cpu eller moderkort vad styr ram hastigheten

Permalänk
Medlem

cpu eller moderkort vad styr ram hastigheten

Hej behöver hjälp.... för att jag inte förstår, efter ett par timmars letande inget vettigt svar....

moderkort: m2r32-mvp
cpu:n: amd athlon 64 4200+

tanken är att uppgradera cpu:n, det ja undrar som kanske inte slagits med er tidigare kanske....

läste att dem nya har ju styrkretsen på cpu:n men hur gör ja i detta fallet.... är det moderkortet (800 mhz) eller cpu:n (1066 mhz)
om jag slänger in en annan cpu som klarar högre hastighet på ramminnen... !??!?!?!

tex: slänger in en "AMD Athlon II X4" (ZD250121K4216)

om ni inte förstår frågan ställer jag om den.

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exzzez:

Hej behöver hjälp.... för att jag inte förstår, efter ett par timmars letande inget vettigt svar....

moderkort: m2r32-mvp
cpu:n: amd athlon 64 4200+

tanken är att uppgradera cpu:n, det ja undrar som kanske inte slagits med er tidigare kanske....

läste att dem nya har ju styrkretsen på cpu:n men hur gör ja i detta fallet.... är det moderkortet (800 mhz) eller cpu:n (1066 mhz)
om jag slänger in en annan cpu som klarar högre hastighet på ramminnen... !??!?!?!

tex: slänger in en "AMD Athlon II X4" (ZD250121K4216)

om ni inte förstår frågan ställer jag om den.

Tyvärr går denna Athlon II 4 inte på ditt mobo. Här är en lista på de som ska funka och med vilket bios de måste ha innan de installeras. DDR 2 är maxhastighet satt vid 1333MHz men dessa blev inte massproducerade, eller inte så ofta förekommande iaf, så det var vanligare med 800MHz och i viss mån 1066MHz som gällde för dessa system.

Oftast är hösta hastighet en kombo av hur bra moderkort/CPU du har, dessutom har jag för mig att ju fler ramstickor som användes sänktes den högsta hastigheten på minnena ett steg jämfört med att enbart köra på två diton.

http://www.asus.com/Motherboards/M2R32MVP/HelpDesk_CPU/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

Hej behöver hjälp.... för att jag inte förstår, efter ett par timmars letande inget vettigt svar....

moderkort: m2r32-mvp
cpu:n: amd athlon 64 4200+

tanken är att uppgradera cpu:n, det ja undrar som kanske inte slagits med er tidigare kanske....

läste att dem nya har ju styrkretsen på cpu:n men hur gör ja i detta fallet.... är det moderkortet (800 mhz) eller cpu:n (1066 mhz)
om jag slänger in en annan cpu som klarar högre hastighet på ramminnen... !??!?!?!

tex: slänger in en "AMD Athlon II X4" (ZD250121K4216)

om ni inte förstår frågan ställer jag om den.

Dold text

Lite att läsa: Var är busshastighet? Wiki - Front side bus

Hittade även flera inlägg här på SweClockers med samma fråga..
Bara att använda sökfunktionen längst upp på sidan

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk

Det moderkortet stödjer bara prollar som är marginellt bättre än vad du redan har. En uppgradering skulle inte löna sig på något sätt. Skaffa i stället ett nytt moderkort, ett modernt. Ju äldre och sämre en processor är, desto dyrare blir pris-prestanda-förhållandet. Detta p g a att många noobs sitter med gamla värdelösa moderkort som de vägrar uppgradera, och betalar därför dyra pengar för marginellt bättre processorer.

Kolla Core 2 Duo/Quad-träsket som exempel. Kostar lika mycket som moderna i5:or, men är betydligt sämre på alla sätt. Innan betalade folk sjuka summor för urusla Athlon 64 X2:or till socket 939 när man kunde få betydligt bättre och nyare för samma eller lägre priser. Sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr går denna Athlon II 4 inte på ditt mobo. Här är en lista på de som ska funka och med vilket bios de måste ha innan de installeras. DDR 2 är maxhastighet satt vid 1333MHz men dessa blev inte massproducerade, eller inte så ofta förekommande iaf, så det var vanligare med 800MHz och i viss mån 1066MHz som gällde för dessa system.

Oftast är hösta hastighet en kombo av hur bra moderkort/CPU du har, dessutom har jag för mig att ju fler ramstickor som användes sänktes den högsta hastigheten på minnena ett steg jämfört med att enbart köra på två diton.

http://www.asus.com/Motherboards/M2R32MVP/HelpDesk_CPU/

hej... korektelse... det är ett am2+ socket så kan köra även am3 på moderkortet om det skulle vara så men "HyperTransport " blir 1

har vart inne där å konstaterade att alla saker inte står med i listan... å frågan var egentligen är det moderkortet eller cpun som bestämmer hastigheten på ramett.

Skrivet av Creatooz:
Dold text

Lite att läsa: Var är busshastighet? Wiki - Front side bus

Hittade även flera inlägg här på SweClockers med samma fråga..
Bara att använda sökfunktionen längst upp på sidan

hej hej... tyvärr men detta var bara en sammanfattning tyckte ja... fast är inte så intresserad av FSB:n... utan mera vilken som bestämmer hastigheten....

Skrivet av Obligatorisk:

Det moderkortet stödjer bara prollar som är marginellt bättre än vad du redan har. En uppgradering skulle inte löna sig på något sätt. Skaffa i stället ett nytt moderkort, ett modernt. Ju äldre och sämre en processor är, desto dyrare blir pris-prestanda-förhållandet. Detta p g a att många noobs sitter med gamla värdelösa moderkort som de vägrar uppgradera, och betalar därför dyra pengar för marginellt bättre processorer.

Kolla Core 2 Duo/Quad-träsket som exempel. Kostar lika mycket som moderna i5:or, men är betydligt sämre på alla sätt. Innan betalade folk sjuka summor för urusla Athlon 64 X2:or till socket 939 när man kunde få betydligt bättre och nyare för samma eller lägre priser. Sorgligt.

hej hej... tror du missade frågan...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vilken hastighet du kan ha på minnet bestäms av BÅDE processor och moderkort - det lägsta värdet kommer sätta gränsen helt enkelt. I ditt fall blir det alltså moderkortet som blir begräsningen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

hej... korektelse... det är ett am2+ socket så kan köra även am3 på moderkortet om det skulle vara så men "HyperTransport " blir 1

har vart inne där å konstaterade att alla saker inte står med i listan... å frågan var egentligen är det moderkortet eller cpun som bestämmer hastigheten på ramett.

Processorn sätter de tekniska begränsningarna, men sedan gäller det att moderkortstillverkaren har tagit hänsyn till bättre egenskaper på nyare processorer och lägger till de som möjliga val i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vilken hastighet du kan ha på minnet bestäms av BÅDE processor och moderkort - det lägsta värdet kommer sätta gränsen helt enkelt. I ditt fall blir det alltså moderkortet som blir begräsningen.

tack för ett enkelt svar.

Skrivet av Hardware guy:

Processorn sätter de tekniska begränsningarna, men sedan gäller det att moderkortstillverkaren har tagit hänsyn till bättre egenskaper på nyare processorer och lägger till de som möjliga val i bios.

så om update på bios har en möjlighet som stödjer tex 1066 å själkvlart även cpun så både teorin å praktiken skulle detta funka att köra den hastigheten eller är det fortfarande begränsat av hårdvaran (moderkoret) ?

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

hej... korektelse... det är ett am2+ socket så kan köra även am3 på moderkortet om det skulle vara så men "HyperTransport " blir 1

har vart inne där å konstaterade att alla saker inte står med i listan... å frågan var egentligen är det moderkortet eller cpun som bestämmer hastigheten på ramett.

Du kan lugnt utgå från att cpu-listan stämmer för M2R32-MVP.

Det är ett socket AM2 moderkort, som därför stöder AM2/AM2+ cpu.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM2/m2r32-mvp/e2717...

...

(Dvs det skulle vara mycket olikt ASUS om listan inte stämmer)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du kan lugnt utgå från att cpu-listan stämmer för M2R32-MVP.

Det är ett socket AM2 moderkort, som därför stöder AM2/AM2+ cpu.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM2/m2r32-mvp/e2717...

...

jo men rättelse är att man kan fortfarande sätta in andra kraftigare cpu än den som står i listan beroende på vilken cpu det är...
am2 kan man sätta in am2+ cpus på
am2+ kan man sätta in am3 cpus på
am3 kan man inte sätta in på am2 cpus på.

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

jo men rättelse är att man kan fortfarande sätta in andra kraftigare cpu än den som står i listan beroende på vilken cpu det är...
am2 kan man sätta in am2+ cpus på
am2+ kan man sätta in am3 cpus på
am3 kan man inte sätta in på am2 cpus på.

Lycka till!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

jo men rättelse är att man kan fortfarande sätta in andra kraftigare cpu än den som står i listan beroende på vilken cpu det är...
am2 kan man sätta in am2+ cpus på
am2+ kan man sätta in am3 cpus på
am3 kan man inte sätta in på am2 cpus på.

Det finns ingen garanti för det. Men även jag önskar dig lycka till.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av exzzez:

jo men rättelse är att man kan fortfarande sätta in andra kraftigare cpu än den som står i listan beroende på vilken cpu det är...
am2 kan man sätta in am2+ cpus på
am2+ kan man sätta in am3 cpus på
am3 kan man inte sätta in på am2 cpus på.

Det stämmer att processorn fysiskt kommer att passa i moderkortet. Om den går att köra beror däremot på tillverkaren och om de har valt att släppa en BIOS-uppdatering som stödjer processorn. Om den inte stöds så kommer det inte att funka, oavsett om processorn passar i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det stämmer att processorn fysiskt kommer att passa i moderkortet. Om den går att köra beror däremot på tillverkaren och om de har valt att släppa en BIOS-uppdatering som stödjer processorn. Om den inte stöds så kommer det inte att funka, oavsett om processorn passar i moderkortet.

jo jag vet .. men frågan gällde vilken hastighet på minnena som gäller om den går på moderkortet eller cpun...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem

kanske till bios nissar att dessa funkar med updated bios

AMD Phenom X4

9950 - HD995ZXAJ4BGH / HD995ZXAGHBOX
995Z, HD995ZXAJ4BGH, Quad-Core, 2.6 GHz, 125W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9100e - HD9100OBJ4BGD

9100e, HD910OBJ4BGD, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9150e - HD9150ODJ4BGH / HD9150ODGHBOX

9150, HD9150ODJ4BGH, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9150e - HD9150ODJ4BGH / HD9150ODGHBOX

9150e, HD9150ODJ4BGH, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9350e - HD9350ODJ4BGH / HD9350ODGHBOX

9350, HD9350ODJ4BGH, Quad-Core, 2 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9350e - HD9350ODJ4BGH / HD9350ODGHBOX

9350e, HD9350ODJ4BGH, Quad-Core, 2 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9450e - HD9450ODJ4BGH / HD9450ODGHBOX

9450, HD9450ODJ4BGH, Quad-Core, 2.1 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9500 - HD9500WCJ4BGD / HD9500WCGDBOX

9500, HD9500WCJ4BGD, Quad-Core, 2.2 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9600 - HD9600WCJ4BGD / HD9600WCGDBOX

9600, HD9600WCJ4BGD, Quad-Core, 2.3 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9600 - HD960ZWCJ4BGD / HD960ZWCGDBOX

9600, HD960ZWCJ4BGD, Quad-Core, 2.3 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9850 - HD9850WCJ4BGH

9850, Rev. B3, Socket AM2+, Quad-Core, HD9850WCJ4BGH 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9950 - HD995ZXAJ4BGH / HD995ZXAGHBOX

9950, HD995ZXAJ4BGH, Quad-Core, 2.6 GHz, 125W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

men som sagt det är inte det som är intressant....

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

kanske till bios nissar att dessa funkar med updated bios

AMD Phenom X4

9950 - HD995ZXAJ4BGH / HD995ZXAGHBOX
995Z, HD995ZXAJ4BGH, Quad-Core, 2.6 GHz, 125W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9100e - HD9100OBJ4BGD

9100e, HD910OBJ4BGD, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9150e - HD9150ODJ4BGH / HD9150ODGHBOX

9150, HD9150ODJ4BGH, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9150e - HD9150ODJ4BGH / HD9150ODGHBOX

9150e, HD9150ODJ4BGH, Quad-Core, 1.8 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9350e - HD9350ODJ4BGH / HD9350ODGHBOX

9350, HD9350ODJ4BGH, Quad-Core, 2 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9350e - HD9350ODJ4BGH / HD9350ODGHBOX

9350e, HD9350ODJ4BGH, Quad-Core, 2 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta

9450e - HD9450ODJ4BGH / HD9450ODGHBOX

9450, HD9450ODJ4BGH, Quad-Core, 2.1 GHz, 65W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9500 - HD9500WCJ4BGD / HD9500WCGDBOX

9500, HD9500WCJ4BGD, Quad-Core, 2.2 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9600 - HD9600WCJ4BGD / HD9600WCGDBOX

9600, HD9600WCJ4BGD, Quad-Core, 2.3 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9600 - HD960ZWCJ4BGD / HD960ZWCGDBOX

9600, HD960ZWCJ4BGD, Quad-Core, 2.3 GHz, 95W, rev. B2, SocketAM2+ 1009 Any

9850 - HD9850WCJ4BGH

9850, Rev. B3, Socket AM2+, Quad-Core, HD9850WCJ4BGH 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

9950 - HD995ZXAJ4BGH / HD995ZXAGHBOX

9950, HD995ZXAJ4BGH, Quad-Core, 2.6 GHz, 125W, rev. B3, SocketAM2+ 1105 Any beta, not support O.C. when using B3 stepping CPU

men som sagt det är inte det som är intressant....

Tänkte lugna tråden med att försöka styra om den lite...

Iallafall, frågan är egentligen vad det är du vill åstadkomma tror jag, för att ändra minnena kommer du inte vinna något på egentligen, det kommer vara knappt märkbart och på de här äldre moderkorten är stöden för minnen bökiga

Antar du vill uppgradera dig lite billigt, inte sant och du undrar om ifall byta till snabbare minne och senare cpu skulle ge dig en prestandahöjning?
(antar i förväg att du inte spelar några krävande spel osv)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Visst, vi vet alla att AM2 normalt stödjer AM2+. Vad folk är "oroliga för" är att du tittar på en AM3 CPU, som trots att den passar fysiskt i sockeln, inte per automatik är pin-kompatibel. Man har återvunnit en del pins som har med spänningsidentifikationen att göra, och det ställer till det.
ATI Radeon Xpress 3200 / AMD 580 (AMD döpte om det) chipset är ett AM2 chipset, och inte ett AM2+. Men nog om det. För mer konkreta förslag, folk som har experimenterat har haft mest framgång med 925 & 945 CPU'erna, dock endast i 95w tappning. Störst chans har man med en sen beta BIOS version, och om ingen sådan finns, den senaste officiella. Enda vägen framåt är dock att testa. Som sagt, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tänkte lugna tråden med att försöka styra om den lite...

Iallafall, frågan är egentligen vad det är du vill åstadkomma tror jag, för att ändra minnena kommer du inte vinna något på egentligen, det kommer vara knappt märkbart och på de här äldre moderkorten är stöden för minnen bökiga

Antar du vill uppgradera dig lite billigt, inte sant och du undrar om ifall byta till snabbare minne och senare cpu skulle ge dig en prestandahöjning?
(antar i förväg att du inte spelar några krävande spel osv)

på sitt sätt har du rätt men tro det eller ej så kan ja spela Planetary Annihilation

har lite funderingar om om man sätter in en nyare cpu i listan stöder, förnyar bios, om det finns/möjlighet i bios updateringen kanske höjer upp hastigheten eller om den ändå kommer stanna kvar..

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är väl ganska uppenbart att den med lägsta hastighet sätter begränsningen först? Jämför en Lloyd med en Ferrari. Om du istället för fortkörningsböter hade bilar som omöjligen kunde köra fortare än vägskyltarna visar så förstår du nog vad jag menar.

inget är omöjligt

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst, vi vet alla att AM2 normalt stödjer AM2+. Vad folk är "oroliga för" är att du tittar på en AM3 CPU, som trots att den passar fysiskt i sockeln, inte per automatik är pin-kompatibel. Man har återvunnit en del pins som har med spänningsidentifikationen att göra, och det ställer till det.
ATI Radeon Xpress 3200 / AMD 580 (AMD döpte om det) chipset är ett AM2 chipset, och inte ett AM2+. Men nog om det. För mer konkreta förslag, folk som har experimenterat har haft mest framgång med 925 & 945 CPU'erna, dock endast i 95w tappning. Störst chans har man med en sen beta BIOS version, och om ingen sådan finns, den senaste officiella. Enda vägen framåt är dock att testa. Som sagt, lycka till.
B!

det är helt sant.... men förstår inte hur dom kan tolka ett exempel på så fel.... konstingt att ingen fråga hur ja menade,

menade helt i det blå och inte verklig form....

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

på sitt sätt har du rätt men tro det eller ej så kan ja spela Planetary Annihilation

har lite funderingar om om man sätter in en nyare cpu i listan stöder, förnyar bios, om det finns/möjlighet i bios updateringen kanske höjer upp hastigheten eller om den ändå kommer stanna kvar..

Det är inte illa alls , jo det förstår jag, lyckas du få fatt i en billig på tradera t e x så är det ju värt det, men det kommer inte göra något för dig med minneshastigheten, grafikkort och cpu är de sakerna som gör mest i spelen för dig antagligen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Diverse §1, §4 med mera rensat. Vänligen läs på våra regler en gång till. Använd gärna webbläsare med rättstavningsprogram (är själv dyslektisk det hjälper ). Framförallt tänk dock på att hålla en god ton. Det brukar inte hjälpa till att få bra svar om man uppfattas som otrevlig.

Med vänliga hälsningar
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det är inte illa alls , jo det förstår jag, lyckas du få fatt i en billig på tradera t e x så är det ju värt det, men det kommer inte göra något för dig med minneshastigheten, grafikkort och cpu är de sakerna som gör mest i spelen för dig antagligen

vet inte längre... måste införskaffa nytt så småningom.... om inte annat så blir detta som en multimedia station i vardagsrummet men...
att hitta en cpu Phenom X4 9850 är i en nål i en höstack här i Sverige.... kanske utomlands men det är ju inte min starka sidan...
har inte lust att gå in på "tradera" utomlandet bara för en sak skull...

skulle vara drömmen bygga nytt från scratch igen..

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

på sitt sätt har du rätt men tro det eller ej så kan ja spela Planetary Annihilation

har lite funderingar om om man sätter in en nyare cpu i listan stöder, förnyar bios, om det finns/möjlighet i bios updateringen kanske höjer upp hastigheten eller om den ändå kommer stanna kvar..

Går även att spela GTAIV på en Athlon 64 3500+ (Socket 939) Datorn fryser när man stänger av spelet så man måste starta om datorn, men det är ju en bisak:P

Angående Phenom X4 9850 så finns det hel del på tyska ebay, även 9650, 9550 o.s.v.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Går även att spela GTAIV på en Athlon 64 3500+ (Socket 939) Datorn fryser när man stänger av spelet så man måste starta om datorn, men det är ju en bisak:P

Angående Phenom X4 9850 så finns det hel del på tyska ebay, även 9650, 9550 o.s.v.

har kollat där men nu vet ja inte vad man ska välja för procesor längre... men ebay är ju som tradera men vågar man köra där i från :s

måste dock testa GTA IV bara för att

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem

Jag har handlat för en kvarts miljon på eBay de senaste åren.
Vid ett tillfälle kom inte varan, och jag kontaktade säljaren som skickade en ny. Ytterligare 4'a månader senare kom den han hade skickat först. Inga kommentarer från posten om var den varit under tiden. Jag hörde av mig till säljaren och fick beskedet att det var snällt att jag hörde av mig, och som bonus fick jag behålla pryllen. (45 dollar)
Vid ett annat tillfälle beställde jag en vara som aldrig kom, och efter 3 veckor skickade säljaren en ny. Inte heller den kom. Strax innan 6 veckor hade gått gjorde jag en påstötning och fick tillbaka slantarna till kontot. Varan har fortfarande inte dykt upp, 18+ månader vid det här laget.
All andra gånger har det gått problemfritt. Jag har köpt allt från små skitgrejer från asien, till veteranbilar från USA, via eBay.

Titta efter om säljaren du sneglar på har fått vettig feedback. Det behöver inte vara massor av feedback, men är man orolig kan det vara bra om han har någon. har man flera hundra omdömen spelar ett eller ett par dåliga ingen roll, men har säljaren bara ett tiotal och redan dåliga omdömen bör man läsa dem ordentligt, och se vad det handlar om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

vet inte längre... måste införskaffa nytt så småningom.... om inte annat så blir detta som en multimedia station i vardagsrummet men...
att hitta en cpu Phenom X4 9850 är i en nål i en höstack här i Sverige.... kanske utomlands men det är ju inte min starka sidan...
har inte lust att gå in på "tradera" utomlandet bara för en sak skull...

skulle vara drömmen bygga nytt från scratch igen..

Förstår vad du menar, och jo det är väl klart att det är svårt att hitta just en sån, men ta vad du hittar och som är skaplig fart på annars

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har handlat för en kvarts miljon på eBay de senaste åren.
Vid ett tillfälle kom inte varan, och jag kontaktade säljaren som skickade en ny. Ytterligare 4'a månader senare kom den han hade skickat först. Inga kommentarer från posten om var den varit under tiden. Jag hörde av mig till säljaren och fick beskedet att det var snällt att jag hörde av mig, och som bonus fick jag behålla pryllen. (45 dollar)
Vid ett annat tillfälle beställde jag en vara som aldrig kom, och efter 3 veckor skickade säljaren en ny. Inte heller den kom. Strax innan 6 veckor hade gått gjorde jag en påstötning och fick tillbaka slantarna till kontot. Varan har fortfarande inte dykt upp, 18+ månader vid det här laget.
All andra gånger har det gått problemfritt. Jag har köpt allt från små skitgrejer från asien, till veteranbilar från USA, via eBay.

Titta efter om säljaren du sneglar på har fått vettig feedback. Det behöver inte vara massor av feedback, men är man orolig kan det vara bra om han har någon. har man flera hundra omdömen spelar ett eller ett par dåliga ingen roll, men har säljaren bara ett tiotal och redan dåliga omdömen bör man läsa dem ordentligt, och se vad det handlar om.
B!

är riktigt förvånad för just det som du skriver det är så ja undrat över i dag ifall man vågar chansa eller om man ska låta bli hela den biten tack för att du var före din tid
även hur man betalar.... är stort frågetecken

Skrivet av godspeed:

Förstår vad du menar, och jo det är väl klart att det är svårt att hitta just en sån, men ta vad du hittar och som är skaplig fart på annars

absolut dom ligger ungefär likgiltigt på ebay "i sek" men har fundering över en likasinnad tex phenom x4 på 125w om det är skilnad mot en phenom 2 x4 125w tycker det låter konstigt om om den ena klarar av det men inte den andra... bara reagerar på att läst 2:an modern inte klarar av... men inget om 1:an... något förståelse eller troende vad det kan bero på ? skulle nästan gälla för bägge :s

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

även hur man betalar.... är stort frågetecken

PayPal. Jag rekommenderar att du skapar ett konto, som jag förstått det hjälper det om man trots allt skulle behöva kräva pengarna tillbaka för utebliven vara. Men det går att betala med kort, via PayPal utan konto hos dem.
Sen kan man ju ha åsikter om hur Pp arbetar. Avgifterna blir i slutändan ungefär de samma som när man drar kortet i kortläsaren på ICA efter att ha köpt ett paket mjölk... Inte helt rimligt, men de drabbar å andra sidan säljaren, inte dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

PayPal. Jag rekommenderar att du skapar ett konto, som jag förstått det hjälper det om man trots allt skulle behöva kräva pengarna tillbaka för utebliven vara. Men det går att betala med kort, via PayPal utan konto hos dem.
Sen kan man ju ha åsikter om hur Pp arbetar. Avgifterna blir i slutändan ungefär de samma som när man drar kortet i kortläsaren på ICA efter att ha köpt ett paket mjölk... Inte helt rimligt, men de drabbar å andra sidan säljaren, inte dig.
B!

har inte gjort det tidigare på ebay.... men kan betala med kort... på den ja tittar på...

mer info för den som vill läsa HÄR

får hoppas på att moderkortet klarar av 125W som det står i manualen...

det är den näst bästa där å 100mhz är ju inte direkt stor skillnad...

ang paypal måste man föra över pengar först å sedan betala med palen eller sköter ebay allt ?

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|