Ingen garanti på skadad sockel till Moderkort

Permalänk
Medlem

Ingen garanti på skadad sockel till Moderkort

Handlade ett paket från Komplett häromdagen och byggde ihop datorn enligt konstens alla regler.
När jag startar datorn larmar den för minnesfel och det spelar ingen roll att jag provar olika minnes-set.

Plockar då isär datorn och konstaterar att sockeln ser konstig ut vilket jag inte sett vid montering.
Det syns bara när ljuset reflekteras rätt. Komplett har tydligen en policy att inte ersätta moderkort
om det är skadade pinnar i sockeln för att det inte går att bevisa fabrikationsfel. Jag hävdar med
bifogad bild även skickad till dem att så som denna pin är skadad kan det omöjligt skett vid montering.

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt moderkort av dem och hoppas att min CPU inte blev skadad av detta.
Den är inte heller möjlig att reklamera nu. Kontentan av detta är att kontrollera sockeln med förstoringsglas
när moderkortet packas upp! Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare med detta för att få ersättning
vilket jag misstänker är dödfött.

Till heder för Komplett så fick jag rabatt på det nya moderkortet men jag anser att jag skulle kunna reklamera
det gamla moderkortet. Kommentera gärna bilden och berätta om ni anser att denna skada kan åstadkommas
med en normal montering där man bara lägger ner CPU i hållaren och sedan låser fast den.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr så det är, det går inte att bevisa om felet var från början eller blev skadat vid montering.
Jag har en kompis som råkade ut för samma sak, det var nog förmodligen EVO 212 Kylaren som var lite felkonstruerad och verkade börja pinnarna vid montering.

Jag har monterat flertalet 212 kylare och aldrig råkat ut för samma sak.

Vet inte vilken kylare du använt, men det kan alltså hända att pinnarna böjs vid montering av kylare.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Finns ingen chans att kylaren kan böja pinnarna då processorn sitter i sockeln före man monterar kylaren.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

...det går inte att bevisa om felet var från början eller blev skadat vid montering.

Enligt konsumentköpslagen ligger bevisbördan på näringsidkaren de första 6 månaderna, för att sedan övergå till köparen de resterande 2.5 åren.

Med det inte sagt att det för den delen skulle vara enkelt att få igenom sina krav, men teoretiskt, och om man skulle dra det till en domstol, skulle konsumenten alltså vinna om nu inte näringsidkaren med bevisstöd kan hävda att alla moderkort de skickar ut är felfri och att dessutom inte heller något gått fel i frakten, för vilket näringsidkaren står risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Handlade ett paket från Komplett häromdagen och byggde ihop datorn enligt konstens alla regler.
När jag startar datorn larmar den för minnesfel och det spelar ingen roll att jag provar olika minnes-set.

Plockar då isär datorn och konstaterar att sockeln ser konstig ut vilket jag inte sett vid montering.
Det syns bara när ljuset reflekteras rätt. Komplett har tydligen en policy att inte ersätta moderkort
om det är skadade pinnar i sockeln för att det inte går att bevisa fabrikationsfel. Jag hävdar med
bifogad bild även skickad till dem att så som denna pin är skadad kan det omöjligt skett vid montering.

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt moderkort av dem och hoppas att min CPU inte blev skadad av detta.
Den är inte heller möjlig att reklamera nu. Kontentan av detta är att kontrollera sockeln med förstoringsglas
när moderkortet packas upp! Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare med detta för att få ersättning
vilket jag misstänker är dödfött.

Till heder för Komplett så fick jag rabatt på det nya moderkortet men jag anser att jag skulle kunna reklamera
det gamla moderkortet. Kommentera gärna bilden och berätta om ni anser att denna skada kan åstadkommas
med en normal montering där man bara lägger ner CPU i hållaren och sedan låser fast den.

http://i1001.photobucket.com/albums/af138/hakjar/DSC_0064_zps...

Frågan är om det inte går att böja upp den pinnen som ligger ned... hmm kan ju vara värt att testa då du ändå inte kan reklamera den.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har varit med om samma sak med komplett, de sa exakt samma sak till mig och vägrade ersätta mig med ny produkt.
Efter det så har jag iaf slutat handla hos komplett då de verkar vara klåpare som inte kan stå för fel vid leveranser.

Värt att notera var även att moderkortet jag fick hade dip-swicharna i annat läge än de är från fabrik (OC på processorn) så moderkortet jag fick av dem var nästan garanterat en retur från en annan kund som de sålt som ny produkt.

Permalänk
Skrivet av ace_48:

Handlade ett paket från Komplett häromdagen och byggde ihop datorn enligt konstens alla regler.
När jag startar datorn larmar den för minnesfel och det spelar ingen roll att jag provar olika minnes-set.

Plockar då isär datorn och konstaterar att sockeln ser konstig ut vilket jag inte sett vid montering.
Det syns bara när ljuset reflekteras rätt. Komplett har tydligen en policy att inte ersätta moderkort
om det är skadade pinnar i sockeln för att det inte går att bevisa fabrikationsfel. Jag hävdar med
bifogad bild även skickad till dem att så som denna pin är skadad kan det omöjligt skett vid montering.

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt moderkort av dem och hoppas att min CPU inte blev skadad av detta.
Den är inte heller möjlig att reklamera nu. Kontentan av detta är att kontrollera sockeln med förstoringsglas
när moderkortet packas upp! Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare med detta för att få ersättning
vilket jag misstänker är dödfött.

Till heder för Komplett så fick jag rabatt på det nya moderkortet men jag anser att jag skulle kunna reklamera
det gamla moderkortet. Kommentera gärna bilden och berätta om ni anser att denna skada kan åstadkommas
med en normal montering där man bara lägger ner CPU i hållaren och sedan låser fast den.

http://i1001.photobucket.com/albums/af138/hakjar/DSC_0064_zps...

2 böjda pinnar är inget. har själv fixat moderkort där kunder böjt 20-30pinnar gäller bara att man är stadig på hand.
drick inte kaffe innan då skakar man mer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Så rent hypotetiskt skulle det gå att räta den helt nrböjda pinnen.
Kan något vara skadat pga detta? Nu har jag iofs beställt ett nytt
Msi moderkort av dem så jag väljer att inte chansa.

Skulle väl kunna lämna tillbaks det men jag orkar inte strula mer.
Skippar väl de som leverantör i framtiden.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Skrivet av ace_48:

Så rent hypotetiskt skulle det gå att räta den helt nrböjda pinnen.
Kan något vara skadat pga detta? Nu har jag iofs beställt ett nytt
Msi moderkort av dem så jag väljer att inte chansa.

Skulle väl kunna lämna tillbaks det men jag orkar inte strula mer.
Skippar väl de som leverantör i framtiden.

så länge du får pinnen att komma rätt så är det inga problem. ja har tyckt det varit enklast med en kulspetspenna där du tagit ur bläckpatronen & för in pinnen i hålet och ställer den rätt.

annars funkar plastpinnen till 1-2kr godisklubbor samma sak där hålet gör att du inte kommer fel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Enligt konsumentköpslagen ligger bevisbördan på näringsidkaren de första 6 månaderna, för att sedan övergå till köparen de resterande 2.5 åren.

Med det inte sagt att det för den delen skulle vara enkelt att få igenom sina krav, men teoretiskt, och om man skulle dra det till en domstol, skulle konsumenten alltså vinna om nu inte näringsidkaren med bevisstöd kan hävda att alla moderkort de skickar ut är felfri och att dessutom inte heller något gått fel i frakten, för vilket näringsidkaren står risken.

Gäller inte vid handhavandefel och detta kan komplett alltid säga att det är fysisk åverkan.

Visa signatur

i7 4770K, msi z87 g45, msi gtx 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Noob:

Gäller inte vid handhavandefel och detta kan komplett alltid säga att det är fysisk åverkan.

Nej, har även jag pratat med en konsumentombudsman, han sa samma sak till mig.
Även detta gällde då komplett och en böjd pinne.
Efter det så slutade jag handla hos dom, sjukt otrevlig support med.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Nej, har även jag pratat med en konsumentombudsman, han sa samma sak till mig.
Även detta gällde då komplett och en böjd pinne.
Efter det så slutade jag handla hos dom, sjukt otrevlig support med.

om du köper ett iphone 4 glas/lcd & jag testar & packar, postar den till dig och du förstör Flexkabeln.

hur ska jag bevisa att du har gjort fel. ? hur kan du bevisa att jag har gjort fel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna Inets svar angående böjda pinnar här, ovanligt utförligt: #14976824

...Vissa av dom större tillverkarna tar till och med ett högupplöst foto på varenda socket som går att spåra upp via serienumret. Inte ett enda av dom fallen där det var "helt säkert" att det var så från fabrik har det visat sig vara så. Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Då skulle jag väldigt gärn vilja veta hur en ensam pinne kan kröka sig så och de andra inte visar minsta påverkan?

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Testa böja tillbaka.
Jag har gjort det ett par gånger. Funka utmärkt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Levereras inte kortet med ett sockelskydd? Kan ju iofs var a böjt innan det monteras men det verkar ju märkligt.. Jag köpte ett begagnat kort här på marknaden och noterade att det var böjda pins, säljaren skickade det dock utan sockelskydd..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Sockelskyddet var på och jag tog inte av det förrän jag fällde ned låset över processorn.
Lade ned processorn lodrätt i sockeln, inte en chans att jag åstadkom detta.
Har arbetat i mer än 25 år med elektronik värd miljoner och aldrig lyckats med detta.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs gärna Inets svar angående böjda pinnar här, ovanligt utförligt: #14976824

...Vissa av dom större tillverkarna tar till och med ett högupplöst foto på varenda socket som går att spåra upp via serienumret. Inte ett enda av dom fallen där det var "helt säkert" att det var så från fabrik har det visat sig vara så. Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Mycket möjligt att det var korrekt från fabrik, men det betyder ju inte att kortet ändå varit ute hos kund och blivit returnerat, eller blivit meckat med hos leverantören.

Jag har iofs aldrig själv råkat ut för just nöjda pinnar, men väl en "ny" kamera som visade sig innehålla bilder från personalen som fånat sig och också en "ny" laptop som var begagnad, så det högupplösta fotot från fabriken bevisar inget annat än just att pinnarna var ok när fotot togs.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

När vi ändå är på detta ämne:

Har en vän som bor i Australien och råkade ut för detta nu i veckan. Hennes huskamret byggde datorn åt henne, och enligt butiken har han då råkat installera processorn (4790k) inkorrekt vilket har resulterat i någon böjd pinne inne i sockeln. Enligt butiken var detta inga som helst problem eftersom böjda pinnar i sockeln täcks av garantin från ASUS. De tog in moderkortet, och hon får en ny hemskickad nästa vecka.

Nu undrar jag: hur ser det ut med garantin och tillverkarna för Sverige?

Permalänk
Skrivet av Soir:

När vi ändå är på detta ämne:

Har en vän som bor i Australien och råkade ut för detta nu i veckan. Hennes huskamret byggde datorn åt henne, och enligt butiken har han då råkat installera processorn (4790k) inkorrekt vilket har resulterat i någon böjd pinne inne i sockeln. Enligt butiken var detta inga som helst problem eftersom böjda pinnar i sockeln täcks av garantin från ASUS. De tog in moderkortet, och hon får en ny hemskickad nästa vecka.

Nu undrar jag: hur ser det ut med garantin och tillverkarna för Sverige?

kanske andra konsumentlagar i Australien ? det kostar en hel del posta tusentals moderkort fram & tillbaka.
sen är det ett handhavande fel varför ska det ingå i garantin ?
hur mycket ska täckas om ja böjer alla pinnar eller bara 10st, råkar köra en skruvmejsel genom moderkortet. eller glömmer distanser kortsluter allt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Pröva att böja tillbaka det, det är inge vidare svårt, om man inte är alltför trött och ostadig på händerna vill säga. Jag har böjt tillbaka några pinnar en gång, jag använde mig av kreditkort, gick hur smidigt som helst och det var datorn i sign för 5 år sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Pinnen är helt nertryckt vinkelrätt mot basen och kommer förmodligen gå av. Dessutom finns risken att något gått av nere i sockeln pga den kraftiga böjningen.

Om jag petar på det kan jag inte gå vidare med detta vilket jag bestämt mig för. Jag har mejlat Asus Sverige med information och jag kommer öppna ett ärende hos ARN/KO om detta.

Får väl se om det leder någon vart.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare gissa att antingen fick ett returnerat moderkort eller så råkade du själv böja pinnarna helt enkelt antingen när du pillade bort sockelskyddet eller vid montering av CPU. Själv har jag aldrig fått moderkort eller processorer med pöjda pinnar från vare sig Inet eller Komplett när jag byggt för familj och vänner eller för mig själv.

Finns ingen tillverkare som ersätter moderkort med böjda pinnar så det är bara affären som kommer ge dig ett nytt på goodwill om något.

Men inspekterade du aldrig sockeln innan du monterade på CPUn?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det syntes inte vid monteringen som sagt, syntes bara vid rätt ljus.
Det finns som sagt inte en chans i det berömda varma stället att en enda pin kan böjas 90 grader på fel håll
hela vägen ner till sockelplasten utan någon som helst påverkan på de omkringliggande pinnarna. Det är så tätt
mellan dem. Det är bara att glömma. Jag har googlat rätt mycket och det är fler som råkat ut för att speciellt
ASUS moderkort har krökta pins vid leverans. Jag har som sagt beställt ett nytt MB från Komplett och det kommer
väl på måndag eller tisdag och denna gången ska jag videofilma uppackningen och detaljfilma sockeln.

Den andra lätt böjda pinnen kan jag ha åstadkommit utan tvekan. Men den är böjd på "rätt" sätt!

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Skrivet av ace_48:

Det syntes inte vid monteringen som sagt, syntes bara vid rätt ljus.
Det finns som sagt inte en chans i det berömda varma stället att en enda pin kan böjas 90 grader på fel håll
hela vägen ner till sockelplasten utan någon som helst påverkan på de omkringliggande pinnarna. Det är så tätt
mellan dem. Det är bara att glömma. Jag har googlat rätt mycket och det är fler som råkat ut för att speciellt
ASUS moderkort har krökta pins vid leverans. Jag har som sagt beställt ett nytt MB från Komplett och det kommer
väl på måndag eller tisdag och denna gången ska jag videofilma uppackningen och detaljfilma sockeln.

Den andra lätt böjda pinnen kan jag ha åstadkommit utan tvekan. Men den är böjd på "rätt" sätt!

surt !
nu när ja tittar närmare ser man den understa är böjd nästan 120grader fel hur det skulle uppkomma vet ja faktiskt inte.
det ja kan tänka mig är om man värmer upp till 150 grader eller precis temp under plasten smälter så kan man kanske böja tillbaka den men annars blir nog utmattningen i metallen så stor att den går av. spara moderkortet. kanske finns nån här på SweC som kan köpa den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som hävdar att moderkorten har böjda pinnar ser det innan de försöker montera en CPU. Jag kontrollerar alltid sockeln grundligt innan jag monterar just av denna anledning.

Permalänk
Medlem

Nästan 100% säkert att moderkortet har varit ute hos en kund och bör därmed vara märkt DEMO/FYND.

Köpte ett moderkort från CDON tidigare i år(märkt FYNDVARA) och pinnarna var sjukligt böjda, sockelskyddet var på.
Tog foto och jag fick byta kortet utan problem.

Jag är nästan säker på att alla moderkort från fabrik är 100% och i det här fallet har säkert kortet varit ute hos kund utan att komplett märkt om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Nästan 100% säkert att moderkortet har varit ute hos en kund och bör därmed vara märkt DEMO/FYND.

Köpte ett moderkort från CDON tidigare i år(märkt FYNDVARA) och pinnarna var sjukligt böjda, sockelskyddet var på.
Tog foto och jag fick byta kortet utan problem.

Jag är nästan säker på att alla moderkort från fabrik är 100% och i det här fallet har säkert kortet varit ute hos kund utan att komplett märkt om det.

Japp, säkert någon som gjort detta innan och lämnat tillbaka det på öppet köp och sedan har du fått kortet.

Permalänk

Därför man alltid filmar när man öppnar moderkortslådan Ja det låter extremt.. Men just vid sånna här tillfällen är det guld!

Permalänk
Skrivet av ace_48:

Handlade ett paket från Komplett häromdagen och byggde ihop datorn enligt konstens alla regler.
När jag startar datorn larmar den för minnesfel och det spelar ingen roll att jag provar olika minnes-set.

Plockar då isär datorn och konstaterar att sockeln ser konstig ut vilket jag inte sett vid montering.
Det syns bara när ljuset reflekteras rätt. Komplett har tydligen en policy att inte ersätta moderkort
om det är skadade pinnar i sockeln för att det inte går att bevisa fabrikationsfel. Jag hävdar med
bifogad bild även skickad till dem att så som denna pin är skadad kan det omöjligt skett vid montering.

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt moderkort av dem och hoppas att min CPU inte blev skadad av detta.
Den är inte heller möjlig att reklamera nu. Kontentan av detta är att kontrollera sockeln med förstoringsglas
när moderkortet packas upp! Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare med detta för att få ersättning
vilket jag misstänker är dödfött.

Till heder för Komplett så fick jag rabatt på det nya moderkortet men jag anser att jag skulle kunna reklamera
det gamla moderkortet. Kommentera gärna bilden och berätta om ni anser att denna skada kan åstadkommas
med en normal montering där man bara lägger ner CPU i hållaren och sedan låser fast den.

http://i1001.photobucket.com/albums/af138/hakjar/DSC_0064_zps...

Som redan nämnts finns det en chans att det var så innan du byggde i hop det och det är om moderkortet varit ute hos annan kund och blivit inlämnat på öppet köp. Är du säker på att du inte gjort det själv så är det frågan du ska pusha Komplett om för kortet var inte skadat när det lämnade fabrik.

Angående hur skadan uppkom så finns det ingen skada på pins som kan uppkomma vid en normal montering även om pinnen på bilden ser ut som den blivit utsatt för en misslyckad tillrättning eller något? Du bör som sagt gå vägen med att kolla om det är ett moderkort som varit ute hos kund tidigare men om du får kalla handen på det också så kostar det inget att försöka rätta ut den även om den pinnen ser tuff ut med risk att den bryts.