Köpte ny router igår, ingen internetanslutning!

Permalänk

Köpte ny router igår, ingen internetanslutning!

Jag inhandlade en ny router igår som heter Linksys EA6300. Jag har konfigurerat den, men på ett steg så funkade det inte. Stod att man ska dra ur modemet i 2 minuter. Men har fiber, så bara en kabel från väggen till routern. Står begränsat nätverk hela tiden med en dum gul triangel. Blir galen! Nån som vet något hur jag ska göra? Vore jättebra!

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att den är ansluten till "INTERNET" porten fron väggen?
Om du har DHCP, Är routern konfigurerad till att använda det?
Ser du om den tillhandhåller någon IP öht i routern?

Permalänk
Medlem

koppla in i den gula internet porten som är wan, skall vara längst till höger(skall kopplas från väggen). Sedan ställ in så den tar ip konfiguration och sätt upp NAT/PAT med dhcp så dina enheter får ip inne i ditt lan. Begränsat betyder oftast att du har nätverk men ingen internet anslutning, så antagligen är det någon form av fel konfiguration.

Permalänk

Ja det har jag trippelkollat.
Det vet jag inte. Men jag felsökte på Wi-Fi, då stod det något med att DHCP inte är aktiverat. Aktiverade den, men löste fortfarande inget.
Nej det ser jag faktiskt inte :/
Men det står i manualen att jag inte kommer vara ansluten till internet förrän router-konfigurationen är slutförd.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

koppla in i den gula internet porten som är wan, skall vara längst till höger(skall kopplas från väggen). Sedan ställ in så den tar ip konfiguration och sätt upp NAT/PAT med dhcp så dina enheter får ip inne i ditt lan. Begränsat betyder oftast att du har nätverk men ingen internet anslutning, så antagligen är det någon form av fel konfiguration.

Det har jag gjort.
Hur sätter man upp NAT/PAT med DHCP? Var inte så här krångligt med min förra router. Ja jag tänkte också på det.

Permalänk
Medlem

Kan du logga in i routern så fungerar det lokalt.. Det enda du ska behöva göra är att ställa in dhcp ut mot nätet och vänta tills den erhåller ett IP. Använder du någon CD skiva eller kör du via webben?

Permalänk
Medlem

Enklast brukar vara att logga in på routern och göra en manuell inställning, när du kommer in på dhcp sidan tror jag du ser vad som skal ställas in.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom och kanske det hjälper...
https://www.youtube.com/watch?v=HwWq6PRteY4

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att operatören har ett maclås, de går ofta på timer och kommer i så fal latt släppa av sig självt och koppla mot din router, routern brukar också kunna klona macadresser, knappa i så fall in adressen från den enhet som fungerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu funkar det! Fixade det inatt. Det var krångligt ett tag. Men listade äntligen ut det sen. Fick gå in i routerns inställningar och ändra till Statisk IP istället för automatiskt DHCP.
Tack för all hjälp ändå!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Nu funkar det! Fixade det inatt. Det var krångligt ett tag. Men listade äntligen ut det sen. Fick gå in i routerns inställningar och ändra till Statisk IP istället för automatiskt DHCP.
Tack för all hjälp ändå!!

Ja det föklarade ju varför den inte klarade av att hämta IP på egen hand ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Nu funkar det! Fixade det inatt. Det var krångligt ett tag. Men listade äntligen ut det sen. Fick gå in i routerns inställningar och ändra till Statisk IP istället för automatiskt DHCP.
Tack för all hjälp ändå!!

Ett inlägg ett år efter...
Men men jag har hursomhelst fått samma problem så jag undrar, när man ändrar till statisk IP istället för automatisk DHCP så får man upp rutor där det verkar som att man skall fylla i IP adress, nätmask, standar gateway, dns 1, dns 2, dns 3.
Är detta något man måste fylla i? Vart hittar jag den informationen i så fall? Är det i cmd - ipconfig?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZapeX:

Ett inlägg ett år efter...
Men men jag har hursomhelst fått samma problem så jag undrar, när man ändrar till statisk IP istället för automatisk DHCP så får man upp rutor där det verkar som att man skall fylla i IP adress, nätmask, standar gateway, dns 1, dns 2, dns 3.
Är detta något man måste fylla i? Vart hittar jag den informationen i så fall? Är det i cmd - ipconfig?

Jag undrar varför du vill sätta fast ip om du inte vet vad du ska skriva in för uppgifter ? Man brukar ju oftast veta att man måste ändra nått och i så fall vad/varför men du frågar ju "baklänges"
Har du fått uppgifter av din isp eller varför vill du sätta statiska uppgifter på routerns wansida ? Det är ganska ovanligt att operatörerna inte använder dhcp och du tilldelas dynamiskt ip via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Ett inlägg ett år efter...
Men men jag har hursomhelst fått samma problem så jag undrar, när man ändrar till statisk IP istället för automatisk DHCP så får man upp rutor där det verkar som att man skall fylla i IP adress, nätmask, standar gateway, dns 1, dns 2, dns 3.

Du kan inte köra statiskt på WAN interfacet om du inte fått den info från din tjänst leverantör, men du kan köra statiskt på din dator bakom en router med NAT/PAT. Och även om du skulle veta vad du skriver in så kommer det bli IP konflikt när tjänst leverantörer delar ut din statiskt satta IP och ditt internet kommer sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Ett inlägg ett år efter...
Men men jag har hursomhelst fått samma problem så jag undrar, när man ändrar till statisk IP istället för automatisk DHCP så får man upp rutor där det verkar som att man skall fylla i IP adress, nätmask, standar gateway, dns 1, dns 2, dns 3.
Är detta något man måste fylla i? Vart hittar jag den informationen i så fall? Är det i cmd - ipconfig?

Använder du inte DHCP så måste du ange ip-adress, nätmask och gateway, medan dns är valfritt (använder du din router som dns inne i ditt nät så kommer du får problem med namnupplösningen då din router inte vet var den ska skicka sina frågor som den inte kan lösa själv).
Det är din leverantör som tillhandahåller uppgifter för inställningar, men troligtvis är det DHCP som gäller. Skulle du ställa om till fast ip på WAN-sidan så kan det bli konflikter med andra enheter i nätet som kan få samma ip-nummer tilldelat via DHCP då din adress inte reserveras bara för att du sätter den som fast i din router.

Frågan som uppstår är varför? Varför vill du ställa om från DHCP till fast ip på WAN-sidan?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av ZapeX:

Ett inlägg ett år efter...
Men men jag har hursomhelst fått samma problem så jag undrar, när man ändrar till statisk IP istället för automatisk DHCP så får man upp rutor där det verkar som att man skall fylla i IP adress, nätmask, standar gateway, dns 1, dns 2, dns 3.
Är detta något man måste fylla i? Vart hittar jag den informationen i så fall? Är det i cmd - ipconfig?

Jag tror han skrev fel, han ändrade frå nstatisk till DHCP på WAN.
har du inte fått en statisk adress och GW av din ISP ( bredbandsleverantör) så skall du ha WAN inställt på DHCP

Permalänk
Medlem

Jag har ju samma problem som trådskaparen men hur löser jag det om jag inte ändrar till statisk IP utan fortfarande har kvar på DHCP?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk

Du kan ju pröva göra som honom, vänta 24h på att MAC-låset hos operatören släppper

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZapeX:

Jag har ju samma problem som trådskaparen men hur löser jag det om jag inte ändrar till statisk IP utan fortfarande har kvar på DHCP?

Skrivet av Rugbyspelaren:

Du kan ju pröva göra som honom, vänta 24h på att MAC-låset hos operatören släppper

Ja är det ett maclås så brukar de gå på timer 20minuter - 1 dygn. Man brukar även ha en funktion för att klona macadressen från den enhet som det är låst till om man inte orkar vänta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja är det ett maclås så brukar de gå på timer 20minuter - 1 dygn. Man brukar även ha en funktion för att klona macadressen från den enhet som det är låst till om man inte orkar vänta.

Ja eller ringa och be ISP släppa mac-låset, ville inte överkomplicera det för honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Ja eller ringa och be ISP släppa mac-låset, ville inte överkomplicera det för honom

De flesta använder inte mac adress låsning på det sättet, utan man binder en maximum dhcp ip utdelning baserat på tjänsten i en layer-2 switch med services funktioner och denna tjänst tilldelning borde rensas på under 10 minuter. Om du sedan har fiber med val av leverantör så är det stadsnätet som sköter sånt så att ringa till sin ISP kommer inte hjälpa.

Om vi återgår till frågan så kan du få begränsad eller ingen åtkomst när det är dhcp tjänst problem på en router eftersom ingen ip tilldelas, och i sånt fall om dhcp tjänsten strular på routern så kan man köra statiskt på sin dator. Men bäst att kolla så routern får ip konfiguration från tjänst leverantören via deras dhcp först.

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst.
Ringde till bahnhof så dem kunde låsa upp någonting....
Han snackade om någon förfrågning han fick efter att jag startat om både modem och router.

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||