2008 Unibody 2GB RAM, uppgradera?

Permalänk

2008 Unibody 2GB RAM, uppgradera?

Sitter och funderar på om tjejen skulle dra någon nytta av att uppgradera RAM-minnet till sin MacBook Unibody från sent 2008. Hon har idag 2GB och OSX 10.10, och det är väldigt segt.

Frågan är, räcker det med 4GB? Om det krävs 8GB för att det ska flyta på så skippar vi nog att uppgradera helt och hållet.

Datorn används bara till att surfa och kolla lite media på. Vid något enstaka tillfälle använder hon iMovie för lite amatörsredigering, men då ballar datorn ur fullständigt.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Ju mer minne du kan trycka in i datorn desto bättre, så gå ifrån 2 till 4gb är ju dubbelt så bra och bättre än 2gb.
2gb idag är väldigt lite, speciellt med OS X 10.10.

Minne kan man aldrig ha för lite av!

Visa signatur

Kolla in min YouTube-kanal här.

Permalänk

Ok, blir väl 4GB då (2+2GB). Vinner jag något på att köra 5GB (4+1 GB)?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Ok, blir väl 4GB då (2+2GB). Vinner jag något på att köra 5GB (4+1 GB)?

De är lite dyrare.. Men hade nog ändå kört på 8 gb

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook 13" unibody 4GB RAM från sent 2008. Köpte nyligen en ny Macbook och installerade om den gamla men tyvärr var den likväl seg efter ominstallationen. Jag antar att nyare OSX är mycket mer krävande än vad minnet kan hjälpa till. Detta var innan Yosemite kom ut så det blev OSX 10.9 Mavericks. Värt att notera är att jag var tvungen att installera om till Snow Leopard (hade installationsskiva för denna version) föst innan jag installerade Mavericks genom App Store.

Permalänk
Skrivet av Persa:

Jag har en Macbook 13" unibody 4GB RAM från sent 2008. Köpte nyligen en ny Macbook och installerade om den gamla men tyvärr var den likväl seg efter ominstallationen. Jag antar att nyare OSX är mycket mer krävande än vad minnet kan hjälpa till. Detta var innan Yosemite kom ut så det blev OSX 10.9 Mavericks. Värt att notera är att jag var tvungen att installera om till Snow Leopard (hade installationsskiva för denna version) föst innan jag installerade Mavericks genom App Store.

OK så du säger att det krävs mer än 4 GB för att det ska bli en "laggfri" upplevelse?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

OK så du säger att det krävs mer än 4 GB för att det ska bli en "laggfri" upplevelse?

Kan inte garantera det men som ovanstående talare så är mer bättre. Det lär bli lite bättre om man går från 2GB till 4GB (eller mer). Vet inte heller om det är hårddisken som är seg eller om processorn börjat bli för klen för operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till 16GB RAM och SSD till min MacBook i signaturen, blev en helt ny dator.

Men 4GB är absolut minimum skulle jag påstå.

Tänk också på att ha likadan minnesmodul i båda RAM-slotsen för bästa prestanda, kör helst alltså inte två olika eller enbart en modul.

Crucial Apple Mac SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB
Crucial MX100 2.5" 7mm 128GB
Totalt runt 1,400 kr.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att sätta i en ssd och minst 4gb ram, då kommer du märka skillnad.

Permalänk
Medlem

Har en vit Macbook med 2 GiB RAM, mid 2009, som jag precis uppgraderat. Bytte den gamla 160 GiB HDD:n mot en Samsung 850 Pro 256 GiB. Återkommer med resultat, får se om jag uppgraderar minnet sen också men tyvärr är DDR2 så dyrt idag..

Använder maskinen enbart till Xcode och som jag förstod siffrorna ville den ha nästan 3 GiB RAM då. Får se hur det blir med SSD:n, ska bara vänta på att den installerar Yosemite då jag fick köra in gamla Snow Leopard från en skiva. Den var rejält seg i Xcode innan i.a.f.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

4 GB känns kanske inte aktuellt längre.. Får se om jag lägger 900 kr på 8 GB eller om jag skiter i det helt enkelt... En SSD är en för dyr uppgradering.

Svar på §1.6
Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av CROE:

Uppgraderade till 16GB RAM och SSD till min MacBook i signaturen, blev en helt ny dator.

Men 4GB är absolut minimum skulle jag påstå.

Tänk också på att ha likadan minnesmodul i båda RAM-slotsen för bästa prestanda, kör helst alltså inte två olika eller enbart en modul.

Crucial Apple Mac SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB
Crucial MX100 2.5" 7mm 128GB
Totalt runt 1,400 kr.

Saken är att jag inte var beredd att lägga mer än runt 500 kr för minnet. 900 kr om jag skulle sätta i 8 GB. 1400 kr är en för dyr historia, känns inte som att datorn används tillräckligt mycket för att göra en sådan uppgradering befogad.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Hmm. Kolla hur mycket du kan uppgradera innan du köper något. Vissa äldre verkar ha 2+2 som max, men det kanske bara är iMac?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Uppgradera minnet är en bra satsning, gå ifrån 2 till 4gb ger bättre prestanda. Men det kommer inte göra maskinen till en värsting, men en billig bra uppgradering. Och det kommer att förbättra datorn i och med att den inte kommer frysa, gå långsamt eller vara så "seg" i allmänhet.

Det är billigare med 2*2gb, du kommer inte tjäna överdrivet mkt på att lägga ut mer pengar och få 4gb+1gb.

Slänger du in en SSD och 8gb ram så ja det kommer ge mycket mer än vad du har idag. Men är du bara villig att lägga ut pengarna till att uppgradera minnet till 4gb så gör det, det gör datorn gott.

Sen att jag personligen hade slängt in en SSD och 8gb ram är en annan sak, de flesta "nördar" vill ha det värsta, men det är dyrt och använder man inte datorn så mycket så är det onödigt i sig själv.

Visa signatur

Kolla in min YouTube-kanal här.

Permalänk
Medlem

SSD är viktigare än mer minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Hmm. Kolla hur mycket du kan uppgradera innan du köper något. Vissa äldre verkar ha 2+2 som max, men det kanske bara är iMac?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske går om det är denna:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-c...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

SSD och 2GB ram till borde göra susen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

SSD är nyckeln till en trevlig datorupplevelse, men 2 GB är också för lite. 8 GB är trevligt men om budget inte tillåter både och så kör på 4 GB och SSD.

Jag antar att du vet att det sitter 1+1 GB i den så du måste köpa två nya stickor och kan inte nyttja de 2 GB hon redan har.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

SSD är nyckeln till en trevlig datorupplevelse, men 2 GB är också för lite. 8 GB är trevligt men om budget inte tillåter både och så kör på 4 GB och SSD.

Jag antar att du vet att det sitter 1+1 GB i den så du måste köpa två nya stickor och kan inte nyttja de 2 GB hon redan har.

Stämmer bra, 1+1 GB sitter i just nu.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Nu sitter 256 GiB SSDn i min gamla Macbook mid 2009 med 2 GiB RAM. Sju tusan vad snabb datorn blev, går inte att beskriva skillnaden! Jag tror att vägen till en snabbare dator för din del snarare är en SSD.

Jag rekommenderar Crucial MX100 256 GiB eller om du inte behöver så mycket plats Intel 520 120 GiB. Själv köpte jag en Samsung 850 Pro 256 GiB då Inet hade rea och den kostade 1199.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Många här pratar om 8GB men det är inte aktuellt. 667MHz-minnen må finnas i sällsynta fall som 4GB-moduler men den aktuella modellen stöder med mycket stor sannolikhet upp till 4GB dvs. 2x2GB RAM.

SSD är i Yosemite lite småstruligt eftersom TRIM inte stöds av tredjepartsprogrammet "TRIM ENABLER"... en Hybriddisk av Seagate, WD eller Toshiba kan vara en bra kompromiss. Apple vill nämligen inte att folk ska uppgradera sina datorer och få de betydande prestandavinster det handlar om utan nyköp är ju det som är intresserade av.

Mitt tips, 2x2GB 667-MHzminnen och t.ex. en 500GB Seagate Laptop Thin SSHD 8GB SSD, 2,5", 64MB, 6Gb/s, 7200RPM, 7mm, Hybrid.

MVH

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Nu sitter 256 GiB SSDn i min gamla Macbook mid 2009 med 2 GiB RAM. Sju tusan vad snabb datorn blev, går inte att beskriva skillnaden! Jag tror att vägen till en snabbare dator för din del snarare är en SSD.

Jag rekommenderar Crucial MX100 256 GiB eller om du inte behöver så mycket plats Intel 520 120 GiB. Själv köpte jag en Samsung 850 Pro 256 GiB då Inet hade rea och den kostade 1199.

Åh nu blev jag sugen att köpa ssd också. Attans! Haha!

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Åh nu blev jag sugen att köpa ssd också. Attans! Haha!

Jag tror det räcker med enbart en SSD, med tanke på hur allt flöt för mig. Då pysslar jag ändå med Xcode vilket lär kräva en hel del mer än att surfa.

En SSD hjälper ju också mot minnesbrist då det som får ligga på disken inte blir lika skitsegt jämfört med RAM

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MakeCoke:

Nu sitter 256 GiB SSDn i min gamla Macbook mid 2009 med 2 GiB RAM. Sju tusan vad snabb datorn blev, går inte att beskriva skillnaden! Jag tror att vägen till en snabbare dator för din del snarare är en SSD.

Jag rekommenderar Crucial MX100 256 GiB eller om du inte behöver så mycket plats Intel 520 120 GiB. Själv köpte jag en Samsung 850 Pro 256 GiB då Inet hade rea och den kostade 1199.

GB*! I övrigt håller jag med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Många här pratar om 8GB men det är inte aktuellt. 667MHz-minnen må finnas i sällsynta fall som 4GB-moduler men den aktuella modellen stöder med mycket stor sannolikhet upp till 4GB dvs. 2x2GB RAM.

SSD är i Yosemite lite småstruligt eftersom TRIM inte stöds av tredjepartsprogrammet "TRIM ENABLER"... en Hybriddisk av Seagate, WD eller Toshiba kan vara en bra kompromiss. Apple vill nämligen inte att folk ska uppgradera sina datorer och få de betydande prestandavinster det handlar om utan nyköp är ju det som är intresserade av.

Mitt tips, 2x2GB 667-MHzminnen och t.ex. en 500GB Seagate Laptop Thin SSHD 8GB SSD, 2,5", 64MB, 6Gb/s, 7200RPM, 7mm, Hybrid.

MVH

TRIM Enabler fungerar, visserligen innebär det en lite säkerhetsrisk då man måste stänga av Kernel Extension sign-check. Dock är prestandavinsten med SSD betydligt mycket bättre än en Hybrid-disk som inte har övertygat många. Man brukar behöva prioritera mellan säkerhet och bekvämlighet/prestanda.

När det kommer till minne så använder Macbook Unibody 2008 PC3-8500 1066Mhz SO-DIMM DDR3 (en källa) vilka är ganska vanliga. Apple stödjer officiellt enbart 4 GB, men det finns många källor som verifierat att 8 GB fungerar fint.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

TRIM Enabler fungerar, visserligen innebär det en lite säkerhetsrisk då man måste stänga av Kernel Extension sign-check. Dock är prestandavinsten med SSD betydligt mycket bättre än en Hybrid-disk som inte har övertygat många. Man brukar behöva prioritera mellan säkerhet och bekvämlighet/prestanda.

När det kommer till minne så använder Macbook Unibody 2008 PC3-8500 1066Mhz SO-DIMM DDR3 (en källa) vilka är ganska vanliga. Apple stödjer officiellt enbart 4 GB, men det finns många källor som verifierat att 8 GB fungerar fint.

Du har rätt här, eftersom det var en late 2008, hade det varit en early 2008 hade det varit 667-Mhzminnen. Då är det grönt för 8GB - har inte haft några problem att uppgradera dessa till 8GB.

Visa signatur
Permalänk

Är Crucial SSDn som rekommenderades ovan ett bra köp för denna datorn? I så fall kanske det blir en sådan, + 8 GB. Varför blir det alltid så här när man köper datordelar? ... :/

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Är Crucial SSDn som rekommenderades ovan ett bra köp för denna datorn? I så fall kanske det blir en sådan, + 8 GB. Varför blir det alltid så här när man köper datordelar? ... :/

Så vitt jag vet så anses Crucials SSDer fungera bra med Mac:ar och anses väl vara stabila osv.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Är Crucial SSDn som rekommenderades ovan ett bra köp för denna datorn? I så fall kanske det blir en sådan, + 8 GB. Varför blir det alltid så här när man köper datordelar? ... :/

Som sagt, jag tror att du inte behöver mer RAM. Köp bara SSDn och se hur det går först är mitt tips. Jag upplever min Macbook med 2 GB RAM och SSD som snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köra 10.10 med mindre än 4 GB ram. Jag har tom beställt 2x4gb till min MB5,2. Börjar köra slut på 4gb då och då.

PS: När vi är på ämnet så kör jag en Crucial 240Gb SSD i ovan nämna Macbook. Crucial M500 tror jag modellen heter. Fungerar hur bra som helst.

Dold text
Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur