Premiär för Intel's Kitchen 2014 – världens första tv-show för datorbyggare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Carlj:

Vet du varför sponsorerna valde X99, förutom att promota det till skyarna? Som du nämner själv så är det för de flesta mer intressant med en dator runt 10-15 000 kr. Nu hamnade den slutgiltiga prislappen på 22-25 000kr, och så många tror jag nog inte är beredda på att lägga en sådan summa på en dator. (Även ifall detta är ett entusiast forum där många sitter på system för bra mycket mer).

Jag menar Sven Svensson som ska köpa dator till en gamerunge har nog svårt att förstå varför en dator ska kosta över 20 000, om ens 10 000.

Agree 100%

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rangvald:

Det är alltid lätt att vara efterklok. Vi får titta framåt och hoppas att sponsorerna vill forsätta investera i detta (om ni nu tycker idén är bra) så att intresset för datorbyggande och överklockning kan få sin tid i rampljuset. Samt att man isånnafall tar till sig av kritiken som har delats fritt i detta forum, vilket borde tas emot med öppna armar.

Alldeles riktigt, för att det ska gå och jämföra resultat i tävlingar så måste allt i praktiken göras på samma dator, som i deltävlingen. Dvs, alla klockar på samma dator i ett moment, byggmomentet är en del, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Alldeles riktigt, för att det ska gå och jämföra resultat i tävlingar så måste allt i praktiken göras på samma dator, som i deltävlingen. Dvs, alla klockar på samma dator i ett moment, byggmomentet är en del, osv.

Du kanske mer insikt, men det hade varit mycket mer spännande ifall man kunde följa överklockningsmomentet noggrannare. Se vilka "tweaks" varje lag tillämpar, samt vilka "kort" de gärna vill spela i det momentet. Det de vill göra kan utgöra en dependency på ett specifikt moderkort, eller processor - vilket var ditt resonemang. Att kunna motivera processorval utifrån överklockningspotential är något som gör programmet spännande, vilket du gjorde.

Tips till nästa gång - BIOS uppdateringar. X99 har en 4 dagar gammal en nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Du kanske mer insikt, men det hade varit mycket mer spännande ifall man kunde följa överklockningsmomentet noggrannare. Se vilka "tweaks" varje lag tillämpar, samt vilka "kort" de gärna vill spela i det momentet. Det de vill göra kan utgöra en dependency på ett specifikt moderkort, eller processor - vilket var ditt resonemang. Att kunna motivera processorval utifrån överklockningspotential är något som gör programmet spännande, vilket du gjorde.

Tips till nästa gång - BIOS uppdateringar. X99 har en 4 dagar gammal en nu

Jag tror vi var det enda laget som faktiskt tankade ner nytt bios

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Jag tror vi var det enda laget som faktiskt tankade ner nytt bios

fanns det nån lista som du såg hur mycket mer/mindre dom andra lagens datorer kostade.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fanns det nån lista som du såg hur mycket mer/mindre dom andra lagens datorer kostade.

Nej, tyvärr inte :/

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Nej, tyvärr inte :/

fanns det nån info vem som var produktions ansvarig. nån mer än 3 domare och 2-3 kameragubbar måste det varit ?
några namn eller företag du kände igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jonatan80:

fanns det nån info vem som var produktions ansvarig. nån mer än 3 domare och 2-3 kameragubbar måste det varit ?
några namn eller företag du kände igen.

Intel använder sig generellt sett av Onemotion för alla event, för att saker ska slippa bli för väl genomförda.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Grymt kul

Fast Eric och Mackan får ta och läsa på lite, eller så får Jonas och Emil hoppa in nästa gång. Tror det hade lyft programmet.

Ja, att inte Jonas och Emil var med var tråkigt. Hade ju dessutom behövts en mindre jury då de själva kunde vara del av juryn. Jag menar, det roliga i Mästerkocken är ju att det är domarna som går runt å stressar deltagarna. Erik å Mackan var inte rätt för det här uppdraget, de är väl bra men visste inget om ämnet. Å andra sidan kanske Jonas och Emil fick frågan och tackade nej?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fanns det nån info vem som var produktions ansvarig. nån mer än 3 domare och 2-3 kameragubbar måste det varit ?
några namn eller företag du kände igen.

One Motion höll i en hel del, vet ej om de stod för produktionen dock.

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

One Motion höll i en hel del, vet ej om de stod för produktionen dock.

varit inne på deras sida, dom verkar ha många stora teknikföretag som dom jobbar för, men med tanke på hur tävlingen var så känns det som den var uppstyrd av nån amatör. presentation i gallerior och reklam är lite annorlunda än producera "TV"

man kanske skulle bjuda in dom hit till SweC om dom nu inte redan har ett konto så kan dom få svara på kritiken.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator

*rensat tråd på luddigt sidospår om kvinnligt och manligt*

Håll er till ämnet, dvs Intels Kitchen. Vill ni diskutera kvinnor/tjejer inom datorbyggande eller spelande så kan ni övergå till lämplig tråd i Övriga delen på forumet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Ja det var nog bland det sämsta jag skådat. Så otroligt uppenbart att allt var gjort för att vi ska konsumera fler prylar....

Visa signatur

Cooler Master CM 690 II | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | AMD FX-8350 Black Edition | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz | Asus GTX 780Ti | Corsair TX 850W PSU

"Not even death can save you from me!"

Permalänk
Medlem

Jag var bara tvungen att göra ett konto så jag kunde kommentera lite och här lägger jag ribban:

Skrivet av Palme_570:

La 40 min på att komma på tangetbordet och musen[...]

Jag tycker att det var ett ganska bra tidsfördriv men jag hade gärna sett en uppdelning på flera avsnitt á ~50min då jag, som flera andra, tycker att all information om riggarna inte publicerades och vi saknar vissa deltävlingar. Det hade gått att dela upp i tävlingar såsom "Kläm fram mest prestanda ur denna rigg(alla får samma hårdvara)", "Bygg ett system med obegränsad budget men det detta budgetmoderkort" eller varför inte en "Detta är hårdvaran, överklocka skiten ur den Men med ett stabilt system"-tävling!?

Skrivet av Friterad:

Jaså bygger man program nu? Är det kanske Mulle som kommer och meckar i javascript eller?

Programvara måste i de flesta fallen byggas innan Du kan exekvera dem. "Program" började byggas senast på 70-talet så.. Ja nu för tiden bygger vi programvara.

Skrivet av Meantek:

Intel uttalas ju In-tel, inte "Intt-el" som svenskarna uttalar det. Som i "intelligence". [...].

Jag har alltid trott att Intel är en förkortning av INTilligent ELectronics, men efter en snabb knackning på Wikipedia så fick jag lära mig att det står för INTegrated ELectronics, vilket borde betyda att det uttalas Int-el (svårt att uttala intt i intt-el).

Skrivet av Palme_570:

[...]Ja alltså är ju inte lätt allmänt med kompatibilitet men just dessa modellers bios har problem med alla möjligt när det kommer usb grejer har jag fick veta efter jag skällde på gigabyte direkt efteråt.. Så just i detta fall kunde de gett heads up..

Som rangvald (microsoft-tech-skit-bakom-spakarna-gubben) sa, så är ju Windows det mest hårdvaru-kompatibla operativsystem just nu, men det betyder ju inte att ALL hårdvara är helt kompatibel direkt efter installation, plug-n-play i all ära, (det måste ju alla som var med i denna tävling vara medvetna om?).

Skrivet av tvelander:

Tyvärr så vet jag inte vad som var felet, hade man haft tid på sig så hade det varit intressant att undersöka det närmare. Men ingen annan verkade ju få just det felet och om jag inte kommer ihåg fel så var det fler som hade samma grafikkort. Kan ha berott på en mängd olika orsaker.

Ja för alla hade ju samma hårdvara i datorn med moderkort och BIOS och samma drivare....
Alla GPUs är olika vissa kunde varit defekta du kan ALDRIG jämföra mot en annan dator rakt av.

Om du säger att du har grundläggande inom överklock, då kanske du inte vet att vid viss otur så kan man dra med sig alla drivare för GPU och massa annat om du får BSOD vid överklock, jag fått detta minst 10 gånger, så funkar det inte att installera GPU drivaren igen så då får man ibland gör hel ominstallation av datorn då den tror fortfarande att den har kvar drivaren i registret och även clean install funkar inte.

Missuppfattade jag helt att det var en tävling, eller var det ett krama-fram-den-mysigaste-underhållsmaskinen-du-bara-kan-event?
"vid viss otur"
Uh, fan så rackarns jobbigt det är med otur. Speciellt i tävlingar! Ack. Tur att inga andra råkar ut för otur.

Skrivet av Carlj:

Vet du varför sponsorerna valde X99, förutom att promota det till skyarna? Som du nämner själv så är det för de flesta mer intressant med en dator runt 10-15 000 kr. Nu hamnade den slutgiltiga prislappen på 22-25 000kr, och så många tror jag nog inte är beredda på att lägga en sådan summa på en dator. (Även ifall detta är ett entusiast forum där många sitter på system för bra mycket mer).

Jag menar Sven Svensson som ska köpa dator till en gamerunge har nog svårt att förstå varför en dator ska kosta över 20 000, om ens 10 000.

För de flesta är det säkert mer intressant med en dator för 10000-15000kr, men det här var, som jag förstod det, en tävling. Då blir ju poängen för prestanda/pris (intressant kvot) relativ till totalsumman för hårdvaran som alla deltagarna väljer? Låt mig utveckla, om alla lag väljer hårdvara för mer än, säg, 76582kr så blir ju den billigaste fortfarande billigast, men i dina ögon inte en Sven Svensson-dator. Bedömningen var ju inte att få fram en dator som Sven Svensson vill köpa, som jag förstod det, utan den mest prisvärda datorn. Då går det inte att jämföra med alla datorer i hela världen, utan det måste begränsas till de tävlandes val.

Och med det tackar jag för mig. Jag tycker att alla ni som var med i programmet är värda en stor eloge och jag hoppas att det här är ett koncept som det kommer att drivas vidare.

Tagit bort meme
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blrq:

Bedömningen var ju inte att få fram en dator som Sven Svensson vill köpa, som jag förstod det, utan den mest prisvärda datorn.

Du menar på fullt allvar att X99 med tillhörande Extreme-processor skulle vara prisvärt?
Prisvärdhet regleras inte mot vad de andra väljer eller inte väljer, utan mot det kompletta sortimentet av plattformar på marknaden. I det fallet är X99 långt ifrån prisvärt, oavsett vad man personligen anser om det.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00