Butik hävdar 2 års garanti, Asus hemsida 3 år, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Butik hävdar 2 års garanti, Asus hemsida 3 år, vad gäller?

Mitt Xonar Essence STX har gått sönder.

Dustin hävdar att garantitiden är två år, medan Asus hemsida anger tre år (om nu Sverige inte är utanför "most territories"). Jag har ju tre års reklamationsrätt, men av erfarenhet brukar det gå smidigare vid garantiärenden. Vad gäller?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Du måste nog vända dig till asus

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Om ASUS erbjuder längre garantitid så får man ta det via dem istället för butiken.

Permalänk
Medlem

Registrerar man sin produkt hos asus brukar man få 1 extra år? 2 år i sverige och 1 år via asus?

Permalänk
Medlem

Alla vettiga butiker tar dock på sig att hantera/vidarebefordra garantiärenden på varor de sålt även om det handlar om tillverkargaranti och inte butiksgaranti. Säger en del om Dustin att de inte gör det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

För det första behöver inte en butik ge garanti överhuvudtaget
Men säger de 2 år garanti ger de 2 år. Om Asus lovar 3 år får du helt enkelt höra av sig till Asus om den saken.
Dock har du ju 3 års reklamationsrätt, men då måste du bevisa att felet fanns när du fick produkten.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mitt Xonar Essence STX har gått sönder.

Dustin hävdar att garantitiden är två år, medan Asus hemsida anger tre år (om nu Sverige inte är utanför "most territories"). Jag har ju tre års reklamationsrätt, men av erfarenhet brukar det gå smidigare vid garantiärenden. Vad gäller?

Vilket fall som helst hanterar inte Asus garantier alls på komponenter, man måste gå via butiken eftersom de skickar tillbaka till distributörerna och sen till Asus, så vägrar dustin så är det ju problem för jag vet av erfarenhet att Asus bara hänvisar till butiken man köpt produkten i och avslutar i princip därefter diskussionen

Kan besvara det här i egenskap av fd återförsäljare av asusprodukter och dessutom garantera att det funkar på det viset.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Saxat från inet på corsair Ram-minnen

"Garanti: 1 år, Tillverkaren lämnar livstids garanti"

Med andra ord kan butiker ha lägre garanti än vad tillverkaren har, så lyssna på vad åvanstående har skrivit

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd

Det är aldrig någon butik som levererar en garanti, det är alltid tillverkaren, En butik skriver garanti tiden från det dom fått av tillverkaren. Dustin är välkända för att inte vara speciellt kundtillmötesgående.. på deras hemsida så hänvisar dom nästan allt direkt till tillverkarna vid garantiärenden.. lata jävla på Dustin.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

jag läste om det va på inet eller komplett kommer jag inte ihåg just nu, men det va om ett nätagg som hade 10 år garanti och då gällde det I 3år hos butiken och de resterande 7 hos tillverkaren. Kanske är något liknande för dig?

Permalänk
Keeper of Traditions

Skriv i deras tråd här på SweC så brukar maskineriet spinna på lite lättare...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det är aldrig någon butik som levererar en garanti, det är alltid tillverkaren

De flesta butiker lämnar garantier, även om det inte finns några från tillverkaren. Så det är ett felaktigt påstående.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcym:

Saxat från inet på corsair Ram-minnen

"Garanti: 1 år, Tillverkaren lämnar livstids garanti"

Med andra ord kan butiker ha lägre garanti än vad tillverkaren har, så lyssna på vad åvanstående har skrivit

Inte så säkert!
Med livstids garanti menas vanligen livstiden på produkten, inte köparen ;).
Jaha tänker man då. Det säger ju ingenting. Näe, precis!

Finns lite olika tillämpningar av termen "livstids garanti".
Vanligt är att man utgår ifrån att livstiden betyder när produkten fortfarande är i produktion. PIbland lägger man även till några få månader på detta för att ge skydd åt de som köper produkten precis innan den slutar produceras men det är ingen självklarhet.
På en del typer av varor (som väskor och liknande) kan man istället ta hänsyn till hur det allmänna slitaget ser ut. Är väskan välanvänd så har den nog levt "hela sitt liv" men ser den ut att vara i bra skick i övrigt så ska inte handtag eller hjul gå sönder... Godtyckligt som fanken alltså.
Finns fler udda varianter men sedan finns det såklart även den riktiga livstidsgarantin där det är köparens livstid som avgörs men det är ovanligt. En del exklusiva produkter som tokdyra klockor, en och annan fällkniv och den typen av produkter. Men det är alltså undantag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja hävda motsatsen. Har aldrig i mitt liv sett en leverantör som inte har en garanti på sin produkt..(Läs hårdvara)

Skrivet av 2000+:

De flesta butiker lämnar garantier, även om det inte finns några från tillverkaren. Så det är ett felaktigt påstående.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Läste ngt intressant på https://lagen.nu/arn/2005-3478 :

'Säljaren har emellertid mot köparens krav på köprättsliga påföljder invänt att säljaren inte är ansvarig för fullgörandet av de förpliktelser som garantin medför eftersom garantin inte lämnats av säljaren utan av tillverkaren.

Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111 ) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att "det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren".

På grund av vad som nu anförts finner nämnden att E [säljaren] är ansvarigt gentemot H [köparen] för samtliga de förpliktelser som följer av den lämnade garantin.'

TS kan, om jag tolkar ovanstående rätt, alltså hålla Dustin (säljaren) ansvarig för Asus (tillverkarens) garantiutfästelser.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mitt Xonar Essence STX har gått sönder.

Dustin hävdar att garantitiden är två år, medan Asus hemsida anger tre år (om nu Sverige inte är utanför "most territories"). Jag har ju tre års reklamationsrätt, men av erfarenhet brukar det gå smidigare vid garantiärenden. Vad gäller?

Dustin har 2 års garanti, efter det vänder du dig direkt till ASUS.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Käraste vackra Superapa.

REKLAAMEERRAAAA

Permalänk

För mig har det varit så att har jag ex. 2 år på inet, så måste jag först vända mig till butiken och kan/vill inte dom göra något så får jag ta det med tillverkaren istället.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Från en liknande tråd, tycker samma sak borde gälla, att all kontakt ska ske genom säljaren...

Skrivet av screamin-daemon:

Alltid bra att ha det svart på vitt, lättare att kräva sin rätt om man kan hänvisa direkt till konsumentköplagen.

Från konsumentverkets lathund:
"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare."
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Från Lawline:
"Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det."
Källa: http://lawline.se/answers/11666

Se även kommentaren till §23, lagen.nu
"Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag"
Källa: https://lagen.nu/1990:932

Lycka till

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte så säkert!
Med livstids garanti menas vanligen livstiden på produkten, inte köparen ;).
Jaha tänker man då. Det säger ju ingenting. Näe, precis!

Finns lite olika tillämpningar av termen "livstids garanti".
Vanligt är att man utgår ifrån att livstiden betyder när produkten fortfarande är i produktion. PIbland lägger man även till några få månader på detta för att ge skydd åt de som köper produkten precis innan den slutar produceras men det är ingen självklarhet.
På en del typer av varor (som väskor och liknande) kan man istället ta hänsyn till hur det allmänna slitaget ser ut. Är väskan välanvänd så har den nog levt "hela sitt liv" men ser den ut att vara i bra skick i övrigt så ska inte handtag eller hjul gå sönder... Godtyckligt som fanken alltså.
Finns fler udda varianter men sedan finns det såklart även den riktiga livstidsgarantin där det är köparens livstid som avgörs men det är ovanligt. En del exklusiva produkter som tokdyra klockor, en och annan fällkniv och den typen av produkter. Men det är alltså undantag.

Den mest rimliga tolkningen är nog att det är kundens livstid, men begreppet är rätt luddigt och svårtolkat.
Enligt en artikel frpn 2010 i Råd & Rön, http://www.radron.se/artiklar/Livstidsgarantin-som-upphorde-/ :

Citat:

...
Men livstid är ett vanskligt begrepp, i och med att det är lite svårtolkat. Är det köparens livstid eller en tänkt livstid för själva produkten som avses?

– Det där får man som konsument fråga vad som gäller, men jag skulle anta att det handlar om kundens livstid, eftersom det är mest kundvänligt, säger Peter Gustavsson.
...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jag har vänt mig direkt till ASUS vid garantiärenden. Det var inga problem senast iallafall.

Så jag antar att de inte är konsekventa då.

Då lär det inte ha varit komponenter det rör sig om, utan ett system av något slag, platta, laptop,desktop etc eller att butiken du köpt produkten i gått i konkurs

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Garanti väger "tyngre" än reklamationsrätt slarvigt uttryckt. Kontakta Asus för att gå vidare med garantiärendet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mitt Xonar Essence STX har gått sönder.

Dustin hävdar att garantitiden är två år, medan Asus hemsida anger tre år (om nu Sverige inte är utanför "most territories"). Jag har ju tre års reklamationsrätt, men av erfarenhet brukar det gå smidigare vid garantiärenden. Vad gäller?

Om du inte fått information innan köpet, att Dustin inte kör med samma garantitid som tillverkaren, så måste Dustin följa garantitiden från tillverkaren.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Senast så gällde det ett moderkort jag hade köpt ifrån Komplett.

Det var inga som helst problem.

Ska förklara varför och lite närmare då jag vet hur det funkar med säkerhet så att inte folk får för sig saker

Asus säljer inte till slutkunder, de har ingen som helst hantering för det, de säljer precis som nästan alla andra tillverkare genom dist, till butik och sen till dig som kund, det gjorde jag som återförsäljare också så det är inte precis nytt

När nåt går sönder på garanti, så ska du gå tillbaka till din butik, sen skickar butiken tillbaka till distributören som de köpt komponenten genom , som sen i sin tur skickar till reparation eller rma via sina kanaler, och sen går det åter till dist, sen till butik och till dig som kund eller alternativt så krediteras distributören och butiken får krediten och kan ge dig som kund en ny produkt

Nästan alla tillverkare gör på det här viset, och har ingen slutkundsgarantiled, men det finns vissa, bra exempel är Corsair eller Seagate t e x, och har för mig att EVGA har det också, även så har väl Gigabyte det till viss del om jag inte minns fel

Asus har ingen komponentsupport annat än via epost i norden t e x , och ingen slutkunds garantiled heller annat än vad jag vet vid vissa undantag som konkurser, men då vet jag att de fajtas för att komma undan, vet inte varför men det gör de

Så, förklara gärna för mig exakt hur du gjorde för att få till det där

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så just i detta fallet, men ofta så är det så att tillverkaren lämnar garanti från tillverkningsdatumet, inte från när slutkund köpt varan.
Det innebär att garantitiden tickar iväg medans varan ligger på båten från Kina, på distributörens lager, och slutligen på butikens hylla. När slutkunden väl köper den så kan det då mycket väl redan ha gått ett halvår sedan tillverkning.
P.g.a. detta så "vågar" många återförsäljare inte skriva ut samma garantitid som tillverkaren, utan man drar då bort ett år för att försäkra sig om att varan fortfarande har garanti hos tillverkaren under hela tiden som ÅF lämnar garanti till slutkund.

ASUS hade i alla fall förr en verkstad nere i Tjeckien dit dem även accepterade ärenden från slutkund. Dock var man tvungen att kontakta dem via mail då dem inte har någon telefonsupport för komponenter, och även då hänvisade dem alltid till ÅF i första hand. Huruvida den verkstaden finns kvar vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk hellre skulle vilja vända sig till återförsäljaren än tillverkaren om man fick välja, är ju asnice att slippa en mellanhand som ska hantera (och sitta på) ens problem en extra sväng.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Skulle vilja hävda motsatsen. Har aldrig i mitt liv sett en leverantör som inte har en garanti på sin produkt..(Läs hårdvara)

Jag jobbar själv i butik och vi har vissa varor som levereras utan garanti, sedan står butiken för garantin mot slutkund, inga konstigheter i det.

En annan grej är tex returexemplar som av olika anledningar kan sakna garanti. Många tillverkare räknar garantin från när produkten används första gången, vilket medför att vissa exemplar har kortare garanti från tillverkaren än andra, dock har alltid slutkunden samma garanti då butiken står för den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jag ringde till ASUS-supporten och förklarade vad som hänt. Att moderkortet "brunnit" efter en BIOS-uppdatering. Vilket jag vill minnas jag sett någon mer här på forumet också råkat ut för? Men sak samma... eftersom jag hade emballage kvar själv så mailade de bara över en adresslapp som jag skrev ut och klistrade på... lämnade in paketet och väntade. Tror det tog ungefär två veckor innan jag fick ut ett nytt kort.

Jo jag KUNDE ha vänt mig till Komplett också... men då jag alltid vänt mig till tillverkarna först och främst vid problem så gjorde jag det även nu. Och det gick ju bra. Känns ju kul att ASUS gjort ett undantag två gånger. Hade ju nämligen problem med ett XONAR Essence-kort för längre sedan också.

När det gäller Corsair så vill jag minnas att det i lådan till ett nätagg jag köpte en gång låg en liten lapp med information om att man INTE skulle vända sig till återförsäljaren... utan kontakta Corsair direkt vid fel på nätagget. Tror det kan ha varit 1200AX som jag senast skaffade.

Mycket underligt, måste varit något undantag av något slag där iallafall, för de har flagrant alltid vägrat ta hand om det på det här viset och alltid hänvisat till inköpsstället, som återförsäljare har man kunnat ställa frågor via eposten, men att skicka prylar via dem,nope
Nåja, var glad för undantagen iaf^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte varför folk hellre skulle vilja vända sig till återförsäljaren än tillverkaren om man fick välja, är ju asnice att slippa en mellanhand som ska hantera (och sitta på) ens problem en extra sväng.

För att via butiken har du ett konsumentskydd, som du inte har via tillverkarna, eftersom tillverkaren inte är säljare till dig per say, så kan de vid eventuella problem vägra hjälpa dig enl. konsumentlagen, även om få tillverkare gör så, så har jag tyvärr sett utmärkta exempel på såna saker från en del tillverkare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Från ARN 2005-3478:

“Säljaren har emellertid mot köparens krav på köprättsliga påföljder invänt att säljaren inte är ansvarig för fullgörandet av de förpliktelser som garantin medför eftersom garantin inte lämnats av säljaren utan av tillverkaren.

Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111 ) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att "det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren".

På grund av vad som nu anförts finner nämnden att E [säljaren] är ansvarigt gentemot H [köparen] för samtliga de förpliktelser som följer av den lämnade garantin.”

Säljaren kan alltså hållas ansvarig för tillverkarens garantiutfästelser.

Varför har du letat upp en 7 år gammal tråd och svarat på deras frågor? Väldigt bra uttalande från ARN, men ändå lite sent.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB