Permalänk

Volt, Watt, Ah, och Nm

Hej,
det här med elektricitet är något jag aldrig lyckas få kläm på, oaktat en ansenlig mängd av försök. Jag har till exempel funderat mycket på hur sambanden mellan de olika storheter som hör samman med inköp av sladdlösa borrmaskin/skruvdragare fungerar. Vilken är starkast (Nm?), har mest uthållighet osv. Vad är i dessa sammanhang det optimala köpet av dessa tre exempel:
En 14 V maskin med ett 2,0 Ah batteri eller en 18 V med 1,3 Ah batteri, eller kanske 12 V med 3 Ah batteri?

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Föredetting

Spänningen är irrelevant, förutom om batteriets kapacitet specificeras i Amperetimmar (Ah). Det vettiga vore egentligen att specificera batterier i Wh, eftersom spänningen*strömmen=effekt, och effekt mäts i Watt. 14*2Ah är alltså 28Wh, 18*1.3Ah=23.4Wh och 12*3Ah är 36Wh. Det sistnämnda har alltså högst batterikapacitet, men den kan förstås vara kopplad till en maskin som drar mer ström, så det är omöjligt att säga vilket som håller längst genom att bara kolla på batteriets kapacitet.

Vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm), och ju högre vrid, desto bättre. Däremot är effekten viktig även den, eftersom effekt ger upphov till acceleration, medan vridmoment upprätthåller kraften som byggts upp, så att säga. För att göra det hela ännu jävligare specas oftast motorns effekt exklusive diverse transmissionsförluster (ett slags peakvärde), så rent generellt skulle jag rekommendera en maskin av ett välkänt märke med bra omdömen med så hög effekt som möjligt.

För egen del är batteritid inte av speciellt stor betydelse, speciellt inte när man köper finare prylar där man ofta får med två batterier så downtime mäts snarast i sekunder, exklusive den obligatoriska hantverkarkaffepausen på 45 minuter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

OK - så i princip är jag helt utlämnad till slumpen, eftersom själva maskinens strömförbrukning är avgörande, eller ?
Jag vill dock tacka dig, Meantek, för ett av de bäst förklarande inlägg i detta ämne jag hittills läst!
Tomas

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Föredetting

Egentligen borde det vara ganska enkelt, det batteri med högst kapacitet parat med maskinen med lägst effekt bör hålla längst. Teoretiskt.

Problemet är att det är svårt att veta motorns egentliga strömförbrukning under varierande belastning, så man får helt enkelt ge upp och kolla på antingen Wh-siffran (som man själv har räknat ut...) eller vad tillverkaren uppger för drifttid. Gällande specifikationer brukar mer välkända märken vara bättre på att hålla vad de lovar, så deras drifttidsuppgifter kanske kan anses vara någorlunda jämförbara (om sådan uppgifter existerar förstås).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Spänningen är irrelevant, förutom om batteriets kapacitet specificeras i Amperetimmar (Ah). Det vettiga vore egentligen att specificera batterier i Wh, eftersom spänningen*strömmen=effekt, och effekt mäts i Watt. 14*2Ah är alltså 28Wh, 18*1.3Ah=23.4Wh och 12*3Ah är 36Wh. Det sistnämnda har alltså högst batterikapacitet, men den kan förstås vara kopplad till en maskin som drar mer ström, så det är omöjligt att säga vilket som håller längst genom att bara kolla på batteriets kapacitet.

Vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm), och ju högre vrid, desto bättre. Däremot är effekten viktig även den, eftersom effekt ger upphov till acceleration, medan vridmoment upprätthåller kraften som byggts upp, så att säga. För att göra det hela ännu jävligare specas oftast motorns effekt exklusive diverse transmissionsförluster (ett slags peakvärde), så rent generellt skulle jag rekommendera en maskin av ett välkänt märke med bra omdömen med så hög effekt som möjligt.

För egen del är batteritid inte av speciellt stor betydelse, speciellt inte när man köper finare prylar där man ofta får med två batterier så downtime mäts snarast i sekunder, exklusive den obligatoriska hantverkarkaffepausen på 45 minuter.

Fel, det är när du ökar vridmomentet som du får en acceleration. Effekten är Rotationshastigheten*Vridmomentet.

Däremot så behövs ett visst moment för att upprätthålla hastigheten, dvs det är netto ökningen av vridmomentet som ger upphov i till accelerationen.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Fel, det är när du ökar vridmomentet som du får en acceleration. Effekten är Rotationshastigheten*Vridmomentet.

Däremot så behövs ett visst moment för att upprätthålla hastigheten, dvs det är netto ökningen av vridmomentet som ger upphov i till accelerationen.

OK, men såvitt jag kan erinra mig, så har jag inte sett någon uppgift om vridmoment på någon förpackning. I bästa fall anges dock Ah och laddtid på förpackningarna. Förvirrande är bara förnamnet...
Tomas

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

OK, men såvitt jag kan erinra mig, så har jag inte sett någon uppgift om vridmoment på någon förpackning. I bästa fall anges dock Ah och laddtid på förpackningarna. Förvirrande är bara förnamnet...
Tomas

Fast just NM är väl vridmomentet?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Fast just NM är väl vridmomentet?

Jo - det vet till och med jag

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mattoys:

Fel, det är när du ökar vridmomentet som du får en acceleration. Effekten är Rotationshastigheten*Vridmomentet.

Däremot så behövs ett visst moment för att upprätthålla hastigheten, dvs det är netto ökningen av vridmomentet som ger upphov i till accelerationen.

Asch, my bad. Rör alltid ihop det gällande effekt och vridmoment.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Jo - det vet till och med jag

Jag tänkte galet, men alla skruvdragare har NM angivet på förpackningen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skit i alla siffror de skriver på utsidan och köp en så dyr maskin som du har råd med !

Dyrare = bättre.. typ

Eller såhär: jag har en skruvmaskin som kostar drygt fyra lakan, jag känner många som har skruvmaskiner som kostar mycket mindre - vad är då skillnaden förutom volt o watt o NM ? Det är väl att min maskin är stark nog för att väggen skall snurra när borret fastnar, armen tar slut före batteriet och den har hållit trotts "misshandel", samt att batteriladdaren har fläktkylning för batterierna och laddar snabbt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Skit i alla siffror de skriver på utsidan och köp en så dyr maskin som du har råd med !

Dyrare = bättre.. typ

Eller såhär: jag har en skruvmaskin som kostar drygt fyra lakan, jag känner många som har skruvmaskiner som kostar mycket mindre - vad är då skillnaden förutom volt o watt o NM ? Det är väl att min maskin är stark nog för att väggen skall snurra när borret fastnar, armen tar slut före batteriet och den har hållit trotts "misshandel", samt att batteriladdaren har fläktkylning för batterierna och laddar snabbt.

Vad har du för maskin då?

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem

Jobbar som elektriker jag, har haft makita, bosch och hitachi, bara proffsmodeller. Hitachi o makita fungerar snarlikt, boschen hade nån slags mjukstart som jag blev tokig på.

Precis beställt en ny hitachi med slagfunktion.

Jag tror att det bara är att köra på ett bra märke o sen så dyrt man har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Jobbar som elektriker jag, har haft makita, bosch och hitachi, bara proffsmodeller. Hitachi o makita fungerar snarlikt, boschen hade nån slags mjukstart som jag blev tokig på.

Precis beställt en ny hitachi med slagfunktion.

Jag tror att det bara är att köra på ett bra märke o sen så dyrt man har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

OK - kan man kanske få köpa en av dina begagnade, den du ersätter med den beställda?

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jobbar som elektriker jag, har haft makita, bosch och hitachi, bara proffsmodeller. Hitachi o makita fungerar snarlikt, boschen hade nån slags mjukstart som jag blev tokig på.

Precis beställt en ny hitachi med slagfunktion.

Jag tror att det bara är att köra på ett bra märke o sen så dyrt man har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där är lite missvisande, ta tex Milwaukees lilla 12:a i Fuelserien, den är starkare än Bosch:s 14 voltare tex..

Beror jättemycket på vad man skall ha maskinen till, och så skall man köpa den som passar bäst till det man skall göra.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Vad har du för maskin då?

Det är en Hitachi, tror den hette DV14DSL eller något åt det hållet, det är några år sedan nu så den modellen finns säkert inte kvar..

Nöjd med den dock.

Men de flesta "proffsmaskinerna" är nog bra.. så kolla efter det du behöver, jag har t ex slag på min och 13mm chuck, andra kanske har andra behov och då finns annat att välja på, man ska trivas o hålla i den osv också !

Gå in i en butik som säljer verktyg till hantverkare och fråga vilka modeller som är populära ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

OK - kan man kanske få köpa en av dina begagnade, den du ersätter med den beställda?

Sent svar, men det är tyvärr inte möjligt ändå. Mina utslitna skruvdragare går i arv till våra praktikanter