Permalänk

Nya Datorhögtalare!

Hello there sweclockare!

Tänkte införskaffa ett par nya datorhögtalare och har ingen kunskap i ämnet!

Tänkte mig något för runt 1,5 och som man kan basa lite med!

Någon som kan komma med förslag?

Tack i förhand!
Mvh Superpunken

Permalänk

Mitt tips blir att lägga till några 100 och köpa Corsair SP2500 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har du utrymme för det så skulle jag satsa på på en ordentlig stereo ist för just datorhögtalare.
Kolla på blocket tex. Just det ja.. om du verkligen inte vill ha just 2.1-5.1-7.1 så kör på vanlig stereo. Mest ljud för pengarna enligt mig.
Det krävs en del för att få bra surround samt det kanske blir pannkaka när du kör stereoljud.

Har du fler tankar om vad du önskar så skriv det så vi kan ge konstruktiva förslag

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superpunken:

Hello there sweclockare!

Tänkte införskaffa ett par nya datorhögtalare och har ingen kunskap i ämnet!

Tänkte mig något för runt 1,5 och som man kan basa lite med!

Någon som kan komma med förslag?

Tack i förhand!
Mvh Superpunken

Håller helt med ovanstående inlägg. Spara några hundralappar och köp Corsair SP2500.

Permalänk
Medlem

SP2500 är nog ditt bästa bet om du inte är kunnig. Hade du vetat lite hade du kunnat haffa en riktig anläggning begagnat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Aktiva studiohögtalae ger bäst ljud för pengarna,vad som nu är bäst ljud är en smaksak gillar du bas så kan sp2500 vara ett alternativ,vill du ha mer finare ljud så köp studiohögtalare,passar dessutom bättre för musiklyssning.

Permalänk
Medlem

Om du bestämt vill ha 2.1 system hade jag valt Edifier S530 över Corsair-systemet som andra tipsar om.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=398082
(1 814 kr hos dustinhome med studentrabatt)

Till spel och film hade jag eventuellt valt det systemet själv men till musik hade jag valt ett 2.0 system.

Om du vill "basa" lite så tror jag att Microlab Solo6C är ett intressant alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617038

M-Audio Studiophile BX5 ett annat
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966316

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har du utrymme för det så skulle jag satsa på på en ordentlig stereo ist för just datorhögtalare.
Kolla på blocket tex. Just det ja.. om du verkligen inte vill ha just 2.1-5.1-7.1 så kör på vanlig stereo. Mest ljud för pengarna enligt mig.
Det krävs en del för att få bra surround samt det kanske blir pannkaka när du kör stereoljud.

Har du fler tankar om vad du önskar så skriv det så vi kan ge konstruktiva förslag

Är inne på exakt samma spår som trådskaparen, och precis som du säger så kanske man borde köra på nån stereo anläggning från blocket.
Min budget är också runt 1500 och plats finns det hur mycket som helst utav. Finns det några speciella saker man bör kika på? Och hur drar man ljuded från datorn till systemet? via AUX?

Permalänk
Inaktiv

Har ni någonsin fått höra dessa högtalare spela ?
dem är lätt värt pengarna, basen är riktigt härlig o "fyllig", det är det bästa man kan få för 1,5 ,tycker jag.
Åk till tex media markt o testa dem, som sagt alla har olika smak när det gäller högtalare.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LOGITECH-Z623-Multimedia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Har ni någonsin fått höra dessa högtalare spela ?
dem är lätt värt pengarna, basen är riktigt härlig o "fyllig", det är det bästa man kan få för 1,5 ,tycker jag.
Åk till tex media markt o testa dem, som sagt alla har olika smak när det gäller högtalare.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LOGITECH-Z623-Multimedia...

Jag har hört nåt 2.1 från Logitech,fyllig bas javisst men det är knappast så det ska låta.

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Har ni någonsin fått höra dessa högtalare spela ?
dem är lätt värt pengarna, basen är riktigt härlig o "fyllig", det är det bästa man kan få för 1,5 ,tycker jag.
Åk till tex media markt o testa dem, som sagt alla har olika smak när det gäller högtalare.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LOGITECH-Z623-Multimedia...

Japp jag har hört dom, och dom är inte värda pengarna. Bättre satsa på Corsair SP2500 om man ska ha ett billigt 2,1 system.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arne Anka:

Japp jag har hört dom, och dom är inte värda pengarna. Bättre satsa på Corsair SP2500 om man ska ha ett billigt 2,1 system.

om det går över 1,5 är det väll fan inte billigt ?
Jag sa för dem pengarna, inte för ett par hundra till, skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

om det går över 1,5 är det väll fan inte billigt ?
Jag sa för dem pengarna, inte för ett par hundra till, skillnad.

Logitech är bra på möss och tangentbord men knappast på högtalare,om man sen gillar ljudet är helt ok,man ska dock inte skryta att det är det bästa man kan få då har man inte hört mycket i sitt liv.

Permalänk
Medlem

För de pengar som du är villig att lägga, kommer du aldrig få en "jävlar vad bra ljud du har då!" kommentar från de av oss här som är intresserade av ljud och blir kallade audiofiler hit och dit. Men självklart är det en fråga som varierar från person till person, vad bra ljud är.

För de pengar du är villig att lägga, skulle jag helt enkelt googla på "best computer sound system 2014" eller liknande, läsa 3-4 olika sammanställningar från olika sidor på det system som bäst passar din prisbild och sen bilda mig en uppfattning om vad som duger. För helt ärligt så kommer inte skillnaden vara jättestor mellan märkena i den prisklassen. Självklart kommer det skilja mellan 300kr's systemen och 1200kr's systemen, men jag utgår från att du förstår hur jag resonerar.

Kompetenta 2.1 ljudsystem består av en förstärkare/receiver, satelliter (iallafall för datorbruk) och en subwoofer. Och medans färdiga paket från logitech/blabla visserligen uppfyller de små kriterierna, gör de det inte på ett kompetent sätt. Ungefär som att 2 olika pizzor kan innehålla samma pålägg, men smaka annorlunda för den ena av dem kör med eldorados burkchampinjoner. Men vill du inte lägga seriösa pengar, och inte bryr dig om ljudkvalitét utan bara vill ha ett "bra ljud", så fungerar google-metoden jag skrev om ovan alldeles utmärkt.

Annars rekommenderar jag separat förstärkare, satelliter och sub, ett system som du kan utvidga/uppgradera efter smak och behov i framtiden, och dessutom kan koppla till framtida hembio och så vidare. Men där flög genast 3000kr iväg isåfall för ett grundläggande system. Minst. Tyvärr.

Saker att kolla efter bland de färdigbyggda så kallade datorljudsystemen är effekt på basen, känslighet dba/w, frekvensomfång, elementstorlek/antal samt independans.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.