Windows, Android eller IPAD?

Permalänk
Medlem

Windows, Android eller IPAD?

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Någon som kan säga något bra och dåligt om alla?
Vill ha den till:

Titta på filmer
Spela hearthstone
Surfa

Funderar lite på någon windows 8 tablet eftersom dom har support för x86 program och det hade ju varit ganska sweet att köra vissa program som inte är gjorda för ipad och android freely.

Finns det något negativt med windows 8 tablets?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag windows 8 fungerar bra på surfplattor, det folk oftast gnäller på är apparna, men har du en dator med win 8 på är det ju bara att kika i butiken och testa apparna. Så märker du om du är nöjd eller inte med utbudet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Någon som kan säga något bra och dåligt om alla?
Vill ha den till:

Titta på filmer
Spela hearthstone
Surfa

Funderar lite på någon windows 8 tablet eftersom dom har support för x86 program och det hade ju varit ganska sweet att köra vissa program som inte är gjorda för ipad och android freely.

Finns det något negativt med windows 8 tablets?

Jag tycker nog att det som är negativt är GUI:et. Tycker att det ser ut som duploklossar. Men det är en smaksak.

Stödet för x86 program är sisådär, har för mig att det inte får vara ARM-processor men är inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag tycker nog att det som är negativt är GUI:et. Tycker att det ser ut som duploklossar. Men det är en smaksak.

Stödet för x86 program är sisådär, har för mig att det inte får vara ARM-processor men är inte säker.

Det är skillnad på Windows 8 och Windows 8 RT. RT är med ARM.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Någon som kan säga något bra och dåligt om alla?
Vill ha den till:

Titta på filmer
Spela hearthstone
Surfa

Funderar lite på någon windows 8 tablet eftersom dom har support för x86 program och det hade ju varit ganska sweet att köra vissa program som inte är gjorda för ipad och android freely.

Finns det något negativt med windows 8 tablets?

Prisklass och storlek?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att inte välja en Windows 8 (obs, ej RT såvida man skall göra något än att endast surfa och småspela) platta idag om man använder det som huvudsakligt OS på sin huvuddator. Stöd för alla program man vanligtvis kör och ett UI som man är van vid är inte att underskatta. iOS/win RT/Android lider såvitt jag vet fortfarande av en del begränsningar vad det gäller filformat och programstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Prisklass och storlek?

Prisklass tänker jag mig max 5k
Storlek så stor som möjligt väl? Ska ju titta på film etc på den.

Vad är ARM och windows RT? Och vad menar ni med appar till windows 8? Finns väl inga appar man behöver till windows 8 eftersom man kan andvända x86 program?

Permalänk
Medlem

Finns appar för den som vill men utbudet är inte lika brett som hos IOS och Android.
ARM är en typ av processor. Windows och de flesta programmen är kodade till x86 som är processorerna AMD och Intel gör. Microsoft gjorde Windows RT som kan köras på ARM processorer dock fungerar bara program som är kodade till Windows RT.

Har man en någorlunda budget så tycker jag du ska köra Windows. Personligen blev jag frustrerad av att ha en platta/laptop med annat då jag hela tiden önskade att det vore mer som en vanlig PC.

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa platta hade det varit en Surface med riktiga Windows på! http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/205549-m...
Där har du Surface Pro med 128GB SSD. Snabb, bra skärm osv, samt riktiga Windows.

Edit: Man kan köra vanliga Windows Phone appar på Windows 8 tydligen från Store, fördelen är att dom funkar bra för touch interfacet. Windows RT är bara en nerbantad version av Windows som inte kör x86 utan bara kör "appar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skulle jag skaffa platta hade det varit en Surface med riktiga Windows på! http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/205549-m...
Där har du Surface Pro med 128GB SSD. Snabb, bra skärm osv, samt riktiga Windows.

Edit: Man kan köra vanliga Windows Phone appar på Windows 8 tydligen från Store, fördelen är att dom funkar bra för touch interfacet. Windows RT är bara en nerbantad version av Windows som inte kör x86 utan bara kör "appar"

Aha okej så windows rt är inget jag vill ha då. Den surface ser ganska bra ut men är det inte värt att investera i microsoft surface pro 2 istället? Eller det är windows RT bara?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206089-microsoft_surface_pro_2_10_full_hd-i5-4200u-4gb-128gb-win_8

Om det inte är värt så hade jag annars tänkt mig denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206327-microsoft_surface_pro_10_full_hd-i5-3317u-4gb-64gb-win_8

128gb-64gb är väl ända skillnaden mellan denna och den du länkade? Ser ingen reason och ha 128gb ssd på en tablet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Aha okej så windows rt är inget jag vill ha då. Den surface ser ganska bra ut men är det inte värt att investera i microsoft surface pro 2 istället? Eller det är windows RT bara?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206089-microsoft_surface_pro_2_10_full_hd-i5-4200u-4gb-128gb-win_8

Om det inte är värt så hade jag annars tänkt mig denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206327-microsoft_surface_pro_10_full_hd-i5-3317u-4gb-64gb-win_8

128gb-64gb är väl ända skillnaden mellan denna och den du länkade? Ser ingen reason och ha 128gb ssd på en tablet

Enklaste sättet att se om det är Windows 8 eller rt är att läsa spec. Annars kan du se om det är en intelprocessor [x86) eller skräp. Som tegra eller liknande(arm)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan dessa och är helt såld på min Surface. Snabb, responsiv, x86, lagom storlek, pennan och kickstandet i ryggen så att den går att ställa upp. Använder den mycket till skolan men skärmen är riktigt bra för film. Kostar dock mer än 5k.

Gillade Samsungs platta också men den har enbart Andriod så det blir väldigt begränsat i längden. Samsung Tab Pro 12.2 ligger dock vid din prisklass.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427780 Samsung Galaxy Tab Pro

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2668439 Microsoft Surface Pro 3, i3

Personligen tycker jag att tidigare Surface gen 1&2 är för små och klumpiga så de gick bort för mig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

... Man kan köra vanliga Windows Phone appar på Windows 8 tydligen från Store...

Källa på det? Jag har en mängd WP appar som inte går att köra på min Surface Pro, har jag bommat att göra någon inställning?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att Hearthstone inte finns till Android så lär ju bli att stryka det som alternativ ganska genast om nu HS spelande är ett tilltänkt syfte.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Ganska säker på att Hearthstone inte finns till Android så lär ju bli att stryka det som alternativ ganska genast om nu HS spelande är ett tilltänkt syfte.

Precis vad jag tänkte på! Vet inte hur det fungerar med Windows plattor, men kan tänka mig att HS inte stöds, eftersom det ändå är lite skillnad på OS mellan desktop och surface! Isåfall är iPad ditt enda val!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De Windowsplattor som föreslås väger 900g och uppåt vilket jag tycker är alldeles för tungt för en platta.
Jag skulle välja Sony Xperia Z2 http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/195344-s... alla dagar i veckan. Halva vikte mot de föreslagna windowsplattorna och vattentät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Precis vad jag tänkte på! Vet inte hur det fungerar med Windows plattor, men kan tänka mig att HS inte stöds, eftersom det ändå är lite skillnad på OS mellan desktop och surface! Isåfall är iPad ditt enda val!

Har spelat HS på min Toshiba Encore och jag tror även att Blizzard har bättrat på tochstödet efter jag provade.
Det är ingen skillnad mellan Windows 8 på en surface och en desktopdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Encore, funkar kanon till dina krav. Älskar den!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Källa på det? Jag har en mängd WP appar som inte går att köra på min Surface Pro, har jag bommat att göra någon inställning?

Finns ingen källa eftersom det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Källa på det? Jag har en mängd WP appar som inte går att köra på min Surface Pro, har jag bommat att göra någon inställning?

Hade för mig det men kanske inte är sant, är det separata appar då i Windows 8 Store och WP Store?

Skrivet av nevalopo:

Aha okej så windows rt är inget jag vill ha då. Den surface ser ganska bra ut men är det inte värt att investera i microsoft surface pro 2 istället? Eller det är windows RT bara?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206089-microsoft_surface_pro_2_10_full_hd-i5-4200u-4gb-128gb-win_8

Om det inte är värt så hade jag annars tänkt mig denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206327-microsoft_surface_pro_10_full_hd-i5-3317u-4gb-64gb-win_8

128gb-64gb är väl ända skillnaden mellan denna och den du länkade? Ser ingen reason och ha 128gb ssd på en tablet

Jo satsa du på Surface Pro 2 och om du inte behöver så mycket lagring så funkar 64GB fint. Tänk på att Surface Pro alltid har riktiga Windows medan Surface utan "Pro" i namnet alltid kör Windows RT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nevalopo:

Finns det något negativt med windows 8 tablets?

Har pekplattor med Android, Ios och Win8, så har ingen direkt anledning att av ägarskäl föredra någon över den andra.

I grunden tycker jag Modern UI fungerar riktigt bra på pekplatta, det verkar vara en bra tekniskt plattform som ger fint flyt i applikationerna. Bay Trail-T baserade plattor har också riktigt bra CPU-prestanda jämfört med konkurrerande plattor, även om Atom känns lite trött (jämfört med "Core-baserade" CPUer) lite mer avancerade "vanliga" Windows-applikationer. Finns ju plattor med "Core" CPU, t.ex. Surface Pro, nackdelen mot BayTrail är mycket sämre batteritid och något högre vikt, fördelen är långt bättre prestanda.

Största nackdelen jag ser med Windows 8 är usel utbud på applikationer anpassad för pekplatta jämfört med Ios och Android.
Finns bara en vettig webbläsare för Modern UI och det är IE. Det positiva är att IE för modern UI är riktigt snabb när man scrollar och den är logisk att navigera. Det dåliga är att det finns någon problem i IE som gör vissa webbplatser väldigt sega att ladda in (när de väl är laddade är de inte sega på något sätt). Det gäller långt ifrån alla webbplatser men det är riktigt irriterande. Exempel på webbplatser som är drabbade inkluderar dn.se & svd.se, medan t.ex. denna webbplats inte triggar felet. Vet att felet inte är mitt nätverk då andra enheter inte har problemet och kör jag med t.ex. Firefox på Windows-plattan så finns inte heller problemet, verkar vara något i just IE för modern UI.

På det stora hela kan jag konstatera att Windows-plattan används långt mer som en väldigt portabel laptop än som pekplatta (är en 2-in-1), mycket p.g.a. strulet med IE och det dåligt utbudet av applikationer för pekplatta. Föredrar Android och tror att nya Nexus 9 kan bli en riktigt bra modell, existerande Shield-tablet är också bra. En Win8-platta har dock den stora fördelen att den även kan fungera som en laptop om man fixar ett bra tangentbord (t.ex. genom att köpa en 2-in-1).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Surface är fan den bästa uppfinningen på länge. Tillsammans med steam inhome streaming så kan man ju lira allt på den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hearthstone släpps till Android (surfplattor) innan året är slut. Bara en notis.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har också varit lite ledsen att heartstone inte finns till andriod. Det har varit prat om det länge, men om det kommer bli av eller ej är en annan sak. Oavsett om det är sagt ett datum så törs jag inte lita på det.... Hörde något om att det var svårt att optimera speletl då det finns 1 miljard olika androidplattor(?)

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag har också varit lite ledsen att heartstone inte finns till andriod. Det har varit prat om det länge, men om det kommer bli av eller ej är en annan sak. Oavsett om det är sagt ett datum så törs jag inte lita på det.... Hörde något om att det var svårt att optimera speletl då det finns 1 miljard olika androidplattor(?)

Finns inget datum satt! Det senaste är en artikel som Blizzard släppte förra veckan som säger något om i slutet av året! Men sen är ju blizzcon om en vecka, då lär man ju få reda på lite mer hur det går med HS på android!

Så lägger man in det i baktanken så kanske inte android är helt borta i vartfall =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak att tänka på om du funderar på en platta med full version av Windows 8.1 är att x86 program (skrivbordsprogram) inte är anpassade för att styras med touch (fingrarna). Så, till sådana program är det tangentbord, styrplatta och/eller mus som gäller.
Till Surface Pro kan man köpa till smidiga covers med inbyggt tangentbord och styrplatta.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

En sak att tänka på om du funderar på en platta med full version av Windows 8.1 är att x86 program (skrivbordsprogram) inte är anpassade för att styras med touch (fingrarna). Så, till sådana program är det tangentbord, styrplatta och/eller mus som gäller.
Till Surface Pro kan man köpa till smidiga covers med inbyggt tangentbord och styrplatta.

Håller inte riktigt med där. Tycker de flesta fungerar bra att styra med fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller inte riktigt med där. Tycker de flesta fungerar bra att styra med fingrarna.

Det går med lite vilja ja, men det är inte särskilt smidigt eller användarvänligt...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det går med lite vilja ja, men det är inte särskilt smidigt eller användarvänligt...

På 10" tycker jag det fungerar galant, på 8" däremot blir det lite för plottrigt. Sen finns det ju diverse mjukvara att installera för att få touch kontroller i t.ex. spel/annan mjukvara för att få dem att fungera extremt bra trots att de är gjorda för mus/tangentbord.