Köpråd. Bärbar Lenovo. ThinkPad Edge E330 (ev ThinkPad L440) eller annan Lenovo 13,3".

Permalänk
Medlem

Köpråd. Bärbar Lenovo. ThinkPad Edge E330 (ev ThinkPad L440) eller annan Lenovo 13,3".

Hej.
Jag vore tacksam för köpråd. Tackar på förhand.

Jag ska köpa en bärbar dator. Den kommer i huvudsak användas under resor utomlands. Användas till att surfa med, lagra foton och lite kalkylprogram. Den ska inte användas till spel.

Krav är att det ska vara Lenovo. Jag har inget intresse av att kunna lossa på skärmen eller vrida den i underliga vinklar.
Krav, max 5000 kr.

Frågor:
1. Eftersom jag ska bära med den en hel del blev jag intresserad av 13,3". Det alternativet jag fastnade för var ThinkPad Edge E330. Har någon erfarenhet eller synpunkter på det valet?
2. Förslag på annan Lenovo 13,3" i samma prisklass.
3. Jag blev lite sugen på ThinkPad L440, p g a av den optiska brännaren. Nackdelen är att den blir större och tyngre. Tror ni det är bäst att undvika ThinkPad L440 om jag ska bära på en lätt och smidig bärbar dator?

ThinkPad Edge E330
4819 kr
13.3 tum
Intel Core i3
2.5 GHz
RAM 4GB
HDD 500 GB
Höjd 2.8 cm
Bredd 32.2 cm
Djup 22.8 cm
Vikt 1.8 kg

ThinkPad L440
4990 kr
14 tum
Intel Core i5
2.5 GHz
RAM 4GB
HDD 500 GB
Höjd 2.9 cm
Bredd 34.4 cm
Djup 23.9 cm
Vikt 2.3 kg
Optisk brännare

Permalänk

Har en E330 och kan rekommendera den. Den är hyfsat lätt och har ett trevligt tangentbord. Den har även en plats för mSata, så du kan speeda upp maskinen ytterligare mha ExpressCache. Hyfsad skärm, utan att briljera.

Om du ska resa med den så tror jag det blir bäst att undvika L440. Ju lättare desto bättre. Köp en extern brännare istället.

Permalänk
Avstängd

Det är ju ganska stor skillnad på en Thinkpad Edge och en vanlig Thinkpad (W,L,X osv.). Edge är konsumentdatorer och de andra proffsdatorer och det skiljer sig främst i garantier, byggkvalitet, uppgraderingsmöjligheter och pris.

Permalänk
Medlem

ThinkPad L440 är en no-brainer IMO - Det är en enorm skillnad mellan ThinkPad Edge och ThinkPad. ThinkPad Edge är mer eller mindre en vanlig budget-ish dator som de lagt till ThinkPad-tangentbord samt trackpoint på, medan en ThinkPad är själva originalet.

Dock så gör Lenovo riktigt bra datorer oavsett prisklass, men för så lite mer är det värt att skaffa den propra ThinkPaden.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Har även en Thinkpad Edge 13, Thinkpad X1 Carbon och en äldre Thinkpad T30 och håller inte riktigt med om att det skulle vara ett enkelt val. L440 är för tung (2.27 kg) tycker jag om man vill ha med sig den, om man ofta arbetar på olika ställen. Min gamla Edge 13 väger 1.65 kg och är ruskigt smidig. E330:an väger 1.8 har jag för mig. Edgen har endast en medelmåttig skärm (TN med dålig kontrast och dåliga betraktningsvinklar), men den har ett underbart tangentbord, och med en SSD och 8GB minne blir den faktiskt riktigt trevlig för en billig peng.

Edge 13 (som jag köpte för 4000) har faktiskt ett bättre tangentbord än min X1 Carbon (som jag gav 18 000 för) (dock ej bakbelyst tyvärr), och även byggkvaliteten är bra på Edge-maskinen.

Edge 13 hade en svag CPU, men E330 har samma standard-CPUer som de flesta andra laptops.

Jag tycker trådskaparen ska titta och klämma på maskinerna själv, känna hur mycket de väger och pröva tangentbord och skärm - och sedan bestämma sig vilken man gillar bäst själv, utan att bry sig om eventuell prestige att det finns dyrare maskiner. Dyr är inte alltid så mycket bättre att det motiverar en stor prisklillnad. Det beror på vilken budget man har, något som inte är något att skämmas för.