Fick någon annans paket...

Permalänk
Medlem

Fick någon annans paket...

Beställde en skärm som kostade ca 2000kr. När jag skulle hämta paketet (stod mitt namn på paketet och allt) så är det ett helt annat innehåll. Det är en laptop värd 4500kr, på "picking list" står det dock någons annans namn.

Vad händer nu? Jag behåller gärna laptopen om jag har rätt till det, hehe. Eller kan jag få någon sorts kompensation?

Permalänk
Medlem

Hör av dig till företaget som sålt din vara och förklara läget.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blazyb:

Beställde en skärm som kostade ca 2000kr. När jag skulle hämta paketet (stod mitt namn på paketet och allt) så är det ett helt annat innehåll. Det är en laptop värd 4500kr, på "picking list" står det dock någons annans namn.

Vad händer nu? Jag behåller gärna laptopen om jag har rätt till det, hehe. Eller kan jag få någon sorts kompensation?

Du är skyldig att skicka tillbaks den, på företagets bekostnad. Du löper stor risk att bli ersättningsskyldig och eventuellt begå ett brott om du behåller den.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du är skyldig att skicka tillbaks den, på företagets bekostnad. Du löper stor risk att bli ersättningsskyldig och eventuellt begå ett brott om du behåller den.

Är du säker på att han är skyldig att lägga tid på att skicka tillbaka den? Att datorn inte r hans förstår alla, men jag är inte helt säker på att han faktiskt måste just skicka tillbaka den. Testa och säg att de mer än gärna får komma och hämta den hos dig, ska du skicka den ska du så klart få ersättning för tiden du lägger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är du säker på att han är skyldig att lägga tid på att skicka tillbaka den? Att datorn inte r hans förstår alla, men jag är inte helt säker på att han faktiskt måste just skicka tillbaka den. Testa och säg att de mer än gärna får komma och hämta den hos dig, ska du skicka den ska du så klart få ersättning för tiden du lägger på det.

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Permalänk
Medlem

Bevis? låter lite väl girigt.
Har du fått en annan persons plock lista och innehåll så har den personen mest troligen fått ditt innehåll och plock lista. Ganska solklart vart grejerna tagit vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Fy f**vad oärligt. Det du talar om är ren och skär stöld, oavsett hur du vrider och vänder på det. Skamligt beteende från en vuxen människa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

jag skulle ha återlämnat datorn till ägaren å kollat vart fan skärmen tog vägen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Tja, de har väl en tre år på sig att fundera på vilka andra paket de packade samtidigt när de packade datorn och skicka ett betalningskrav på den när de väl kommer på vem som har den. Tror inte att den som väntade på datorn kommer att säga att de fått den och när det diffar i lagret så...

Rätt är väl att kontakta företaget och säga att du har den och vill de ha tillbaka den så får de komma och hämta den eller hitta på ett sätt som inte innebär något extra jobb eller kostnad för dig.

Permalänk
Medlem

Att göra en tråd om en sån här grej känns sådär. Klart du hör av dig till företaget och berättar att du har fått fel vara!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Du gör på precis samma sätt som om du hade fått en mus istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blazyb:

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Ptja, om man är en tjuv kanske man resonerar på det viset.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Klart att du ska göra som de flesta andra säger - hör av dig till företaget och säg som det är. Om du vänder på det: Tänk om du var den som fick en skärm värd 2000kr när du beställt en dator värd 4500kr. Jag hade i alla fall velat att personen som fått datorn hörde av sig.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av blazyb:

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Bara lite nyfiken men vad menar du med att de la beställningen? Gjorde du det via telefon eller nått och du fick ingen fråga om adressen de hade sen innan fortfarande stämde?

Angående hur de ska veta vad som var i ditt paket är det väldigt enkelt, den som fick din skärm kommer garanterat vara missnöjd, han hör alltså av sig och då kollar de vilket paket som blev fel för paketeringen är filmad om det är beställt via någon lite större seriös butik och inte Lasses datorkällare under pizzerian i *random småhåla*

Förövrigt riktigt taskig mitt och ditt känsla du besitter, om du hittade en tappad plånbok på marken, skulle du tömma den på allt av värde och sen slänga den i närmsta soptunna då också istället för att lämna in den till polisen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

De kommer nog upptäcka det i sitt lagersystem alternativt när den andra kunden ringer in och klagar för att han fått din produkt. Lika bra att göra det rätta och kontakta företaget.

Du kan inte kräva kompensation men du kan kräva att de ska hämta paketet vid dörren.

Permalänk

Försök sätta dig in i den andra personen situation istället för att enbart tänka på dig själv. Kan inte vara så roligt för den andra personen vars dator nu är ute på vift som kanske dessutom redan är betald.

Jag hade givetvis kontaktat företaget och berättat hur det ligger till och fått datorn till personen som faktiskt köpt den.

Du verkar vara mer brydd med att få behålla datorn än att få skärmen du beställde av det man läser här..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

TS är uppenbarligen ute efter att behålla laptoppen.

Skrivet av blazyb:

Jag behåller gärna laptopen om jag har rätt till det, hehe.

Nej, du har inte rätt till det, i synnerhet eftersom du är medveten om att paketet inte är ditt.
Företaget lär dock inse vart det tagit vägen ganska omgående, så ha så kul när det dyker upp en faktura på 4500:-.

Det bästa du kan göra är att kontakta företaget och förklara läget.
Antagligen kommer du få någon slags kompensation eftersom du faktiskt inte har fått varan du beställde. (Att du istället fick något som är värt mer är irrelevant.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Man har alltid två val. Ska jag vara en bra eller dålig människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Kan även tillägga att när jag beställde så skickade de till en gammal adress (helt deras fel eftersom det var de som la beställning, inte jag, jag vet konstigt men det var så det blev av), så jag fick ta bilen till en annan stad för att hämta paketet..Känner att antingen får jag behålla datorn eller att jag får någon sorts kompensation..

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

Det där är riktigt äckligt att göra

Permalänk
Medlem

1. Kolla vilken adress du har registrerat hos företaget du beställde ifrån
2. Ring och tala om att du fått fel paket och vem som egentligen skulle haft det. Han kanske redan hunnit ringa och då borde de försöka ringa dig.
3. Kräv ersättning eftersom du får lägga tid på att skicka tillbaka. + lite mer än vanligt eftersom de inte skickade till din registrerade adress och du fick köra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bullis:

Man har alltid två val. Ska jag vara en bra eller dålig människa.

Å andra sidan kan jag hålla med om att en kompensation minsann skall göras om TS själv behöver skicka tillbaka paketet oavsett om företaget betalar frakten.
Ska bli intressant att se vad som händer så man vet hur man ska göra om det händer en själv.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

du har som skyldighet att lämna tillbaka post som inte tillhör dig till personen/företag som det står på paketet/brevet då det kan innehålla känsliga uppgifter eller annat material. Detta är ett brott som är väldigt allvarligt om du åker fast (vilket du med största sannolikhet kommer att göra då personen som laptopen tillhör kommer att höra av sig till företaget och kräva att han/hon får den produkten hen har beställt, då kommer företaget kolla upp vart personens paket blev uthämtat och vem som hämta ut det och sedan ta kontakt med den personen och kräva produkten tillbaka ifrån hen i oförändrat skick.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Entusiast

Det här är jäkligt intressant juridiskt.

Hur går det till exempel till om det nu vore så att man får fel paket, man tar hem det men öppnar det inte och åker iväg på semester i 2 månader medan företaget kräver att paketet skickas tillbaka?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Beställde en skärm som kostade ca 2000kr. När jag skulle hämta paketet (stod mitt namn på paketet och allt) så är det ett helt annat innehåll. Det är en laptop värd 4500kr, på "picking list" står det dock någons annans namn.

Vad händer nu? Jag behåller gärna laptopen om jag har rätt till det, hehe. Eller kan jag få någon sorts kompensation?

Här gäller exakt samma regler som om du hade fått en större summa pengar insatt på ditt bankkonto. DU, ingen annan än DU, är ansvarig att kontrollera ifall pengarna är avsedda för just dig. Man är till fullo återbetalningsansvarig i fall man skulle få för sig att använda sådana pengar.
Summa summarum, du är fullt medveten om att varan inte är din och att du inte har någon som helst rätt att behålla den utan att betala skillnaden i pris. Du kan som mest begärä att firman ordnar till returen på ett acceptabelt sätt - gällande båda parter i ärendet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det här är jäkligt intressant juridiskt.

Hur går det till exempel till om det nu vore så att man får fel paket, man tar hem det men öppnar det inte och åker iväg på semester i 2 månader medan företaget kräver att paketet skickas tillbaka?

Man tar omständigheterna i åtanke och så löser man det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det här är jäkligt intressant juridiskt.

Hur går det till exempel till om det nu vore så att man får fel paket, man tar hem det men öppnar det inte och åker iväg på semester i 2 månader medan företaget kräver att paketet skickas tillbaka?

Du är alltid ansvarig att kontrollera innehållet i försändelsen, just för i händelse att...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkn00b:

Man tar omständigheterna i åtanke och så löser man det.

Men tänk om man inte har internet/telefon med sig på sin semester?
Och sen när är det egentligen olagligt att inte kolla sin E-post eller svara i telefonen, någonsin?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §8*

Citat:

§ 8
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Skrivet av blazyb:

edit: Hur ska de veta vad som fanns i mitt paket? Så vitt jag vet kan jag säga att jag fick den varan som jag beställde, finns väl inga bevis på att jag fick "fel" innehåll?

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...