Kan inte aktivera intern HDD

Permalänk

Kan inte aktivera intern HDD

Hej, jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För ca 10 månader sedan köpte jag en ny intern HDD, en Seagate Barracuda 3TB. Hittills har den fungerat utan problem tills jag återställde Windows till fabriksinställningarna för 3 dagar sedan. Den dyker inte upp i min dator. Däremot när jag går in till diskhantering hittar den hårddisken men det står bara "misslyckades". Jag har försökt med Seagates egna program discwizard men utan lyckan. Vad ska jag göra för att få den fungera igen?

Mvh Alex

Permalänk
Medlem

Har du något på disken du vill ha kvar?

Om inte så går du till diskhanteraren och tar bort alla partitioner på disken så utrymmet blir svart. Blir den nån annan färg så väjer du att ta bort igen och igen tills den blir svart.

Permalänk

Tack för svaret! ska prova det

Permalänk

HDDn som visades i enhetshanteraren var uppsplittrad i två partioner i 2048gb och 746gb. När jag nu gick in där fanns bara 746gb där och jag fick den att funka. Nu är 2048gb borta. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALexis123:

HDDn som visades i enhetshanteraren var uppsplittrad i två partioner i 2048gb och 746gb. När jag nu gick in där fanns bara 746gb där och jag fick den att funka. Nu är 2048gb borta. Vad ska jag göra?

Disken var splittad för att MBR bara klarar 2TB. Därför konverterar man dom disken till GPT om du inte har en stenålders dator. Höger klicka där det står disk 0, 1, 2 osv så ser du alternativet. Se till att det är rätt disk du högerklickar på.

Ser du hela utrymmet på den nedre halvan av diskhanterar fönstret?

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk

Problemet är att partionen med 2048gb är borta och 746gb är kvar som nu fungerar felfritt. Hur får jag tillbaks partionen med 2048gb?