Förklara sjuk lag vid stöld av egendom

Permalänk
Medlem

Förklara sjuk lag vid stöld av egendom

Något som har irriterat och stört mig som satan under hela mitt liv är den sjuka lagen som finns när någon har stulit ens egendom.

Jag tänker först och främst på en dag när jag var så där 7-8 år, jag hade precis fått min andra cykel av morsan, en cykel jag hade önskade mig något otroligt mycket. Jag fick en BMX med full utrustning som jag älskade och hade önskat mig.

Nån månad senare blev den stulen. Efter hjälp av områdets vaktmästare så hittades cykeln i ett källarförråd en vecka senare. Jag ville då direkt gå och hämta den, men morsan som hade polisanmält stölden sa att man får inte bara gå och hämta den, för då utför man ett brott. Jag var superarg på morsan och förstod inte alls och förstår än idag inte riktigt. Varför begår man ett brott om någon har stulit ens egendom och man går och hämtar tillbaka den när man hittar den?
Man behöver tydligen inte ens gå in i annans lägenhet elelr hus för att utföra detta brott.

Detta övergår mitt förstånd trots att jag idag är över 30år. Varför är det olagligt att ta igen något som blivit stulet som man har bevis på att man äger?
Och vad är det för brottsrubricering man åker på om man gör det?

Sen kanske en fråga som ingen kan svara på, vilken jävla sjuk politiker eller parti kom på denna störda lag?

Sedan detta hände när jag var liten har jag inte varit med om liknande igen, men däremot har vänner varit det och jag blir lika förbannat varje gång varför det ska vara olagligt att ta tillbaka sin egen egendom utan att blanda in polisen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Handlar om bevisbörda antar jag. Du måste bevisa att det är dina prylar annars är det stöld.

Permalänk
Inaktiv

Det finns många orsaker till denna lag, den viktigaste orsaken är att polisen då blir arbetslös.

Nå utan en sådan lag så är det lätt för tjuvar att säga att de bara plockade tillbaka det som var ditt. De hade en sådan cykel innan och trodde just denna var deras.
Förutom det kan flera bli av med sina saker för att någon annan tror att den är deras.

Lagen är så extrem så att man inte ens får ta tillbaka något som är i en annans besittning om jag minns rätt. Alltså hyr du ut en släpvagn och inte får betalt så får man inte ta tillbaka husvagnen själv. -Detta påstående går att googla upp och jag ska jobba nu.

Permalänk
Medlem

jag förstår er poäng, men morsan hade ramnumret på cykeln och vaktmästaren kunde bekräfta att det var samma nummer, så med andra ord var det 100% säkert att det var min cykel, men jag fick ändå inte hämta den trots att jag hade bevis på att det var min.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ja, den där lagen verkar inte speciellt vettig.

Vad skulle egentligen hända om du "snodde" tillbaka cykeln obemärkt ?
Du har då din cykel och bevis för att det är din. Vad skulle polisen göra ?
Skulle dom kräva bevis från han som snodde din cykel för att han först snott din cykel och sedan fått den "snodd" tillbaka av dig ?
Vore ju helt bisarrt om äganderätten skulle gå till tjuven om han kan visa att han snott din cykel.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, den där lagen verkar inte speciellt vettig.

Vad skulle egentligen hända om du "snodde" tillbaka cykeln obemärkt ?
Du har då din cykel och bevis för att det är din. Vad skulle polisen göra ?
Skulle dom kräva bevis från han som snodde din cykel för att han först snott din cykel och sedan fått den "snodd" tillbaka av dig ?
Vore ju helt bisarrt om äganderätten skulle gå till tjuven om han kan visa att han snott din cykel.

Ja det undrar jag också. Kan kanske vara så att jag då försvårar polisens utredning och det i sig är ett brott som jag kan bli dömd för?
hade varit trevligt om det fanns någon jurist eller polis som kan svaret på detta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Något som har irriterat och stört mig som satan under hela mitt liv är den sjuka lagen som finns när någon har stulit ens egendom.

Jag tänker först och främst på en dag när jag var så där 7-8 år, jag hade precis fått min andra cykel av morsan, en cykel jag hade önskade mig något otroligt mycket. Jag fick en BMX med full utrustning som jag älskade och hade önskat mig.

Nån månad senare blev den stulen. Efter hjälp av områdets vaktmästare så hittades cykeln i ett källarförråd en vecka senare. Jag ville då direkt gå och hämta den, men morsan som hade polisanmält stölden sa att man får inte bara gå och hämta den, för då utför man ett brott. Jag var superarg på morsan och förstod inte alls och förstår än idag inte riktigt. Varför begår man ett brott om någon har stulit ens egendom och man går och hämtar tillbaka den när man hittar den?
Man behöver tydligen inte ens gå in i annans lägenhet elelr hus för att utföra detta brott.

Detta övergår mitt förstånd trots att jag idag är över 30år. Varför är det olagligt att ta igen något som blivit stulet som man har bevis på att man äger?
Och vad är det för brottsrubricering man åker på om man gör det?

Sen kanske en fråga som ingen kan svara på, vilken jävla sjuk politiker eller parti kom på denna störda lag?

Sedan detta hände när jag var liten har jag inte varit med om liknande igen, men däremot har vänner varit det och jag blir lika förbannat varje gång varför det ska vara olagligt att ta tillbaka sin egen egendom utan att blanda in polisen.

Det rör sig om egenmäktigt förfarande, enligt brottsbalken (SFS 1962:700), kap. 8, 8§.
Orsaken till det hela är i princip att den som du tar tillbaka cykeln från inte nödvändigtvis vet att den är stöldgods. Denne kommer då att anmäla sin försvunna cykel stulen, om någon bara kommer och tar den. Sedan kan han glatt springa och ta tillbaka den när han får syn på var du ställt den i nästa läge; den är ju trots allt hans, vad han vet. Tanken är att denna lagstiftning skall förhindra juridiska rundgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det rör sig om egenmäktigt förfarande, enligt brottsbalken (SFS 1962:700), kap. 8, 8§.
Orsaken till det hela är i princip att den som du tar tillbaka cykeln från inte nödvändigtvis vet att den är stöldgods. Denne kommer då att anmäla sin försvunna cykel stulen, om någon bara kommer och tar den. Sedan kan han glatt springa och ta tillbaka den när han får syn på var du ställt den i nästa läge; den är ju trots allt hans, vad han vet. Tanken är att denna lagstiftning skall förhindra juridiska rundgångar.

Tack, det var en förklaring i alla fall.

Dock så är det här något som drabbar brottsoffret. Hela den här karusellen med polisen och andra inblandade tar ofta lång tid.
Från att cykeln hade hittats när jag var liten, till att jag fick tillbaka den tog väldigt lång tid och för en unge mitt i sommaren med en splitter ny cykel är det katastrof om den är borta större delen av sommaren.

Antingen måste hela snurran med rättsväsendet gå snabbare eller så hittar man en bättre lösning. Beroende på vad det är för brott man anmäler, vad det finns för bevis och om det blir rättegång eller inte så tar det förståss olika tid, men i vissa fall kan det ta många månader eller år.

Jag var själv inblandad i ett bedrägeri i tonåren. Det tog 3 år från att jag utfört brottet tills att det blev rättegång.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Dock så är det här något som drabbar brottsoffret.

Den första lösningen, egenmäktigt förfasande, drabbar andra oskyldiga. Den enda rätta vägen att gå är att drabba så få oskyldiga så nätt som möjligt, dvs att låta lagen tugga.

Skrivet av 14960628:

Beroende på vad det är för brott man anmäler, vad det finns för bevis och om det blir rättegång eller inte så tar det förståss olika tid, men i vissa fall kan det ta många månader eller år.

Vilket är halvt irrelevant så länge lagen uppehålls. Lagen är i första hand till för samhället, inte individen. Således, om lagen upprätthålls så länge samhället minns/påverkas av brottet och så länge tiden inte försvårar utredning osv så får det ta tid.
Extremer är så klart inte önskvärt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack, det var en förklaring i alla fall.

Dock så är det här något som drabbar brottsoffret. Hela den här karusellen med polisen och andra inblandade tar ofta lång tid.
Från att cykeln hade hittats när jag var liten, till att jag fick tillbaka den tog väldigt lång tid och för en unge mitt i sommaren med en splitter ny cykel är det katastrof om den är borta större delen av sommaren.

Antingen måste hela snurran med rättsväsendet gå snabbare eller så hittar man en bättre lösning. Beroende på vad det är för brott man anmäler, vad det finns för bevis och om det blir rättegång eller inte så tar det förståss olika tid, men i vissa fall kan det ta många månader eller år.

Jag var själv inblandad i ett bedrägeri i tonåren. Det tog 3 år från att jag utfört brottet tills att det blev rättegång.

Det handlar dels om resurser, dels om förvaltning och dels om rättssäkerhet.

Resursfrågan ligger i att kölistan för anmälningar och pågående utredningar är smått gigantisk. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid och folk för att hantera allt så skyndsamt som man skulle önska. Om du vill råda bot på det här problemet skall du arbeta för skattehöjningar.

Detta är också delvis kopplat till förvaltningsfrågan, nämligen att systemet har många flaskhalsar inbyggda - du måste ha tillgängliga, samordnade resurser inom samma område och vid samma tidpunkt vid varje instans från anmälan till dom för att processen skall kunna vara kort. Orsaken till att de olika instanserna blir flaskhalsar ligger mycket i resursfrågan.

Anledningen till att det just finns så många instanser (flaskhalsar) ligger i rättssäkerheten. Idealet är att ingen skall bli dömd utan att ha begått ett brott, och i andra hand skall heller ingen som har begått ett brott undgå att bli dömd. För detta krävs gediget utredningsarbete, som i sin tur kan vara underlag för en gedigen rättsprocess. Detta förvärrar också effekterna av resursproblemet; om varje insats är tidskrävande för varje (redan ansträngda) instans, blir varje insats också ett stort tillskott i arbetsbördan som förlänger kötiden.

Permalänk

Hm, låter precis som jag gick genom, BMX stulen och hittad i källaren.

Skillnaden är dock att jag hämtade tillbaka den, polisanmäld bla bla med lärde mig tidigt i livet att grisarna gör inte ett skit förutom trakasserar vanligt folk.

Ärligt talat, om jag gjort någon brott med att hämta hem MIN cykel så måste någon anmält mig för stöld av en redan stulen cykel.

Hur som helst så sa jag till polisen att jag har hämtat tillbaka min cykel, inget mer med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack, det var en förklaring i alla fall.

Dock så är det här något som drabbar brottsoffret. Hela den här karusellen med polisen och andra inblandade tar ofta lång tid.
Från att cykeln hade hittats när jag var liten, till att jag fick tillbaka den tog väldigt lång tid och för en unge mitt i sommaren med en splitter ny cykel är det katastrof om den är borta större delen av sommaren.

Antingen måste hela snurran med rättsväsendet gå snabbare eller så hittar man en bättre lösning. Beroende på vad det är för brott man anmäler, vad det finns för bevis och om det blir rättegång eller inte så tar det förståss olika tid, men i vissa fall kan det ta många månader eller år.

Jag var själv inblandad i ett bedrägeri i tonåren. Det tog 3 år från att jag utfört brottet tills att det blev rättegång.

Men ponera att din mor hade köpt cykeln begangnat för ett riktigt bra pris. Den var stöldgods och personen som stal den hämtade egentligen bara tillbaka den. Är det fortfarande rätt att ta tillbaka cykeln?

Och visst är det jättetråkigt för dig att du inte fick din nya cykel under sommaren, men tycker du verkligen att polisen ska sätta brottet till högsta prio bara för att du inte skulle bli ledsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men ponera att din mor hade köpt cykeln begangnat för ett riktigt bra pris. Den var stöldgods och personen som stal den hämtade egentligen bara tillbaka den. Är det fortfarande rätt att ta tillbaka cykeln?

Och visst är det jättetråkigt för dig att du inte fick din nya cykel under sommaren, men tycker du verkligen att polisen ska sätta brottet till högsta prio bara för att du inte skulle bli ledsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tycker att det är rätt att ta tillbaka den om man är säker på att det är ens egen cykel samt att man givetvis notifierar polisen om det. T.ex. om man via speciella kännetecken eller ramnummer ser att det är ens egen cykel.

Givetvis kommer då den som köpt stöldgods och inte visste om det att anmäla stölden och polisen ser då förhoppningsvis sambandet när samma typ av cykel anmälts tillbakahämtad och den rätte ägaren kan bevisa att han är den ursprungliga ägaren. Kan den ursprunglige ägaren inte bevisa på något sätt att han köpt den från början så får han då problem förstås och borde inte ha hämtat tillbaka den alls utan bara anmält.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jag tycker att det är rätt att ta tillbaka den om man är säker på att det är ens egen cykel samt att man givetvis notifierar polisen om det. T.ex. om man via speciella kännetecken eller ramnummer ser att det är ens egen cykel.

Givetvis kommer då den som köpt stöldgods och inte visste om det att anmäla stölden och polisen ser då förhoppningsvis sambandet när samma typ av cykel anmälts tillbakahämtad och den rätte ägaren kan bevisa att han är den ursprungliga ägaren. Kan den ursprunglige ägaren inte bevisa på något sätt att han köpt den från början så får han då problem förstås och borde inte ha hämtat tillbaka den alls utan bara anmält.

Så om man inte har noterat ramnummret så förtjänar man inte att ha kvar cykeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så om man inte har noterat ramnummret så förtjänar man inte att ha kvar cykeln?

Det är ju det jag menar, att man lär se till att ha bevis på att man har köpt den i form av kvitto eller annat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är ju det jag menar, att man lär se till att ha bevis på att man har köpt den i form av kvitto eller annat.

En stor del av begagnat-marknaden ligger då genast i gråzon, då de allra flesta säljer utan originalkvitto. Ska då ett handskrivet kvitto duga som bevis? Ett namn på säljaren?

Varför ska polisen tvingas hantera två ärenden istället för ett, i det fall där originalägaren tar tillbaka cykeln och en ytterligare anmälan kommer från den nya ägaren? Är inte det resursslöseri om något? Varför ska vi som skattebetalare hosta upp det dubbla, för att någon inte har möjlighet att låta lagen tugga? Kostnaden för din cykel är hög i fallet där du låter lagen tugga, kostnaden för samhället är direkt högre i andra fallet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

En stor del av begagnat-marknaden ligger då genast i gråzon, då de allra flesta säljer utan originalkvitto. Ska då ett handskrivet kvitto duga som bevis? Ett namn på säljaren?

Varför ska polisen tvingas hantera två ärenden istället för ett, i det fall där originalägaren tar tillbaka cykeln och en ytterligare anmälan kommer från den nya ägaren? Är inte det resursslöseri om något? Varför ska vi som skattebetalare hosta upp det dubbla, för att någon inte har möjlighet att låta lagen tugga? Kostnaden för din cykel är hög i fallet där du låter lagen tugga, kostnaden för samhället är direkt högre i andra fallet.

Det är just det där med "tugga". Det tuggar och tuggar och är segt som fan. Tar på tok för lång tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är just det där med "tugga". Det tuggar och tuggar och är segt som fan. Tar på tok för lång tid.

Det tuggar än långsammare om rättsväsendet får dubbelt så mycket arbete, eller låter det fel?

Såhär:
Antingen så låter du det ta sin tid
eller
så görs en dubbelanmälan och polisen blir dubbelt belastad.

Den långväga lösningen är naturligtvis att öka och frisätta polisens resurser, men det kostar alternativt tar av förtroendekapitalet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är just det där med "tugga". Det tuggar och tuggar och är segt som fan. Tar på tok för lång tid.

Och ibland får man låta naturen ha sin gång och bara låta det ta sin tid för att det ska gå så smärtfritt som möjligt.

Finns flera problem med att ta tillbaka en stulen sak, bla. så om den är såld emellan så äger den nya personen det och kan inte staffas om han är ovetande om att det är hälerigods.
Du stjäl då hans föremål om du tar tillbaka det. Även om du har polisanmält den så får du inte tillbaka den, dock har du rätt att få köpa tillbaka den. Och då tycker du säkert att det är ännu märkligare, men det är här det kommer in att ha en bra försäkring. Eller om du vet vem som stulit den, då går det begära skadestånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Och ibland får man låta naturen ha sin gång och bara låta det ta sin tid för att det ska gå så smärtfritt som möjligt.

Finns flera problem med att ta tillbaka en stulen sak, bla. så om den är såld emellan så äger den nya personen det och kan inte staffas om han är ovetande om att det är hälerigods.
Du stjäl då hans föremål om du tar tillbaka det. Även om du har polisanmält den så får du inte tillbaka den, dock har du rätt att få köpa tillbaka den. Och då tycker du säkert att det är ännu märkligare, men det är här det kommer in att ha en bra försäkring. Eller om du vet vem som stulit den, då går det begära skadestånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här måste diskuteras närmre. Du menar väl inte på fullaste allvar att den orginala ägaren kan få sin "sak" stulen och sedan inte ha rätt att få tillbaka den för att någon annan har köpt i god tro? Det måste ju räcka med att jag visar kvitto från butik, kanske ramnummer om det är cykel, bil osv?

Alla har någon form av försäkring på en bil, men om jag jag köper en cykel för 3000kr så skaffar jag ingen försäkring. Jag har i alla fall aldrig gjort det för cykel och även om jag har det så är det oftast självrisk. OM jag då trots kvitto och ramnummer inte kan få tillbaka min cykel eller åtminstone hela värdet för cykeln för att någon annan som köpt den som stöldgods anses ha större rätt till min cykel, ja då är lagen knäpp så där antar jag att det blivit ett missförstånd från min sida?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det här måste diskuteras närmre. Du menar väl inte på fullaste allvar att den orginala ägaren kan få sin "sak" stulen och sedan inte ha rätt att få tillbaka den för att någon annan har köpt i god tro? Det måste ju räcka med att jag visar kvitto från butik, kanske ramnummer om det är cykel, bil osv?

Alla har någon form av försäkring på en bil, men om jag jag köper en cykel för 3000kr så skaffar jag ingen försäkring. Jag har i alla fall aldrig gjort det för cykel och även om jag har det så är det oftast självrisk. OM jag då trots kvitto och ramnummer inte kan få tillbaka min cykel eller åtminstone hela värdet för cykeln för att någon annan som köpt den som stöldgods anses ha större rätt till min cykel, ja då är lagen knäpp så där antar jag att det blivit ett missförstånd från min sida?

Fast det gäller ju som sagt inte lagstadgade ägarbevis likt man har på villor och bilar.
Och cyklar ingår ofta i hemförsäkringen.
Men nya ägaren har inte större rätt till cykeln eftersom att du har rätt att få köpa tillbaka den även om den inte vill sälja. Detta eftersom att nya ägaren ej ska gå med förlust eftersom att han köpt en cykel i god tro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast det gäller ju som sagt inte lagstadgade ägarbevis likt man har på villor och bilar.
Och cyklar ingår ofta i hemförsäkringen.
Men nya ägaren har inte större rätt till cykeln eftersom att du har rätt att få köpa tillbaka den även om den inte vill sälja. Detta eftersom att nya ägaren ej ska gå med förlust eftersom att han köpt en cykel i god tro

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag som den äkte ägaren ska ju inte heller gå med förlust, så därför är det så klart orimligt att jag ska behöva köpa tillbaka cykeln.
Går man efter några sådana regler så går ju det ursprungliga offret med förlust, men inte "ägare" nummer två. Varför skulle ägare nummer två ha större rätt inte inte gå med förlust än originalägaren? Hemförsäkring är oftast en dålig tröst då självrisken kan ligga på 1500kr. Har man då köpt den för 3000kr så går man alltså back halva cykeln.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast det gäller ju som sagt inte lagstadgade ägarbevis likt man har på villor och bilar.
Och cyklar ingår ofta i hemförsäkringen.
Men nya ägaren har inte större rätt till cykeln eftersom att du har rätt att få köpa tillbaka den även om den inte vill sälja. Detta eftersom att nya ägaren ej ska gå med förlust eftersom att han köpt en cykel i god tro

Skickades från m.sweclockers.com

"God tro" finns inte längre, köper du stöldgods så blir du av med det. Det är ditt ansvar som köpare att kontrollera att du inte köper något som är stulet.