Permalänk
Medlem

Söker tangentbord, kravlista.

Jo, jag är ute efter ett nytt tangentbord men har krav på några funktioner/egenskaper och hoppas ni kan hjälpa mig då jag inte lyckas hitta något som uppfyller kraven. Det enda tangentbord som varit i närheten är Ducky Shine 3 hos webhallen för 1449kr, vilket är lite dyrt då det i praktiken bara är ett tangentbord utan några extra funktioner, om jag förstått det rätt.

Min kravlista.
- Bruna\röda brytare
- Nordisk layout
- Vit bakgrundsbelysning, möjligtvis någon annan diskret färg (gillar att lira i mörker)
- Fullt tangentbord med alla tangenter inkl numpad och del, ins osv.
- Volymkontroll
- Vänster shifttangent i normal storlek, dvs större än bokstäver.
- Rektangulärt utformat utan runda kanter och dödskallar osv.
- Får gärna kosta mindre än 1000kr men kan punga ut mer om det verkar vara värt det.

Tacksam för svar!

Tillägg: Razer och corsair undviker jag helst då jag haft lite halvtaskiga erfarenheter av deras tangentbord.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta är det enda tangentbordet jag kan tänka mig http://www.qpad.com/shop/sv/tangentbord/187-qpad-mk-70-tangen...

Permalänk
Medlem

Func KB-460, under 1000 och finns med några olika brytare (iaf röd och blå men brun kanske finns också).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447281

Kanske passar?
Jag har ett med Bruna, det lyser vitt, har volymhjul, inte runt, fullt tangentbord. Kommer inte ihåg ang Shift på vänter då jag alltid använder höger.

Förövrigt köpte jag mitt på dustin för ca 1,5 år sedan.

Edit: Verkar som att dustin inte har det mer... röda finns men de lyser blått.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att dela numpad med piltangenter/del/home/osv är CM quickfire TK ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Kan du tänka dig att dela numpad med piltangenter/del/home/osv är CM quickfire TK ett alternativ.

Sen finns det ju Quickfire TK och XT som är fullstora.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Beställde den här igår som jag tyckte såg snygg ut, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376303
Har:
- Bruna brytare
- Nordisk layout
- Vit bakgrundsbelysning

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Det blev inte mycket lättare att välja. Får ta en ordentlig funderare på det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Corsair K70?
Fel färg på LEDs kanske. Alternativet är ju att gå upp till RGB och köra vita den vägen, men känns dyrt att betala så mycket för det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Corsair K70?
Fel färg på LEDs kanske. Alternativet är ju att gå upp till RGB och köra vita den vägen, men känns dyrt att betala så mycket för det.

Tanken att köpa RGB har slagit mig, men det blir som du säger lite dyrt. Fast jag kanske gillar RGB efter ha provat och sett det.

Ett k70 har jag redan som jag får stötar av pga utspillt vin, tror jag. Ogillade det redan innan vinspillet och stötarna iof.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

'Problemet' med en 'fullstor' shift är att den generellt inte tillhör den nordiska standarden, där den vänstra shift tangenten är 1.5 size.

Den layouten du söker är den Kinesisk och ser ut såhär, nackdelen är att du istället får en mindre backspace.

Alternativt ANSI

Värt att notera med dessa två är att du med största sannolikhet måste köpa nya keycaps/klistermärken och byta ut, samt ändra layouten till förslagsvis Swerty.

Alternativt nöj dig med en 'kort' shift bar och välj och vraka mellan de tangentbord som passar in på resten av dina krav.

De mekaniska tangentbord med kraven; Bakgrundsbelyst, mx red/brown samt under 1100kr med återförsäljare som listas på prisjakt hittar du här, vilken bakgrundsbelysning som är lämplig får du faktiskt läsa dig till själv.

Lycka till i sökandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

'Problemet' med en 'fullstor' shift är att den generellt inte tillhör den nordiska standarden, där den vänstra shift tangenten är 1.5 size.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/ISOIEC-999...

Den layouten du söker är den Kinesisk och ser ut såhär, nackdelen är att du istället får en mindre backspace.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Keyboard_l...

Alternativt ANSI

http://epiguru.com/wp-content/uploads/2012/09/ANSI-small.jpg

Värt att notera med dessa två är att du med största sannolikhet måste köpa nya keycaps/klistermärken och byta ut, samt ändra layouten till förslagsvis Swerty.

Alternativt nöj dig med en 'kort' shift bar och välj och vraka mellan de tangentbord som passar in på resten av dina krav.

De mekaniska tangentbord med kraven; Bakgrundsbelyst, mx red/brown samt under 1100kr med återförsäljare som listas på prisjakt hittar du här, vilken bakgrundsbelysning som är lämplig får du faktiskt läsa dig till själv.

Lycka till i sökandet!

Tackar för infon. Då behåller jag nog mitt stötande tangentbord ett tag till då det inte verkar finnas något tangentbord som uppfyller kraven i dagsläget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

bytte ut mitt q-pad mk-85 mot logitechs g710+, inte ångrat mig en sekund. hur nöjd som helst dock får du lägga över 1000kr
beställde mitt från danmark gick totalt på 1.2k då

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

Blev ett CM Storm QuickFire Ultimate med bruna brytare. Det framgår inte speciellt tydligt hos någon svensk återförsäljare att det går att växla mellan röd, blå och vit bakgrundsbelysning. Slank in på en YouTube-recension nu på lunchen och fick reda på det. Blev ett snabbköp. Hoppas det hinner komma fram innan helgen bara

Edit: Detta stämde inte alls.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |