Permalänk
Medlem

DIY Kylning till 280X?

Ena fläkten på min kompis 280X slutade fungera, så jag tänkte att man kanske kunde ta bort plastkåpan och sätta på två eller tre 80-92mm fläktar. Det skulle vara en enkel lösning om det fungerade. Ljudnivå bryr han sig inte om då resten av hans dator redan låter värre än en dammsugare. Vad tror ni? Kortet är ett Sapphire 280X med en DualX kylare. Själva kylaren mäter 23mm ish x 8.5mm ish

Permalänk
Medlem

Borde gå alldeles utmärkt. Se till att ta några som är starka nog bara. Det går nog att se rpm data på dem fläktarna som sitter där nu om du tittar. Försök välja fläktar med bra statiskt tryck så dem orkar trycka genom flänsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Borde gå alldeles utmärkt. Se till att ta några som är starka nog bara. Det går nog att se rpm data på dem fläktarna som sitter där nu om du tittar. Försök välja fläktar med bra statiskt tryck så dem orkar trycka genom flänsarna

Nåt i den stilen? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201232-noctua...

Vet inte riktigt hur jag ska veta om det är högt statiskt tryck eller inte men ser dem här bra ut?

Permalänk
Medlem

Ja det skall nog fungera. Jag är fantastiskt trött nu, men har jag räknat rätt borde 3 sådana ge runt 5,5 grader temperaturstegring på luften vid full fart och 200W värme från grafikkortet, men skall nog räkna om det imorgon ^^ Det låter faktiskt nästan lite väl bra :S OBS, temperaturstegring på luften, GPUn beror på hur kylaren presterar.