Csgo! Vad ska man göra när son är besatt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kan det inte vara så att han lånar sonens konto?

Varken som son eller pappa beter han sig som vuxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Varken som son eller pappa betéer han sig som vuxen

ok. Har ingen koll på hur han har betett sig tidigare. Var bara en tanke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Yes, om problemet är att ungen bara spelar är det bästa som kan hända att ungen är ute och lär sig att man kan ha roligt på annat håll än att bara sitta vid datorn. Du kanske inte ser det som ett straff men ungen lär garanterat göra det, tänk vilket bra straff om båda faktiskt får ut något av det tillslut också och det leder till något bra för ungen i längden.

Finns en anledning varför rena straff i still med barnaga inte är tillåtet, straffet har inget mervärde utifrån lidandet det orsakar precis på samma sätt som att låsa in ungen i ett rum utan någonting i en månads tid inte kommer lära honom något annat än att bli bättre på att smyga med när han bryter mot reglerna...

Problemet var dock att ungen snodde 50 euro från sina föräldrar, inte att han bara spelar....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TantmedHatt:

Förbud är dem sämsta straff man kan sätta upp. Av min egen erfarenhet, slutade mina straff med värre saker. Tåls att ha i åtanke.

Enkelt att dissa ideér, men kom med ett konkret sätt att försöka få en unge att fatta att sno 500 kr från sina föräldrar är fel. Det är uppenbart att konsekvenser inte är ett begrepp som denna unge är bekant med, och då bör denne få uppleva det nu när det faktiskt gått så långt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Problemet var dock att ungen snodde 50 euro från sina föräldrar, inte att han bara spelar....

Om vi nu bortser från att det är ett troll som skapat tråden och för vidare diskussionen ändå...

Jag tolkade i alla fall spelandet och den totala avsaknaden för respekt för föräldrarna som det största problemet och inte stölden av 500kr och tror att den inträffade pga de första problemen.
Med andra ord få bort ungen från datorn och låt honom göra rätt för sig, det kommer lära och gynna ungen så mycket mer än att låsa in honom i ett mörkt rum i en månad.

Jag var själv beroende av WoW i en lite deppig period efter att vårt hus brunnit ner när jag var ~15 och allt i vardagen var kaos så jag vet hur jäkla svårt det är att ta in någon form av argumentation i det fallet. Det som räddade mig var ett miljöbyte och att bli "uttvingad" bland folk vilket faktiskt var mycket roligare. Att ge mig utegångsförbud och "underhållningsförbud" istället i den situationen hade utan tvekan varit det mest kontraproduktiva jag kan tänka mig.

Så begränsa tiden vid spelandet, prata med ungen och försök få in honom på något spår i still med att hänga med kompisarna (som han förhoppningsvis har) på någon annan form av fritidsaktivitet för säg vad man vill men fysiska aktiviteter är bra för både kropp och psyke (tänk om jag fattat det som ung!). Verkar även vara på plats att lära ungen värdet av pengar, säg 50-100kr i timmen för diverse hemma arbete som att klippa gräset, måla staketet, städa osv samt att killen inte får en krona till något fören skulden är inbetalad så kommer det ge honom lite perspektiv på vad kniven faktiskt kostade i arbete och förhoppningsvis ge honom en liten tankeställare.

Slutligen, Nej jag har inte barn än själv och kommer nog inte få det i alla fall inom de närmsta 2-3 åren (har sagt inga ungar fören båda är färdigutbildade) och jag tror verkligen inte det kommer vara lätt att varken uppfostra dom som jag tänker eller att vara konsekvent i sitt agerande.

Permalänk

Stäng av internet i förväg så han aldrig ens börjar. Sätt igång det vissa dagar men annars inte.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om vi nu bortser från att det är ett troll som skapat tråden och för vidare diskussionen ändå...

Jag tolkade i alla fall spelandet och den totala avsaknaden för respekt för föräldrarna som det största problemet och inte stölden av 500kr och tror att den inträffade pga de första problemen.
Med andra ord få bort ungen från datorn och låt honom göra rätt för sig, det kommer lära och gynna ungen så mycket mer än att låsa in honom i ett mörkt rum i en månad.

Du menar alltså detta: "Dessutom borde ungen bli tvungen att "arbeta ihop" de 500 kronorna genom att fixa disken eller tvätten en månad." . Sedan har jag inte sagt att han ska vara inlåst i sitt eget rum. Han får gärna röra sig fritt genom hela lägenheten.

Skrivet av lanbonden:

Jag var själv beroende av WoW i en lite deppig period efter att vårt hus brunnit ner när jag var ~15 och allt i vardagen var kaos så jag vet hur jäkla svårt det är att ta in någon form av argumentation i det fallet. Det som räddade mig var ett miljöbyte och att bli "uttvingad" bland folk vilket faktiskt var mycket roligare. Att ge mig utegångsförbud och "underhållningsförbud" istället i den situationen hade utan tvekan varit det mest kontraproduktiva jag kan tänka mig.

Återigen, det handlar absolut inte om att bestraffa en unge för att de sitter och spelar mycket. Så släpp den idén. Den situation du beskriver och den som TS beskriver är två så totalt skiljda scenarion så det är helt irrelevant att ens jämföra dem och metoden som ska tillämpas på dem.

Skrivet av lanbonden:

Så begränsa tiden vid spelandet, prata med ungen och försök få in honom på något spår i still med att hänga med kompisarna (som han förhoppningsvis har) på någon annan form av fritidsaktivitet för säg vad man vill men fysiska aktiviteter är bra för både kropp och psyke (tänk om jag fattat det som ung!). Verkar även vara på plats att lära ungen värdet av pengar, säg 50-100kr i timmen för diverse hemma arbete som att klippa gräset, måla staketet, städa osv samt att killen inte får en krona till något fören skulden är inbetalad så kommer det ge honom lite perspektiv på vad kniven faktiskt kostade i arbete och förhoppningsvis ge honom en liten tankeställare.

Slutligen, Nej jag har inte barn än själv och kommer nog inte få det i alla fall inom de närmsta 2-3 åren (har sagt inga ungar fören båda är färdigutbildade) och jag tror verkligen inte det kommer vara lätt att varken uppfostra dom som jag tänker eller att vara konsekvent i sitt agerande.

Du menar alltså detta: "Sen ska man sätta upp gränser och regler, hårda och strikta, ungen får skylla sig själv om han blir bannad. 2 timmars gräns, eller 3 matchers gräns. Sätt in en spärr så att datorn inte ens får ha internet mellan 22.00-08.00. Ungen ska inte sitta framför internet de tiderna oavsett vad när man är 12."

Kort sagt: Det du säger har jag redan sagt. Det enda som skiljer oss åt är att du inte verkar vilja bestraffa en 12 åring för att denna har snott 500 kronor från sina föräldrar genom att lära denne konsekvenserna av sina handlingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För att ta en vinkel som ingen annan har gjort i denna tråden innan.

När satt du ner med din son och spelade tillsammans senast? Fotbollsföräldrar skjutsar fram och tillbaks och står fruset och hejar på sidlinjen även om de tycker det är pest och pina.

Spelberoende är allvarligt, särskilt under uppväxt, stör kemibalansen i hjärnan ganska ordentligt. Att vara med, lära och utöva hobbyn tillsammans kortare stunder för att sedan göra andra saker tillsammans för att korta ner speltiden snarare än att bara dra kabeln kan vara en annan lösning på utmaningen.

Sedan något som inte tagits upp är huruvida han är något bra, är det bara spelande för spelandets skull eller är det något sånär seriöst tränande för att blir bra på riktigt? Det är få som kan försörja sig på CSGO idag, det är även ganska få som kan försörja sig på någon annan sport som man annars gärna uppmuntrar till, den stora delen här är om det är verklighetsflykt eller ett seriöst intresse av att bli professionell.

Kan rekommendera att kika på detta klippet från nyhetsmorgon.
https://www.youtube.com/watch?v=z7tXZLlvdhg

Helt rätt.

Själv tycker jag det är väldigt märkligt med trådar där föräldrar frågar om råd angående deras barns spelvanor. Att be totala främlingar om uppfostringsråd tyder på desperat uppmärksamhetssök snarare än faktisk vilja att reda ut problemen man har i familjen. Jag tycker faktiskt det är sorgligt.
Att sätta rimliga gränser för sina barn kan aldrig vara en ensidig affär. Föräldrar idag bestämmer inte över sina barn, de är egna individer med egna prioriteter och intressen. Kommunikation är A och O, och tyvärr är de flesta föräldrar totalt värdelösa på det.

Jag jobbar med barn med särskilda behov, varav många sitter med precis den problematik TS beskriver. De får diagnoser såsom ADHD eller i värsta fall Asperger, placeras i psykiatrin och så äntligen kan föräldrarna andas ut. Pust, tänker de, det var nog inte vårt fel i alla fall.

Föräldrar som vägrar kommunicera med sina barn som likvärdiga individer borde kriminaliseras tycker jag, och trådar som denna borde låsas.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

TS Trollar. Eller delar du sweclockers-konto med din 12årige son också?
http://www.sweclockers.com/forum/128-counter-strike/1326898-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Föräldrar som vägrar kommunicera med sina barn som likvärdiga individer borde kriminaliseras tycker jag, och trådar som denna borde låsas.

Och folk som vägrar inse att barn inte är fullvuxna människor och därmed inte kan argumentera eller resonera som fullvärdiga individer borde kriminaliseras enligt mig. Det är en enorm björntjänst att låtsas som att dina ungar är din jämlike, när de de-facto är i sin växtfas. Låt barn vara barn, på gott och ont. Det vill säga, låt dem leka, ha roligt, spela etc. men vet även när det är dags att dra gränser och bestämma.

Ny forskning visar att vi inte blir fullblodiga vuxna förrän ålder 25: http://www.bbc.com/news/magazine-24173194

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att fråga någon i familj/vän-kretsen än på ett datorforum?
Förutsatt att det inte är en trolltråd...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Jag vet inte riktigt hur man bygger dator inte pappa heller!😧 är det svårt tror ni vi klarar det?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst av uppenbara anledningar (trollning/kapat konto)
§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...