Permalänk
Medlem

Dött tangentbord?

Tja!

Jag gjorde den här tråden för bara några timmar sen ang vad jag först trodde var mitt moderkort som spökade. Nu i efterhand så verkar det vara så att det är tangentbordet (som är ett Corsair K60 fö) som är helt dött.
Jag har använt det i snart 2-3 år tror jag, och det har fungerat hur bra som helst. Men som i tråden jag länkade så blev det problem nyss och nu har jag suttit i snart 2 timmar och till slut fattat att tangentbordet inte får någon ström fastän usb-porten på det får ström. Det är ju två usb-kontakter på sladden till tangentbordet, den ena är för att ge ström till självaste tangentbordet och den ena för att ge ström till usb-porten.

Vet någon hur man felsöker sådant här? Jag vill inte jättegärna gå in i det och försöka byta ut något, men jag vill inte heller behöva beställa ett helt nytt tangentbord för så mycket pengar när det har fungerat så bra tidigare :/

Kort lista på vad som inte fungerar/vad som fungerar, vad jag testat osv:
* ström via usb-porten på baksidan av tangentbordet fungerar
* tangentbordet lyser inte
* tangentbordet plockas inte upp av windows alls, alltså det kommer inte ens det där blupp-ljudet
* har testat att byta usb-portar flera gånger
* har inaktiverat "valbar frånkoppling" för usb
* har ett annat tangentbord kopplat via bluetooth utan problem
* har testat usb-portarna med t.ex usb-minne och det har fungerat
* har startat om datorn med och utan tangentbordet

vad mer kan man testa förutom att koppla det till en annan dator och ominstallera usb-drivrutinerna? För det verkar ju tyvärr som att det är dött men vill verkligen veta säkert så jag inte bränner pengar i onödan...

Tack på förhand för svar!

// desperat studentgamer

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Installera drivrutinerna till tangentbordet på nytt? (På din egna dator)

Permalänk
Medlem

Känns som att det säkraste faktiskt är att testa i annan dator, men det var inget du var sugen på?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Installera drivrutinerna till tangentbordet på nytt? (På din egna dator)

Hur då? Det finns ju inga speciella drivisar för tangentbordet vad jag vet, och tangentbordet dyker ju inte ens upp i windows när man pluggar in det? :S

Skrivet av MoNkeY-05:

Känns som att det säkraste faktiskt är att testa i annan dator, men det var inget du var sugen på?

Hmm okey, jo asså jag har inget emot det på så sätt, bara undrade ifall det fanns något annat sätt att testa på ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Hur då? Det finns ju inga speciella drivisar för tangentbordet vad jag vet, och tangentbordet dyker ju inte ens upp i windows när man pluggar in det?

Det finns ju visst drivrutiner på Corsairs hemsida, ladda ner de och kolla ifall det fungerar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Det finns ju visst drivrutiner på Corsairs hemsida, ladda ner de och kolla ifall det fungerar sen.

Det enda jag kan hitta för K60 är firmware-updatern? Men det kanske är den du menar?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Det enda jag kan hitta för K60 är firmware-updatern? Men det kanske är den du menar?

Var det inte ett K60 du hade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Var det inte ett K60 du hade?

Jo det var det, och som sagt jag själv kan bara hitta driver update-verktyget, men jag kanske även är blind?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Känns som att det säkraste faktiskt är att testa i annan dator, men det var inget du var sugen på?

EDIT: har testat på en kompis dator och det fungerade inte där heller. precis samma problem med att tangentbordet vill inte ens lysa upp eller upptäckas. så det verkar som att det är någon krets eller liknande på insidan som har fått överspänning eller så och helt enkelt "bränts" eller så. dött är det iaf.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+