2TB Hårddisk, Behöver köpråd, Seagate vs andra

Permalänk
Medlem

2TB Hårddisk, Behöver köpråd, Seagate vs andra

Hej!

Hade tänkt att köpa en 2TB hårddisk, men vet inte vilken jag ska köpa.
Funderar på denna: Seagate , men vet inte om den är bra eller prisvärd. Den har bra specs så funderar på den.
Kom gärna med tips på andra eller om ni själva har den jag länkade, säg vad ni tycker om den och om ni har haft något problem eller liknande.

Tack på förhand!
-OzzY

§3.1
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad ska du ha disken till? RAID system? Backup? Långtidslagring? Systemdisk etc.

Disken du länkar till har en garanti på 2 år. Det tyder på att tillverkaren har sänkt säkerhets marginlarna för att få bättre prestanda.
Denna Annan seagate har 3 års garanti. Men du verkar ha hittat en fin disk med bra balans mellan prestanda och pris.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Köp den jag har en likadan med 1tb och den funkar klockrent!!!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik uppdaterad*

Tänk på att tydliga rubriker ger bättre och fler svar samt gör forumet lättare att söka på.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ska använda den för att lagra filmer, spel etc. Tror jag går på den jag länkade. Den har fått bra omdömen också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah tack. Är ganska ny till att posta på SweClockers. Men tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror jag kör på den ja

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzy99:

Tror jag kör på den ja

Ja, som vanlig lagringsdisk funkar det nog bra med vilken som helst. Är ju inga större skillnader på hårddiskar nuförtiden mer än garantitiden, om inte man går upp till de dyrare som är gjorda för att snurra i servrar och datacenter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, som vanlig lagringsdisk funkar det nog bra med vilken som helst. Är ju inga större skillnader på hårddiskar nuförtiden mer än garantitiden, om inte man går upp till de dyrare som är gjorda för att snurra i servrar och datacenter.

Åjo, skillnad är det allt: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Seagate är med marginal sämst och de kör stora mängder diskar som ofta köps in enbart pga priset, såsom många privatkunder gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Seagate är det SISTA du ska satsa på. Jag har haft tre externa Seagate-diskar, och två av dem har fått något fel och tvingats formateras om inom de första månaderna, och den tredje gick bara sönder efter ungefär ett halvår.

Jag skulle varmt rekommendera Western Digital. Jag har haft ett flertal hårddiskar från dem också, och ALLA funkar fortfarande klockrent, tillochmed de externa diskarna som är 4-5 år gamla. Det finns inget mer hållbart än WD

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3st WD green som alla stendött. Endast en Seagate som strulat av massor.
Inga enorma skillnader bland tillverkarna, ibland tuffar de på bra, ibland sämre.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har kört väldigt mycket disk över åren. För tillfället 25st i servern.
Jag har kört det mesta. När vi pratar vanlig konsumentdisk (SATA) är det skit samma.
Vara sig det är gröna, svarta, blå, röda, re4, es.2, 7200, 5400 ditten och datten - skit samma. Det är billig konsumentdisk som går sönder vilket som - köp fler och backupa. Pratar vi riktiga enterprisediskar (SAS och FC) är det en annan femma men HELT andra priser också.
Många har kanske 2-3st diskar och drar slutsatser efter det. Ointressant. Kom tillbaka när 10st av samma modell lägger av samtidigt.

Slutsats: Skit samma.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Jag har kört väldigt mycket disk över åren. För tillfället 25st i servern.
Jag har kört det mesta. När vi pratar vanlig konsumentdisk (SATA) är det skit samma.
Vara sig det är gröna, svarta, blå, röda, re4, es.2, 7200, 5400 ditten och datten - skit samma. Det är billig konsumentdisk som går sönder vilket som - köp fler och backupa. Pratar vi riktiga enterprisediskar (SAS och FC) är det en annan femma men HELT andra priser också.
Många har kanske 2-3st diskar och drar slutsatser efter det. Ointressant. Kom tillbaka när 10st av samma modell lägger av samtidigt.

Slutsats: Skit samma.

Du väljer att strunta i Backblaze alltså, som kör precis som du vill för att generera data: stora mängder helt vanliga konsumentdiskar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Henry Newman is a bit of an institution in the HPC and storage world. He’s not what I’d call "reserved" when it comes to sharing his opinions – not a guy who pulls his punches. But he also backs up his opinions with facts and solid research, making him one of my go-to sources.

In his analysis of the analysis, Henry points out that Backblaze’s Seagate results are hugely skewed by two drive models – the 1.5TB Barracuda and Barracuda Green SKUs. Seagate publicly disclosed problems with this drive family back in 2008, so it’s not surprising that these drives have, well, problems, right?

There are also some issues with exactly how they’re evaluating the drives, how much traffic a consumer drive should be expected to handle, and things along those lines. It’s all pretty interesting stuff and points to the need for more rigorous research and testing when it comes to drives and reliability.

One final point: at the end of the “What Drives Should You Buy” post, Beach discussed what Backblaze is buying today. Right now, their most favoured drive is the ... wait for it ... Seagate 4TB Barracuda – even though it supposedly is less reliable than the WD or Hitachi drives. Huh?

...eller som jag själv håller med om, från Backblaze själva:

Brian Wilson CTO Backblaze:
Moral of the story: design for failure and buy the cheapest components you can.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Henry Newman is a bit of an institution in the HPC and storage world. He’s not what I’d call "reserved" when it comes to sharing his opinions – not a guy who pulls his punches. But he also backs up his opinions with facts and solid research, making him one of my go-to sources.

In his analysis of the analysis, Henry points out that Backblaze’s Seagate results are hugely skewed by two drive models – the 1.5TB Barracuda and Barracuda Green SKUs. Seagate publicly disclosed problems with this drive family back in 2008, so it’s not surprising that these drives have, well, problems, right?

There are also some issues with exactly how they’re evaluating the drives, how much traffic a consumer drive should be expected to handle, and things along those lines. It’s all pretty interesting stuff and points to the need for more rigorous research and testing when it comes to drives and reliability.

One final point: at the end of the “What Drives Should You Buy” post, Beach discussed what Backblaze is buying today. Right now, their most favoured drive is the ... wait for it ... Seagate 4TB Barracuda – even though it supposedly is less reliable than the WD or Hitachi drives. Huh?

...eller som jag själv håller med om, från Backblaze själva:

Brian Wilson CTO Backblaze:
Moral of the story: design for failure and buy the cheapest components you can.

Det där med modellerna stämmer inte längre eftersom det finns fler modeller med stora problem såsom Seagate 7200.14 3TB med 15,7% trasiga. Att man ska bygga som att alla diskar kan fallera närsomhelst håller jag med om. Man vet aldrig när just ens egen modell dör. Jag väljer dock att även ta med felstatistik i beräkningen. Varför handla Seagate när WD och HGST verkar ha betydligt färre citroner över åren?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vi pratar ju om billig slaskdisk. Om det är WD, Seagate, Toshiba... Black, Red, Es2, Re4, green. Skit samma, billigt mög. Billigast vinner. Köp det (precis som citatet ovan). De kommer fallera förr eller senare. Reliabilitet är en struntsak.

Backblaze åter igen: "Double the reliability is only worth 1/10th of 1 percent cost increase"

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappy:

Vi pratar ju om billig slaskdisk. Om det är WD, Seagate, Toshiba... Black, Red, Es2, Re4, green. Skit samma, billigt mög. Billigast vinner. Köp det (precis som citatet ovan). De kommer fallera förr eller senare. Reliabilitet är en struntsak.

Backblaze åter igen: "Double the reliability is only worth 1/10th of 1 percent cost increase"

1 percent cost increase från vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det där med modellerna stämmer inte längre eftersom det finns fler modeller med stora problem såsom Seagate 7200.14 3TB med 15,7% trasiga. Att man ska bygga som att alla diskar kan fallera närsomhelst håller jag med om. Man vet aldrig när just ens egen modell dör. Jag väljer dock att även ta med felstatistik i beräkningen. Varför handla Seagate när WD och HGST verkar ha betydligt färre citroner över åren?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Backb...

Sluta att vara så söt M-M.
Om man köper dom billigaste man hittar så finns det skit från både SG WD och HT.
Lägg istället lite flis på din HDD och du skall se att du hittar bra krut från samtliga.
Jag har haft HDDr från förmodligen alla tillverkare, inte minst då jag lagrar MYCKET åt släkt vänner och andra som kommer.
Och i slutändan har det fått bli Seagate, då jag haft minst krånglande enheter från dom. Sen har vi ju WD fanboys, förmodligen 95% av Swec, som aldrig kan tänka sig annat och fine, jag klagar inte på WD. Dom har bra grejjor, men detta favoriserande är nästan lika sorgligt, som samma favoriserande av Asus, trots att det levereras undermåliga produkter beroende på serier.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

"1 percent cost increase från vad?"
Från X. Vad annars. Dvs skit samma, det är procentuellt.
Översätter lite fritt. 100% ökning av reliabiliteten är bara värt 0.1% ökning av priset.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Seagate är det SISTA du ska satsa på. Jag har haft tre externa Seagate-diskar, och två av dem har fått något fel och tvingats formateras om inom de första månaderna, och den tredje gick bara sönder efter ungefär ett halvår.

Jag skulle varmt rekommendera Western Digital. Jag har haft ett flertal hårddiskar från dem också, och ALLA funkar fortfarande klockrent, tillochmed de externa diskarna som är 4-5 år gamla. Det finns inget mer hållbart än WD

Och personligen kan jag vittna om exakta motsatsen.
Jag har haft 3 WD dött inom ett år medans jag har 4 Seagate diskar som snurrat 24/7 i flera år utan problem, förlorade visserligen en Seagate disk för en månad sedan men den hade också snurrat i ca 60.000 timmar (ironiskt nog samma modell som har sämst statistik i listan postad längre upp).

Den externa WD jag har nu är sannolikt den sista WD jag någonsin köper.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fundering som MrOzzy99 men har hört att man bör kolla på accesstider om man ska använda den till Spel/Torrents och inte bara musik och video. Jag har läst att detta skulle utesluta 5400rpm-diskar. Vilken disk skulle ni rekommendera isåfall att ha som en singeldisk utan någon raid i en desktop?

*Kan också lägga till att jag tänker mig att ha disken utöver en mindre ssd-disk för lagring av program/spel som inte används lika ofta samt video och backups.

Visa signatur

ASUS Z97-Pro | 4690k@4.7GHz | Kingston HyperX Fury 16GB@2400MHhz | MSI GTX 970 Gaming 4G | EVGA Supernova G2 750W | Crucial MX100 512GB | WD Green 3TB | Noctua NH-U14s | Fractal Design Define R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappy:

"1 percent cost increase från vad?"
Från X. Vad annars. Dvs skit samma, det är procentuellt.
Översätter lite fritt. 100% ökning av reliabiliteten är bara värt 0.1% ökning av priset.

Hur kan det bara vara värt 0.1% av priset för en 100% ökning av reliabiliteten? Förlåt men jag förstår inte riktigt. Varför säljer då HDD-tillverkarna enterprise diskar som kostar det dubbla mot konsumentdiskar? Enterprise-diskar är väl inte dubbelt så reliabla?

Permalänk
Medlem

Man köper 1000st diskar, varav 5st krashar.
En annan modell köper man också 1000st av, varav 10st krashar.
Första disktypen är dubbelt så reliabla - men är den värd dubbla priset? Knappast. Någon procent kanske, om ens det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det där är rent jävla nonsens. Bevisligen går det att förstöra vilken hårddisk som helst fysiskt med enkelt programvara genom att skriva sönder den på några timmar. Att en 24/7 disk tål mer än vilket skräp som helst, ja visst. Men det är fortfarande så många andra faktorer som påverkar disken livslängd att det påverkar mer än diskens egna kvalité.

Men i praktiken så är en enterprise-disk av näst senast modell oftast mest bang-for-The-buck eftersom det ger mest storlek, högsta överföringshastighet, högsta varvtal, störst cache och bästa access. Lättaste sättet att räkna ut det är att jämföra ett antal diskar utifrån några olika villkor och se vilka som ger mest storlek för säg 10 eller 15 tkr. Balansera sedan detta mot överföringshastighet, accesstid och cachestorlek.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har haft Seagate diskar som snurrat år efter år, haft två wd som kraschat efter 2-3 år.... Säger inte att något företag är bättre än ett annat. Det gäller att ha tur. Men tittar man på statistiken ser ju wd bättre ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Många har kanske 2-3st diskar och drar slutsatser efter det. Ointressant. Kom tillbaka när 10st av samma modell lägger av samtidigt.

Slutsats: Skit samma.

Om 2/3 (eller i mitt fall 4 av 6 externa seagate diskar) har fått problem, alla 1-2TB av samma generation är det banne mig inte skit samma. Om EN disk av 2 hade havererat så ja... men seagates pålitlighet på de 1-2TB diskarna (likt de jag har) är rätt usel.
Att stirra sig blind på det bara för att alla diskar rasar, är löjligt. Det är självklart att alla diskar förr eller senare rasar, men skillnaden är om de gör det efter 3+ års slit, eller 6 månader och 10 tal användningar (vilket en av mina 1TB diskar la av med) är INTE okej, på något mått sätt.

Sen är det inte sagt att de kanske blivit bättre. Eller WD blivit sämre. Men det finns som visat statistik i tråden på hur illa Seagate kan gå. Varför då chansa på sämre odds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om 2/3 (eller i mitt fall 4 av 6 externa seagate diskar) har fått problem, alla 1-2TB av samma generation är det banne mig inte skit samma. Om EN disk av 2 hade havererat så ja... men seagates pålitlighet på de 1-2TB diskarna (likt de jag har) är rätt usel.
Att stirra sig blind på det bara för att alla diskar rasar, är löjligt. Det är självklart att alla diskar förr eller senare rasar, men skillnaden är om de gör det efter 3+ års slit, eller 6 månader och 10 tal användningar (vilket en av mina 1TB diskar la av med) är INTE okej, på något mått sätt.

Sen är det inte sagt att de kanske blivit bättre. Eller WD blivit sämre. Men det finns som visat statistik i tråden på hur illa Seagate kan gå. Varför då chansa på sämre odds?

Den statistiken är ändå värdelös, Jämfört med den mängd data jag har så skulle jag då behöva byta en hårddisk var tredje dag då 4/6=66,67% Då jag har 28 diskar och 66% av 30 är 19,8 viket i praktiken med jämn fördelning i princip skulle innebära mellan en gång i veckan och en gång i månaden beroende på hur mycket datorn belastades.

Enligt statistiken kan du vinna allt på en del av lotterna också, det gäller bara att inte köpa dom utan vinst på. Skulle du klara av det?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du väljer att strunta i Backblaze alltså, som kör precis som du vill för att generera data: stora mängder helt vanliga konsumentdiskar.

Tror man skall ta BackBlaze studie med en stor nypa salt:
1. Hemanvändare har inte samma miljö som i BackBlaze serverhallar
2. Hemanvändare kör sällan 24/7 från dag 1 till krasch, tvärtom så startar/stänger hemanvändare upp/ner sina diskar flera ggr/vecka
3. Diskarna i studien har inte samma driftstid
4. Man har olika antal diskar från olika tillverkare
5. Somliga modeller är äldre och går svårligen att köpa nya idag

Dock kan man med viss vilja få en hint från studien men öppna sinnen och kritiskt tänkande leder längre.

En mer korrekt studie skulle va att köpa in 200 diskar av 20 olika modeller och köra dessa i 1-2 år i en typisk hemmiljö. Problemet med detta är att det hinner komma nya modeller under tiden varför det inte blir vägledande för dagens modeller.

För några år sedan ansågs IBM's/Hitachi's Deathstar vara skräp - sedan dess har Hitachi skärpt sig. Likaså hade Seagate's 7200.11 stora problem. Många är besvikna på WD's Gröna. Mao., alla tillverkare har misslyckats med någon/några modeller men det garanterar ju inte att samma problem återfinns i nyare modeller, tvärtom brukar en ny modell ha andra problem än den förra modellen, nåt har man lärt sig, typ.

Det enda korrekta sättet att värdera hur driftssäker en viss modell är att få ta del av jämförande RMA-statistik, vilket är företagshemligheter, gissa varför...?

Så, lita inte på diskar, det är inte diskens fel om du förlorar data vid krasch, lösningen heter BACKUP.

Permalänk
Medlem

En sak man kan ta med i sin beräkning när man köper disk är kostnaden för RMA

Jag har haft både Seagate och WD diskar som krånglat så mycket att deras helpdesk förslagit RMA.

Seagate kostar frakt till Stockholm (om jagh minns rätt)
WD måste du skicka till Tyskland

Sett ur detta perspektivet vinner alltså Seagate.

(men jag köper ändå WD.... )

EDIT: OBS!
Detta gäller enbart efter första året!
Så länge disken är mindre än ett år då ringer du affären du köpte disken av, det kostar dig ingenting då affären skall stå för fraktkostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En sak man kan ta med i sin beräkning när man köper disk är kostnaden för RMA

Jag har haft både Seagate och WD diskar som krånglat så mycket att deras helpdesk förslagit RMA.

Seagate kostar frakt till Stockholm (om jagh minns rätt)
WD måste du skicka till Tyskland

Sett ur detta perspektivet vinner alltså Seagate.

(men jag köper ändå WD.... )

EDIT: OBS!
Detta gäller enbart efter första året!
Så länge disken är mindre än ett år då ringer du affären du köpte disken av, det kostar dig ingenting då affären skall stå för fraktkostnaden

En seriös butik som tex inet komplett bjuder på frakten till dem sen löser dem frakten till tyskland.

Jag har aldrig skickat en disk till utlandet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d