Fokus på "Big data" i Vetenskapens värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Exakt var är du när du inte ser reklam? Sänk blicken 20cm och kolla om det står något på din skärm, ditt tangentbord, din mus. Har du en säck över huvudet när du går till bussen? En klädnypa på näsan när du är i ett varuhus?

Nyckeln till att minimera hur påverkad man blir av marknadsföring är inte att förneka den.

men man måste ju inte bli påverkad bara för man ser det.
ser bra mycket reklam men söker som regel upp själv vad som är bra, ev bättre pris.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

men man måste ju inte bli påverkad bara för man ser det.
ser bra mycket reklam men söker som regel upp själv vad som är bra, ev bättre pris.

Att du tror att du gjort ett medvetet val tyder kanske bara på att marknadsföringen fungerar ännu bättre

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

öhm nej? går jag till konkurenten hjälper ju inte det dom som skicka ut reklamen precis.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

man kanske ska testa detta. nu sitter ja iof bakom en tunnel men. testa skriva på någon media att jag behöver en ssd t.e.x och se om man får någon reklam

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

öhm nej? går jag till konkurenten hjälper ju inte det dom som skicka ut reklamen precis.

Jo jag förstå det, men du förstod nog inte min poäng, vilket stärker min tes..
Skämt å sido. Det jag menade var att den marknadsföring som är mest effektiv kanske inte är den som du kommer ihåg att du såg i tidningen.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

du får jätte gärna förklara. annars kommer vi ingen vart av att båda förstår precis, men menar olika

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Att säga att man inte blir påverkad av reklam, marknadsföring etc är skitsnack. ALLA normala personer blir påverkade.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

ja aså man ser ju alltid reklman. men är det verkligen att påverkas? bara för jag har sett den och vet om den. måste man ju inte handla den bara för det. iaf inte om man har några få hjärnceller kvar.
men vi alla tänker ju olika.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Sorry, börjar nästan bli trollvarning på min otydlighet

Det jag menar är att bra marknadsföring är den som får dig att konsumera. Du, precis som de flesta andra menar att du gör medvetna val, är prismedveten etc. Detta stämmer säkert i många fall och säkert speciellt väl i vissa fall (detta är trots allt ett datorforum). Men detta är också något som de som sysslar med marknadsföring vet om. Deras huvudsyfte är inte att få dig att komma ihåg den där bilden i tidningen eller roliga sloganen på radion. Det kanske t.o.m är så att du aktivt försöker undvika deras produkter bara för att du inte vill vara den som blir påverkad av reklam. Kan de få dig att konsumera samtidigt som de kan få dig att tro att valet var ditt eget så är det ju ingen nackdel.

Så när du trodde att du gick till konkurrenten så gick du kanske bara till en slugare marknadsförare

Ok, det låter kanske närmast konspirerande men det fungerar som tankeexempel och man bör i vart fall inte ha några illusioner om att man är den där unika människan som inte påverkas av en miljardindustri. Marknadsföring fungerar. Fet är därför det finns så otroligt mycket pengar i den.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

men vi alla tänker ju olika.

Sanningen, i alla fall i ett makroperspekitv, är att vi alla tänker i princip lika även om inte alla marknadsföringsknep fungerar lika bra på alla.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

inte alls någon trollning.
men det du skriver tycker ja bara säger imot dig själv tyvärr.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Du är dvs aldrig ute, får aldrig post, surfar inte på Sweclockers... Låter otroligt att du ändå är här på forumet och påverkas av vad vi skriver.

Kolla på programmet innan du kommenterar något som du inte vet vad det handlar om.

"Ej Reklam Tack!" på dörren, Add block så jag inte ser reklam på sidor där jag surfar, ute ser jag kanske reklam men påverkas inte av ett ha begär

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Den där kvinnan är så in i helvete jävla läcker! Vore det ej för att hon är programledare så vettifan om jag hade kikat. Intressant program!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Ej Reklam Tack!" på dörren, Add block så jag inte ser reklam på sidor där jag surfar, ute ser jag kanske reklam men påverkas inte av ett ha begär

Bara i den meningen så har du blivit påverkad av reklam och marknadsföring flertalet gånger

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

ja menar då ännu att bara för man sett det behöver man inte påverkas.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

Bara i den meningen så har du blivit påverkad av reklam och marknadsföring flertalet gånger

För att jag vägrar ta emot den? Tro du det ingår i något 12-stegs program för före detta reklamjunkies som jag har addblock och skylt på dörren?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

1. Hur fick du reda på att man kan sätta upp "ingen reklam tack" skyltar?
2. Någon har kommit på iden, marknadsfört den, som andra sedan tagit efter.
3. För att sätta upp skylten, lappen etc, så måste du inhandla papper, kanske tejp
4. Hur fick du reda på att det finns ett program som heter addblocker?
5. Var hittade du informationen? kanske på en välbesökt sökmotor? varför använder du den sökmotorn?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag är data. Resistance is futile. Data.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

1. Hur fick du reda på att man kan sätta upp "ingen reklam tack" skyltar?
2. Någon har kommit på iden, marknadsfört den, som andra sedan tagit efter.
3. För att sätta upp skylten, lappen etc, så måste du inhandla papper, kanske tejp
4. Hur fick du reda på att det finns ett program som heter addblocker?
5. Var hittade du informationen? kanske på en välbesökt sökmotor? varför använder du den sökmotorn?

1. Jag kan tänka själv och som miljövän vill jag inte ha hem en massa onödigt som jag i alla fall inte kommer att läsa.
2. Så är det säkert, men vad andra gör rör mig inte i ryggen.
3. Jag inhandlade inte papper och tejp för att tillverka en skylt att sätta på dörren, sånt finns i var mans hem i stort sett.
4. Addblock finns inbyggt i mitt antivirus, ett musklick bort
5. Läs ovan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

"Big Data - Så kartläggs hela ditt liv". Låter som om de vill antyda att _hela_ mitt liv endast går ut på internet?

Jag checkar exempelvis inte in på toaletter och vid akuta behov så är det inte så att jag måste uppdatera om det.

On topic som marknadsföringsnörd själv så kan jag säga att marknadsföring funkar annars skulle det inte finnas kvar i business precis som stora varumärken inte skulle finnas kvar om folk inte skulle köpa av dem vilket delvis beror på marknadsföring (eller helt och hållet beroende på hur bred man gör definitionen av marknadsföring eftersom man skulle kunna inkludera produktdesign i begreppet) men också på att lära sig mer om människans egentliga natur och hur en kan "dra i hennes spakar" eller "trycka på hennes olika knappar".

För den som inte tror att reklam eller all visuell stimuli för den delen påverkar en, så bör ni kika på: http://en.wikipedia.org/wiki/Mere-exposure_effect

För den som är nyfiken på varför kändisar används i TV eller varför du får blommor på flygplatser av folk som samlar in pengar så bör ni kika på: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cialdini och hans bok Influence

För den som tror att vi människor är rationella bör titta på alla mentala misstag vi ibland begår på både gott och/eller ont: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Leta gärna också upp böcker som heter i stil med "Consumer Behavior" för att få reda på mer om dagens marknadsföringsknep och forskningen som många av dessa grundas på: http://books.google.se/books?id=A-fKAgAAQBAJ&printsec=frontco...

Finns mycket att lära sig om marknadsföring och vill ni ha mer djupgående information om Big Data så kan ni kika på en The Teaching Company-kurs som heter just Big Data.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Big_data
tänkte ifall någon är intresserad. Big data handlar i kort om att man samlar otroliga mänger information men har svårt och tolka datat på grund av att sättet informationen lagras på är gammalmodigt. Uttrycket myntades 2009 enligt wiki.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Antar att just du inte blir påverkad av reklam heller?

Varför skulle hen bli störd, reklamen visar ju bara sånt som han är intresserad av och redan tittat på!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Rajat:

3. Jag inhandlade inte papper och tejp för att tillverka en skylt att sätta på dörren, sånt finns i var mans hem i stort sett.

Offtopic som bara den, men jag älskar också att saker bara finns i mitt hem utan att någon köpt det.... wait what?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av twit:

På samma tema finns dokumentären United States of Secrets att bese gratis via PBS sida. USA-fokuserad men bra genomgång för den som tycker det där med NSA och PRISM verkar lite lurt och vill ha lite bättre koll.

Skrivet av NodCommander:

Såg den serien när den gick på Kunskapskanalen (tror jag det var), väl rekommenderad att se på!

Tog upp och kollade precis på denna 3h dokumentär efter tipset! Måste tacka för det och även rekomendera vidare det till andra då det är mycket mer konkret och informativt än vad jag förväntade mig.

//MVH Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

1. Jag kan tänka själv och som miljövän vill jag inte ha hem en massa onödigt som jag i alla fall inte kommer att läsa.
2. Så är det säkert, men vad andra gör rör mig inte i ryggen.
3. Jag inhandlade inte papper och tejp för att tillverka en skylt att sätta på dörren, sånt finns i var mans hem i stort sett.
4. Addblock finns inbyggt i mitt antivirus, ett musklick bort
5. Läs ovan

1. Hur blev du miljövän? Hur fick du redan på att papper är ett problem för miljön?
3. Någongång köpte du tejp och papper.
4. Hur fick du reda på antivirus programmet och varför valde du just det programmet?

Hjulet snurrar, men hamstern är död

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Intressant att de säger att människor måste leva i städer i framtiden! Detta har foliehattarna varnat för i årtionden. Vetenskapens värld har alltid varit ett diaboliskt tv-program där de smyger in hjärntvättande propaganda.

Framtiden är ett fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Den där kvinnan är så in i helvete jävla läcker! Vore det ej för att hon är programledare så vettifan om jag hade kikat. Intressant program!

Håller 100% med.

Permalänk
Medlem

oh lol, pudeln är ett troll.
snubben som inte påverkas av reklam och ni som fortsätter att diskutera med honom saknar antagligen grundskolebetyg. Gissar att ni är i mellanstadiet kanske?

programmet var ju bra som en intro till big data. Det väsentliga är att big data finns NU, fortsätter att växa och de enda som egentligen har en aning om vad som sker jobbar inom business intelligence eller som programmerare (och vissa forskare). Som alltid med ny teknik så har regeringen ingen aning och tillsynes ingen plan. Det betyder att hur big data används inte alls styrs av demokratiska processer, utan av företagens implementering av datahanteringen.

Idag är det mest fokus på exponeringsdatainsamling (dvs vad man exponeras för i livet), men det går redan att göra coola beräkning om din livssituation beroende på ändringar i ditt beteende (exemplet de tog upp var ju om den gravida tonåringens ändring i köpvanor i närbutiken). Den datan du ger ifrån dig är hyfsat meningslös (99% av vardagen är väl ointressant och kallas således för "vardag" och inte "extraordinärdag"), men tillsammans med alla andras meningslösa data växer det fram en statistiskt intressant bild av människors beteende. Spridningen av big data fenomenet innebär dock att många fler typer av datapunkter samlas in och det börjar spela roll för saker som anställning (nämns i dokumentären), försäkring (tror jag inte nämns!!), hälsokoll och behandling (nämns), politisk och idealistisk kartläggning (insinueras) mm. Därför är dokumentären viktig. Vi behöver veta om detta för att förstå hur vi ska kunna hantera vår frihet och hur vi ska göra för att må bättre.

Jag betraktar allt detta som en prospektiv studie, och i kliniska sammanhang behöver man etiskt godkännande för det. Hade en studie designats på detta vis hade den inte blivit godkänd. Varför? 1) "informerat samtycke" finns inte (nej, att godkänna "terms of service" räcker inte på långa vägar ur detta perspektiv), 2) man kan inte välja att avbryta studien när man vill, 3) man kan inte få del av sin egen data även om man uttryckligen ber om det, 4) det finns ingen insyn i hur datan hanteras eller lagras eller översyn (det hänsvisas till som "vilda västern" i dokumentären), 5) det blir big data för att man samlar in allt oavsett om man har en direkt plan för datan eller ej och får alltså dataöverskott vars användning inte specificeras (detta beskrivs också av iceDread, men på ett annat sätt), 6) syftet att bidra till mänsklighetens bästa är oftast eller alltid underordnad syftet att skapa vinst och ekonomisk tillväxt. Det finns många fler punkter men inlägget är redan jukt långt.

Något som genomsyrar internetforum, även Swec, när det kommer till samhällsintressanta trådar är en negativ attityd som orsakar så många meningslösa inlägg. Du som Sweclockare bör vara insatt i många aspekter av det digitala samhället och när du ska medverka i en debatt (med vänner eller närsomhelst) är det synd om det bara är troll, foliehattar och allmänt deprimerade negativister som har format din åsikt i ämnet. I diskussioner om cryptovaluta och piratkopiering kommer det stora fina inlägg som berättar hur det ligger till, och det är dessa som är läsvärda, inte de tusentals småinlägg vars syfte är att ge utlopp för ogenomtänkta emotionella yttranden utan någon bakomliggande vilja att förstå eller diskutera ämnet.

Framtiden är ljus för optimisterna. Finns det saker som oroar dig, jobba på problemet utifrån en sund faktagrund. Den vetenskapliga metoden är det enda som faktiskt fungerar idag, allt annat är bara jidder tills man har definierat det i robusta vetenskapliga teorier.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djlasseman:

Offtopic som bara den, men jag älskar också att saker bara finns i mitt hem utan att någon köpt det.... wait what?

Läs den mening jag skrev en gång till och gör det lugnt denna gång så ser du att det inte var så jag skrev.

Skrivet av Benny_k:

1. Hur blev du miljövän? Hur fick du redan på att papper är ett problem för miljön?
3. Någongång köpte du tejp och papper.
4. Hur fick du reda på antivirus programmet och varför valde du just det programmet?

1. Hur tror du själv? Det var inte via reklam
3. Självklart gjorde jag det, men det var inte vad jag svarade på heller.
4. Ibland gör man upptäckter när man kikar runt i sina saker, huvudsaklig anledning till varför jag köpte det var ju inte addblock och varför jag köpte det var för att jag FICK det första gången och har sedan bara fortsatt förnya licensen sedan 10 år tillbaka.

Ni är bara för dryga nu, om ni anser vara påverkade av reklam så fine, men anta inte att alla tar åt sig av den. Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en sak som jag inte har saknat, att man vet att vissa saker finns är inte det samma som att bli påverkad av reklam, att INTE veta att det finns får mig däremot att fundera på ifall människor någonsin varit utanför sin dörr och satt sin fot på en affär eller haft sociala konversationer med riktiga människor i det riktiga livet någonsin.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

oh lol, pudeln är ett troll.
snubben som inte påverkas av reklam och ni som fortsätter att diskutera med honom saknar antagligen grundskolebetyg. Gissar att ni är i mellanstadiet kanske?

Snygg generalisering och påhopp. Jag är ingejör, vad pysslar du med grabben?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o