Secure Erase SSD, sedan överföra min hdd till ssd

Permalänk

Secure Erase SSD, sedan överföra min hdd till ssd

Hejsan.
Jag installerade OS på min nyinköpta ssd. Men har nu ångrat mig och vill istället föra över hela min hdd till ssd. Hur gör jag detta? Hur gör jag en så kallad "Secure Erase"? Tänkte använda Acronis True Image.
SSD är en Samsung 840 EVO 1TB
HDD är en Seagate Baracuda 7200 1TB

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Acronis kan ta bort det automatiskt. Bara välj disken i programmet, finns en prepare disk.

Eller så kan du bara göra kloningen så frågar den om du ska skriva över det gamla, så tar den bort den gamla partitionen åt dig. Men första alternativet är mer lik secure erase.

Permalänk

Tackar. Men nu är de så att när jag ska använda Samsung Data Migration så hittar den inte min hdd?! De står att source disk är en Samsung SSD 840 EVO och att den har 540GB använt? Har ju en Seagate Barracuda som jag har som source disk.
Vågar jag köra kloningen eller blir det en helt tom disk och informationen på Seagate disken borta?

Permalänk
Medlem

Detta är troligen för att du har ominstallerat OSet, och nu startar från SSDn. Jag fick intrycket att du hade hela Acronis True Image programmet.

Det som följer med Samsung kan endast klona systemet som är aktivt. Den kan ta flera partitioner på en gång, men bara från system enheten till ny disk.

Har du tagit bort det gamla Windows på HDDn? Om du har, så behöver du ju inte klona, bara kopiera filerna.
Om du har kvar det gamla Windows på HDDn så boota på HDDn (inte SSDn) och sen kör programmet igen så bör den välja det rätt.

Permalänk

Jag bootade med den gamla hdd:en. Men både source och target disk var ssd disken. Jag tänkte ju köra med Acronis men det gick ej att klona med trial versionen. Så jag provade Driveclone 10, den hittade ssd disken och hdd:en men när jag skulle köra igång kloningen så kom det fram att ssd var i read only så jag avbröt den och kommer installera allt om på nytt på ssd:en istället. Verkar ju mycket lättare än att tjorva med kloningsprogrammen.
Om det är till någon hjälp så körde jag en erase med samsung magican innan jag installerade om OS:et en andra gång och istället för att boota med windows skivan så stängde jag av datorn när DOS kom fram och det var då jag tänkte att jag kör en kloning istället med det verkade ju inte heller funka. Så nu har jag installerat OS igen en andra gång på ssd disken. Om det var invecklat så man inte förstår så får jag försöka omformulera mig.
Tackar för hjälpen iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Radera system reserved partition

Jag har hållt på och tjorva med min nya ssd. Installerade windows som vanligt på ssd disken men ångrade mig och gjorde en secure erase via samsung magican, för att jag tänkte det skulle vara enklare att bara köra en kloning av den gamla hdd disken. När den var klar och DOS skärmen kom fram så stängde jag av datorn. Tänkte köra kloningen via DriveClone 10 men den sa att ssd var i read only så jag avbröt den och tänkte jaja får väll installera om allt på ssd. Så jag stoppade in windows skivan och skulle börja installera igen och när rutan kom fram vart jag ville installera så hade jag en partition som hette system reserved. Så jag tog bort den partitionen och installerade som vanligt. Men nu undrar jag om jag gjorde något fel när jag raderade de partitionen?
Väldigt tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej det gjorde du inte, den skapas när du installerar windows.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du har gjort något fel, det går att installera windows på flera olika sätt och om du vill göra en helt ren installation så kan man ta bort alla partitioner och installera på det Inte allokerade utrymmet, då skapar och formaterar installationen partitioner helt automatiskt.

Här kan du se en video som visar hur man kan göra en ny och helt ren windows installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk

Det var ju skönt att höra. Tackar för snabba svar

Skickades från m.sweclockers.com