Permalänk
Medlem

Trycka in X antal knappar Apples tangentbord

Hej!
Hade tidigare ett Logitech DiNovo Edge, älskade känslan av att skriva på det. Till slut så började det strula och jag kunde bara trycka in X antal knappar samtidigt och det dog ibland, så köpte ett razer blackwidow med mekaniska brytare, gillar inte känslan faktiskt. Så letar efter något mer likt mitt gamla logitech!

Har en Macbok Pro (mid 2012 med retina) och ÄLSKAR det tangentbordet. Känns ganska snarlikt mitt Logitech DiNovo Edge. Så har kollat lite på http://www.inet.se/produkt/1440324/apple-keyboard-aluminium

Men då undrar jag - hur är känslan vs Macbook Pro tangenterna? Fungerar det bra att spela på? Kan jag trycka in typ 6 knappar samtidigt?

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej!
Hade tidigare ett Logitech DiNovo Edge, älskade känslan av att skriva på det. Till slut så började det strula och jag kunde bara trycka in X antal knappar samtidigt och det dog ibland, så köpte ett razer blackwidow med mekaniska brytare, gillar inte känslan faktiskt. Så letar efter något mer likt mitt gamla logitech!

Har en Macbok Pro (mid 2012 med retina) och ÄLSKAR det tangentbordet. Känns ganska snarlikt mitt Logitech DiNovo Edge. Så har kollat lite på http://www.inet.se/produkt/1440324/apple-keyboard-aluminium

Men då undrar jag - hur är känslan vs Macbook Pro tangenterna? Fungerar det bra att spela på? Kan jag trycka in typ 6 knappar samtidigt?

Mvh

Du kanske valde fel brytare?
Åk till typ mediamarkt och gå runt och klicka lite vetja!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Vill ha låga tangenter.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur många knappar jag kan trycka in samtidigt?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

N key rolloverr tangentbord. Dock finns begränsningar i usb så du måste då skaffa ett tangentbord som inte använder USB.
Vad gäller Hr många knappar så bör det finnas en gigantisk tråd på detta forum som visar hur bra olika tangentbord hanterar "the Quick Brown fox..." Testet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

DiNovo Edge är det bästa lågprofiltangentbord jag provat. Jag förstår inte hur du kan jämföra MacBook Pro:ns tangentbord med det...

Det närmaste till MacBook:ens är Apples lågprofiltangentbord och många tycker att den har bra taktil känsla.
Eftersom det är baserat på membran (och inga konstigheter där) så har det 2-KRO, dvs. högst två godtyckligt valda tangenter. Det betyder att det finns någon kombination av tre tangenter som inte funkar, men det betyder inte att den inte skulle klara olika vanliga kombinationer av flera tangenter.
Apple's tangentbord använder ett lite eget format över USB som tillåter högst 5 (fem!) samtidiga nedtryckta tangenter över USB + Fn-tangenten + modifierarna (har jag utrönat genom att sniffa USB-trafiken från det), men formatet är bakåtkompatibelt så att det ska funka med de flesta andra OS och BIOS än MacOS och Windows med Apple's tangentbordsdrivrutiner. Den enda skillnaden är att funktionstangenterna då inte är konfigurerbara. Samma gäller tror jag också Apple's mindre aluminium-tangentbord: den med sladd och den med Bluetooth. (Bluetooth-tangentbord och möss använder samma protokoll som USB-tangentbord och möss, bara skickat över Bluetooth istället för USB.)

Lågprofiltangentbord med NKRO finns förresten inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Ingen som vet hur många knappar jag kan trycka in samtidigt?

Är väl OS som styr det och inte tangentbordet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är väl OS som styr det och inte tangentbordet

Nej, det är chippet på tangentbordet, mjukvaran ifrån drivarna och begränsningar på USB 2.0 som styr hur många knappar man kan slå in samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför säger folk att USB2.0 har begränsningar när det finns NKRO via USB på ett par tangentbord?
Dom kom runt begränsningen för länge sedan och fullt NKRO finns sedan ett bra tag på flera USB mekaniska tangenbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför säger folk att USB2.0 har begränsningar när det finns NKRO via USB på ett par tangentbord?
Dom kom runt begränsningen för länge sedan och fullt NKRO finns sedan ett bra tag på flera USB mekaniska tangenbord.

För NKRO över USB involverar massa fulhackande av hur drivrutiner fungerar i windows.(funkar alltså inte på linux/mac)
USB tangentbords standarden är begränsad till 6 knappar samtidigt om jag inte minns fel.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

För NKRO över USB involverar massa fulhackande av hur drivrutiner fungerar i windows.(funkar alltså inte på linux/mac)
USB tangentbords standarden är begränsad till 6 knappar samtidigt om jag inte minns fel.

Det är "fulhack" om man nu kan kalla det så, men det fungerar och flertalet har även detta idag utan problem.
Så att säga rakt ut att NKRO inte finns med usb är inte korrekt.

Och ja det fungerar bara i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det är "fulhack" om man nu kan kalla det så, men det fungerar och flertalet har även detta idag utan problem.
Så att säga rakt ut att NKRO inte finns med usb är inte korrekt.

Och ja det fungerar bara i windows.

Dock fungerar det på det sättet att du skickar paket med data istället för signal vilket innebär att ju fler knappar du trycker ner ju större paket och ju mer input latens får du. Men det är kanske inte är relevant för diskussionen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av rosapoP:

För NKRO över USB involverar massa fulhackande av hur drivrutiner fungerar i windows.(funkar alltså inte på linux/mac)
USB tangentbords standarden är begränsad till 6 knappar samtidigt om jag inte minns fel.

Då är frågan, varför skulle man ha behov att trycka ner fler är 6 knappar samtidigt? Jag kommer inte på en enda handling i något spel eller något annat som kräver att du ska kunna göra det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då är frågan, varför skulle man ha behov att trycka ner fler är 6 knappar samtidigt? Jag kommer inte på en enda handling i något spel eller något annat som kräver att du ska kunna göra det

Problemet är väl ofta att även om den tillåter 6 knappar samtidigt så är det inte så att man kan välja vilka 6 som helst.

Väldigt många tangentbord har problem om du trycker t.ex. W, A, D. Den vet då inte vilka knappar som du faktiskt vill hålla in. Kombinerat med att samtidigt hålla in SHIFT eller till och med CTRL SHIFT och försöka trycka 1 eller nån annan sifferknapp så kan man få irriterande effekter.

Jag hänvisar till testet "the Quick Brown fox..."

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har en trådlös (liknande) verion av det tangentbordet och det är riktigt sköna tangenter i mitt tycke.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

För NKRO över USB involverar massa fulhackande av hur drivrutiner fungerar i windows.(funkar alltså inte på linux/mac)

Nej, det där är en myt. Problemet är att USB HID-protokollet låter varje tangentbord specificera sitt eget protokoll i ett slags språk... Språket tillåter 6KRO, NKRO, olika paket med olika innehåll, mus, tangentbord och gamepad i samma enhet etc. Att göra så fullt ut är inte fulhack utan helt enligt HID-specifikationen.
Detta skulle innebära en stor frihet och enkelhet för de som tillverkar enheter, för lite extra komplexitet hos operativsystemet. Tyvärr visade det sig vara för komplext och det finns tydligen buggar i många BIOS för PC och i MacOS. Vissa sätt att göra NKRO på funkar bra i BIOS och i Windows, men inte på Mac, medans andra funkar på Mac men inte i flera vanliga BIOS.

Det finns också ett enklare protokoll som tangentbord kan använda - och det är det som har 6KRO. Det måste stödjas av alla tangentbord ändå, och det finns inga kända kompatibilitetsproblem om tangentbordet bara använder det, så det är egentligen ett enkelt val av tangentbords-designers att välja att bara använda det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.