Fredagspanelen 83: Bredbandsbolagets bakdörr och PTS tvingar datalagring

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 83: Bredbandsbolagets bakdörr och PTS tvingar datalagring

Efter många och långa dagar i testlabbet ställer sig Jonas och Emil framför kameran och diskuterar allt från nyhetsskörd till lustiga bakdörrar och prestandaproblem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj, vad fräscht! Vilken thumbnail alltså.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Helgen är räddad!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ser ut som Jonas gör någon typ av gangsign i thumbnailen.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Äntligen 1080p, woo-hoo!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nu är det fredags mys dax att inhandla en pizza innan jag trycker på play

Permalänk
Medlem

Snälla snälla, gör en länk direkt till youtubeklippet.
Jag är säker på att det är många av oss som inte vill köra flash enbart för att komma till en icke-flash sida =).

Permalänk
Medlem

färgmättnaden ligger lite högt men annars ser nya panelhörnan rätt mysig ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fredagspanel med denna utsikt, blir inte bättre

Permalänk
Medlem

60fps, make it happen.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Medlem

Ooooh yes! Så jag är på bantning nu så får musten och pizzan ge plats för äpple och ramlösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte om den suddiga bakgrunden. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Älskar det nya introt!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

60fps pls!

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk

Då blir det att köpa en 50" Plasma TV snart. Hur mycket tror ni de går ner i pris?

Permalänk
Medlem

Skönt att ni tonat ner bakgrunden lite. Skulle vara fint om ni kunde göra det bara lite till så att den är mörkare och ni är ljusa.
Men introt tål jag bara inte. "Välkommen till TV4's matlagningsprogram, idag skall vi koka grodlår!"

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd

Herrejävlar vad glad man blir när man ser en ny fredagspanel!

*häller upp finwhisky*

Permalänk
Medlem

Trevligt med Fredgagsmyyys.... förlåt... Fredagspaneeeeeeeeeeeeeel.

En fråga: Filmar ni med systemkamera? Om, men hur kan ni filma i nästan 40 minuter min eller allas systemkameror är väl begränsade att filma i max 32 minuter per klipp av nån orsak än videokameror som kan filma hur länge som helst utan att behöva stängas av automatiskt, vilket jag har upplevt med min.??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag vill också klaga på nånting, men jag tyckte det var bra alltihopa och det är ju förjävligt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Tycker denna video såg riktigt snygg ut!

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns möjlighet att ändra inställningar för kvalitet (mer än hd on/off) och bioläge (större bild, ej helskärm) så kommer nog väldigt många se det på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Trevligt med Fredgagsmyyys.... förlåt... Fredagspaneeeeeeeeeeeeeel.

En fråga: Filmar ni med systemkamera? Om, men hur kan ni filma i nästan 40 minuter min eller allas systemkameror är väl begränsade att filma i max 32 minuter per klipp av nån orsak än videokameror som kan filma hur länge som helst utan att behöva stängas av automatiskt, vilket jag har upplevt med min.??

Jag vet om att dom filmade den senaste recensionen om Phanteks Enthoo Evolv med en systemkamera.

Och Emil skriver själv:

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

Men seriöst, om man som privatperson behöver filma mer än 30 min i ett sträck (?) och har i syfte att det skall bli bra, då filmar man inte i 30min i ett sträck (om man nu inte vill filma ett vattenfall och det inte händer ett skit, eller filma när man kör bil och få en riktigt tråkig film)

Man filmar i småsekvenser.

En massa scener, som man klipper samman i ett valfritt videoredigeringsprogram, fixar fina övergångar etc, och får ett väldigt bra resultat som kan vara hur många minuter som helst.

Jag fattar inte vad 30minuters begränsningen sätter stop för att fixa en bra film, vem filmar en scen i 30min

Fredagspanelen, helt klart.
Det är ett helt annat upplägg, från början till slut

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Ni pratar i början av panelen om världsomvälvande saker som händer under fredagen som ni inte kunnat förutspå, tja, vad sägs om att min Obutto r3volution sim racing cockpit som finns här i sweClockers galleri blev vald till Guru3D Rig of the Month! Ödmjukast tackar jag för alla visningar och kommentarer i galleriet och avnjuter nu ännu en härlig fredagspanel!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebastian R:

Trevligt med Fredgagsmyyys.... förlåt... Fredagspaneeeeeeeeeeeeeel.

En fråga: Filmar ni med systemkamera? Om, men hur kan ni filma i nästan 40 minuter min eller allas systemkameror är väl begränsade att filma i max 32 minuter per klipp av nån orsak än videokameror som kan filma hur länge som helst utan att behöva stängas av automatiskt, vilket jag har upplevt med min.??

Det är en tullfråga. Videokameror har högre tull inom EU och därför har de lagt in den gränsen. Det är typ 10 % extra moms som de då slipper. Sen är det förvånansvärt få kameror som faktiskt kommer upp i 30 minuter ändå eftersom sensorn överhettar innan dess. De designar helt enkelt inte sensorn för att filma utan för att fota. Då prioriterar man inte direkt kylning av sensorn.

Skrivet av skog1s:

Jag vet om att dom filmade den senaste recensionen om Phanteks Enthoo Evolv med en systemkamera.

Och Emil skriver själv:

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

Men seriöst, om man som privatperson behöver filma mer än 30 min i ett sträck (?) och har i syfte att det skall bli bra, då filmar man inte i 30min i ett sträck (om man nu inte vill filma ett vattenfall och det inte händer ett skit, eller filma när man kör bil och få en riktigt tråkig film)

Man filmar i småsekvenser.

En massa scener, som man klipper samman i ett valfritt videoredigeringsprogram, fixar fina övergångar etc, och får ett väldigt bra resultat som kan vara hur många minuter som helst.

Jag fattar inte vad 30minuters begränsningen sätter stop för att fixa en bra film, vem filmar en scen i 30min

Fredagspanelen, helt klart.
Det är ett helt annat upplägg, från början till slut

Fredagspanelen är 39 minuter lång... Ska man börja skarva klipp blir det genast mycket mer jobb. Bara en sådan sak att de måste hitta en naturlig brytpunkt efter ungefär 20 minuter för att det inte bara ska se konstigt ut. En omotiverad övergång i mitten ser ju bara konstigt ut. Ska de få ett vettigt enhetligt resultat får de lägga en övergång mellan olika segment vilket blir väldigt mycket mer redigeringsjobb. Att sitta och klippa övergångar är extremt pilligt, repetitivt och allmänt tråkigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Wow vilken förbättring mot förra gången, fortsätt så!
Gillar "soft-fokusen" och det mera riktade ljuset så att inte bakgrunden sticker i ögonen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Men Emil du har ju mer skägg än hår nu.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som upplevde att ljudet var lite vasst? Drog man ner volymen så att det inte blev störande så hörde man knappt vad som sades.

Permalänk

Precis när dom pratar om BBB att dom stängt ner... så dog mitt internet. Bara för att jag har BBB elleR?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Mycket sämre video kvalité på denna fredagspanel

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"