Permalänk
Inaktiv

Alienware?

Hej

Innan nu alla skriker om att jag ska skaffa en stationär dator istället för en gaminglaptop så säger jag att jag SKA ha en LAPTOP för jag måste ha den till plugget.
Men jag vill också ha en dator som klarar en hel del spel. Jag måste inte maxa ut spelen, men vill kunna spela det mesta.

Jag har fått syn på en Alienware 17" med:
4:e gen Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost)
AMD Radeon™ R9 M290X med 4 GB GDDR5-minne
16 GB DDR3L-minne på 1 600 MHz med dubbla kanaler
256 GB mSATA SSD-startenhet + 1 TB SATA på 5400 v/min och 6 Gbit/s

För 15500kr.
Hur bra är denna egentligen? De flesta som köpt en alienware säger att den håller i runt 4-5år och det är jag nöjd med. Att spara 500kr i månaden för en ny när jag väl behöver det är inga större problem för mig.

MVH
Mikael

Permalänk
Medlem

Har du tänkt spela i skolan, eller kan du tänka dig att skaffa både en speldator och en laptop?

Permalänk
Medlem

här har du ett alternativ med bättre grafikkort för den pengen...
https://www.komplett.se/asus-g751jt-173-full-hd/824704#!tab:e...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du tänkt spela i skolan, eller kan du tänka dig att skaffa både en speldator och en laptop?

faktiskt en bättre idé, eftersom den lär väga satan att kånka runt på så kanske du ska välja en liten och lätt laptop och sedan ha en sationär gaming-pc! även att det är ett m290x är det inte ens nära ett 290x desktop kort!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Hej

Innan nu alla skriker om att jag ska skaffa en stationär dator istället för en gaminglaptop så säger jag att jag SKA ha en LAPTOP för jag måste ha den till plugget.
Men jag vill också ha en dator som klarar en hel del spel. Jag måste inte maxa ut spelen, men vill kunna spela det mesta.

Jag har fått syn på en Alienware 17" med:
4:e gen Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost)
AMD Radeon™ R9 M290X med 4 GB GDDR5-minne
16 GB DDR3L-minne på 1 600 MHz med dubbla kanaler
256 GB mSATA SSD-startenhet + 1 TB SATA på 5400 v/min och 6 Gbit/s

För 15500kr.
Hur bra är denna egentligen? De flesta som köpt en alienware säger att den håller i runt 4-5år och det är jag nöjd med. Att spara 500kr i månaden för en ny när jag väl behöver det är inga större problem för mig.

MVH
Mikael

Ska du köpa en alienware så ska du alltid skippa hdd och minne då dom tar ut ordentliga överpriser på dessa.
I dagsläget så är det bäst o försöka hitta en dator med 970m eller 980m.
Amd m295x verkar presterar men har inte kommit än, släpps inom kort.
Oftast varför man skaffar just en 17" alienware är väl för att man ändå vill åt 120hz skärm men då måste du gå på ett nvidia kort då endast dessa har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Skaffa en smidig och lätt 13" laptop för att ha som skoldator och köp dig en stationär dator att ha hemma.
Du får bättre spelprestanda när du är hemma och du slipper bära omkring på 4 kilo och 17" till skolan.
För du hade väl inte tänkt att spela spel på skoltid?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Inte för att försöka ändra på din inställning, berättar bara lite om egna erfarenheter!

Själv hade jag förra året valet mellan att använda min G74SX till studier eller köpa en begagnad MacBook för ändamålet.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte MacBooken! Varje dag som jag släpade min G74SX till skolan utan att behöva den var så frustrerande just för att det var sånt jobb att helgardera sig. Att ta med min MacBook spelade aldrig någon roll, tog inte upp så mycket plats och halva vikten! Oerhörd skillnad i formfaktor också! Mindre dator gav mindre begränsningar på väskor mm.

Viktigt: Tänk att datorn måste få plats i alla salar!

Högskolan i Gävle har i många av föreläsningssalarna knappa utrymmet för 15" laptops, än mindre 17,3" med Asus kylning utstickande baktill!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Har du tänkt spela i skolan, eller kan du tänka dig att skaffa både en speldator och en laptop?

Skrivet av Rogga67:

här har du ett alternativ med bättre grafikkort för den pengen...
https://www.komplett.se/asus-g751jt-173-full-hd/824704#!tab:e...

Skrivet av LuddeH98:

faktiskt en bättre idé, eftersom den lär väga satan att kånka runt på så kanske du ska välja en liten och lätt laptop och sedan ha en sationär gaming-pc! även att det är ett m290x är det inte ens nära ett 290x desktop kort!

Skrivet av Jonathanknet:

Ska du köpa en alienware så ska du alltid skippa hdd och minne då dom tar ut ordentliga överpriser på dessa.
I dagsläget så är det bäst o försöka hitta en dator med 970m eller 980m.
Amd m295x verkar presterar men har inte kommit än, släpps inom kort.
Oftast varför man skaffar just en 17" alienware är väl för att man ändå vill åt 120hz skärm men då måste du gå på ett nvidia kort då endast dessa har stöd för det.

Skrivet av Svbg:

Skaffa en smidig och lätt 13" laptop för att ha som skoldator och köp dig en stationär dator att ha hemma.
Du får bättre spelprestanda när du är hemma och du slipper bära omkring på 4 kilo och 17" till skolan.
För du hade väl inte tänkt att spela spel på skoltid?

Skrivet av Swe91:

Inte för att försöka ändra på din inställning, berättar bara lite om egna erfarenheter!

Själv hade jag förra året valet mellan att använda min G74SX till studier eller köpa en begagnad MacBook för ändamålet.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte MacBooken! Varje dag som jag släpade min G74SX till skolan utan att behöva den var så frustrerande just för att det var sånt jobb att helgardera sig. Att ta med min MacBook spelade aldrig någon roll, tog inte upp så mycket plats och halva vikten! Oerhörd skillnad i formfaktor också! Mindre dator gav mindre begränsningar på väskor mm.

Viktigt: Tänk att datorn måste få plats i alla salar!

Högskolan i Gävle har i många av föreläsningssalarna knappa utrymmet för 15" laptops, än mindre 17,3" med Asus kylning utstickande baktill!

Tack för alla svar. Det är så att stationär inte kommer på frågan eftersom jag sitter i vanliga fall på xbox one och ps4. Jag är van vid en tyngre dator på 17 tum eftersom den jag sitter vid i skrivandets stund ligger på runt samma vikt och storlek. Jag ska inte använda den på föreläsningar där körs det med papper och penna. Men jag använder den vid gruppträffar och i bibblan när jag studerar. Om jag tar den förslagna datorn kommer jag förlora hälften av ramet som jag har förstått är bra om man ska hålla på med bildredigering och video redigering som jag leker med på fritiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Ska du köpa en alienware så ska du alltid skippa hdd och minne då dom tar ut ordentliga överpriser på dessa.
I dagsläget så är det bäst o försöka hitta en dator med 970m eller 980m.
Amd m295x verkar presterar men har inte kommit än, släpps inom kort.
Oftast varför man skaffar just en 17" alienware är väl för att man ändå vill åt 120hz skärm men då måste du gå på ett nvidia kort då endast dessa har stöd för det.

Jag kan välja ett NVIDIA® GeForce® GTX 880M med 8 GB GDDR5-minne om jag vill istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Tack för alla svar. Det är så att stationär inte kommer på frågan eftersom jag sitter i vanliga fall på xbox one och ps4. Jag är van vid en tyngre dator på 17 tum eftersom den jag sitter vid i skrivandets stund ligger på runt samma vikt och storlek. Jag ska inte använda den på föreläsningar där körs det med papper och penna. Men jag använder den vid gruppträffar och i bibblan när jag studerar. Om jag tar den förslagna datorn kommer jag förlora hälften av ramet som jag har förstått är bra om man ska hålla på med bildredigering och video redigering som jag leker med på fritiden.

Men å andra sidan så kostar ett till minne på 8GB bara ca 800:- om du känner att det inte räcker till (Vilket jag tror att det kommer göra), vinsten med att ta en dator med ett GTX970M tror jag gör större skillnad. "Just my two cents"

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rogga67:

Men å andra sidan så kostar ett till minne på 8GB bara ca 800:- om du känner att det inte räcker till (Vilket jag tror att det kommer göra), vinsten med att ta en dator med ett GTX970M tror jag gör större skillnad. "Just my two cents"

Lite ärligt också så är det lite designsmak xD jag avskyr att det sticker ut 1cm kant på baksidan av datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Jag kan välja ett NVIDIA® GeForce® GTX 880M med 8 GB GDDR5-minne om jag vill istället

Fråga istället när dom får in nvidias 970m och 980m.

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha en stationär för att du vanligtvis sitter på Xbox One och PS4?
Jag har både en stationär speldator, ett PS4 och när jag pluggade så hade jag en liten laptop, som smidigt gick ner i väskan och vägde knappt något alls.
Kompromisser blir sällan bra. Jag kan bara ge dig tips och ärligt talat så låter det här inte som en särskilt bra idé.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svbg:

Varför vill du inte ha en stationär för att du vanligtvis sitter på Xbox One och PS4?
Jag har både en stationär speldator, ett PS4 och när jag pluggade så hade jag en liten laptop, som smidigt gick ner i väskan och vägde knappt något alls.
Kompromisser blir sällan bra. Jag kan bara ge dig tips och ärligt talat så låter det här inte som en särskilt bra idé.

Vad ska jag med en stationär till om jag behöver en laptop och redan har två stationära konsoler? Förstår inte riktigt. Lättare att ta med en konsol och en laptop än en stationär dator och en konsol om jag ska till polarna. Om jag skaffar en laptop och en stationär så ska jag helt plötsligt ha skräm och tangentbord också. Om jag har en gaminglaptop kan jag ta med den till polaren och spela på datorn om jag skulle tröttna på spelen på konsolen. Det är ett jäkla konkande för att kunna göra det med en stationär.

Vilka priser hamnar det på om jag ska ha en laptop, en stationär dator, en skärm och tangentbord. Skärmen ska ju helst vara anpassade efter gaming då också ju.

Jag får alienware 17 för 15500kr ca och då har jag skärm och tangentbord med. Plus att jag kollade lite tester på årets modell och den kommer ju rätt högt det är bara batteriet som de tycker har lite för lite tid bara. Men som sagt ska ju bara spela när jag är iväg hos polare eller hemma.

Jag kan förstå vad du menar men det känns som det är onödigt. Om jag vill ha ett tyngre spel skaffar jag det på konsolerna. Jag är inte ute efter jätte tung grafik eller liknanade. Ett spel är ett spel även om det är en av mina största hobbies.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svbg:

Varför vill du inte ha en stationär för att du vanligtvis sitter på Xbox One och PS4?
Jag har både en stationär speldator, ett PS4 och när jag pluggade så hade jag en liten laptop, som smidigt gick ner i väskan och vägde knappt något alls.
Kompromisser blir sällan bra. Jag kan bara ge dig tips och ärligt talat så låter det här inte som en särskilt bra idé.

Om jag missar något så är det bara att förklarar I'm open minded men jag tänker inte betala mer för att ha en stationär dator så jag kan inte förstå den dåliga iden med laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Om jag missar något så är det bara att förklarar I'm open minded men jag tänker inte betala mer för att ha en stationär dator så jag kan inte förstå den dåliga iden med laptop.

Poängen med att ha en stationär är väl att det blir billigare och har bättre prestanda, men min huvudsakliga poäng var att en 17" Alienware på över 4 kilo inte är särskilt roligt att bära med sig till skolan varje dag, mellan lektion, föreläsning och rast. Dessutom ser den ut som ett rymdskepp och lär låta därefter, och antagligen störa i biblioteket/lektionsalen/under föreläsningen. Den är större och tyngre än vad man tror. Vi fick 11" laptops i skolan och dom var inte mycket större än ett anteckningsblock, med andra ord riktigt små, lätta och smidiga.
Alienwaren har heller ingen särskilt bra batteritid, vilket jag skulle se som ett minus vid skolarbete. Hela poängen med en laptop är väl att slippa ha den inkopplad, plus att den ska vara liten och lätt.

En laptop som duger för skolarbete kan du lätt få för drygt 3000 kr. Då har du drygt 13000 kr att köpa en stationär dator för, inklusive skärm, tangentbord och mus. Det räcker långt. Du får antagligen en bättre stationär dator än en spel-laptop för 15500 kr.
Jag har aldrig haft några problem att ta med min stationära och skärm för att lana hos kompisar och då har jag inte ens mini-ITX.
Har aldrig hört talas om någon som tar med sin konsol till en kompis för att spela innan.

Om du inte är intresserad av att spela tunga spel på din dator så finns det väl ingen anledning att lägga ner 15500 kronor på en laptop? Då räcker det väl med billig laptop som klarar av skolan och dina konsoler?

Försöker bara hjälpa dig att göra ett bra val

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

MSI har ju lite smidigare spellaptops, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2836241.
Känns vettigare än en (knappt) släpbar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Titta på någon av de tunna gaming laptoparna, där har du prestanda samt ett slimmat format.
Har själv en MSi GS70 från förra året, passar mig utmärkt speciellt med tanke på vikten.

Skrivet av Rydisen:

MSI har ju lite smidigare spellaptops, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2836241.
Känns vettigare än en (knappt) släpbar.

Dold text

Ser att Rydisen hann före. Hursom titta på den!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Föredetting

Jag vill nog säga GS60 om det ska bäras runt på den, gärna den med 3k-panel. Samma CPU (i7-4710HQ) och GTX 970M. Spelprestanda finns det gott om (spöar lätt M290X och GTX 880M) och väger under 2kg. Går dessutom sval utan att vara horribelt högljudd, men låter förstås en del under maxbelastning.

Lägg dock märke till att jag representerar MSI Notebooks, så jag är inte helt opartisk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, satsa på 970m eller 980m
Ger mycket bättre prestanda än föregående kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Kolla vikten. Sen går du till matbutiken och köper mjölk i samma vikt. Bär omkring på det några timmar...

Min gamla väger 5.8 kg...aldrig att jag släpar den, fyfan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kolla vikten. Sen går du till matbutiken och köper mjölk i samma vikt. Bär omkring på det några timmar...

Min gamla väger 5.8 kg...aldrig att jag släpar den, fyfan.

5.8 kg? Vad har du för monster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

5.8 kg? Vad har du för monster?

Alienware 17" - någonting

Portabel var ordet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv

Köp en Ultrabook med diskret grafik eller någon av MSI:s lättare gaminglaptops. Helt idiotiskt att släpa en Alienware till skolan. Annars kan du köpa en mindre Alienware.

EDIT: Eftersom du vill ha Alienware, så här har du en mer lämplig modell

http://www.dell.com/se/p/alienware-13/pd?oc=n00aw317&model_id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp en Ultrabook med diskret grafik eller någon av MSI:s lättare gaminglaptops. Helt idiotiskt att släpa en Alienware till skolan. Annars kan du köpa en mindre Alienware.

EDIT: Eftersom du vill ha Alienware, så här har du en mer lämplig modell

http://www.dell.com/se/p/alienware-13/pd?oc=n00aw317&model_id...

Det är ett bättre val. Verkar sitta ett 860M i den och det går att koppla till en extern box med fullängdsgrafikkort verkar det som!

http://gizmodo.com/alienware-13-review-the-first-futureproof-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Hej

Innan nu alla skriker om att jag ska skaffa en stationär dator istället för en gaminglaptop så säger jag att jag SKA ha en LAPTOP för jag måste ha den till plugget.
Men jag vill också ha en dator som klarar en hel del spel. Jag måste inte maxa ut spelen, men vill kunna spela det mesta.

Jag har fått syn på en Alienware 17" med:
4:e gen Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost)
AMD Radeon™ R9 M290X med 4 GB GDDR5-minne
16 GB DDR3L-minne på 1 600 MHz med dubbla kanaler
256 GB mSATA SSD-startenhet + 1 TB SATA på 5400 v/min och 6 Gbit/s

För 15500kr.
Hur bra är denna egentligen? De flesta som köpt en alienware säger att den håller i runt 4-5år och det är jag nöjd med. Att spara 500kr i månaden för en ny när jag väl behöver det är inga större problem för mig.

MVH
Mikael

http://m.sweclockers.com/artikel/19542-dell-lanserar-gamingdatorn-alienware-13-och-grafikdockan-graphics-amplifier