Långsamma enheter överlag

Permalänk
Medlem

Långsamma enheter överlag

[EDIT]: Har kollat manualen lite noggrannare och det står att min andra PCIe-port körs i 4x-mode. Antar att det är därför kortet sackar... Men andra idéer är fortfarande välkomna.

Hej, har vid diverse kampanjer fått tag i lite olika komponenter till hyggligt pris. Behöver råd från någon kunnigare inom området för att identifiera vad det är som gör att mina enheter "sackar".

Moderkort http://www.asus.com/Motherboards/P8H77V_LE/
SSD: 1 st Intel 520 (Systemdisk) - SATA-6-port (AHCI i BIOS)
SSD: 1 st ADATA SP900 - SATA-6-port
SSD: 1 st ADATA SP900 - SATA-3-port
SSD: 1 st Intel 910 PCI-E X8 i PCI-E 16-port

Grafikkort och ljudkort i två andra PCI-portar, vet inte om det påverkar.

Tester i Atto och ASSSD visar på att samtliga enheter ligger på ca 25% av riktvärdena, den enda enheten som funkar "acceptabelt" är Intel 520 när det gäller sekventiell läshastighet (runt 480 mb/s), skrivvärdet suger... (Är på jobbet, ursäkta om bilder saknas). Det som stör mig extra mycket är självklart den dyrare 910:an med riktvärden på 1.5 GB/s där jag inte får den att prestera bättre än någon av de sladdanslutna SSD:erna.

Drivrutiner från ASUS och Intel är uppdaterade, Windows 8.1 med alla uppdateringar körs som OS. Har testat att ta bort vissa kort, kollat att allt sitter som det ska och så men utan framgång. Börjar bli lite "smått" frustrerad, någon insatt person som kan svara på om det är moderkortet eller något annat som har begränsningar? Andra teorier också välkomna. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Storlek på SSD diskarna? Mindre diskar har sämre skriv prestanda.
AS-SSD säger AHCI läge eller IDE läge på alla/vissa diskar?
Är de fulla med data? Har du OP utrymme?
Du lär ju inte få mer än Sata2 hastighet på de portarna, men du har SSD i båda Sata3 portar så det går inte att göra något åt.

Ang din 910 disk, du har inte 2st 16X portar, du har en 16X och en 4X med 16X kontakt.
Står i din länk, under specifications:
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (blue) *1
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
PCI-E fungerar med färre anslutningar, men bandbredden blir sämre.
4X 500MB/s borde dock räcka bra för din SSD dock, om inte det är något annat skumt.

Gissar dock på att folk kommer be om alla specifikationer på datorn. Det underlättar att veta exakt vad man har att jämföra med.

Edit: Undrar även, vad har du för Antivirus skydd? Vissa sämre påverkar prestandan rejält.
Om du startar i felsäkert läge, får du bättre hastigheter eller typ samma?

Permalänk
Medlem

Tack för feedback!

SSD:erna är på 120. Kan välja bara ett av alternativen AHCI, RAID eller IDE för samtliga sladd-diskar under SATA i BIOS (senaste för detta kortet v.13.07 om jag minns rätt). Trodde inte att man kunde ha olika.

De övriga specen är GTX770 MSI Gaming och en ASUS DX Sonar + någon CD-spelare. Har inga "vanliga" hårddiskar. Hela systemet är formatterat/nyinstallerat. AData-diskarna har väl ca 2 år på nacken. Intelkortet/sladd-ssd:n är helt nya. 2 x DDR133 1600 Mhz (vengenace har jag för mig, fortfarande på jobbet...) PSU:n kommer jag inte ihåg tyvärr, men den är på 650W (fast den borde väl inte kunna inverka på hastigheter? Systemet är stabilt, det är som sagt bara att SSD:erna bokstavligt går på halvfart, och i ett fall inte ens det).

Edit: Antivirus är Bitdefender, någon trialversion av deras standard edition.
Edit2: Har inte testat att starta i felsäkert läge än, får göra det i kväll.
Edit3: Kanske kan vara intressant att veta processortyp också? i7-3770

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Tack för feedback!

SSD:erna är på 120. Kan välja bara ett av alternativen AHCI, RAID eller IDE för samtliga sladd-diskar under SATA i BIOS (senaste för detta kortet v.13.07 om jag minns rätt). Trodde inte att man kunde ha olika.

Vissa moderna moderkort kan ha det. Men då lär du ha alla på AHCI.

120GB har dock väldigt långsam skrivhastighet, då de har väldigt få flash celler. Har du möjlighet att posta lite skärmdumpar på testerna du gjort?
Här har du lite tester som är mer verklighets baserade på flera personer, dock med syntetiska tester:
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Intel-520-Series-120GB-v...
Som du ser är skrivhastigheter ca 130-140MB/s när du kör okomprimerbar data. Alla de SSD du har bygger på SandForce SF2281 kontrollern, vars styrka är komprimering. Om du kör test med tex Crystal diskmark, men ställer om test data till 0x00/1x11, eller med ATTO diskbenchmark istället, så kan du testa om det är just något fel, eller bara SSDna design.
Normalt är spel och speciellt Windows mappen komprimerbar mellan 10-40% så i "verkligheten" får du bättre värde än med syntetiska tester.

Skrivet av chrisx71:

De övriga specen är GTX770 MSI Gaming och en ASUS DX Sonar + någon CD-spelare. Har inga "vanliga" hårddiskar. Hela systemet är formatterat/nyinstallerat. AData-diskarna har väl ca 2 år på nacken. Intelkortet/sladd-ssd:n är helt nya. 2 x DDR133 1600 Mhz (vengenace har jag för mig, fortfarande på jobbet...) PSU:n kommer jag inte ihåg tyvärr, men den är på 650W (fast den borde väl inte kunna inverka på hastigheter? Systemet är stabilt, det är som sagt bara att SSD:erna bokstavligt går på halvfart, och i ett fall inte ens det).

Edit: Antivirus är Bitdefender, någon trialversion av deras standard edition.
Edit2: Har inte testat att starta i felsäkert läge än, får göra det i kväll.
Edit3: Kanske kan vara intressant att veta processortyp också? i7-3770

Testa som sagt det jag sa ovan, med ett test program och data som enkelt kan komprimeras, samt i felsäkertläge, så ser du om där är fel på inställning/styrkrets eller om det är SSDna själva.

Tänk på att med komprimering, 4K läs/skriv så blir värdena rätt bra, då begränsningen för dessa är bandbredden till flashkretsarna, inte IOPs i sig själv.
Det ser man rätt tydligt här:
Seq Write? Intel: AData:
Avg. Sequential Write Speed 140 MB/s - 130 MB/s
ADQ Write?
Avg. 4K-64Thread Write Speed 129 MB/s - 127 MB/s
Om det nu är vad jag misstänker så är enda sättet att få upp skrivhastigheten att antingen byta dem mot en större SSD (tex 512GB) eller att köra RAID på iaf 2 av dem, dock har RAID en fara i sig det också.

Permalänk
Medlem

Tack för info! Nu känner jag mig lite lugnare angående den ena SSD:n i alla fall. Ska testa... Det stora bekymret är fortfarande kortet, sett tester här på forumet där den tuffar på i ASSD och ATTO i 4 gånger min hastighet. Ska hem och starta om BIOS från Default och göra nyinstallation av OS och jobba framåt från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Tack för info! Nu känner jag mig lite lugnare angående den ena SSD:n i alla fall. Ska testa... Det stora bekymret är fortfarande kortet, sett tester här på forumet där den tuffar på i ASSD och ATTO i 4 gånger min hastighet. Ska hem och starta om BIOS från Default och göra nyinstallation av OS och jobba framåt från det.

Mm, det kortet förvirrade mig också. Den bör kunna ge mer, men det kanske har att göra med den 4x läget, där den för att fungera optimalt vill ha 8x. I övrigt verkar din dator modern nog att klara det kortet. Du kan ju om du vill ta ut grafikkortet tillfälligt (köra på interna från Intel) och sätta i det i 16X platsen och se vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mm, det kortet förvirrade mig också. Den bör kunna ge mer, men det kanske har att göra med den 4x läget, där den för att fungera optimalt vill ha 8x. I övrigt verkar din dator modern nog att klara det kortet. Du kan ju om du vill ta ut grafikkortet tillfälligt (köra på interna från Intel) och sätta i det i 16X platsen och se vad som sker.

Testade det, ingen skillnad alls. Bytt minnen och resetat BIOS, kört ren ominstallation. Börjar misstänka att det är något fysiskt fel... men jag vet inte om det är själva kortet eller något annat. Ska testa med ett annat moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Vissa moderna moderkort kan ha det. Men då lär du ha alla på AHCI.

120GB har dock väldigt långsam skrivhastighet, då de har väldigt få flash celler. Har du möjlighet att posta lite skärmdumpar på testerna du gjort?
Här har du lite tester som är mer verklighets baserade på flera personer, dock med syntetiska tester:
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Intel-520-Series-120GB-v...
Som du ser är skrivhastigheter ca 130-140MB/s när du kör okomprimerbar data. Alla de SSD du har bygger på SandForce SF2281 kontrollern, vars styrka är komprimering. Om du kör test med tex Crystal diskmark, men ställer om test data till 0x00/1x11, eller med ATTO diskbenchmark istället, så kan du testa om det är just något fel, eller bara SSDna design.
Normalt är spel och speciellt Windows mappen komprimerbar mellan 10-40% så i "verkligheten" får du bättre värde än med syntetiska tester.

Testa som sagt det jag sa ovan, med ett test program och data som enkelt kan komprimeras, samt i felsäkertläge, så ser du om där är fel på inställning/styrkrets eller om det är SSDna själva.

Tänk på att med komprimering, 4K läs/skriv så blir värdena rätt bra, då begränsningen för dessa är bandbredden till flashkretsarna, inte IOPs i sig själv.
Det ser man rätt tydligt här:
Seq Write? Intel: AData:
Avg. Sequential Write Speed 140 MB/s - 130 MB/s
ADQ Write?
Avg. 4K-64Thread Write Speed 129 MB/s - 127 MB/s
Om det nu är vad jag misstänker så är enda sättet att få upp skrivhastigheten att antingen byta dem mot en större SSD (tex 512GB) eller att köra RAID på iaf 2 av dem, dock har RAID en fara i sig det också.

Vad är ADQ Write?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad är ADQ Write?

Finns på sidan länkad i det du citerade:
ADQ Write är typ kö-djup, och i detta fallet kö-djup 64 (det är det som test sidan använder).
Skulle tro den mer korrekta tolkningen är Average Deep Que Write

Blev lite konstigt när jag skulle kopiera/klistra in det i forumet från den sidan.