Microsoft avtäcker logotypdesign för framtida Lumia-telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag antar inte. Det är vad jag har kommit fram till efter att ha pratat med folk som haft just negativa åsikter om Windows Phone. De flesta har inte ens provat. Det är så löjligt som det kan bli.

Android och Iphone är ju lite mer vanligt där ute så det blir lite fel att jämföra.

Det här testargumentet är värdelöst på precis var enda form av produkt på vilken marknad som helst. Det blir absurt om man utgår från att alla som inte testat ska gilla något om de väl gör det. Det är min poäng. Att sedan fråga ut någon om varför ihop om att vända dem gör inget bättre, effekten blir den motsatta. Det är bara att blicka bakåt i lite valfria trådar för att hitta exempel på detta. Jag älskar phablets, jag vet att fruktansvärt många inte gillar phablets utan att ha testat dem. Jag kunde inte bry mig mindre. Samma argumentation men med lite vett istället.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Någon som vet hurdana Nordeas och Handelsbankens appar är?

Skickades från m.sweclockers.com

Nordea ersatte alla sina anställdas mobiltelefoner ifrån iphone till en Nokia lumia (vet exakt vilken modell) tidigare iår. För att en månad senare meddela att de lägger ner utvecklingen av sin WP apps

anställda ska tvingas byta ut sina Iphones till billigare Nokia-mobiler om de inte föredrar att använda sina privata mobiler.
http://www.svd.se/naringsliv/nordeapersonal-rasar-mot-nya-bes...

Nordea dumpar Windows Phone
http://www.idg.se/2.1085/1.565067/nordea-dumpar-windows-phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det här testargumentet är värdelöst på precis var enda form av produkt på vilken marknad som helst. Det blir absurt om man utgår från att alla som inte testat ska gilla något om de väl gör det. Det är min poäng. Att sedan fråga ut någon om varför ihop om att vända dem gör inget bättre, effekten blir den motsatta. Det är bara att blicka bakåt i lite valfria trådar för att hitta exempel på detta. Jag älskar phablets, jag vet att fruktansvärt många inte gillar phablets utan att ha testat dem. Jag kunde inte bry mig mindre. Samma argumentation men med lite vett istället.

Inte säker på om du är för WP här eller inte men jag har en Lumia 920 och även om jag är nöjd så är jag även väldigt missnöjd. Det finns så många små buggar som verkligen förstör upplevelsen om man inte vant sig, den senaste uppdateringen gjorde mycket bättre men fortfarande småsaker som inte fungerar.

För att ta upp en liten grej är att när någon ringt dig och man försöker se i historiken när dom ringde, så kan (om personen som ringde har ett längre namn) tiden inte visas för att den är utanför själva rutan och det går inte att se alls. Sen en annan grej som tusentals stör sig på, BING KNAPPEN, denna jävla knappjävel som ALLTID är i vägen och som man ALLTID kommer åt, det går inte att stänga av eller ändra vad den gör, värdelöst.
Sedan har vi givetvis tangetbordet, den måste designas om. Mellanslaget är för kort och för smal och man kommer alltid åt en annan bokstav istället, när man skrivit långt så står det såhär oftast: "Hejsanbvad,görbdu?" sen får man börja om.

Detta är bara några saker som verkligen suger med WP. Sen givetvis att ingen använder skiten så det finns inga appar, tar bara 2-3 månader extra för vår Spotify app att uppdateras gentemot de andra. Får jag chansen att byta till Android eller iPhone 6 så tar jag den just för att utbudet är större och man slipper sitta med en Beta telefon.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det här testargumentet är värdelöst på precis var enda form av produkt på vilken marknad som helst. Det blir absurt om man utgår från att alla som inte testat ska gilla något om de väl gör det. Det är min poäng. Att sedan fråga ut någon om varför ihop om att vända dem gör inget bättre, effekten blir den motsatta. Det är bara att blicka bakåt i lite valfria trådar för att hitta exempel på detta. Jag älskar phablets, jag vet att fruktansvärt många inte gillar phablets utan att ha testat dem. Jag kunde inte bry mig mindre. Samma argumentation men med lite vett istället.

Det handlar inte om att man vad man får gilla eller ej. Tror du har fått det hela lite bakom bakfoten. Eller kanske saknar vett? ..
Utan att ha åsikter om en produkt utan att ens har provat den men ändå uttrycka sitt "hat" likt mfm gör.

Edit*
Fronix inlägg är vettigt iaf, det här ovan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Dom flesta som har negativa åsikter har ju just inte det. Vad är det som gör ett OS vidrigt förresten? Skygglapparna som inte ingår i priset?

Det är fult, plottrigt och saknar en massa funktioner.

Men jag hade nog ändå skaffat en för att leka med om den inte vore helt nerlåst av Microsoft. Kan jag inte lägga in vad jag vill får det vara, då är det helt ointressant faktiskt.

Skrivet av NoNamesWayne:

Det handlar inte om att man vad man får gilla eller ej. Tror du har fått det hela lite bakom bakfoten. Eller kanske saknar vett? ..
Utan att ha åsikter om en produkt utan att ens har provat den men ändå uttrycka sitt "hat" likt mfm gör.

Sluta snacka en massa goja, jag har ju provat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sluta snacka en massa goja, jag har ju provat.

Provat hurdå? 10min i en butik?

Du kan ju inte lägga in vad du vill IOS heller?
Och hur många håller på och sideloadar appar till Android egentligen?
Det känns ju seriöst att välja bort ett OS bara för att man har en "store".

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det handlar inte om att man vad man får gilla eller ej. Tror du har fått det hela lite bakom bakfoten. Eller kanske saknar vett? ..
Utan att ha åsikter om en produkt utan att ens har provat den men ändå uttrycka sitt "hat" likt mfm gör.

Edit*
Fronix inlägg är vettigt iaf, det här ovan.

Nej det har jag inte, kanske felet jag gör är att jag tänker tre år bakåt på allt skitsnack som varit runt just Microsoft senaste produktflora och sammanfattar det till dagens debatt. Men om vi säger så här. Om 100% av iPhone (eller valfri) ägarna skulle testa WP skulle dess marknadsandel förändras väldigt marginellt. Många påhejare verkar utgå från att om de bara testar WP kommer de gilla det. Om de inte gillar det har de inte testat nog blabla, ursäkterna har varit många. Detta antagande är det absurda. Vi fick ju redan för några inlägg sedan folk som inte gillade det trotts just att de testat. mfm har inte fel någonstans, han har kommit till en slutsats om att det inte är något för honom. Här slutar de flesta bry sig.

Jag är inte emot att testa något per se eller emot Microsoftprodukter. Jag är tillräckligt pragmatisk för att inse att Microsoft också kan göra rätt (som med SP3). Men jag är inte pantad nog att tro att det är någonting öht är helig graal alla kommer älska om de bara testar eller att de om åsikten inte överensstämmer inte testar rätt eller länge nog.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Nordea ersatte alla sina anställdas mobiltelefoner ifrån iphone till en Nokia lumia (vet exakt vilken modell) tidigare iår. För att en månad senare meddela att de lägger ner utvecklingen av sin WP apps

anställda ska tvingas byta ut sina Iphones till billigare Nokia-mobiler om de inte föredrar att använda sina privata mobiler.
http://www.svd.se/naringsliv/nordeapersonal-rasar-mot-nya-bes...

Nordea dumpar Windows Phone
http://www.idg.se/2.1085/1.565067/nordea-dumpar-windows-phone

Nordea bytte till Nokia, men de skaffade inte några Lumia-modeller.

Permalänk

Körde Windows Phone en tid efter lanseringen av 8:1 till Lumia 925. Hatade upplevelsen. Slött, dåligt utbud av appar, apparna som fanns var undermåliga och jag kände mig hela tiden begränsad av telefonens dåliga prestanda och batteritid. Windows Phone har verkligen ingenting att erbjuda som inte görs bättre på andra plattformar.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gröngås:

Körde Windows Phone en tid efter lanseringen av 8:1 till Lumia 925. Hatade upplevelsen. Slött, dåligt utbud av appar, apparna som fanns var undermåliga och jag kände mig hela tiden begränsad av telefonens dåliga prestanda och batteritid. Windows Phone har verkligen ingenting att erbjuda som inte görs bättre på andra plattformar.

Jag testat alla topp modeller av IOS android och WP och har absolut inte den känslan men vad vet jag, har hand om 80 telefoner :S

Batteritid är ju fan underbar iafall vs iPhone innan 6an

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Nej det har jag inte, kanske felet jag gör är att jag tänker tre år bakåt på allt skitsnack som varit runt just Microsoft senaste produktflora och sammanfattar det till dagens debatt. Men om vi säger så här. Om 100% av iPhone (eller valfri) ägarna skulle testa WP skulle dess marknadsandel förändras väldigt marginellt. Många påhejare verkar utgå från att om de bara testar WP kommer de gilla det. Om de inte gillar det har de inte testat nog blabla, ursäkterna har varit många. Detta antagande är det absurda. Vi fick ju redan för några inlägg sedan folk som inte gillade det trotts just att de testat. mfm har inte fel någonstans, han har kommit till en slutsats om att det inte är något för honom. Här slutar de flesta bry sig.
.

Håller inte med dig och det är ändå inte den erfarenhet jag har men men "agree to disagree".

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Håller inte med dig och det är ändå inte den erfarenhet jag har men men "agree to disagree".

Det kallas naivitet men agree to disagree yes.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det kallas naivitet men agree to disagree yes.

Tyck som du vill men det är ändå inte den erfarenheten jag har utav det hela.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

För att ta upp en liten grej är att när någon ringt dig och man försöker se i historiken när dom ringde, så kan (om personen som ringde har ett längre namn) tiden inte visas för att den är utanför själva rutan och det går inte att se alls.

Woot?
Menar du i notifikationscentret?
Under historik står tiden under händelsen. (Saknar Skype dock integrerat i historiken.)

Skrivet av Fronix:

Sen en annan grej som tusentals stör sig på, BING KNAPPEN, denna jävla knappjävel som ALLTID är i vägen och som man ALLTID kommer åt, det går inte att stänga av eller ändra vad den gör, värdelöst.

Den går ju till cortana om du har aktiverar det. Perfekt för alarm/kalender om ingen lyssnar. Men ja, den sitter lite väl nära kanten på många modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Men nu kommer ju telefonerna att sälja ännu sämre! Nokia-namnet var det enda som gav Windows Phone någon slags behållning. Nu står det Microsoft på, vilket innebär att alla kommer att undvika telefonerna, precis som att alla undviker all annan Microsoft-hårdvara.

Surface? Zune? Finns fler exempel.

Surface med x86 är fantastiskt fina. Det är p.g.a. mindre vetande personer som rackar ner på Surface som de inte lyfter.

Har du använt en Surface ett tag och får en iPad i näven så känns den som en patetisk leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putumban:

Wow, Nokia kunde ha blivit så mycket mer om de bara valde android... Synd att se ett av de bästa mobilföretagen någonsin försvinna ur toppskiktet.

Skrivet av Ozzed:

Håller med. Körde alltid på Nokia innan smartphone började bli standard och hoppades in i det sista att de skulle släppa en Android-lur i premium-segmentet, som jag hade köpt även om det kostat 7-8000Kr utan att blinka, för det är Nokia, men nej. Man valde Windows phone, som idag har en marknadspenetration på 1.5%, ja. En och en halv procent.

Tycker det är bra dock att inte alla väljer att äta ur Googles hand. Helst hade jag sett att de hade vågat fortsätta satsa på MeeGo/Meamo. Det hade potential.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Körde Windows Phone en tid efter lanseringen av 8:1 till Lumia 925. Hatade upplevelsen. Slött, dåligt utbud av appar, apparna som fanns var undermåliga och jag kände mig hela tiden begränsad av telefonens dåliga prestanda och batteritid. Windows Phone har verkligen ingenting att erbjuda som inte görs bättre på andra plattformar.

Jag kan hålla med om en del men inte "slött". Vad var det som du upplevde slött med en 925:a?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du kan ju inte lägga in vad du vill IOS heller?
Och hur många håller på och sideloadar appar till Android egentligen?
Det känns ju seriöst att välja bort ett OS bara för att man har en "store".

Du tror att ingen väljer bort något som är nerlusat med DRM och där du själv inte får välja vad som ska installeras?

Jag har inga som helst problem att välja bort iOS-eländet heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Jag kan hålla med om en del men inte "slött". Vad var det som du upplevde slött med en 925:a?

Jag byter ofta mellan 2 saker. Skriver i en chatt och läser på en webbsida. Bytandet emellan Facebook-chatten och webbläsaren gick otroligt slött. Sedan det är en av de sakerna som jag gör allra mest frekvent så måste jag därmed tycka att upplevelsen var slö. Vet att endel inte klassificerar det som att OS:et är slött, men egentligen är även den här typen av switchande en del i ledet som är OS:et åtminstone i min mening. För vad har man annars som är OS? Blir bara själva hemskärmen kvar, att denna är snabb är väll föga förvånande när det endast är en lista med ikoner.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Har kört WP rätt länge nu och gillar det starkt. Har för närvarande en Nokia 920 som jag haft i snart 2 år, mycket bra telefon. Om ingen drastisk ändring till det sämre skulle jag tveka länge att byta tillbaka till Android.
Angående namnbytet till Microsoft Lumia så skär det riktigt illa i öronen enligt min smak. Bara Lumia hade räckt!

Permalänk
Skrivet av Tilax:

Ja! Hur fan lyckades de gå från bäst till ingen på typ fem år? De låg för fan å sov när Blackberry, IOS och Android kom. De borde ha reagerat på direkten och infört en egen butik och touchrceens. Om inte de funkat skulle de hoppat direkt på Android.

Jag misstänker att Nokias stolthet låg ivägen.

De presenterade sin OVI store 2007 men den lanserades inte för än ett år senare.

De utvecklade tablet med touchscreen redan för 14 år sedan, men trodde inte folk var redo då så det blev ingen lansering, kanske var rätt... första riktiga touchscreen till konsumenter kom väl 2008 med Nokia 5800 Music Express.

Det som höll tillbaka Nokia var att man var rädd för att Maemo skulle äta på Symbians marknadsandelar, så man höll tillbaka Naemo till fördel för Symbian, när det var Maemo man borde satsat på.

Maemoutvecklingen tog ju också sin tid, men titta på lilla Sailfish OS, de sprutar ju ut stora uppdateringar.

Teknikmässigt låg de år före, titta på första iPhone, den hade inte ens 3G. Då hade Nokia sin N95, fullspäckad med teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Microsoft är så jävla sena på mobilmarknaden. Nu krigar de mot googles/apples operativsystem och en en massa företag som tillverkar mobiltelefonerna. Svårt att tro att de skulle kunna slå sig in på marknaden. Eller de kanske kör Intel-style och subventionerar priserna ett tag och sen är dom inne.

Permalänk
Medlem

För att diskutera logotypen. Jag tycker nog att dom borde ha kört "Microsoft" loggan lite offcenter, justera den en halv millimeter åt höger.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Har haft både Iphone och Android telefon.
I sommras skaffade jag en Lumia 930. Helt klart en mycket bra telefon! App-utbudet är tillräckligt för min del iaf.

Tycker dock det är synd att Windows skrotar ett inarbetat och respekterat varumärke som Nokia.

Visa signatur

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | Intel® Core i5-2500K | Radeon HD 6970 2GB GDDR5 |8 Gig Corsair 1600 Mhz | Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du tror att ingen väljer bort något som är nerlusat med DRM och där du själv inte får välja vad som ska installeras?

Jag har inga som helst problem att välja bort iOS-eländet heller.

Vad är nerlusat med DRM? Apparna?
Vad är det som du vill installera? Jag förstår faktiskt inte. Man är väl inte särskilt begränsad med iOS i dagens läge? Även om det finns vissa saker som ”inte går” betyder inte det att man är särskilt begränsad – utbudet på appar är stort. Men beror så klart på vad man har för önskemål, men jag har som sagt svårt att se vad. Det är ett stort utbud av appar i App Store, Google Play och det växer väl i Windows Phone-affären också (vad den nu heter).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är nerlusat med DRM? Apparna?
Vad är det som du vill installera? Jag förstår faktiskt inte. Man är väl inte särskilt begränsad med iOS i dagens läge? Även om det finns vissa saker som ”inte går” betyder inte det att man är särskilt begränsad – utbudet på appar är stort. Men beror så klart på vad man har för önskemål, men jag har som sagt svårt att se vad. Det är ett stort utbud av appar i App Store, Google Play och det växer väl i Windows Phone-affären också (vad den nu heter).

Hela telefonen är nerlusad.

Jag kanske vill köpa appar någon annanstans? som https://www.humblebundle.com/mobile

Jag kanske vill installera den OS-verison jag vill, oavsett om den råkar vara ny eller gammal?

Jag kanske vill använda dubbla SIM-kort (samtidigt, inte med en rutten adapter).

Jag kanske vill kunna lyssna på FM-radio när jag inte har tillgång till Wifi?

Jag kanske vill välja själv vilken webbläsare som ska vara förvald även om det inte är tillverkarens?

Jag kanske vill kunna dra igång en torrent-nerladdning på bussresan?

Jag kanske vill att okända nummer ska slås upp på Eniro direkt när någon ringer så att jag kan välja om jag ska svara eller inte?

Jag kanske vill kunna spela in samtal?

Jag kanske vill kunna kopiera filer direkt från datorn utan att behöva ett gigantiskt jobbigt program och utan att behöva konvertera filerna till rätt format först?

Jag kanske vill att en liten LED-lampa lyser med olika färger beroende på om jag missat ett samtal, fått ett SMS eller ett chatmeddelande eller om batteriet är fulladdat etc?

Jag kanske vill ha möjlighet att koppa in ett USB-minne eller kortläsare direkt i mobilen?

Allt detta går att göra på min Android-telefon, inget går att göra på en iPhone.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Hela telefonen är nerlusad.

Jag kanske vill köpa appar någon annanstans? som https://www.humblebundle.com/mobile

Jag kanske vill installera den OS-verison jag vill, oavsett om den råkar vara ny eller gammal?

Jag kanske vill använda dubbla SIM-kort (samtidigt, inte med en rutten adapter).

Jag kanske vill kunna lyssna på FM-radio när jag inte har tillgång till Wifi?

Jag kanske vill välja själv vilken webbläsare som ska vara förvald även om det inte är tillverkarens?

Jag kanske vill kunna dra igång en torrent-nerladdning på bussresan?

Jag kanske vill att okända nummer ska slås upp på Eniro direkt när någon ringer så att jag kan välja om jag ska svara eller inte?

Jag kanske vill kunna spela in samtal?

Jag kanske vill kunna kopiera filer direkt från datorn utan att behöva ett gigantiskt jobbigt program och utan att behöva konvertera filerna till rätt format först?

Jag kanske vill att en liten LED-lampa lyser med olika färger beroende på om jag missat ett samtal, fått ett SMS eller ett chatmeddelande eller om batteriet är fulladdat etc?

Jag kanske vill ha möjlighet att koppa in ett USB-minne eller kortläsare direkt i mobilen?

Allt detta går att göra på min Android-telefon, inget går att göra på en iPhone.

Nerlusad med DRM? Hur ter sig det annorlunda jämfört med Android? Jag jar både Android och iOS-enheter och svårt att se skillnaden där.

Några av punkterna har snare med hårdvara att göra än begränsningar i OS:et. Som vanligt när det gäller hårdvara jämför man Apple med alla andra tillverkare – klart man då kan hitta vissa saker som saknas på Apple hårdvara men finns på andras.

Jag förstår att det du tar upp är önskemål som du har, men det är väldigt specifika och ganska udda saker. Håller dock med om att det är bra att kunna se vem som ringer (även om de flesta skumrasknummer knappast finns på Eniro) och köpa via HumbleBundle. Apple har börjat köra med bundles i App Store – kanske kommer dit också.

Saker som jag gillar med iOS är exempelvis låg latency för ljud i musikappar (hopplöst med den 2:a generations Nexus 7 som jag har) plus att ”input latency” för spel är något bättre i iOS.

Hursomhelst, jag gillar både iOS och Android. Tycker det är överdrivet att kalla iOS för ”elände”. Det finns många möjligheter med iOS också. Men visst – för dig personligen är det kanske ett elände.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag förstår att det du tar upp är önskemål som du har, men det är väldigt specifika och ganska udda saker. Håller dock med om att det är bra att kunna se vem som ringer (även om de flesta skumrasknummer knappast finns på Eniro) och köpa via HumbleBundle. Apple har börjat köra med bundles i App Store – kanske kommer dit också.

Antingen är det ganska udda eller så är din förmåga att se utanför Apple-lådan ganska begränsad. Det mesta jag nämnt är saker som många vill använda eller borde använda ganska ofta, men om jag tar de översta bara:

Jag ser jättemånga som vill byta tillbaka från iOS 8 till 7, det får de inte för Apple.

De flesta på mitt jobb släpar runt på två telefoner och även folk på myndigheter och andra företag som jag träffar. Standardutrustning för en statsanställd kvinna är två iphones som släpas runt överallt.

Flera har frågat mig om mobilen de tänkt köpa faktiskt har FM-radio.

Det mesta är sånt som vanligt folk har nytta av, musikproduktion på sin surfplatta? Där kan vi tala om udda och begränsad användning...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Antingen är det ganska udda eller så är din förmåga att se utanför Apple-lådan ganska begränsad. Det mesta jag nämnt är saker som många vill använda eller borde använda ganska ofta, men om jag tar de översta bara:

Jag ser jättemånga som vill byta tillbaka från iOS 8 till 7, det får de inte för Apple.

De flesta på mitt jobb släpar runt på två telefoner och även folk på myndigheter och andra företag som jag träffar. Standardutrustning för en statsanställd kvinna är två iphones som släpas runt överallt.

Flera har frågat mig om mobilen de tänkt köpa faktiskt har FM-radio.

Det mesta är sånt som vanligt folk har nytta av, musikproduktion på sin surfplatta? Där kan vi tala om udda och begränsad användning...

Jag vill påstå att jag inte bara ser utanför Apple-lådan, jag är verksam utanför den. Kör som sagt både Android och iOS. Även både OS X och Windows (och lite Linux ibland).

Det finns absolut vissa saker som jag också tycker Apple gör fel. Det där med att inte kunna backa till iOS 7 håller jag med om. Men iOS 8.1 fixade till saker som säkert var en anledning till att folk ville backa tillbaka till 7:an. Hursomhelst håller jag med om att det är fel att man inte kan backa.

Att släpa runt på två telefoner har väl ändå inte med iOS att göra? Så är det ju men telefoner från alla tillverkare som inte har två SIM-kortsplatser.
Vad jag kan tycka arbetsplatserna borde göra är att istället se till att betala en del av kostnaden för de som redan har en smartphone privat och sen vidarebefordra samtal som går till jobbnumret till den.

Men visst kan det vara bra med två SIM-kortsplatser ibland.

Att någon skulle efterfråga FM-radio i sin smartphone har jag nog aldrig hört. Men det har väl knappast alla telefoner som kör Android heller? Nexus 5 och Nexus 6 har inte det vad jag vet. Nä, det tycker jag inte är något vidare argument för Android i sig.

Man kan ju exempelvis säga att ingen annan tillverkare än Apple har en telefon med fingeravtrycksläsare som funkar såpass smidigt.

Edit:
Kom på att Transmission som jag kör för torrents ju går att styra över webben, men har aldrig inte använt det så det finns kanske vissa begränsningar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag vill påstå att jag inte bara ser utanför Apple-lådan, jag är verksam utanför den. Kör som sagt både Android och iOS. Även både OS X och Windows (och lite Linux ibland).

Det finns absolut vissa saker som jag också tycker Apple gör fel. Det där med att inte kunna backa till iOS 7 håller jag med om. Men iOS 8.1 fixade till saker som säkert var en anledning till att folk ville backa tillbaka till 7:an. Hursomhelst håller jag med om att det är fel att man inte kan backa.

Att släpa runt på två telefoner har väl ändå inte med iOS att göra? Så är det ju men telefoner från alla tillverkare som inte har två SIM-kortsplatser.
Vad jag kan tycka arbetsplatserna borde göra är att istället se till att betala en del av kostnaden för de som redan har en smartphone privat och sen vidarebefordra samtal som går till jobbnumret till den.

Men visst kan det vara bra med två SIM-kortsplatser ibland.

Att någon skulle efterfråga FM-radio i sin smartphone har jag nog aldrig hört. Men det har väl knappast alla telefoner som kör Android heller? Nexus 5 och Nexus 6 har inte det vad jag vet. Nä, det tycker jag inte är något vidare argument för Android i sig.

Man kan ju exempelvis säga att ingen annan tillverkare än Apple har en telefon med fingeravtrycksläsare som funkar såpass smidigt.

Edit:
Kom på att Transmission som jag kör för torrents ju går att styra över webben, men har aldrig inte använt det så det finns kanske vissa begränsningar.

GSMArena håller inte med dig om fingeravtrycksläsaren: "[Ascend Mate 7] Has the most user-friendly fingerprint sensor implementation to date
" http://www.gsmarena.com/huawei_ascend_mate7-review-1150p10.ph...

Nästan alla mobiler har FM-radio, du tror att de finns med men ingen använder dom? Klart det är ett argument för Android, om du vill ha FM-radio så kan du köpa en Android-mobiler, du kan inte köpa en iPhone.

Man ersätter knappast dubbla SIM-kort med att vidaresända alla jobbsamtal till sitt privata nummer... sen finns det betydligt fler användningsområden än jobbtelefon, det var bara ett exempel. Igen kan man välja Android om man vill ha dubbla SIM-kort, du kan inte välja en iPhone.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W