätt att det var fel portar, jag blev lurad utav att det stod connected to 6gb, samt att klockan var 2 på natten
Följd fråga då, Rapid mode, när det är aktiverat så mäter han ca 6k i läs/skriv, så är det något som bör vara aktiverat eller skall jag ha det avaktiverat?

Citat:

Ser att du gjort egna inställningar i optimeringen, säker på att dom blivit rätt?
Har du aktiverat rapid mode?
Har du ställt in Over Provisioning?
Sist men inte minst, har du lagt in senaste firmwaren?

Ja, de verkar ha blivit rätt
Som jag skrev ovan, rapid mode har jag testat att ha aktiverat, men vet inte om det skall vara det när jag får ut korrekt läs/skriv hastighet?
Over Provisioning, Nej inte ställt in det, bör jag göra det?
Ja, det står iaf i magician att jag har den senaste.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Rapid mode är en minnescache, så hastigheten han får är snarare hastigheten till/från minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Strandberg:

Tack! Det var så lätt att det var fel portar, jag blev lurad utav att det stod connected to 6gb, samt att klockan var 2 på natten
Följd fråga då, Rapid mode, när det är aktiverat så mäter han ca 6k i läs/skriv, så är det något som bör vara aktiverat eller skall jag ha det avaktiverat?

Ja, de verkar ha blivit rätt
Som jag skrev ovan, rapid mode har jag testat att ha aktiverat, men vet inte om det skall vara det när jag får ut korrekt läs/skriv hastighet?
Over Provisioning, Nej inte ställt in det, bör jag göra det?
Ja, det står iaf i magician att jag har den senaste.

Tack för alla svar!

Både rapid mode och over provisioning skall vara aktiverade.

Rapid mode ökar prestandan på disken.
Over provisioning ökar livslängden + stabilare prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Både rapid mode och over provisioning skall vara aktiverade.

Rapid mode ökar prestandan på disken.
Over provisioning ökar livslängden + stabilare prestanda.

Minst 2 gigabyte med internminne krävs, även 4 gigabyte rekommenderas vid Rapid Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Minst 2 gigabyte med internminne krävs, även 4 gigabyte rekommenderas vid Rapid Mode.

Är inte det en självklarhet att man har det idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är inte det en självklarhet att man har det idag

Har du märkt stor skillnad i prestanda när du använt Rapid Mode? Körde själv ett tag men märkte ingen skillnad alls, förutom i crystaldisk.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Har du märkt stor skillnad i prestanda när du använt Rapid Mode? Körde själv ett tag men märkte ingen skillnad alls, förutom i crystaldisk.

Har ingen EVO disk själv utan 840 pro, men eftersom jag inte håller på med benchmarks och tester så vet jag faktiskt inte hur det påverkar.
Men jag förutsätter det har någon positiv inverkan om man tittar här http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-rapid-te...

Permalänk
Medlem

rapdi ger inte bättre prestanda. det är plus och minus men överlag igen direkt skillnad. Bra OS cachar data i ledigt ram ändå. SSD:n blir inte ett dugg snabbare utan det är RAM som mäts inget annat. Testerna jag sett visar på att rapid går plus minus noll så kan lika väl ge fan i det eller köra ett OS som cachar pages mer aggressivt.