Permalänk
Medlem

Detta ständiga gnäll om konsol vs PC börjar bli tröttsamt. Överallt på nätet gödslas det med barnsliga argument och smutskastning i diverse forum och YouTube kommentatorsfält. Fine sitt där med era 50k riggar och sitt på höga hästar och lira på i 5k upplösning men tänk efter en gång till. Inte alla har dessa pengar och lägga ner, då är konsol ett bra val

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blir fel när man jämför hela kostnaden för en dator med hela kostnaden för en konsol. En konsol spelar man enbart på (i regel), och där kan man inte räkna in andra användningsområden. En PC gör man "allt" på, och de allra flesta köper inte en dator enbart för att spela, utan kör antingen dator + konsol eller bara dator.

En mer rättvis jämförelse blir att jämföra med att köpa en dator med kraftfull grafikprestanda kontra att köpa en med svagare grafikprestanda, och då blir skillnaden i kostnad betydligt lägre. Man ska inte heller glömma bort att en konsol behöver bytas helt om man vill öka prestandan, något som inte är fallet med PC.

Jag är färdig med konsoler känns det som, jag spelar på TV:n via datorn med trådlös Xbox 360-handkontroll, och då funkar det mesta utan några som helst problem. Allt från emulatorer till The Evil Within, och det blir betydligt bättre än att välja konsoler osv.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket äpplen och päron i jämförelserna.

För det första går det inte att jämföra Xbox 360 när det kom med Xbox One idag. Xbox 360 år 2005 hade varit som Xbox One hade haft mer eller mindre ett GTX 770 idag och i7a. Så påståendet och med att Xbox 360 höll så många år och är så extremt mycket prisvärt är helt korrekt på just förra generationen, men inte dagens.

Sedan är det tydligen lika jämförelse med att en konsol ska hålla 30 FPS och 900p på Medium men klarar inte en dator 60FPS och full HD på Ultra då håller den inte lika länge som en konsoll.

Dock får man inte samma prestanda som en konsol för 3700 (Som någon nämnde) Men för ca 5000 får man en dator med 750K, R9-270x och 8GB ram. En dator som presterar med god marginal bättre än konsollerna (Osäker på CPUn dock). Däremot tillkommer Handkontroll förståss och OS om du ska ha Windows. Så helt klart mer hårdvara för pengarna med Konsol.

Sedan prisskillnader för Spel, extra dator osv är andra faktorer. Men dessa beror på användaren mycket mer också.

Tycker däremot själv det är mer prisvärt att spela på dator allmänt, speciellt när man väljer komponenter efter Prestanda per krona i det långa loppet (något kan vara mindre prestanda per krona idag men vara mer dito på ett spann om t.ex. 5 år).

Sjävklart är dock konsol mycket mer plug and play jämfört med dator, vilket lockar för många.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Detta ständiga gnäll om konsol vs PC börjar bli tröttsamt. Överallt på nätet gödslas det med barnsliga argument och smutskastning i diverse forum och YouTube kommentatorsfält. Fine sitt där med era 50k riggar och sitt på höga hästar och lira på i 5k upplösning men tänk efter en gång till. Inte alla har dessa pengar och lägga ner, då är konsol ett bra val

Snacka om att överdriva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Tycker det är mycket äpplen och päron i jämförelserna.

För det första går det inte att jämföra Xbox 360 när det kom med Xbox One idag. Xbox 360 år 2005 hade varit som Xbox One hade haft mer eller mindre ett GTX 770 idag och i7a. Så påståendet och med att Xbox 360 höll så många år och är så extremt mycket prisvärt är helt korrekt på just förra generationen, men inte dagens.

Sedan är det tydligen lika jämförelse med att en konsol ska hålla 30 FPS och 900p på Medium men klarar inte en dator 60FPS och full HD på Ultra då håller den inte lika länge som en konsoll.

Dock får man inte samma prestanda som en konsol för 3700 (Som någon nämnde) Men för ca 5000 får man en dator med 750K, R9-270x och 8GB ram. En dator som presterar med god marginal bättre än konsollerna (Osäker på CPUn dock). Däremot tillkommer Handkontroll förståss och OS om du ska ha Windows. Så helt klart mer hårdvara för pengarna med Konsol.

Sedan prisskillnader för Spel, extra dator osv är andra faktorer. Men dessa beror på användaren mycket mer också.

Tycker däremot själv det är mer prisvärt att spela på dator allmänt, speciellt när man väljer komponenter efter Prestanda per krona i det långa loppet (något kan vara mindre prestanda per krona idag men vara mer dito på ett spann om t.ex. 5 år).

Sjävklart är dock konsol mycket mer plug and play jämfört med dator, vilket lockar för många.

Det är inte 2005 längre. Folk har sämre ekonomi nu än då. Sony håller på att gå under så de kan inte sälja konsoller med förlust längre.
Inom Microsoft finns det folk med makt som vill sälja av Xbox-delen helt för att den bara är en kostnad för företaget. De har inte tjänat en spänn på Xbox-experimentet sedan de började. Dagarna då man sålde konsoller med förlust är över. Nu måste man tjäna pengar redan från början.
Det är anledningen till att vi fått rätt "mediokra" nya konsoller denna gången.

Permalänk

Personligen använder jag mina konsoller till mer sociala tillfällen.
Min spelpc har jag i en garderod där bara jag får plats, men mina konsoller är kopplade både till en 1080pprojektor och en tv i vardagsrummet.
Känslan av att dricka ett par öl och skrika åt polarna i nåt sjyst multiplayerspel är för mig värt dom extra kronorna för konsollen.
Att spela multiplayer online har inte lockat mig så mycket för jag är uppvuxen med NES där man var två bredvid varandra som spelade.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Och 2500k'n var väldigt billig när du köpte den också va?
Väldigt lätt att försöka lura i sig själv att det inte alls är så dyrt, men lets face it. Att ha en vettig spelrigg kostar flis, och det vet alla som har en. Allt annat är bara att ljuga för sig själv

På tal om att lura i sig själv att det inte alls är så dyrt... reality distortion field much? Konsoller som kostar någonstans mellan 3-4000 är fortfarande en hel del pengar, faktum är att det är mycket pengar för något som kämpar med att leverera en 1080p spelupplevelse i 60 FPS. Därefter så tillkommer en dyrare prislapp på spelen.

Skrivet av Bunz:

En PC måste uppdateras för att hållas aktuell.

Trams. Det är upp till var och en att avgöra om och när datorn behöver uppgraderas. För mina behov så räcker det jag har mer än väl och min PC har ett par år på nacken.

Skrivet av Bunz:

Medan konsoller har ett visst livsspann, och under tiden måste utvecklarna hålla sig till den hårdvaran och koda specifikt för just den hårdvaran, vilket gör att de istället för att smälla in massor med effekter kors o tvärs som tvingar användaren till att köpa den senaste hårdvaran på löpande band; istället optimerar koden för att kräma ur varje liten bit utav prestanda som går att få ur hårdvaran.
Resultatet är att PC versionerna utav spelen alltid är snyggare för att de kan använda den absolut senaste och hetaste hårdvaran, men det blir också betydligt dyrare att hålla sig a jour.

Det argumentet håller inte längre, utvecklare sitter inte och jobbar med en helt okänd processor som under PS3 eran utan jobbar idag med samma gamla beprövade x86 arkitektur som utvecklare har gjort under de senaste trettio åren och om du ska prata om att optimera mjukvaran för att pressa hårdvaran så var det väldigt länge sedan de gjorde det i någon meningsfull utsträckning, då får du kika på C64 och Amiga - där fick de leva med begränsningarna och jobba runt dem.

Att tro att man kan magiskt krama mer prestanda ur APU-arkitektur är inget annat än önsketänkande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Trodde den här tråden skulle handla om hur man blåser rent datorn på damm i framtiden

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Trodde den här tråden skulle handla om hur man blåser rent datorn på damm i framtiden

Det står ju ren blåsning, inte renblåsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Detta ständiga gnäll om konsol vs PC börjar bli tröttsamt. Överallt på nätet gödslas det med barnsliga argument och smutskastning i diverse forum och YouTube kommentatorsfält. Fine sitt där med era 50k riggar och sitt på höga hästar och lira på i 5k upplösning men tänk efter en gång till. Inte alla har dessa pengar och lägga ner, då är konsol ett bra val

Läs på lite innan du kommenterar nästa gång är ett hett tips, kunskap är bra. Typiskt konsollfantaster att tro att det behövs en "50k dator" för att kunna spela.

Permalänk
Medlem

Nej men om du ska köra dagens spel i 1080p i 60fps med high/ultra settings så kommer du inte långt med en dator för 5000-6000. Inte konstigt att konsoller för 4000 inte orkar med det.

Permalänk

Det som kommer att bli intressant är Steams inhome-streaming. Lite buggugt ännu, men mycket lovande. Jag har testat det med en ganska udda uppsättning: Min speldator (PC) streamar spelen till min HTPC som är Mac Mini och på den kan jag använda PS3 handkontroller native. Apple har inbyggda drivrutiner för PS kontroller men inte för XBox, finns förstås vägar runt, men det är ganska ironiskt att tre företag som inte annars tycker om varann speciellt mycket spelar ihop såpass bra.

Har dock mest testat enklare spel som passar med handkontroll, ex Lego-spelen, Batman serien och diverse platformers. Metal Slug 3 var sjukt kul med polare och ett par bärs.

Alla köper naturligtvis de system de tycker passar dem bäst, men jag blev positivt överraskad över att kunna spela i princip hela mitt Steam-bibliotek direkt från soffan med hyffsad prestanda utan att köpa någon ny utrustning. Det är för mig den bästa lösningen och jag kommer därmed inte att skaffa någon ny konsol. Möjligtvis en Wii U då, för Bayonetta 2 och lite andra exlusiva titlar

Permalänk

jag gick i banorna att bygga mig ett itx system men hamnade på 2000kr med enbart chassi och windows 8.1 i princip (eventuellt ett billigt psu med). spelar på konsollen för var den är inte kunde varit om den kostat det dubbla. mina vänner har lagt in sina xbox profiler så när de kommer över och ska spela loggas de in direkt via kinecten, jag slänger in en skiva och spelet är redo alltid uppdaterad i standby läget också så ingen väntetid med uppdateringar, vilket jag uppskattar med ynka 18-20mbit.
det med spela på pc har mer eller mindre dött ut för många av mina 25+ vänner av någon anledning.

min högst personliga åsikt men jag tycker konsol är och har alltid varit mer socialt än pc spelande. är ingen som orkar ta bilen de sista åren för koppla ur en stor burk med skärm och kablar (vissa har skaffat gaming laptops dock) då är det så mycket smidigare med en handkontroll.

visst man ska ju inte jämföra en konsol mot pc egentligen, vill man spela konsol spel skaffar man en ps4/XbOne och vill man spela på pc får man göra det. det som jag reagerat på dock va när jag själv spelade för några år sedan på pc va att många klankade ner på de som inte hade highend datorer. allt från de kostar spelarna matchen (mao förlorade) och sen höll tillbaka utvecklingen (?).

men för återgå mer till tråden, jag tycker inte xboxen är en blåsning.
sitter jag med vänner eller familj och kollar netflix samtidigt som vi äter låt säga tacos, kan jag med röstkommando pausa filmen tacos+film=kärlek så är det bara hehe. saknar inget direkt på xboxen förrutom viaplay appen som kommer nu i slutet på året, jag har netflix,youtube(synkad med telefonen),skype och twitch att använda på 60" plasman

visst önskar jag att horizon 2 gick i 60fps kontra 30 (dock 1080p) men skulle jag varit beredd att betala kanske 2500kr mer för en xbox bara för det? förmodligen inte. de pengarna lägger jag hellre på spel (som går sälja och inte är låsta) eller lägger undan till nästa generation om kanske 5år?

har idag en laptop för enklare uppgifter, men som det är nu ska det mycket till för flörta tillbaka mig till pc gaming (för att inte tala om jag behöver köpa ALLT=dyrt)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att införskaffa en PS4 just för att jag har en relativ stor TV och en helt ok förstärkare&högtalare men när man då märker att spelen är låsta på 30FPS, och ibland inte ens renderas i 1080P utan måste skalas upp till TVns upplösning, ja då tappar man all lust.
Det jag sitter och funderar på nu är att på något vis koppla datorn från arbetsrummet till vardagsrummet och testa på spela med en kontroller men då blir det genast problem med hur man ska gå till väga för att på något vänster streama spel från speldatorn i arbetsrummet till den ändå relativt kraftfulla HTPC:n i vardagsrummet. Förslag?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Det är en rätt konstig tråd det här, väldigt mycket spekulationer som framförs som fakta osv.

Processorn i denna generations konsoller är inte långsammare än tidigare, det är bara dumt.

Förra generationen var inte så kraftfulla när de kom, men det beror förstås på vad man jämför med. I råa siffror ser konsoller aldrig så bra ut i jämförelse med en PC från samma tid förstås, men tittar man på spelen så är skillnaderna desto mindre.

Spelutvecklare blir allt bättre på att utveckla till en konsoll ju mer erfarenhet de får och det handlar inte bara om ramverk och 3d-motorer utan också om var begränsningarna går osv. och dessutom så uppdateras mjukvaran i konsollerna också nuförtiden så spelen kommer att bli bättre allt eftersom. Kanske inte riktigt som förra generationen då den var svår att utveckla till och inlärningskurvan var hög, men bättre kommer det definitivt bli. Den första Xboxen var ju lätt att utveckla för exempelvis men ändå är ju skillnaden större mellan ett tidigt och ett sent spel till den konsollen än mellan ett sent och ett av 360s lanseringsspel.

Kostnaden varierar betänkligt för alla alternativ beroende på vad man gillar. Jag köpte exempelvis min PS3:a av en kille som bara hade spelat Fifa på den, varje år hade han bytt in förra årets Fifa mot det senaste och spelat det med sina polare innan de gick på match typ. Inget online, inga prenumerationer, och ett spel per år. Då är det ganska billigt, speciellt eftersom han inte köpte den helt ny utan typ när den kostade 2500. Konsollspel kostar normalt mer än PC-spel dock, främst beroende på licenskostnaderna. Men det finns också tjänster på konsoll som inte finns på PC, exempelvis betalar jag ~450 för ett års PS+ och då ingår bra nya spel varje månad. Steam har sina reor och Humblebundle osv. finns förstås på PC istället och reor i butik, online eller ej, finns för alla alternativ. Men absolut, vill man spela alla de senaste spelen hela tiden så blir det dyrare på konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag var inne på att införskaffa en PS4 just för att jag har en relativ stor TV och en helt ok förstärkare&högtalare men när man då märker att spelen är låsta på 30FPS, och ibland inte ens renderas i 1080P utan måste skalas upp till TVns upplösning, ja då tappar man all lust.
Det jag sitter och funderar på nu är att på något vis koppla datorn från arbetsrummet till vardagsrummet och testa på spela med en kontroller men då blir det genast problem med hur man ska gå till väga för att på något vänster streama spel från speldatorn i arbetsrummet till den ändå relativt kraftfulla HTPC:n i vardagsrummet. Förslag?

Går inte att skicka så mycket data i luften tyvärr. Du får flytta datorn eller tvn. Har min PC vid sidan om min förstärkare som sen skickar vidare till projektorn.
PC spel på 117" är rätt schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en rätt konstig tråd det här, väldigt mycket spekulationer som framförs som fakta osv.

Processorn i denna generations konsoller är inte långsammare än tidigare, det är bara dumt.

Förra generationen var inte så kraftfulla när de kom, men det beror förstås på vad man jämför med. I råa siffror ser konsoller aldrig så bra ut i jämförelse med en PC från samma tid förstås, men tittar man på spelen så är skillnaderna desto mindre.

Spelutvecklare blir allt bättre på att utveckla till en konsoll ju mer erfarenhet de får och det handlar inte bara om ramverk och 3d-motorer utan också om var begränsningarna går osv. och dessutom så uppdateras mjukvaran i konsollerna också nuförtiden så spelen kommer att bli bättre allt eftersom. Kanske inte riktigt som förra generationen då den var svår att utveckla till och inlärningskurvan var hög, men bättre kommer det definitivt bli. Den första Xboxen var ju lätt att utveckla för exempelvis men ändå är ju skillnaden större mellan ett tidigt och ett sent spel till den konsollen än mellan ett sent och ett av 360s lanseringsspel.

Kostnaden varierar betänkligt för alla alternativ beroende på vad man gillar. Jag köpte exempelvis min PS3:a av en kille som bara hade spelat Fifa på den, varje år hade han bytt in förra årets Fifa mot det senaste och spelat det med sina polare innan de gick på match typ. Inget online, inga prenumerationer, och ett spel per år. Då är det ganska billigt, speciellt eftersom han inte köpte den helt ny utan typ när den kostade 2500. Konsollspel kostar normalt mer än PC-spel dock, främst beroende på licenskostnaderna. Men det finns också tjänster på konsoll som inte finns på PC, exempelvis betalar jag ~450 för ett års PS+ och då ingår bra nya spel varje månad. Steam har sina reor och Humblebundle osv. finns förstås på PC istället och reor i butik, online eller ej, finns för alla alternativ. Men absolut, vill man spela alla de senaste spelen hela tiden så blir det dyrare på konsoll.

Flyttalsprestandan är sämre i denna generation än i PS3. Vet inte hur det är med X360.

När X360 kom så var den kraftfullare än den tidens PC-maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Spelar majoriteten av mina spel på PC, men köpte i fredags ett xbox one med två handkontroller och Nhl 15. Varför kanske ni undrar? Därför att det är fruktansvärt kul att spela med sina kompisar som kommer på besök om helgerna. PC ger inte samma gemenskap, två spelare på samma dator existerar knappt.

Sen så hade väl jag/flickvännen tänkt att använda den till att streama film osv från viaplay och såklart spela halo!!!

Är så jävla trött på allt gnäll om konsoler vs PC, och det här jävla argumentet console peasants m.m. Dagisnivå på skiten.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Går inte att skicka så mycket data i luften tyvärr. Du får flytta datorn eller tvn. Har min PC vid sidan om min förstärkare som sen skickar vidare till projektorn.
PC spel på 117" är rätt schysst.

på något vänster -->streama<-- spel från speldatorn i arbetsrummet till den ändå relativt kraftfulla HTPC:n i vardagsrummet. Förslag?

När man talar om trollen (streaming dvs.), det går tydligt väldigt enkelt med STEAM In-Home Streaming (http://store.steampowered.com/streaming/?l=swedish) - Testade det nyss och det fungerar otroligt bra! Så imponerad så att jag skakar just nu

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

lång tråd, har nån påpekat det uppenbara och egentliga felet än?

alltså att spelet inte är särskilt snyggt eller satbilt och har skitjobbiga kontroller.

Skrivet av hoski:

Det står ju ren blåsning, inte renblåsning.

Skickades från m.sweclockers.com

det blir ju allt svårare att vara säker när det snart är norm att särstava..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det jag sitter och funderar på nu är att på något vis koppla datorn från arbetsrummet till vardagsrummet och testa på spela med en kontroller men då blir det genast problem med hur man ska gå till väga för att på något vänster streama spel från speldatorn i arbetsrummet till den ändå relativt kraftfulla HTPC:n i vardagsrummet. Förslag?

installera steam-OS på HTPC.

/ asch...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Dessutom är det värt att nämna att CPU-prestandan är dessutom lägre på nuvarande konsoller än vad den var på PS3 och 360. Så ja, det är väl en form av en blåsning.

How about no?

Grafiken är knappast maxad redan, har du ingen koll på vad som hände med Unchartred spelen?

Sedan så går det väl inte riktigt att jämföra PC emot Konsol direkt på rakt arm, men självklart är dagens grafik till PC betydligt starkare men samtidigt så får du tänka på att det är betydligt lättare att optimera spel till en konsol som har en hårdvara och jobba efter och inte massa olika cpu:er och gpu:er som alla PC användare runt om har.

Kanske därför de flesta klagar på riktigt sunkiga konsol portar titt som tätt!!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

det blir ju allt svårare att vara säker när det snart är norm att särstava..

Jag får då ii alla fall inte sämre kunskaper i det svenska språket av att folk inte kan läsa eller skriva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Haziza:

How about no?

Grafiken är knappast maxad redan, har du ingen koll på vad som hände med Unchartred spelen?

Jag visste inte att uncharted var på en PS4. Det var det nog ingen annan i den här tråden som visste heller.

Finns säkert däremot en och annan som inte förstår dom stora skillnaderna mellan denna generationen och den förra.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

How about no?

Grafiken är knappast maxad redan, har du ingen koll på vad som hände med Unchartred spelen?

en del menar att eftersom arkitekturen är mindre exotisk så har redan utvecklarna utnytjat alla hästkrafter de kan. vilket naturligtvis är fullständigt nonsens.

dessutom så handlar det inte bara om hästkrafterna, utan att lära sig ta kurvorna. okluderade eller ej.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag visste inte att uncharted var på en PS4. Det var det nog ingen annan i den här tråden som visste heller.

Finns säkert däremot en och annan som inte förstår dom stora skillnaderna mellan denna generationen och den förra.

Sa jag det eller, skrev dessutom en massa annat efter! Haha nä men det är på gång... Aja ger upp denna diskussion nu, PC MASTER RACE!!!!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

en del menar att eftersom arkitekturen är mindre exotisk så har redan utvecklarna utnytjat alla hästkrafter de kan. vilket naturligtvis är fullständigt nonsens.

dessutom så handlar det inte bara om hästkrafterna, utan att lära sig ta kurvorna. okluderade eller ej.

Det blev iaf betydligt snyggare med tiden, bättre optimering så kan de givetvis fläska på mer..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag får då ii alla fall inte sämre kunskaper i det svenska språket av att folk inte kan läsa eller skriva.

Skickades från m.sweclockers.com

fast nu handlade det ju naturligtvis inte om dina kunskaper om språket, utan vad som statisiskt är att förvänta av andras.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Sa jag det eller, skrev dessutom en massa annat efter! Haha nä men det är på gång... Aja ger upp denna diskussion nu, PC MASTER RACE!!!!

Du drar in ett spel från PS3, i en tråd som handlar om PS4/Xbox One.
Hade PS4/Xbox One varit i samma position som PS3 när den släpptes, så hade trådar som denna inte funnits.

När PS3 kom så var den ny och häftig, en nedbantat suberdator, med en unik arkitur, som inge förstpg sig på men utvecklarna skulle lägga 7 år på att lära sig bygga fantastiska spel på.

När "NextGen" kom så var det ingenting nytt med dom, ett par PC's i slimmade plastskal, med en arkitektur snarlik den som utvecklare finputsat på i snart 20 år.
Dessutom ett par ganska trötta PC's.

Du får leka master race om du vill. Jag är bara en i dagsläget PS3-spelare som är rätt besviken över att det här steget kom så pass sent och var så pass litet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Haziza:

How about no?

Grafiken är knappast maxad redan, har du ingen koll på vad som hände med Unchartred spelen?

Sedan så går det väl inte riktigt att jämföra PC emot Konsol direkt på rakt arm, men självklart är dagens grafik till PC betydligt starkare men samtidigt så får du tänka på att det är betydligt lättare att optimera spel till en konsol som har en hårdvara och jobba efter och inte massa olika cpu:er och gpu:er som alla PC användare runt om har.

Kanske därför de flesta klagar på riktigt sunkiga konsol portar titt som tätt!!

Pratar du om Uncharted till PS3? Inte applicerbart som jag har nämnt tidigare i tråden. Det är en Cellprocessor som är mycket svår att programmera till men det är extremt mycket kraft i den.

Dagen Konsoler har x86 processorer i sig, dessa har man programmerat på i över 30år, det är liksom inga hemliga knep som finns kvar. Att det skulle gå att optimera mer på dagens konsoler än på en dator är rakt av fel. Nej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin